Mikä letku kuvassa pitäisi olla? (W202, C280)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Mikä letku kuvassa pitäisi olla? (W202, C280)

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Osaako joku kertoa mihin tästä pitäisi alipaineletkun mennä?
Kuten alemmasta kuvasta näkyy, niin letkun tynkä on kiinni siinä mutta katkennutta letkua ei näy missään.
Vähän alempana kaasuvivuston kupeessa olisi yksi mahdollinen paikka.
Mitäs tuo kyseinen laatikko/läppä tekee? Ohjaako tuota alipaine vai sähkö?
Tyhjäkäynti on hummaillut jo pidemmän aikaa ja olisiko tuossa syy?

Kuva
Kuva
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä letku kuvassa pitäisi olla? (W202, C280)

Viesti Kirjoittaja Roisto »

joltcola kirjoitti:Osaako joku kertoa mihin tästä pitäisi alipaineletkun mennä?
Oletko varma, että tuohon ylipäätään pitäisi mennä joku letku? Pötikkä on niin paksun näköinen, etten itse usko sitä alipaineliittimeksi. Yleensä ne ovat tuon sähköliittimen navan paksuisia. Ainakaan veli-venäläisen sivuilta en äkkiä löytänyt mitään sopivaa letkua.

Tuo läppämekanismi (resonanssiläppä) ohjaa ilman kiertoa koneeseen kierroksista yms. riippuen. Sillä saadaan enemmän alavääntöä menettämättä iloista kiertämistä. Ohjaus toimii sähköisesti.

En tiedä, onko tuossa mallissa jo paremmat moottorin johtosarjat. Vanhemmissa M104:ssa saattoi huono käynti johtua rikkinäisistä johdoista sytytyspuolille taikka sitten kaasuläppämekanismille (myös mekanismin sisäinen johdotus saattoi olla rikki).

t.
Risto
E500 – 211.070
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Kuvat on vähän suttusia mutta alemmassa kuvassa nuolen osoittamassa paikassa se musta on pätkä alipaineletkua.
Se tynkä lähtee irti ja on selkeästi murtunut poikki. On tietenkin mahdollista, että siinä on ollut kuminen tulppa.
Keskellä olevan reiän kun tukkii, niin läppä liikkuu enää vain vähän.

Mainitessasi nuo alaväännöt, niin tyhjä käynniltä lähettäessä auto on herkkä sammumaan ellei pikkasen näpäytä kierroksia ensin.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Läppä toimi sähkölä.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
joltcola kirjoitti:alemmassa kuvassa nuolen osoittamassa paikassa se musta on pätkä alipaineletkua.
Se tynkä lähtee irti ja on selkeästi murtunut poikki.
Ahaa.

Tutkiskelin tuossa 124:n käsikirjaa (202:ssa näyttää olevan sama venttiili). Tuleeko siihen yläpuolelle myös joku alipaineletku? Ilmeisesti läppä toimii alipaineella mutta sähköohjattuna (siinähän näyttää olevan joku alipainekello). Jos ei ole alipainetta, niin läppäkään ei liiku.

Tuosta tötteröstä, joka kuvassasi näkyy ei kyllä kehoteta irrottamaan purkamisen yhteydessä mitään letkua.

t.
Risto
E500 – 211.070
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Ei tule muuta kun tuo yksi mahdollinen alipaineletku ja kaksinapainen sähköliitin. Neljällä kuusiokoloruuvilla lähtee irti tuo kotelo.
Kun läppää liikuttaa, niin suhina käy tuossa reiässä eli tuntuisi siltä, että siitä letku puuttuu.

Ei tuosta EPC kuvastakaan selviä mitään.
Kuva
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jep. Aika huonosti noista EPC:n kuvista saa tolkkua. :(

Eli kun läppää kääntelee virrattomana, niin se mysteeriletku suhisee? Kun liikuttelet sitä läppää käsin, niin palautuuko se itsestään johonkin asentoon?

Liikkuuko läppä, jos imaiset liittimeen alipaineen? Mitä tapahtuu, jos kytket tuohon liittimeen virran vaikka akkulaturilla ja imaiset alipaineet letkunpätkään? Onko läppärungossa muita reikiä, jotka menisivät imusarjasta läpän tienoilta mötikän sisään?

Yksi vaihtoehto on, että se mysteeriletku on alipaineen vapausreikä. Eli käyttöalipaine tulee läppärunkoon jotenkin sen läpän juuresta. Venttiiliin kytketään virta ja alipaine kääntää läppää. Kun virta katkaistaan venttiili sulkee moottorilta alipaineen ja kääntää alipainekellon ilmatien ulkoilmaan, jolloin läppä palaa alkuasentoonsa. Tällöin tuossa pitäisi olla letku, jossa on pikkuinen ilmasuodatin.

t.
Risto

PS: Fyysikoille: eihän alipaine tietenkään minnekään mene: paine-eron vaikutuksesta ilma liikkuu korkeammasta paineesta pienempään. Näin tämä on vain helpompi ajatella. :D
E500 – 211.070
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Palautuu siihen perusasentoon. Jos ääriasennossa tukkii alipainereiän, niin ei enää palaudu.
En testannut imaista liittimestä mutta oletin, että se sillon liikkuisi. Nyt kun on mainittu, että sitä ohjattaisiin sähköllä niin pitää tutkia tuo uudelleen.
Aluksi oletin, että sähköliitin olisi joku läpän asentotunnistinanturi.

Läpän keskellä olevassa akselissä näytti olevan reikä. En tiedä meneekö tuo mihinkään mutta se näkyy tuossa ihan ensimmäisessä kuvassa keskellä läppää.
Yksi vaihtoehto on, että se mysteeriletku on alipaineen vapausreikä. Eli käyttöalipaine tulee läppärunkoon jotenkin sen läpän juuresta. Venttiiliin kytketään virta ja alipaine kääntää läppää. Kun virta katkaistaan venttiili sulkee moottorilta alipaineen ja kääntää alipainekellon ilmatien ulkoilmaan, jolloin läppä palaa alkuasentoonsa. Tällöin tuossa pitäisi olla letku, jossa on pikkuinen ilmasuodatin.
Tuo on myös hyvin mahdollista, ettei letkua ole kuin pieni tynkä ja siinä pieni suodatin.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

joltcola kirjoitti:Palautuu siihen perusasentoon. Jos ääriasennossa tukkii alipainereiän, niin ei enää palaudu.
Jep, jep.
joltcola kirjoitti:Läpän keskellä olevassa akselissä näytti olevan reikä. En tiedä meneekö tuo mihinkään mutta se näkyy tuossa ihan ensimmäisessä kuvassa keskellä läppää.
Niinpä näyttää olevan. Kokeilepa laittaa virtaa liittimeen ja sitten pyöritellä läppää. Jos se suhina alkaa kuulua jostain muusta reiästä (kuten siitä läpässä olevasta), niin sitten se mysteeriliitin on todennäköisesti vain alipaineen tasausta varten.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin