"Kymppitonnin veto" - Saako HX40 500 hv ulos?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

"Kymppitonnin veto" - Saako HX40 500 hv ulos?

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Tuossa aikoinaan teinien tärvellyspalstalla irkkigalleriassa huomasin yhteisön "Rahamiehet ei hehkuta". Kommentoinpa piruuttani, että juu, etenkin 500-heppaiset HX40:llä varustetut 24-tappiset kolmesataset dieselit on tylsiä.

No, vastauksena tuli:

"Ja herra Tuc, kyl mä sulle sit samantien lupaan 10 000€ käteen kun tuot mulle Holsetin Hx40 ahtimella olevan vermeen jossa yli 500 pollee.. kun se ahdin nyt ei vaan riitä..."

Irkissä pikainen kysely osoitti, että noin 500hv konetehot HX40:llä varustetuista on otettu jo. Kerroin asiasta tyypille, ja kysyin että annanko jo tilinumeron.

Aika tiukkoja vaatimuksia esitti näin jälkikäteen:

<pallooo> pistä kuvat ja mitat ahtimesta ettei kyseessä ole ahdin "Holset HX40 super" se riittää, ei holset HX40. Itikka. ja tilinumero on 144350-43021. Kiitos.

<pallooo> eli jos oikeesti ymmärrät jotain etkä ole vain näitä forumi guruja niin tuo 0.53 kg/s ei vain riitä 500 hevoseen asti, eli täytyy modata ahdinta. Ja ton 0.53 kg/s katoin suoraan holsetin luettelosta, voit varmistaa tiedon vaikka Karilta LDS turbolta. huh.. Mut hei, ei herneitä.. anna olla..

<pallooo> No jos teet hx40 ahtimeen samankokoisen pakopesän ja pakosiiven ja samankokoisen kompurapesän ja kompurasiiven niin tottakai se riittää yhtäpitkälle kun hx50, mutta onko se enää PERUS hx40. sama kun sanoisit, että corsaa on tehty 600 hevosvoimasta mallia. Onhan sitä, tasan yks kappale firgesin toimesta, mutta ei se silti tee corsan koneesta riittävää 600 hevosvoimaan.



...

Eli kymppitonnia olisi tarjolla.

Toivottavasti ei ole juuri 18 täyttäneelle ylivieskalaiselle liian kova summa

http://irc-galleria.net/view.php?nick=pallooo

Kommentteja?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "Kymppitonnin veto" - Saako HX40 500 hv ulos?

Viesti Kirjoittaja veskola »

No minun mielestä ne on aika turhia keskusteluja tuommoset...kumpikin on tavallaan oikeassa, eli perusahtimella luultavasti ei saa...mutta tosiaan mitä väliä ?

Ahtimen vaihtaminen myöhemmin koneessa/autossa, jonka potentiaali on 500 hp, on varmasti se kaikkein helpoin asia toteuttaa, myös budjetin kannalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

päättele itse, voiko normaalilla saada sen 500 hp...

hx40 ja hx 40 super ja pro 52 kartat

itse väittäisin, että normaali riittää 400-450 heppaan asti hyvin 3 litraisessa diiselissä :roll: 500 hp voi onnistua, mikäli menee kaikki hyvin...

normaaliksi hx 40 kun voidaan nimetä niin monta erilaista ahdinta :roll: mutta tuo kartassa oleva "standard high flow hx 40" (osa luulee tätä jo hx 40 superiksi...) kyllä menee vielä siihen normaalin hx 40 kategoriaan... pienimmät hx 40 turbot ei sitten riitä vissiin edes 400 heppaan asti...

hieman helpotusta päättelyyn...

se 0.53 kg/s on n. 70 lbs ja superin tuotto pitäis olla n. 90 lbs (0.68 kg/s) maksimissaan... eli se on ottanut jonkun muun hx 40 max. tuoton lähtökohdaksi, kuin tuon standard high flow hx 40 turbon, jonka max. tuotto on n. 80 lbs (0.61 kg/s) :wink:

jos 3 litrainen mersu vaatii yli 3 bar ahtopaineen saavuttaakseen sen 500 heppaa, niin silloin tuo normaali ei ehkä enää kykene siihen :roll: tuotto vain 55-60 lbs, kun superi puhaltaa vielä yli 80 lbs...

tietenkään turboa ei ikinä kannatta mitoittaa juuri ja juuri max. tuoton rajalle (koneen huipputeho vaatii turbon max. tuoton, hyösuhde on silloin mitä on...)

itse päädyin tuohon superiin, koska hinta ei ollut kauheasti suurempi, mutta herää hieman alempaa, kuin normaali ja tuotto riittää varmasti mun projektissani... (3 litrainen bensa) garrett gt 42 olis parempi tuotto, mutta heräis melkein 1000 rpm ylempää vasta...
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Erinomainen vastaus, kiitos!

Yhdellä foorumilla ovat kohta jo menossa penkittämään yhtä kyseisellä mokkulalla varustettua yksilöä, joten ehkä tähän saadaan myös empiiristä tutkimusta. 8)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4680
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Diiselissä, siis varsinkin hiukan piristetyssä.
Se ahtimen pakopuolen virtaus taitaa olla sitä kompurakarttaa huomattavasti tärkeämpi.
Sitä tuottopuolta kun ei päse hyödyntämään, jos ei pakopuoli virtaa riittävän hyvin.
Taitaa olla jopa niin, että kaikissa "vakioahtimissa" on sitä ilmantuottoa suunniteltu alunperin vähän liiankin optimistisesti suhteessa pakopuolen tehonkestoon diiseleitten virityskäyttöä varten.
Tietenkin lähtökohtakin suunnitteluun on ollut erinlainen, siis lähinnä "savuton", tai jotain sinne päin, mitä nöösipojat unissaan puhuu.

Ahtopaine ei ole "se juttu", vaan todellinen ilman määrä.
Hiukan avarammalla ahtimella toteutuu sama, todellisen ilmamassan määrä vielä huomattavasti pienemmällä paineella.
Tämä ilmiö vielä vaan korostuu entisestään, mikäli suurempi ahdin saadaan pyörimään aivan siinä parhaan hyötysuhteen alueella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juu, mutta kyllä normaaliin hx 40 holsettiin saa varmasti sellaisen vakio pakopesän, että varmasti mahtuu 3 litraisen pakokaasut läpi :D taitaa jo se tehtaan paketista otettuna oleva "20" pakopesä olla sellainen :roll: (herääminen tietysti ei ole "ehkä" normaalikäytössä paras :D )

pitäis saada hieman tietoa, millaisilla paineilla porukka on niitä superturbo mersuja käyttäneet :roll: 1.5, 2, 2.5 vai peräti 3 bar ahtoja...
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

napa kirjoitti:juu, mutta kyllä normaaliin hx 40 holsettiin saa varmasti sellaisen vakio pakopesän, että varmasti mahtuu 3 litraisen pakokaasut läpi :D taitaa jo se tehtaan paketista otettuna oleva "20" pakopesä olla sellainen :roll: (herääminen tietysti ei ole "ehkä" normaalikäytössä paras :D )

pitäis saada hieman tietoa, millaisilla paineilla porukka on niitä superturbo mersuja käyttäneet :roll: 1.5, 2, 2.5 vai peräti 3 bar ahtoja...
Saattaisi mennä jopa 2.1barilla tuo 500hp rikki, Pitää ruveta kokeileen. :twisted:
Vastaa Viestiin