renkaat kuluu ?
renkaat kuluu ?
Autoni on E malli 01 ja koneena 320 cdi. Ongelmana on renkaiden kuluminen. kuluvat tasaisesti ja rengaspaineet ok. Uudet renkaat laitettu keväällä ja jo nyt pintaa jäljellä vain 3 mm. Ajo on normaalia ei revityksiä. Emännän käytössä. Onko kokemuksia rengasmerkeistä että mikä kestäis vähän pidempään? Nyt alla nokian hakka v:t.
Kyllähän sen näkee jos suuntaukset on pielessä. Renkaat kuluu laidoilta.klepe kirjoitti:onko alusta suunnattu, mun pirssisä takapää auras 8milliä ni meni sakkorenkaiks 4500 km
Nokialaiset on pehmeitä kumeja ja kevään karkeilla keleillä kuluvat hämmästyttävän nopeasti. Kaverin Saabissa kesti viime kesänä vajaa 20tkm kun olivat ihan sakoilla.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Re: renkaat kuluu ?
Joo täsmälleen sama ongelma, mutta myönnän heti kättelyssä, että on pääosin itse aiheutettu. Elikä tuleepi runtattua menemään reippaanlaisesti.authan kirjoitti:Autoni on E malli 01 ja koneena 320 cdi. Ongelmana on renkaiden kuluminen. kuluvat tasaisesti ja rengaspaineet ok. Uudet renkaat laitettu keväällä ja jo nyt pintaa jäljellä vain 3 mm. Ajo on normaalia ei revityksiä. Emännän käytössä. Onko kokemuksia rengasmerkeistä että mikä kestäis vähän pidempään? Nyt alla nokian hakka v:t.
Talvella Hakkapeliitta-5:t kului sileäksi takarenkaina noin 15 000 km matkalla. Koko 215/55/16. Harmi, että kului keskeltä noin pariin milliin, reunoilla olis vielä enempi. Pidin aika lailla painetta, 2,5 paikkeilla takana, ehkä liikaa, nyt kesärenkaissa pidän hiukka vähempi.
Kesärenkaina Misukat. Ne on kulunu tasasesti, mutta ongelmaksi on tullut hieman tärinää. Hieman pystyheittoa löyty, kun tutkittiin. Käänneltiin vanteella eri asentoon ja nyt on täysin tasaset, jes. Nää voi ehkä kestää jopa 20 000 tällä menolla.
Karmeet on rengaskulut tässä, tuo koko vielä kallis. Täytyy kärsiä, ei auta. Mutta jos jollakulla olis vinkkiä mitkä renkaat kestäis parhaiten ja pysyis pyöreinä, niin kiitollisena ottasin vastaan. Ainakaan Nokiat ei mun kokemuksen mukaan kestä tätä runtua, mutta voi olla ettei kestä oikein mikkään (ainakaan talvi-)renkaat.
Viime keikalla rengasfirmassa kerroin, että millaista on käyttö ja tuossa motissa on vääntö melkein 500 Nm. Niin sanoivat, että paljon mahdollista, että renkaat ei kerta kaikkiaan kestä. Menee rikki varsinkin, jos purasee karkeeseen kuivaan asfalttiin ja saattaa vaikka pyörähtää vanteella jolloin tasapainotus menee sekasin.
En tajuu, miten pärjää ne, jotka vielä päivittää näihin tehoo lisää. Eikö sula renkaat alle kokonaan ??? Mitä renkaita käyttää AMG-miehet ???
Viimeksi muokannut jukka-tre, Pe 13.07.2007 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Itellä on W210 290 TDi -97 ja ollu kans aika lailla tota ongelmaa, et renkaat kuluu (varsinkin kesä) nopeammin mitä noin normaalisti luulis.
Ja vieä kuitenkin suht tasasesti ja rauhallisella ajolla.
Kahet gummit (Good Year ja Kumho) on menny aivan sileeksi alle 20 tkm ajettuna. Samoin Hankookit on todettu yhtä paskoiksi kulutuskestävyydeltään.
Nyt on keväästä asti ollu alla Continentalin Premium Contactit, ajettu n. 10 tkm ja vielä on 6-7 mm pintaa jäljellä. Eli vaikuttas kestävän paremmin.
Kyl sitä välillä pistää vituttaan kun saa joka kesä laittaa uudet renkaat, varsinkin ku ei oo mitään halpoja noi 215/55 16 kokoset kumit.
