W168 etupäässä kalisee/rohisee...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JMP78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 14.01.2006 23:42

W168 etupäässä kalisee/rohisee...

Viesti Kirjoittaja JMP78 »

Nyt tuli paha ongelma -99 A140:sen kanssa. Tultiin sunnuntaina reissusta kotia kohti, ku yhtäkkiä huomasin jurinan, joka kantautui sisätiloihin. Hitaammin ajettaessa ääni ikäänkuin vaimeni pois, mutta vauhdin noustessa ääni taas koveni.

No, kotiin päästiin ja unohdin asian, kunnes eilen piti käydä kaupassa, ja taas kiihdyttäessä jurina kuului. Ja piakkoin jarruttaessa rupesi kuulumaan rahinaa/kolinaa. Ajelin varovasti kotiin ja rupesin tutkailemaan.

Paikannin äänen auton etupuolelle, ja nostin kuskin puolen renkaan tunkilla ilmaan. Pyöritin rengasta ja avot, sieltähän alkoi kuulumaan kunnon rahina/kolina! Samalla tuntui kuin jokin ottaisi vastaan, vastustaisi pyörimistä. Otin renkaan irti ja pyörittelin sitä "levyä" ja paikannin äänen vetonivelen moottorinpuoleiseen päähän. Tuska alkoi nousta... Laitoin renkaan pakoilleen ja tein saman homman toiselle puolelle, ja eikös vaan sieltäkin kuulu samanlainen rohina/kalina. Ja tässä vaiheessa tuska oli jo aika kova!

Laitoin renkaan paikoilleen ja vielä liikuttelin autoa, niin auton etupäästä kuuluu sitä rahinaa.

Että näin... Oliko 112 000 km autolle liikaa, että päätti tasauspyörästön pistää paskaks? Vai osaako joku arvon forumisteista kertoa jotain muuta syytä, mikä siellä on vialla.

Sain ajan huoltoon vasta maanantaiksi, sinne asti pitää kärvistellä...
JMP78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 14.01.2006 23:42

Kolinan syy...

Viesti Kirjoittaja JMP78 »

Käytin autoa huollossa, ja kyllähän sieltä kolinan/rahinan lähde löytyi...

Siellä sanoivat, että ääni kuuluu vaihdelaatikosta. Epäilivät, että laatikosta on joku laakeri mennyt. Sen kummemmin autoa ei purettu, koska sehän vaatii koko motin irtiottoa, joten havainto on tietysti hyvä arvaus, mutta silti...

Ja korjausehdotus oli: jos laatikosta on laakeri menny, sen purkaminen ja selvittäminen on niin suuri homma + riski siitä, että hajonnut laakeri on "pirskoitunut" ympäri laatikkoa (eli aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa), niin ei muuta kuin uusi laatikko tilaukseen... :(

Hinta: n. 2500 eur + työt päälle...

Ei hyvä. Toin auton kotiin ja mietin nyt vaihtoehtoja. Ihmetyttää vaan, että autolla on tosiaan ajettu vasta 112 000, ja kaikki huollot on asianmukaisesti tehty, niin se mikä autosta hajoaa, on vaihdelaatikko! Luulis sen nyt suunnitellun kestävän hieman kauemmin! Katsotaan nyt, vaihtoehdot ovat kuitenkin aika vähissä. Taitaa olla edessä autosta luopuminen...
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

JMP78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 14.01.2006 23:42

Sivut

Viesti Kirjoittaja JMP78 »

Jep, noilla sivuilla kävin eilen itsekin, olen jo päätynyt siihen, että käytetty laatikko autoon laitetaan.

Auto menee vielä huomenna käymään Veholla, jos siellä ehdottavat korjaukseksi samaa (eli laatikon vaihtoa), niin täytyy laittaa laatikko tilaukseen.
JMP78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 14.01.2006 23:42

Laatikko

Viesti Kirjoittaja JMP78 »

Jep jep, homma on nyt selvä, laatikko täytyy vaihtaa.

Osaisiko joku Teistä suositella korjaamoa/korjaajaa Helsingin seudulla, joka pystyisi sen laatikon vaihtamaan? Alppilan autohuolto varmasti, mutta onko muitakin? Olen kerran aiemmin soitellut pariin korjaamoon, joita on foorumilla suositeltu (piti laturin kiilarullia vaihtaa), mutta kukaan niistä ei halunnut A-mersuja korjata niiden hankaluuden ja ahtauden vuoksi.

Jos jollakin on tiedossa paja joka pystyy/haluaa A-mersun laatikon vaihtaa, olen kiitollinen vinkeistä! :) Eipähän tulisi soiteltua turhaan...
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Pitäjänmäen Veholta löytyy A-mersujen voimansiirtoon erikoistunut kaveri. Vaihtoi mulle kytkimen päivän aikana, vaikka oli todella paljon purettavaa. Ja palvelu oli muutenkin hyvää ko. Veholla (ihme kyllä).
Uusi Avantgardisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:46
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Uusi Avantgardisti »

Vaimon A190 alkoi viime kesänä antamaan "rallattavaa" sivuääntä vedättäessä. Rallattavan (kahisevan resonanssi) sivuäänen saa kuulumaan lähes kaikilla vaihteilla vedättäessä. Ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan tai vedätyksestä tahi tasakaasulta löysätessä moottorijarrutukselle. Nyt kyseessä ei ole sellainen "sähköautomainen" vinkuna hihnalta/laturilta. Ääni muistuttaa enemmänkin joskus aikanaan volkkarissa reistailleen mittarivaijerin rahinaa.
Autolla on ajettu kohta 150 tkm, suurin osa lyhyttä pätkäajoa. A190 jaksaa vääntää ja sillä tuleekin ajettua turhan isolla vaihteella, jolloin laatikon voitelu voi käydä ohueksi. Laatikko oli hieman kostean näköinen eli öljyvuotoa on ollut. Vaihdoimme nyt laatikkoon öljyt, mutta paskat taitaa olla jo housussa laatikon suhteen.

