renkaat kuluu ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

renkaat kuluu ?

Viesti Kirjoittaja authan »

Autoni on E malli 01 ja koneena 320 cdi. Ongelmana on renkaiden kuluminen. kuluvat tasaisesti ja rengaspaineet ok. Uudet renkaat laitettu keväällä ja jo nyt pintaa jäljellä vain 3 mm. Ajo on normaalia ei revityksiä. Emännän käytössä. Onko kokemuksia rengasmerkeistä että mikä kestäis vähän pidempään? Nyt alla nokian hakka v:t.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

paljonko ilmaa ja paljonko näillä nyt ajettu ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

Viesti Kirjoittaja authan »

paine on 2,2-2,3 ja renkailla ajettu korkeintaan 10 tkm.
Näillä kilometreillä en todellakaan suosittele nokian renkaita mersuun.
Peltzi07
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ma 30.04.2007 10:20
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Peltzi07 »

Ootkos ihan varma ettei vaimos ole näitä driftareita? ;) :D
Talon mersut:
w124 250DT -92
w210 E300TDT -00
w210 E290TDT -00
w202 C220D -98
w124 300E -86
w123 240D -82
w638 112CDI -99 Myydään!
klepe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Ke 24.01.2007 20:43
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja klepe »

onko alusta suunnattu, mun pirssisä takapää auras 8milliä ni meni sakkorenkaiks 4500 km
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

klepe kirjoitti:onko alusta suunnattu, mun pirssisä takapää auras 8milliä ni meni sakkorenkaiks 4500 km
Kyllähän sen näkee jos suuntaukset on pielessä. Renkaat kuluu laidoilta.
Nokialaiset on pehmeitä kumeja ja kevään karkeilla keleillä kuluvat hämmästyttävän nopeasti. Kaverin Saabissa kesti viime kesänä vajaa 20tkm kun olivat ihan sakoilla.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

authan kirjoitti:paine on 2,2-2,3 ja renkailla ajettu korkeintaan 10 tkm.
Näillä kilometreillä en todellakaan suosittele nokian renkaita mersuun.
no huh, huh.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: renkaat kuluu ?

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

authan kirjoitti:Autoni on E malli 01 ja koneena 320 cdi. Ongelmana on renkaiden kuluminen. kuluvat tasaisesti ja rengaspaineet ok. Uudet renkaat laitettu keväällä ja jo nyt pintaa jäljellä vain 3 mm. Ajo on normaalia ei revityksiä. Emännän käytössä. Onko kokemuksia rengasmerkeistä että mikä kestäis vähän pidempään? Nyt alla nokian hakka v:t.
Joo täsmälleen sama ongelma, mutta myönnän heti kättelyssä, että on pääosin itse aiheutettu. Elikä tuleepi runtattua menemään reippaanlaisesti.

Talvella Hakkapeliitta-5:t kului sileäksi takarenkaina noin 15 000 km matkalla. Koko 215/55/16. Harmi, että kului keskeltä noin pariin milliin, reunoilla olis vielä enempi. Pidin aika lailla painetta, 2,5 paikkeilla takana, ehkä liikaa, nyt kesärenkaissa pidän hiukka vähempi.

Kesärenkaina Misukat. Ne on kulunu tasasesti, mutta ongelmaksi on tullut hieman tärinää. Hieman pystyheittoa löyty, kun tutkittiin. Käänneltiin vanteella eri asentoon ja nyt on täysin tasaset, jes. Nää voi ehkä kestää jopa 20 000 tällä menolla.

Karmeet on rengaskulut tässä, tuo koko vielä kallis. Täytyy kärsiä, ei auta. Mutta jos jollakulla olis vinkkiä mitkä renkaat kestäis parhaiten ja pysyis pyöreinä, niin kiitollisena ottasin vastaan. Ainakaan Nokiat ei mun kokemuksen mukaan kestä tätä runtua, mutta voi olla ettei kestä oikein mikkään (ainakaan talvi-)renkaat.

Viime keikalla rengasfirmassa kerroin, että millaista on käyttö ja tuossa motissa on vääntö melkein 500 Nm. Niin sanoivat, että paljon mahdollista, että renkaat ei kerta kaikkiaan kestä. Menee rikki varsinkin, jos purasee karkeeseen kuivaan asfalttiin ja saattaa vaikka pyörähtää vanteella jolloin tasapainotus menee sekasin.