Talvirenkaat on kestäny hiukan paremmin. Nyt pari talvee ollu Bridgestonen Noranza -merkkiset ja vielä aattelin yhen talven pärjätä.
Ja vieä kuitenkin suht tasasesti ja rauhallisella ajolla.
Kahet gummit (Good Year ja Kumho) on menny aivan sileeksi alle 20 tkm ajettuna. Samoin Hankookit on todettu yhtä paskoiksi kulutuskestävyydeltään.
Nyt on keväästä asti ollu alla Continentalin Premium Contactit, ajettu n. 10 tkm ja vielä on 6-7 mm pintaa jäljellä. Eli vaikuttas kestävän paremmin.
Kyl sitä välillä pistää vituttaan kun saa joka kesä laittaa uudet renkaat, varsinkin ku ei oo mitään halpoja noi 215/55 16 kokoset kumit.
Talvirenkaat on kestäny hiukan paremmin. Nyt pari talvee ollu Bridgestonen Noranza -merkkiset ja vielä aattelin yhen talven pärjätä.
Jaahas, ajatuksissa on ollut kokeilla tuota Continentalia kanssa. Ikinä ei ole ollut, mutta joku joskus kehui kanssa.mesemies kirjoitti:
Nyt on keväästä asti ollu alla Continentalin Premium Contactit, ajettu n. 10 tkm ja vielä on 6-7 mm pintaa jäljellä. Eli vaikuttas kestävän paremmin.
Kyl sitä välillä pistää vituttaan kun saa joka kesä laittaa uudet renkaat, varsinkin ku ei oo mitään halpoja noi 215/55 16 kokoset kumit.
Talvirenkaat on kestäny hiukan paremmin. Nyt pari talvee ollu Bridgestonen Noranza -merkkiset ja vielä aattelin yhen talven pärjätä.
On tosiaan karua tämä, mulla on nyt mennyt tahtia: uudet renkaat joka talvi, joka kesä (tällä autolla siis nyt 2 talvee, 2 kesää melkein). Merkkeinä Nokia, Misukka. Tonnilla ei siis millään selviä vuoden rengaskuluista (jos ns. merkkirenkaita käyttää)



Talveksi pikkusen harkitsin palata Hakkapeliitta 4:iin. Perstuntumalta ne kesti paremmin, kuin 5:t ja hintakin on reilusti halvempi. Tosin hintaeroilla ei isoa tee.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kovin nuo renkaat tuntuu muilla kuluvan. Ostessani 220D väykyn laitoin uudet kumit alle ja vuodessa tullut hiukan yli 60000 km ja samat kumit voi edelleen hyvin. Ajot jakautuu noin 50 % motaria ja loput sekalaista hyötyjoutoajoa.
Kumeina kesä Misukka, talvi Nokia hkpl 4, koko hinnatalkaen 196/65-15 ja tietenkin peltivanteilla
Kumeina kesä Misukka, talvi Nokia hkpl 4, koko hinnatalkaen 196/65-15 ja tietenkin peltivanteilla

renkaat
Itselläni talvirenkaina nokian hakkapeliitta Q :t ja niillä ajettu nyt toista talvea ja ne eivät kuluneet niinkuin nämä kesägummit. Olen tykännyt kyllä kitkoista mersun alla. Kävin tänään autojatalalla ähtärissä peräöljyjen vaihdossa ja siellä tuli puheeksi nämä rengasasiat. kehuivat että goodyear on tänäpäivänä hyvä rengas mersuun.
Joo !!!dumpi kirjoitti:Kovin nuo renkaat tuntuu muilla kuluvan. Ostessani 220D väykyn laitoin uudet kumit alle ja vuodessa tullut hiukan yli 60000 km ja samat kumit voi edelleen hyvin. Ajot jakautuu noin 50 % motaria ja loput sekalaista hyötyjoutoajoa.
Kumeina kesä Misukka, talvi Nokia hkpl 4, koko hinnatalkaen 196/65-15 ja tietenkin peltivanteilla
Voi olla kuule, että kesägummina Misukka olis kuiteskin aika hyvin kestävä, koska mullakin nyt näyttäs menevän ainakin 20000.
Sitten tuo Nokia Hakkapeliitta 4 tuntu kestävän jollain lailla rankkaakin ajoo.
Ehkä näissä merkeissä koitan suditella eteenpäin. Nokia Hakkapeliitta 5:tä en siis ota ens. talveksi vaan 4:t, niinkun jo aattelinkin. Nastat kyllä pysyy molemmissa, mutta 5:ssa menee pinta hetkessä.
