moottorivaurio!
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
moottorivaurio!
olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Re: moottorivaurio!
hmmm oisko jakoketju menny poikki...Ville Komulainen kirjoitti:olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.
Re: moottorivaurio!
Jos jakoketju katkeaa, on ainakin osassa sylintereitä venttiilit kiinni, tosin ei ne silloin saa ilmaakaan, mitä puristelisi...miksu.80 kirjoitti: hmmm oisko jakoketju menny poikki...
Moottori kuitenkin pyörii startilla, tai siis ainakin hihna?
Diisselissä on niin ahtaat palotilat, ettei siellä venttiilit mahdu auki olemaan, kun mäntä tulee ylös, joten huoli on peräti aiheellinen.
Seuraavaksi venttiilikoppa auki. Jos päällisin puolin ei näy mitään, niin katsoo, pyöriikö nokkakeppikin.
Bensakoneessa ensimmäisenä avattaisiin virranjakaja, ja katsottaisiin pyöriikö se.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
jep, jakoketjustahan se on alkanut kun venttiilikopan otti pois niin eka huomio oli että nokka-akseli oli 6 osassa ja ketju on jossain öljypohjassa ja nokan laakeripukkien kannet oli kaikki 2 osassa.
kone pyörii joten venttiileitä ei varmaan ole poikki eikä itse kannessa näkynyt vaurioita laakeri pinnoissa, katsotaan kun saan kannen pois et miltä siellä näyttää. tuskin mäntiin on vaurioita tullut koska mitään ei ole irronnut (venttiililautaset tms.)
mitähän on tapahtunut alakerrassa kun ketju on sujahtanut sinne? läpi reikiä ei ole öljypohjassa eikä lohkossa ainakaan ulospäin.
otan moottorin pois lauantaina niin sitten selviää onko siitä enää mihinkään.
jos korjaus kustannukset nousee yli 1000euron käyn hakemassa saksasta varaosa-auton mutta pääsen sinne aikaisintaan vko 16. käytetyn ehjän koneen löytäminen suomesta epätodennäköistä. ja ruotsalaiset purkaamotkin tietää mitä sellaisesta voi pyytää, ja irto koneen kunto on aina arvoitus. lähdetään ainakin tässä vaihessa ajatuksesta korjata vanha moottori.
kone pyörii joten venttiileitä ei varmaan ole poikki eikä itse kannessa näkynyt vaurioita laakeri pinnoissa, katsotaan kun saan kannen pois et miltä siellä näyttää. tuskin mäntiin on vaurioita tullut koska mitään ei ole irronnut (venttiililautaset tms.)
mitähän on tapahtunut alakerrassa kun ketju on sujahtanut sinne? läpi reikiä ei ole öljypohjassa eikä lohkossa ainakaan ulospäin.
otan moottorin pois lauantaina niin sitten selviää onko siitä enää mihinkään.
jos korjaus kustannukset nousee yli 1000euron käyn hakemassa saksasta varaosa-auton mutta pääsen sinne aikaisintaan vko 16. käytetyn ehjän koneen löytäminen suomesta epätodennäköistä. ja ruotsalaiset purkaamotkin tietää mitä sellaisesta voi pyytää, ja irto koneen kunto on aina arvoitus. lähdetään ainakin tässä vaihessa ajatuksesta korjata vanha moottori.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Taidan pakata vähän työkaluja matkaan ja tulla kaveriksi purkamaan konetta pois keulilta.
Nokka-akselin ja pukit vois kuvitella ostavansa käytettynä muut tarvittavat osat uutta. Sattuiskohan kellään olemaan tietoa mistä kannattas kysellä käytettyjä? tai olisko kellään nurkissa?
Kuvista katsoen näyttäis että nokkaketju on saattanut mahtua putoomaan oljypohjaan ilman suurempia ongelmia, mutta sen näkee kun saa öljypohjan pois.
Nokka-akselin katkeamisen kyllä ymmärtää kun katsoo kuvaa - mäntä työntää venttiilin suoraan päin nokka-akselia ilman mitään keinuvipua. Toivottavasti akseli on katkennut ajoissa ettei ole mennyt kiertokankia solmuun.
Nokka-akselin ja pukit vois kuvitella ostavansa käytettynä muut tarvittavat osat uutta. Sattuiskohan kellään olemaan tietoa mistä kannattas kysellä käytettyjä? tai olisko kellään nurkissa?
Kuvista katsoen näyttäis että nokkaketju on saattanut mahtua putoomaan oljypohjaan ilman suurempia ongelmia, mutta sen näkee kun saa öljypohjan pois.
Nokka-akselin katkeamisen kyllä ymmärtää kun katsoo kuvaa - mäntä työntää venttiilin suoraan päin nokka-akselia ilman mitään keinuvipua. Toivottavasti akseli on katkennut ajoissa ettei ole mennyt kiertokankia solmuun.
Tässä oli kyseessä W124 malli??
Nokka-akselin pukkeja ei oikein voi ottaa mistään muusta kannesta, koska ovat ikäänkuin paria kannen kanssa. Eli pukit ja kansi ovat paria ja ne on aarporattu yhdessä.
Jakopään kotelosta hajoaa kampiakselin rattaan alta rajoitin, joka estää ketjua hyppäämästä. Yleensä siihen kohtaan tulee reikä ulos asti.
Eli kansi on romu, kuten myös ventiilin nostajat ja tietty venttiilit ja nokka-akseli, myös jakopään kotelo ja pahimmassa tapauksessa myös öljypumppu.
Hyvin todennäköinen syy ketjun katkeamiseen on alipainepumpun hajoaminen... Tai sitten siihen on laitettu joskus Japanilainen jakoketju, joita 90 luvun alussa tuli tehtaalta pakettiautoissa, ja ensimmäisissä C200D malleissa oli myös sellainen. Niihin piti kaikkiin vaihtaa automaattisesti uusi ketju Veholla, mutta eipä niihin kaikkiin sitä koskaan vaihdettu. Viimeksi viimevuonna tuli pari sellaista vastaan. Oli muuten molemmat liki poikki parista kohtaa.
Olisi kannattanut lukea ajoissa toisaalta tästä foorumista siitä alipainepumppu aiheesta
.
Nokka-akselin pukkeja ei oikein voi ottaa mistään muusta kannesta, koska ovat ikäänkuin paria kannen kanssa. Eli pukit ja kansi ovat paria ja ne on aarporattu yhdessä.
Jakopään kotelosta hajoaa kampiakselin rattaan alta rajoitin, joka estää ketjua hyppäämästä. Yleensä siihen kohtaan tulee reikä ulos asti.
Eli kansi on romu, kuten myös ventiilin nostajat ja tietty venttiilit ja nokka-akseli, myös jakopään kotelo ja pahimmassa tapauksessa myös öljypumppu.
Hyvin todennäköinen syy ketjun katkeamiseen on alipainepumpun hajoaminen... Tai sitten siihen on laitettu joskus Japanilainen jakoketju, joita 90 luvun alussa tuli tehtaalta pakettiautoissa, ja ensimmäisissä C200D malleissa oli myös sellainen. Niihin piti kaikkiin vaihtaa automaattisesti uusi ketju Veholla, mutta eipä niihin kaikkiin sitä koskaan vaihdettu. Viimeksi viimevuonna tuli pari sellaista vastaan. Oli muuten molemmat liki poikki parista kohtaa.
Olisi kannattanut lukea ajoissa toisaalta tästä foorumista siitä alipainepumppu aiheesta

