moottorivaurio!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

moottorivaurio!

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: moottorivaurio!

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ville Komulainen kirjoitti:olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.
hmmm oisko jakoketju menny poikki...
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: moottorivaurio!

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

miksu.80 kirjoitti: hmmm oisko jakoketju menny poikki...
Jos jakoketju katkeaa, on ainakin osassa sylintereitä venttiilit kiinni, tosin ei ne silloin saa ilmaakaan, mitä puristelisi...
Moottori kuitenkin pyörii startilla, tai siis ainakin hihna?
Diisselissä on niin ahtaat palotilat, ettei siellä venttiilit mahdu auki olemaan, kun mäntä tulee ylös, joten huoli on peräti aiheellinen.

Seuraavaksi venttiilikoppa auki. Jos päällisin puolin ei näy mitään, niin katsoo, pyöriikö nokkakeppikin.

Bensakoneessa ensimmäisenä avattaisiin virranjakaja, ja katsottaisiin pyöriikö se.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Tais juuri tulla 1kpl 300D automaatti saksan ostoslistaan ihan noin niinkun varaosa autoksi.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Niinpä...ketju toden näköisesti poikki ja kun se on kesken ajon sammunu,ni on varmaan taittanu joka sylinteristä ainakin yhden venttiilin,joten puristuksia ei taida siksi olla.
Tuplawee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: To 03.04.2003 12:30
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tuplawee »

Ois sen luullut pitävän aikamoisen "kolauksen", jos näin olisi käynyt...
Opa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 24.10.2003 16:09
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Opa »

Mulla oli muutama vuosi sitten samanlainen tapaus. Olin liikkeellä appiukon 123:lla kun siitä katkesi ketju. Ei kovi kummoista kolausta. Muutama venttiili meni uusiksi.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

jep, jakoketjustahan se on alkanut kun venttiilikopan otti pois niin eka huomio oli että nokka-akseli oli 6 osassa ja ketju on jossain öljypohjassa ja nokan laakeripukkien kannet oli kaikki 2 osassa.
kone pyörii joten venttiileitä ei varmaan ole poikki eikä itse kannessa näkynyt vaurioita laakeri pinnoissa, katsotaan kun saan kannen pois et miltä siellä näyttää. tuskin mäntiin on vaurioita tullut koska mitään ei ole irronnut (venttiililautaset tms.)
mitähän on tapahtunut alakerrassa kun ketju on sujahtanut sinne? läpi reikiä ei ole öljypohjassa eikä lohkossa ainakaan ulospäin.
otan moottorin pois lauantaina niin sitten selviää onko siitä enää mihinkään.
jos korjaus kustannukset nousee yli 1000euron käyn hakemassa saksasta varaosa-auton mutta pääsen sinne aikaisintaan vko 16. käytetyn ehjän koneen löytäminen suomesta epätodennäköistä. ja ruotsalaiset purkaamotkin tietää mitä sellaisesta voi pyytää, ja irto koneen kunto on aina arvoitus. lähdetään ainakin tässä vaihessa ajatuksesta korjata vanha moottori.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Taidan pakata vähän työkaluja matkaan ja tulla kaveriksi purkamaan konetta pois keulilta.

Nokka-akselin ja pukit vois kuvitella ostavansa käytettynä muut tarvittavat osat uutta. Sattuiskohan kellään olemaan tietoa mistä kannattas kysellä käytettyjä? tai olisko kellään nurkissa?

Kuvista katsoen näyttäis että nokkaketju on saattanut mahtua putoomaan oljypohjaan ilman suurempia ongelmia, mutta sen näkee kun saa öljypohjan pois.

Nokka-akselin katkeamisen kyllä ymmärtää kun katsoo kuvaa - mäntä työntää venttiilin suoraan päin nokka-akselia ilman mitään keinuvipua. Toivottavasti akseli on katkennut ajoissa ettei ole mennyt kiertokankia solmuun.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Tässä oli kyseessä W124 malli??
Nokka-akselin pukkeja ei oikein voi ottaa mistään muusta kannesta, koska ovat ikäänkuin paria kannen kanssa. Eli pukit ja kansi ovat paria ja ne on aarporattu yhdessä.
Jakopään kotelosta hajoaa kampiakselin rattaan alta rajoitin, joka estää ketjua hyppäämästä. Yleensä siihen kohtaan tulee reikä ulos asti.

Eli kansi on romu, kuten myös ventiilin nostajat ja tietty venttiilit ja nokka-akseli, myös jakopään kotelo ja pahimmassa tapauksessa myös öljypumppu.

Hyvin todennäköinen syy ketjun katkeamiseen on alipainepumpun hajoaminen... Tai sitten siihen on laitettu joskus Japanilainen jakoketju, joita 90 luvun alussa tuli tehtaalta pakettiautoissa, ja ensimmäisissä C200D malleissa oli myös sellainen. Niihin piti kaikkiin vaihtaa automaattisesti uusi ketju Veholla, mutta eipä niihin kaikkiin sitä koskaan vaihdettu. Viimeksi viimevuonna tuli pari sellaista vastaan. Oli muuten molemmat liki poikki parista kohtaa.

Olisi kannattanut lukea ajoissa toisaalta tästä foorumista siitä alipainepumppu aiheesta :( .
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

OM617 moottoreissa jakoketju pääsee tipahtamaan öljypohjaan... kampiakselin rattaalla ei ole jakoketjulle ohjareita... itellä tallissa kaksi OM617 moottoria avattuna.
Avatar
Shemeikka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: To 11.09.2003 14:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: moottorivaurio!

