A190 muutama tekninen / huolto -kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa

A190 muutama tekninen / huolto -kysymys

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Tuli tuossa muorille hankittua '99 mallinen A190 automaatti.

Auto on saksantuonti joten huoltokirja on saksaksi (sinänsä kyllä täytetty tuohon ~100tkm:n asti mitä autolla on ajettu, viimeisin leima Veholta - auto on ollut suomessa noin 2 vuotta) joten tuosta heräsi muutama kysymys;

- onko A190 jakopää hihnalla vai ketjulla?
- - mikä tuon vaihtoväli on, eli mihin huoltoon (km/vuosi, A/B?) tuon pitäisi kuulua?

- A190 on ilmeisesti aina "LongLife" -auto ja näin mm. öljyt maksavat "kiitettävästi" eikä normaalia öljyä kannata mottiin sekoittaa vahingossakaan?

- kuuluuko MB:llä automaattilaatikon öljyjen vaihto huolto-ohjelmaan vai mennäänkö samaa samalla logiikalla kuin VAG-leirissä eli "ei vaihdeta" ja sitten vaihdetaan laatikoita 150-300tkm kohdalla (riippuen onko TipTronic, Multitronic vai vanha 4v-laatikko - itse olen siis VAG-omistaja, vielä :D )
- - ellei kuulu niin onko suosituksia tuon vaihtamisesta (onko 105tkm ajetussa vaihtaminen jo "liian myöhäistä"? ;) ).
- - A-sarjan automaattilaatikko ei ilmeisesti ole pahemmin kehuja saanut kestävyyden puolesta, lähinnä tuon takia mietin tuota öljyn vaihtamista

- tässä(kin) yksilössä auto "vinkuu" kierrosten mukaan nopeutuen - kyseessä ilmeisesti laturi (koska vinkuu myös laatikko N-asennossa paikallaan kaasutellen) - onko tuosta ns. haittaa jos laturi päättää korkata kesken kaiken, siis paikkojen rikkoontumisen kannalta?

- onko kukaan törmännyt A-sarjalaisessa ruosteiseen *öljytikkuun*? Moottori vaikuttaa olevan OK, öljyt normaalit (ei vaahtoa tai vettä, hieman huohotuskosteutta öljykorkissa, ei muuta). Tuo tikku on kyllä suoraan konepellin reunan alla josta tasan taatusti voi vettä putoilla sen päälle, ja kai mennä itse reikäänkin jos tuo on laitettu huonosti paikalleen. Vai pitäisikö olla huolestunut? ;)

Olisin kiitollinen jos joku A:n omistaja / niistä tietävä viitsii laittaa kommenttia tai vastausta.

Muuten, näin pikaisten kokemusten jälkeen, tuo on ihan mukava pikku-Mese. Tosin alla olevat 17-tuuman 40-profiilin kumit tekevät autosta melkoisen uratutkan, tosin samalla myös jämäkän.
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mw124 »

Autodata kirja ilmoittaa että olis ketju vaihtoväliä se ei kerro kun on tarkoitettu vain hihnoille.
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Matti R
Mersumies
Mersumies

Re: A190 muutama tekninen / huolto -kysymys

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Jouk kirjoitti:- onko kukaan törmännyt A-sarjalaisessa ruosteiseen *öljytikkuun*? Moottori vaikuttaa olevan OK, öljyt normaalit (ei vaahtoa tai vettä, hieman huohotuskosteutta öljykorkissa, ei muuta). Tuo tikku on kyllä suoraan konepellin reunan alla josta tasan taatusti voi vettä putoilla sen päälle, ja kai mennä itse reikäänkin jos tuo on laitettu huonosti paikalleen. Vai pitäisikö olla huolestunut? ;)

Olisin kiitollinen jos joku A:n omistaja / niistä tietävä viitsii laittaa kommenttia tai vastausta.
Itsekin kiinnitin huomiota ruosteeseen öljytikussa A-klassessa. Auto kävi mersulla määräaikaishuollossa eivätkö kiinnittäneet siihen huomiota, joten annoin olla.
Auto on pelannut hyvin, myös automaattilaatikko.
Eikös siinä huoltokirjassa ole kuvattu huolto-ohjelma, myös laatikon öljyistä?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Jouk
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Jouk »

Kiitos vastauksista.

Itse tuota (Motonetin :lol:) varaosaluetteloa selatessa tuli sellainen olo että "kai siellä ketju on" kun ei ollut hihnoja tarjolla kuin laturille ja vesipumpulle. Hyvä että tuo tuli varmistettua.

Ja mitä huoltokirjaan tulee tuon laatikon öljyjen suhteen niin on tuo 8. luokan koulusaksa sen verran ruosteessa ettei eilen illalla kun lueskelin sitä osunut silmään. Liekö tuo termi sitten jotain "automatik" ja "getriebe" suuntaan sitten - täytyy lueskella vielä lisää josko olisi mainintaa.

Ohjekirja on suomeksi entisen omistajan toimesta, mutta siellä ei mainita kuin laatikon vikatilasta ja että "hopi-hopi huoltoon" jos jotain ilmenee. ;)
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

http://www.baby-benz.com/portal/

Tuolta löytyy aika kattava tietopaketti mm. huolto-ohjeisiin.(jos tekee ne itse)
Taitaa olla tuo mittatikun ruostuminen tyyppivika kuten öljyntäyttökorkin "majoneesitkin" :lol:
PLAY LOUD

V12
Gratang
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gratang »

ilipo kirjoitti:http://www.baby-benz.com/portal/

Tuolta löytyy aika kattava tietopaketti mm. huolto-ohjeisiin.(jos tekee ne itse)
Taitaa olla tuo mittatikun ruostuminen tyyppivika kuten öljyntäyttökorkin "majoneesitkin" :lol:
Löytyykö tuommoista muihin mersuihin?
--------------------------------------------------
Mercedes Benz 250td -automatic -89
Vastaa Viestiin