En tajuu, miten pärjää ne, jotka vielä päivittää näihin tehoo lisää. Eikö sula renkaat alle kokonaan ??? Mitä renkaita käyttää AMG-miehet ???
Viimeksi muokannut jukka-tre, Pe 13.07.2007 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
mesemies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 19.08.2003 18:14

Viesti Kirjoittaja mesemies »

Itellä on W210 290 TDi -97 ja ollu kans aika lailla tota ongelmaa, et renkaat kuluu (varsinkin kesä) nopeammin mitä noin normaalisti luulis.
Ja vieä kuitenkin suht tasasesti ja rauhallisella ajolla.

Kahet gummit (Good Year ja Kumho) on menny aivan sileeksi alle 20 tkm ajettuna. Samoin Hankookit on todettu yhtä paskoiksi kulutuskestävyydeltään.

Nyt on keväästä asti ollu alla Continentalin Premium Contactit, ajettu n. 10 tkm ja vielä on 6-7 mm pintaa jäljellä. Eli vaikuttas kestävän paremmin.

Kyl sitä välillä pistää vituttaan kun saa joka kesä laittaa uudet renkaat, varsinkin ku ei oo mitään halpoja noi 215/55 16 kokoset kumit.

Talvirenkaat on kestäny hiukan paremmin. Nyt pari talvee ollu Bridgestonen Noranza -merkkiset ja vielä aattelin yhen talven pärjätä.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

mesemies kirjoitti:
Nyt on keväästä asti ollu alla Continentalin Premium Contactit, ajettu n. 10 tkm ja vielä on 6-7 mm pintaa jäljellä. Eli vaikuttas kestävän paremmin.

Kyl sitä välillä pistää vituttaan kun saa joka kesä laittaa uudet renkaat, varsinkin ku ei oo mitään halpoja noi 215/55 16 kokoset kumit.

Talvirenkaat on kestäny hiukan paremmin. Nyt pari talvee ollu Bridgestonen Noranza -merkkiset ja vielä aattelin yhen talven pärjätä.
Jaahas, ajatuksissa on ollut kokeilla tuota Continentalia kanssa. Ikinä ei ole ollut, mutta joku joskus kehui kanssa.

On tosiaan karua tämä, mulla on nyt mennyt tahtia: uudet renkaat joka talvi, joka kesä (tällä autolla siis nyt 2 talvee, 2 kesää melkein). Merkkeinä Nokia, Misukka. Tonnilla ei siis millään selviä vuoden rengaskuluista (jos ns. merkkirenkaita käyttää) :shock: :shock: :shock:

Talveksi pikkusen harkitsin palata Hakkapeliitta 4:iin. Perstuntumalta ne kesti paremmin, kuin 5:t ja hintakin on reilusti halvempi. Tosin hintaeroilla ei isoa tee.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Kovin nuo renkaat tuntuu muilla kuluvan. Ostessani 220D väykyn laitoin uudet kumit alle ja vuodessa tullut hiukan yli 60000 km ja samat kumit voi edelleen hyvin. Ajot jakautuu noin 50 % motaria ja loput sekalaista hyötyjoutoajoa.
Kumeina kesä Misukka, talvi Nokia hkpl 4, koko hinnatalkaen 196/65-15 ja tietenkin peltivanteilla 8)
authan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ma 08.01.2007 20:16
Paikkakunta: virrat

renkaat

Viesti Kirjoittaja authan »

Itselläni talvirenkaina nokian hakkapeliitta Q :t ja niillä ajettu nyt toista talvea ja ne eivät kuluneet niinkuin nämä kesägummit. Olen tykännyt kyllä kitkoista mersun alla. Kävin tänään autojatalalla ähtärissä peräöljyjen vaihdossa ja siellä tuli puheeksi nämä rengasasiat. kehuivat että goodyear on tänäpäivänä hyvä rengas mersuun.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

dumpi kirjoitti:Kovin nuo renkaat tuntuu muilla kuluvan. Ostessani 220D väykyn laitoin uudet kumit alle ja vuodessa tullut hiukan yli 60000 km ja samat kumit voi edelleen hyvin. Ajot jakautuu noin 50 % motaria ja loput sekalaista hyötyjoutoajoa.
Kumeina kesä Misukka, talvi Nokia hkpl 4, koko hinnatalkaen 196/65-15 ja tietenkin peltivanteilla 8)
Joo !!!

Voi olla kuule, että kesägummina Misukka olis kuiteskin aika hyvin kestävä, koska mullakin nyt näyttäs menevän ainakin 20000.

Sitten tuo Nokia Hakkapeliitta 4 tuntu kestävän jollain lailla rankkaakin ajoo.

