Kolahdus takaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Kolahdus takaa

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Iltaa!

Laitettaessa vaihde päälle jostain takaa kuuluu joku helvatan kolahdus. Varsinkin kun peruuttaa, jarruttaa kokonaan seis ja vetää suoraan vapaan yli D:n päälle. (automaattiloota siis)
Kolahdusta ei juurikaan kuulu jos rauhallisesti siirtää pakilta ensin vapaalle, ja hetken päästä D:lle.
Hovimonttöörin (ja oman arvion) mukaan perä tuntuisi olevan ok. Öljyt olivat olleet likaiset ja vanhan oloiset mutta ei mitään merkkejä mistään varsinaisesta vauriosta. Kardaania ja vetareita pyörittämällä ei mitään kummallista.
Mitäs sitten muuta kuin kelkan etummaiset tukikumit. Nekään ei vaikuta kyllä huonokuntoisilta. Kardaanin tukilaakeri/kumi ei ehkä 100% kunnossa ole mutta ei nyt aivan sökökään...

Joku ilta kunhan ehtii niin meen työmaalle montun päälle ja kaveri nykimään vaihdetta päälle ja pois. Ite alle kytikselle että mikä kolahtaa! Mutta ehdotuksia muista mahdollisista paikoista?

Jostain takaa (ehkä oikealta enemmän) kuuluu myös TODELLA hiljainen hurina kun ei ole vetoa päällä. Sitäkään ei läheskään aina kuule. Taajamanopeksissa vain huomaa. Renkaita pyörittelee ja repii ees taas niin laakereissa ei tuntuis olevan ainakaan mitään täystuhoa.

Kiitos ja anteeks! Taas!

PS. Takakontissa ei pitäisi olla ketään. Ei anoppia eikä ketään muutakaan...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
-King Of The Road-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Su 26.03.2006 19:59
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja -King Of The Road- »

Joo sama vika rahikaisella... Olis mukava tietää mikä kolahtaa.. ite en osannu tuota asiaa kuvalla nuin hyvin mutta tässähän se tuli..

Seuraampa tätä juttua innolla että mistä vika löytyy.
-Maailma tarvitsee esikuvia-

Nykyiset:
Volvo 940D24TDIC (toivottavasti vaihtuu mersuun)

Ex meset:
-93 300dt
-94 E250D 20v
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 260
Liittynyt: Ti 15.05.2007 14:19
Paikkakunta: SATAKUNTA

Viesti Kirjoittaja E280T »

Ei nyt ehkä ihan tuohon vastaus mutta iskarin alapää kun menee niin kolahtaa kuopassa äänekkäästi mutta ei oikeen pysty toteamaan ennenkuin ottaa iskarin käteen. mulla sellane vika. olisko jollain myydä takaiskaria tasosäätöiseen varkkuun?
Avatar
cdi270
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 88
Liittynyt: Su 24.07.2005 12:50
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja cdi270 »

Vahva veikkaus noista kelkan etukummeista!!!
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Jos perässä ei ole vetarit tai kartaani epäilyttävän väljiä kun koittaa pyöritellä ja heilutella ja öljy oli likaista mutta ei haissu eikä ollu mitään "juttua" seassa, niin eikö voi aika paljon luottaa että perästä sylttytehdasta ei löydy?

Ts. kaikki jäljelle jäävät vaihtoehdot ovat paljon helpompia ja halvempia vaihtoehtoja...

Vai mitä mieltä?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Sama vika vaivannut pari vuotta, takakelkan etummaiset helat vaihdettu.
Ei vaikutusta.
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

mulla kans sama vika :evil:
joskus ku rullaa alamäkeen ja loota nakkaa isomman pykälän niin kolahtaa
kans, muuten täysin samat oireet.
olen ajatellu että perä väljä ku kuitenki ajettu jo 330 tuhatta ilman perän vaihtoa :) mutta en kyllä oo tutkinu vikaa sen enempää..
190E 2.6 tomaatti
W202 230kompressor
W204 200cdi
Avatar
kim.kouvo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 21.04.2004 23:28
Paikkakunta: LAHTI

Viesti Kirjoittaja kim.kouvo »

kysytään tähän samaan, että onko w124:en perät kuinka pitkäikäisiä. itse epäilen että perä olis ihan söko. Aina liikkeelle lähtiessä ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu kovia pamauksia ja kolahduksia. kikkailemalla saa vaihdettua niin ettei kolahdusta kuulu. Samalla kun vaihtaa perän niin mitä kannaattaa vaihtaa samalla? niin ja autolla ajettu siis 449tkm ja 200D manuaali.
-95 W124 200D - lähtee kuin purkka tukasta
-89 VW Jetta rojekti
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

peetee kirjoitti:mulla kans sama vika :evil:
joskus ku rullaa alamäkeen ja loota nakkaa isomman pykälän niin kolahtaa
kans, muuten täysin samat oireet.
olen ajatellu että perä väljä ku kuitenki ajettu jo 330 tuhatta ilman perän vaihtoa :) mutta en kyllä oo tutkinu vikaa sen enempää..
Jo siihen perään on öljyjä sillon tällön vaiheltu niin ei se asiallisessa käytössä 330 tuhannesta mee vielä mikskään!

Mulla näyttää nyt sittenkin että takakelkan etummaiset tukikumit pitää koittaa vaihtaa.
Käytiin kaverin kans rasvamontun päällä. Kun auto seisoo normaalisti pyörillään niin hanttimiehen puoleissa kumissa ja rungossa näkyy aivan selvä rako. Ei pitäs olla rakoa siinä kohtaa, hankala selittää. (verrattiin toiseen puoleen)
Pykälää kun nykii päälle ja pois niin näkee aivan selvästi.

Pitää lähteä tukikumi-kauppaan!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Yksi kolahtava paikka 124:ssa voi olla myös perän kannatinkumit, joilla perämötikkä on apurungossa kiinni. 190:ssä ei ole näitä, vaan perä on pultattu suoraan kiinni apurunkoon.
Vastaa Viestiin