S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Re: moottorivaurio!
Isä ukolla kävi w123 300d:llä niin että kesken ajon moottori sammui, eikä millään käyntiinVille Komulainen kirjoitti:olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.


Soittelukierros osoitti että pari konetta osina on romuttamoilla.
Nokka-akseli maksaa tarvikkeena n.250 EUR joten sen voi vaikka laittaa uudenkin.
Mitä tulee kanteen niin jollei se ole halki ja löytää jostain uudet / käytetyt pukit kyllä siitä vielä kansi tehdään. Jollei pukit aivan istu niin jakopinnasta koneistetaan siivu pois ja nokka-akselin laakeripinnat kannessa koneistetaan / hoonataan siten että saadaan akseli linja suoraksi ja reijät pyöreiksi. Venttileitä on mennyt todennäköisesti useita ja ne on vaihdettava samoin venttiilin ohjurit ainakin viallisista venttiileistä. Hydr. nostimet naputtivat jo valmiiksi joten ne vaihdetaan samoin tein. Vastaavan remontin tein tojotan diisselimoottoriin jolla kurnutin remontin jälkeen 110tkm ja ehjänä senkin möin pois.
Kummalta tuntuu se ketjun katkeaminen kun se ei pahemmin ääntänyt etukäteen. Jos se alipainepumppu on työntänyt laakerin kuulat ja rämmäleet jakopäähän syyllinen on siellä sitten. Lauantaina koitetaan löytää vian aiheuttaja.
Nokka-akseli maksaa tarvikkeena n.250 EUR joten sen voi vaikka laittaa uudenkin.
Mitä tulee kanteen niin jollei se ole halki ja löytää jostain uudet / käytetyt pukit kyllä siitä vielä kansi tehdään. Jollei pukit aivan istu niin jakopinnasta koneistetaan siivu pois ja nokka-akselin laakeripinnat kannessa koneistetaan / hoonataan siten että saadaan akseli linja suoraksi ja reijät pyöreiksi. Venttileitä on mennyt todennäköisesti useita ja ne on vaihdettava samoin venttiilin ohjurit ainakin viallisista venttiileistä. Hydr. nostimet naputtivat jo valmiiksi joten ne vaihdetaan samoin tein. Vastaavan remontin tein tojotan diisselimoottoriin jolla kurnutin remontin jälkeen 110tkm ja ehjänä senkin möin pois.
Kummalta tuntuu se ketjun katkeaminen kun se ei pahemmin ääntänyt etukäteen. Jos se alipainepumppu on työntänyt laakerin kuulat ja rämmäleet jakopäähän syyllinen on siellä sitten. Lauantaina koitetaan löytää vian aiheuttaja.
617 Turboissa ketju tipahtaa pohjaan, mutta vaparissa rikkoo öljypohjan, koska siinä öljypohja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Turbossa taasen öljypumppu estää tuon ketjun hyppäämisen, mutta ei yleensä hajoa, vaikka ketju katkeaisikin.miksu.80 kirjoitti:OM617 moottoreissa jakoketju pääsee tipahtamaan öljypohjaan... kampiakselin rattaalla ei ole jakoketjulle ohjareita... itellä tallissa kaksi OM617 moottoria avattuna.
Itse olen nähnyt katkenneita ketjuja turboissa ja tavallisissa.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin.
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.
Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).
Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran.

Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.
Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).
Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran.

1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Ville Komulainen kirjoitti:No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin.![]()
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.
Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).
Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran.

Samalla sen voi siihen laittaa?


Hyvät on perät.......
Auti
Juu, ei 603 moottorissa öljypohjassa mitään olekkaan, mutta jakopäänkotelossa on uloke, joka tulee ketjupyrän alle, ja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Jos se katkeaa, niin yleensä jakopäänkoteloon tulee reikä värinänvaimentimen taakse. Kaikissa näkemissäni tapauksissa on näi käynyt, eli hyvä tuuri kävi, jos se säilyi ehjänä.Ville Komulainen kirjoitti:Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
k.j kirjoitti:Ville Komulainen kirjoitti:No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin.![]()
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.
Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).
Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran.Turbo turbo!!!
Samalla sen voi siihen laittaa?
Joo, ahdin kiinni vaan, multa voit saada sopuhintaan TDT:n alkuperäisen turbon ja pakosarjan, kunhan omat uudet osat saapuvat...

- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
Turbon laittaminen on kyllä käynyt mielessä, mulla on noita SCANIAN 14litraisen V8 merimoottorin HOLSET ahtimia kotona.
vois ainakin yksi kiihdytys sujua ripeästi ja sen jälkeen konepellissä on sylinterikannen muotoinen klommo
No pidetään nyt kuitekin tämä merssu käyttöpelinä ja turbo viritykset harraste vehkeissä. Turbo luvallisia projekteja on mm. capri II ja 2002 bemari sekä range rover.
vois ainakin yksi kiihdytys sujua ripeästi ja sen jälkeen konepellissä on sylinterikannen muotoinen klommo

No pidetään nyt kuitekin tämä merssu käyttöpelinä ja turbo viritykset harraste vehkeissä. Turbo luvallisia projekteja on mm. capri II ja 2002 bemari sekä range rover.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
MikaH kirjoitti:Juu, ei 603 moottorissa öljypohjassa mitään olekkaan, mutta jakopäänkotelossa on uloke, joka tulee ketjupyrän alle, ja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Jos se katkeaa, niin yleensä jakopäänkoteloon tulee reikä värinänvaimentimen taakse. Kaikissa näkemissäni tapauksissa on näi käynyt, eli hyvä tuuri kävi, jos se säilyi ehjänä.Ville Komulainen kirjoitti:Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Oli siinä pari naarmua joten lähellä on käynyt, mutta jos olisi mennyt rikki niin osahan on alumiiniä ja siten helposti korjattavissa hitsaamalla (vaihtovirta tig). Pikkaisen vaatii koneistamista kun tehdään stefan paikka uudestaan.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
kilometrit?
mielenkiinnosta kysyisin paljonko on autolla sinun tietojen mukaan ajettu kun ketju nasahti? Kestävyydestä ketjun osalta kun on täällä spekuloitu niin nyt saatiin sitten harmillinen käytännön esimerkki :/
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- Ville Komulainen
- Asiantuntija
- Viestit: 654
- Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
- Paikkakunta: Loimaa
No auton mittarissa on 190tkm ja moottorin kunnosta arvioimme noin 500-600tkm. Kansi on ollut pois joskus aieminkin -> kannessa oli plaanaus jälkiä mutta uskon että ketju oli alkuperäinen.
Auto haettiin saksasta viime kesänä eikä ollut hirmu kallis. Suomessa ajettu 30tkm sakut oli ruuvannu mittariin 160tkm ja ensimmäisen kysymisen jalkeen sanoivat että on ajettu n.300tkm joten tiedä niistä kilometreistä sitten.
Auto haettiin saksasta viime kesänä eikä ollut hirmu kallis. Suomessa ajettu 30tkm sakut oli ruuvannu mittariin 160tkm ja ensimmäisen kysymisen jalkeen sanoivat että on ajettu n.300tkm joten tiedä niistä kilometreistä sitten.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Hoho. Eräs tutuntuttu turbotti aikanaan 1,1-litraisen Unon tuollaisella Scanian ahtimella. Oli se vissiin päivän verran kestänyt...Ville Komulainen kirjoitti:Turbon laittaminen on kyllä käynyt mielessä, mulla on noita SCANIAN 14litraisen V8 merimoottorin HOLSET ahtimia kotona.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97