W211, SRS-vikailmoitus, vinkkejä kaivataan - VIKA LÖYTYI

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

W211, SRS-vikailmoitus, vinkkejä kaivataan - VIKA LÖYTYI

Viesti Kirjoittaja paloviita »

W211 herjaa SRS-vikaa. Teki kerran aiemmin, mutta silloin sammutus ja uudelleen käynnistys auttoi. Nyt valoa ei saa sammumaan. Sulakkeet on ehjät.

Onko kokemusta, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään?

Meneekö näistä ohjauspyörän spiraaleja (tai miten näissä yhteys onkaan toteutettu...) tai onko ollut ongelmia turvavöiden kanssa?

Autolla on ajettu 127 tkm.
Viimeksi muokannut paloviita, To 08.11.2007 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

STAR'illa sen näkee missä vika.
kt4879
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ke 07.02.2007 19:09

SRS

Viesti Kirjoittaja kt4879 »

Hei!
Minulla vian aiheuttajaksi osoittautui viallinen etumatkustajan penkissä oleva matkustajantunnistin. Vika ilmeni ajoittain. Osa maksoi noin 300 € ja töitä noin tunti.
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Cardoc kirjoitti:STAR'illa sen näkee missä vika.
Puuttuu multiplekseri välistä eikä millään ehtisi Vehon pikahuoltojonoon, kun arkipäivinä pitäisi olla töissäkin...

(300 € kuulostaa aika hyvältä hinnalta anturista!)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
c180mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ke 23.07.2003 19:47
Paikkakunta: tampere

srs-vika

Viesti Kirjoittaja c180mersu »

Saattaapi olla vika ohjauspylvään johdoissa. Kannataa käydä merkkihuollossa, saattapi olla takuu hommia......
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Käytin Vehossa testerissä. Diagnoosi oli, että repsikan penkin istuintunnistin on viallinen. Vaihdoin kyseisen tunnistimen (410 Eur!) ja kävin Veholla poistattamassa vikakoodin.

Parin päivän päästä SRS-valo syttyi uudelleen. Onko kokemusta vastaavanlaisesta viasta (ja nimenomaan W211:sta)? Kaikki johtoliitokset penkin alla näyttivät asiallisilta (ei hapettumaa tms.) Myöskään 210-mallille tyypillistä johtojen murtumaa ei ollut havaittavissa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
center69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 03.03.2007 19:16

Viesti Kirjoittaja center69 »

paloviita kirjoitti:Käytin Vehossa testerissä. Diagnoosi oli, että repsikan penkin istuintunnistin on viallinen. Vaihdoin kyseisen tunnistimen (410 Eur!) ja kävin Veholla poistattamassa vikakoodin.

Parin päivän päästä SRS-valo syttyi uudelleen. Onko kokemusta vastaavanlaisesta viasta (ja nimenomaan W211:sta)? Kaikki johtoliitokset penkin alla näyttivät asiallisilta (ei hapettumaa tms.) Myöskään 210-mallille tyypillistä johtojen murtumaa ei ollut havaittavissa.
ja viallinen korvattiin nimenomaan käytetyllä? syttyikö valo kun joku istui penkillä? liitinhän oli erilainen?

näissä kannattaa sitten muistaa että jenkkiautojen varustuksessa on melkoisia eroja. varsinkin turvavarustuksessa..

uudestaan testeriin niin siitä se lähtee selviämään..
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

center69 kirjoitti: ja viallinen korvattiin nimenomaan käytetyllä? syttyikö valo kun joku istui penkillä? liitinhän oli erilainen?
Ostin uuden anturin. Oikea liitin, sama koodi.
Penkillä oli kassi.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Toivottavasti ei ole nyt sitten kuskin penkin vastaava osa kysessä.
Pitäiskö vielä ensin käydä testerissä, niin tiedät sitten, missä haavassa puukkoa käännellään.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Tällä kertaa vikakoodi oli 9077 "Auton FIN ohjainlaitteissa N2/7 (turvavarusteiden ohjainlaite) ja N73 (EZS-ohjainlaite) ei ole sama."

Mitähän tuokin mahtaa tarkoittaa...

Vian kuittauksen jälkeen meni kaksi päivää ilman vikailmoituksia, mutta tänään SRS-defective -teksti tuli taas näyttöön...

Vinkkejä?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
-Arska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 12.08.2004 13:53
Paikkakunta: Kokkola

SRS valo

Viesti Kirjoittaja -Arska- »