Olemme paikallistaneet äänen puolitieteellisesti vaihdelaatikon takapään laakereihin autoa nosturilla paikallaan kuunneltaessa. Lisäksi auton ollessa ylhäällä molemmista eturenkaista pyöräytettäessä kuuluu selvää rahinaa, kuten JMP78 kuvasi.

Onko muilla mennyt ko. laakereita (2 kpl kuulalaakereita 0079815325) tai muita osia laatikosta?
Onnistuuko takapään laakerit vaihtaa laatikon ollessa paikallaan?

Eräs päätelmä on, että siirtovaijerit aiheuttaisivat tuon äänen. Onko näitä siirtäjäongelmia ollut yleisesti ja millainen homma on poistaa vaiva?
Vaimon mielestä 1. vaihde ja pakki kytkeytyvät nyt huonommin päälle, satunnaisena käyttäjänä itse en ole eroa juuri huomannut.
E320T CDI Avantgarde -03

EXÄT:
E320T CDI Avantgarde -01
A190 Avantgarde -00
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Itellä rallatteli hieman 1- ja 2-vaihteella pienillä kierroksilla. Esim. jos paikallaan oli ja päästi kytkintä pohjasta hieman, niin kun kytkin alkoi ottaa kiinni kuului "rätinää" jostain. Ei kuulunut, jos painoi samalla kaasua, eli pelkästään kun kierroksia oli tyyliin 700-1000 rpm. Vikaa etittiin monessa eri paikassa monet eri kerrat, mutta mitään ei löytyny mistään, joten jatkettiin kovaa ajoa. Ja rätinän lähdettä oli kyllä täysin mahdotonta paikallistaa.

Samalla sitten kun öpaut 20 tkm "vian" ensimmäisen esiintymisen jälkeen tehtiin suutinremppaa, havaittiin moniurahihnan rullien/kiristinpyörien olevan finaalissa, kuten myös moniurahihnan kulunut (vaikka se olikin vaihdettu noin 50 tkm sitten, 125 tkm väleinhän se pitäis vaan vaihtaa).

Kyseisen toimenpiteen jälkeen ei oo kuulunu enää mitään ylimäärästä. Vois olla kannattavaa tsekata myös tuo vaihtoehto... On kuitenkin aikalailla ilmaista vrt. joku vaihteiston tutkiminen.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

Jos vaihdatte moniurahihnan rullia, niin suosittelisin vaihtamaan samalla hihnan kiristimen.
Tilaukseen koko teline jossa on kiinni hihnankiristimen linkku ja kolme rullaa.
kiristimen linkku on rässätty laakereineen telineeseen , ja laakerin kuluessa linkku ei pidä asentoaan ja hihna alkaa pyrkiä karkuun.
:lol: kymmenes hihna alkoi kestämään , auto vaihtoi omistajaa ja korjaamoa kunnes lopulta korjattiin oikesta kohtaa.
W168 Nyt on toiminnut täysin huolettomasti. 8)
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ilman muuta kiristin kannattaa vaihtaa samalla. Näin myös edellisen viestin toimenpiteessä tehtiin, vaikken sitä muistanutkaan mainita.
Uusi Avantgardisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 26.10.2005 22:46
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Uusi Avantgardisti »

Viime talvelta on kokemuksia moniurahihnan hihnapyörän jumiutumisesta. Selvittiin onneksi vähällä, eli nämä apuhihnapyörät kannattaa uusia kiristimen lisäksi. Eivät ole ikuisia ja eivät silloin remonttia tehdessä maksa maltaita (n. a 20€) verrattuna keskeytyneeseen matkaan ja mahdollisesti aiheutuneeseen isompaan yllätysremppaan.
E320T CDI Avantgarde -03

EXÄT:
E320T CDI Avantgarde -01
A190 Avantgarde -00
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

Ja korjausehdotus oli: jos laatikosta on laakeri menny, sen purkaminen ja selvittäminen on niin suuri homma + riski siitä, että hajonnut laakeri on "pirskoitunut" ympäri laatikkoa (eli aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa), niin ei muuta kuin uusi laatikko tilaukseen...

Jos on laakeri pirskoutunut niin näkyyhän se kun laskee öljyt ulos.
Sen verran hintavalta kuulostaa ja jos diagnoosista ei sata % varmuutta niin itse kääntäisin radion volumea kovemmalle ja ajelisin kunnes jurahtaa oikein kunnolla.
Kirjoita sitten kun saat kuntoon.
Vastaa Viestiin