Ehkä näissä merkeissä koitan suditella eteenpäin. Nokia Hakkapeliitta 5:tä en siis ota ens. talveksi vaan 4:t, niinkun jo aattelinkin. Nastat kyllä pysyy molemmissa, mutta 5:ssa menee pinta hetkessä.

Tuota Continentalia tekis mieli kokeilla joskus, mutta yhdellä tutulla on semmoset Väykyssä. Saapi siitä sitten tietoa.

Mulla on rekisteriotteessa 215/55/16 minimikoko. Saishan siittä kai tinkiä suuntaan, jos toiseen, mutten viitti, kun kerran tehtaalla ovat ton aatelleet sopivaksi. 100 Eur/sarja tulee ainakin lisää hintaa verrattuna 15-tuumasiin, mutta tulkoon ny sitte. Sitäpaitti pitäs ostaa kolmannet vanteetkin, ei kannata...

Ja isompia en osta missään tapauksessa. Tulee vain enempi kustannuksia, murheita, väpätystä. Mitä isompi vanne ja pienempi profiili, niin sitä enempi kerää kuraa, kolhiintuu ja kaikkee ongelmaa ja täristää ja maksaa. Toi nykynenkin on jo ihan maksimi-koko mielestäni.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Painava auto yhdistettynä karkealla uralla olevaan pikitiehen, se syö gummia, etenkin vielä jos käytettävä tiestö ei ole luotisuoraa...
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Samaa vikaa myös täällä, eli renkaat kuluu todella nopeasti. Minulla on tosin ongelmaa vielä sen suhteen enempi, että renkaat tahtovat kulua enemmän sisäreunasta, kuin ulkoreunasta. Auraukset tuosta on säädetty kolmeen kertaan (aina uusien renkaiden oston yhteydessä) ja kohdillaan ne on joka kerta todettu olevan. Autossa on vakiona tehtaan laskettu sporttialusta, joten tiedä sitten aiheuttaisiko tuo sitten jotain renkaan kulumiseen. Rengaskooksi rekisteriotteeseen on printattu 235/45R17. Vararengas on 16 tuumainen ja tässä mietinkin, olisikohan se mahdollista päivittää muutkin renkaat siihen kokoon. Olisi ne ainakin huomattavasti halvemmat ostaa kuin nuo 17 tuumaset.
W210 E220 CDI -01
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

^Tehtaan orkkiskoko -01 malin 220CDI:lle on 205/65/15 ja sporttipaketin kanssa 215/55/16. Eli eipä pitäisi olla ongelmaa laittaa vaikkapa tuo 16". Otteessa varmaan mainita tuosta 16" rengaskoostakin?
Muro
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 04.10.2006 08:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Muro »

Sinänsä jännä juttu, että kun minulla ei ole rekisteriotteessa mitään mainintaa vaihtoehtoisesta rengaskoosta. Auton saksankielistä manuaalia selatessani olin ymmärtävinäni vakiokoon olevan 215/55R16 (tätä kokoa vararengaskin on) ja sporttialustalla koko on tuo 235/45R17. Olisiko Saksassa myydyissä autoissa eri kokoinen "vakiorengas"? Onhan siellä varmaan paremmat tietkin ajella, jolloin kookkaampi ja matalampi rengas on mukavampi ajella kuin täällä Suomen teillä.
W210 E220 CDI -01
dumpi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ke 05.07.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja dumpi »

Talvella Hakkapeliitta-5:t kului sileäksi takarenkaina noin 15 000 km matkalla. Koko 215/55/16. Harmi, että kului keskeltä noin pariin milliin, reunoilla olis vielä enempi. Pidin aika lailla painetta, 2,5 paikkeilla takana, ehkä liikaa, nyt kesärenkaissa pidän hiukka vähempi.



Painetta saa olla vielä enemmän, 2,5 bar on liian vähän.
Edellisestä Mersusta ajoin yhdet Nokian Q:t keskeltä kaljuksi pitämällä painetta takana 2,3 bar.
Väykyssä pidän nykyään takana vähintään 2,8 bar ja kuluminen kohtuu tasaista.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Eikös se ole niin nykyrenkailla että liian suuri paine ei kuluta renkaita, vaan se liian pieni syö keskeltä ? Että isolla paineelle rengas säilyttää profiilinsa joka tapauksesa.

Olen itse ajanut sarjan talvirenkaita keskeltä sileiksi, kestivät tosin 40 tkm mutta epätasainen kuluminen oli selkeästi havaittavissa. Ja epäilen että syy oli paineissa, käytin luokkaa 2.3 - 2.5 bar.
Auto oli tosin Pösö ...
Vastaa Viestiin