Tuota Continentalia tekis mieli kokeilla joskus, mutta yhdellä tutulla on semmoset Väykyssä. Saapi siitä sitten tietoa.
Mulla on rekisteriotteessa 215/55/16 minimikoko. Saishan siittä kai tinkiä suuntaan, jos toiseen, mutten viitti, kun kerran tehtaalla ovat ton aatelleet sopivaksi. 100 Eur/sarja tulee ainakin lisää hintaa verrattuna 15-tuumasiin, mutta tulkoon ny sitte. Sitäpaitti pitäs ostaa kolmannet vanteetkin, ei kannata...
Ja isompia en osta missään tapauksessa. Tulee vain enempi kustannuksia, murheita, väpätystä. Mitä isompi vanne ja pienempi profiili, niin sitä enempi kerää kuraa, kolhiintuu ja kaikkee ongelmaa ja täristää ja maksaa. Toi nykynenkin on jo ihan maksimi-koko mielestäni.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Samaa vikaa myös täällä, eli renkaat kuluu todella nopeasti. Minulla on tosin ongelmaa vielä sen suhteen enempi, että renkaat tahtovat kulua enemmän sisäreunasta, kuin ulkoreunasta. Auraukset tuosta on säädetty kolmeen kertaan (aina uusien renkaiden oston yhteydessä) ja kohdillaan ne on joka kerta todettu olevan. Autossa on vakiona tehtaan laskettu sporttialusta, joten tiedä sitten aiheuttaisiko tuo sitten jotain renkaan kulumiseen. Rengaskooksi rekisteriotteeseen on printattu 235/45R17. Vararengas on 16 tuumainen ja tässä mietinkin, olisikohan se mahdollista päivittää muutkin renkaat siihen kokoon. Olisi ne ainakin huomattavasti halvemmat ostaa kuin nuo 17 tuumaset.
W210 E220 CDI -01
Sinänsä jännä juttu, että kun minulla ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa vaihtoehtoisesta rengaskoosta. Auton saksankielistä manuaalia selatessani olin ymmärtävinäni vakiokoon olevan 215/55R16 (tätä kokoa vararengaskin on) ja sporttialustalla koko on tuo 235/45R17. Olisiko Saksassa myydyissä autoissa eri kokoinen "vakiorengas"? Onhan siellä varmaan paremmat tietkin ajella, jolloin kookkaampi ja matalampi rengas on mukavampi ajella kuin täällä Suomen teillä.
W210 E220 CDI -01
Talvella Hakkapeliitta-5:t kului sileäksi takarenkaina noin 15 000 km matkalla. Koko 215/55/16. Harmi, että kului keskeltä noin pariin milliin, reunoilla olis vielä enempi. Pidin aika lailla painetta, 2,5 paikkeilla takana, ehkä liikaa, nyt kesärenkaissa pidän hiukka vähempi.
Painetta saa olla vielä enemmän, 2,5 bar on liian vähän.
Edellisestä Mersusta ajoin yhdet Nokian Q:t keskeltä kaljuksi pitämällä painetta takana 2,3 bar.
Väykyssä pidän nykyään takana vähintään 2,8 bar ja kuluminen kohtuu tasaista.
Painetta saa olla vielä enemmän, 2,5 bar on liian vähän.
Edellisestä Mersusta ajoin yhdet Nokian Q:t keskeltä kaljuksi pitämällä painetta takana 2,3 bar.
Väykyssä pidän nykyään takana vähintään 2,8 bar ja kuluminen kohtuu tasaista.
- markus_200E
- Vakiokalustoa
- Viestit: 292
- Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
- Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi
Eikös se ole niin nykyrenkailla että liian suuri paine ei kuluta renkaita, vaan se liian pieni syö keskeltä ? Että isolla paineelle rengas säilyttää profiilinsa joka tapauksesa.
Olen itse ajanut sarjan talvirenkaita keskeltä sileiksi, kestivät tosin 40 tkm mutta epätasainen kuluminen oli selkeästi havaittavissa. Ja epäilen että syy oli paineissa, käytin luokkaa 2.3 - 2.5 bar.
Auto oli tosin Pösö ...
Olen itse ajanut sarjan talvirenkaita keskeltä sileiksi, kestivät tosin 40 tkm mutta epätasainen kuluminen oli selkeästi havaittavissa. Ja epäilen että syy oli paineissa, käytin luokkaa 2.3 - 2.5 bar.
Auto oli tosin Pösö ...