Minullahan vika ilmeni ensin satunnaisesti matkustajan istuessa ja sitten se jäi palamaan penkin ollessa myös tyhjä.
Eka penkin purkamisella ja maton sekä piuhojen testailemisella ei vika selvinnyt.
Otin penkin uudelleen pois ja sen tunniste maton myös. Mittari liittimen piuhan ja aivan boksin juuressa nuppineulalla piuhan läpi ja mittailemaan vastusta.
Keskimmäinen piuha johtoja taivutellessa välillä katkoi yhteyttä.
Kaikki näytti päällisin puolin olevan ok mutta se kohta jossa piuhat menevät pehmusteiden läpi penkin alle eli noin 10cm siitä valkoisesta boksista, oli jatkuvissa taivutuksissa vioittunut. Päällisin puolin kaikki näytti olevan ok.
Kolvi käteen tinaileen ja sukkaa päälle.
Valo toimi sen jälkeen normaalisti ilman mitään resetointeja.
Edellisessä mesessäni sama valo aiheutti sen että koko ohjausboksi piti vaihtaa ja ohjelmoida tunnistamaan auto. Se maksoi.....
No nyt pääsin säikähdyksellä.
-Arska-
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Möhkössä syttyi SRS (samalla myös ASR ja BAS) valo aivan yllättäen kesken ajon. Seuraavan kerran startatessa valot pysyivät pimeänä, mutta syttyivät jälleen muutaan kilometrin ajon jälkeen. Vikamuisti / diagnoosi osoitti ko. tapahtuman kohdalla alijännitettä järjestelmässä. Toinen jalka haudassa olleen akun vaihdon jälkeen eivät ole valot vaivanneet.
Tämä on toki aivan eri "vika" kuin puheena oleva, mutta näinkin varoitusvalot saattavat joskus oikutella.
Tiedossa on, että alijännitteellä ABS, BAS ja ASR putoavat pois toiminnasta, mutta luulisi että SRS pysyy aktiivisena vielä "hätävirrallakin" :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

[quote="paloviita"]Tällä kertaa vikakoodi oli 9077 "Auton FIN ohjainlaitteissa N2/7 (turvavarusteiden ohjainlaite) ja N73 (EZS-ohjainlaite) ei ole sama."

Mitähän tuokin mahtaa tarkoittaa...

Die Fahrzeug-Identifizierungsnummer (Abk. FIN, im Englischen VIN) ist die international genormte, 17-stellige Nummer,.
Liittyiskö nyt tällaiseen sitten. Mitään asiasta ymmärtämättä sanoisin että noi kaksi ohjainlaitetta on eri autosta ja se herjaa sen takia niitä. Tai sitten sähköaivo on vainoharhainen.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

FIN on todellakin auton VIN (auf Deutsch). Ja vikailmoitus väittää, että virtalukon ja SRS:n ohjainlaitteella olisi eri alustanumero. Vaikea uskoa, kun kumpaakaan ei ole vaihdettu.

Auto herjaa myös ZGW:n toiminnasta (Central GateWay, jonka kautta kaikki tieto kulkee). Jos autossa on vaikka polttimoita pimeänä, järjestelmältä kestää useita sekunteja ennenkuin vikailmoitukset tulevat mittaristoon. Sellaisia herjoja, jotka eivät näy mittaristossa, tulee ainakin vetokoukusta (jälkiasennus), MOST-piirin konfiguraatiosta (Comand ja Navi asennettu jälkeenpäin) ja keskuslukituksen väyläliikenteen vajaatoiminnasta (toisessa CAN-piirissä huono liitos jossakin?).

Yksi hypoteesi on, että ZGW on hidas ja siltä kestää liian kauan listata kaikki herjat. SRS kyllästyy odottamaan ja lyö itsensä vikatilaan.

Korjauksena voisi olla lisävarusteiden ja viimeisimmän laitekonfiguraation päivittäminen ZGW:lle sekä mahdollinen ohjelmapäivitys. Tällä voisi saada ZGW:n toimintaa nopeammaksi...

Toki nuo ohjainlaitteiden FIN-koodit pitänee tarkistaa.

No, Veholta on aika varattu. Eiköhän nuo sähkärit siellä tiedä parhaiten mitä pitää tehdä. Toivottavasti ei mene kalliita "purkkeja" vaihtoon.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Vika löydetty ja "korjattu" :D

Täytyy nostaa hattua Herttoniemen Vehon sähkärille! Olin itse tietämättömyyttäni laittanut vetokoukkua asentaessani yhden johtoliittimistä väärään reikään. Järjestelmä etsi vetokoukkua, muttei löytänyt. Käytännössä taka-sami oli tämän takia osittain lamaantuneena ja SRS ei saanut testiään säällisessä ajassa läpi =>vikatila. Oli kuulemma saanut sähkömieskin hetken raapia päätään ennenkuin hoksasi, mikä autossa oli vikana :lol:

Taas oppi jotain uutta. Enpä olisi uskonut, että vetokoukun piuhalla saa turvajärjestelmän polvilleen...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Re: W211, SRS-vikailmoitus, vinkkejä kaivataan - VIKA LÖYTYI

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Akun vaihdon jälkeen tuli SRS vikailmoitus, joka näyttää pysyvän. Vanhalla akulla oli tietysti jännitteet käyneet alhaalla.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211, SRS-vikailmoitus, vinkkejä kaivataan - VIKA LÖYTYI

Viesti Kirjoittaja Markus »

Srs syttyi myöskin ja epäilin heti akkua, kun oli battery protectionia vilkutellut. No vaihdoin akun ja vikakoodin lukuun: "vasen törmäystunnistin". Tämä oli joku Bosch car service. Valo kuittaantui ja 3-4 päivän päästä kilahti takaisin. Kuukauden se on nyt palanut siinä sitkeästi. Mistä kannattaisi lähteä vikaa ettiskelemään, meinaan ne peruspaikat, ennen kuin nuita tunnistimia ostetaan pussillinen.
Vastaa Viestiin