Viesti Kirjoittaja Shemeikka »

Ville Komulainen kirjoitti:olin tänään tulossa 300TD:lläni kotia kohti ja yhtäkkiä auto "nykäisi" terävästi ja moottori sammui. nyt kun koittaa startata niin moottori pyörii kuin vailla puristuksia. ei hyvältä näytä.
Isä ukolla kävi w123 300d:llä niin että kesken ajon moottori sammui, eikä millään käyntiin :( No eiku tutkiin ja kun saatiin venakoppa pois löyty sen alta nokkaakseli 3 kappaleena :shock: Oli alipainepumpun laakeri pärähtäny palasiksi ja ketjun väliin, joka puolestaan rikkoi akselin. Näin valisti mb mies joka korjasi ja löi "uudet" käytetyt hilut sisään ja taas mentiin
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Soittelukierros osoitti että pari konetta osina on romuttamoilla.
Nokka-akseli maksaa tarvikkeena n.250 EUR joten sen voi vaikka laittaa uudenkin.

Mitä tulee kanteen niin jollei se ole halki ja löytää jostain uudet / käytetyt pukit kyllä siitä vielä kansi tehdään. Jollei pukit aivan istu niin jakopinnasta koneistetaan siivu pois ja nokka-akselin laakeripinnat kannessa koneistetaan / hoonataan siten että saadaan akseli linja suoraksi ja reijät pyöreiksi. Venttileitä on mennyt todennäköisesti useita ja ne on vaihdettava samoin venttiilin ohjurit ainakin viallisista venttiileistä. Hydr. nostimet naputtivat jo valmiiksi joten ne vaihdetaan samoin tein. Vastaavan remontin tein tojotan diisselimoottoriin jolla kurnutin remontin jälkeen 110tkm ja ehjänä senkin möin pois.

Kummalta tuntuu se ketjun katkeaminen kun se ei pahemmin ääntänyt etukäteen. Jos se alipainepumppu on työntänyt laakerin kuulat ja rämmäleet jakopäähän syyllinen on siellä sitten. Lauantaina koitetaan löytää vian aiheuttaja.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

miksu.80 kirjoitti:OM617 moottoreissa jakoketju pääsee tipahtamaan öljypohjaan... kampiakselin rattaalla ei ole jakoketjulle ohjareita... itellä tallissa kaksi OM617 moottoria avattuna.
617 Turboissa ketju tipahtaa pohjaan, mutta vaparissa rikkoo öljypohjan, koska siinä öljypohja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Turbossa taasen öljypumppu estää tuon ketjun hyppäämisen, mutta ei yleensä hajoa, vaikka ketju katkeaisikin.
Itse olen nähnyt katkenneita ketjuja turboissa ja tavallisissa.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin. :D
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.

Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.

Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).

Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran. :D
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Ville Komulainen kirjoitti:No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin. :D
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.

Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.

Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).

Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran. :D
:D Turbo turbo!!!
Samalla sen voi siihen laittaa? 8)
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Ville Komulainen kirjoitti:Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Juu, ei 603 moottorissa öljypohjassa mitään olekkaan, mutta jakopäänkotelossa on uloke, joka tulee ketjupyrän alle, ja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Jos se katkeaa, niin yleensä jakopäänkoteloon tulee reikä värinänvaimentimen taakse. Kaikissa näkemissäni tapauksissa on näi käynyt, eli hyvä tuuri kävi, jos se säilyi ehjänä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

k.j kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:No niin purettiin tänään koko tekniikka pois ja kun moottori oli levitettynä voitiin todeta että vähällä päästiin. :D
Rikki oli nokka-akseli, laakeripukkienkannet jakoketju, ketjunohjaimet, muutama venttiili, eikä sitten juuri muuta.

Ketju oli öljypohjassa eikä ollut rikkonut mitään alakerrasta - oli vaan "sujahtanut" sinne. Alipainepummpu oli täysin ehjä ja ulkopuolista syytä ketjun katkeamiselle ei löytynyt - tuli vain sille tunnit täyteen. Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.

Moottori kuitenkin puretaan täysin putsataan, rengastetaan ja uudet laakerit sekä tietysti täysi kansiremppa (seetit, ohjurit, venttiiilit, nostajat, nokka-akseli ja pukit).

Autoon tehdään samantien peltihommia se ylimaalataan ja vaihdetaan uudet kulutusosat (puslat, kardaaninkumit ym). Laitetaan se semmoiseen kuntoon että ajelee vielä yhden tai kahden korollan elämän verran. :D
:D Turbo turbo!!!
Samalla sen voi siihen laittaa? 8)

Joo, ahdin kiinni vaan, multa voit saada sopuhintaan TDT:n alkuperäisen turbon ja pakosarjan, kunhan omat uudet osat saapuvat... :P Melkoisen hyvä alkuperäinen putkikin löytyy ylimääräisenä.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Turbon laittaminen on kyllä käynyt mielessä, mulla on noita SCANIAN 14litraisen V8 merimoottorin HOLSET ahtimia kotona.
vois ainakin yksi kiihdytys sujua ripeästi ja sen jälkeen konepellissä on sylinterikannen muotoinen klommo :D

No pidetään nyt kuitekin tämä merssu käyttöpelinä ja turbo viritykset harraste vehkeissä. Turbo luvallisia projekteja on mm. capri II ja 2002 bemari sekä range rover.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

MikaH kirjoitti:
Ville Komulainen kirjoitti:Öljypohjassa ei ole minkäänlaista ketjunohjainta, joka voisi vaurioitua.
Juu, ei 603 moottorissa öljypohjassa mitään olekkaan, mutta jakopäänkotelossa on uloke, joka tulee ketjupyrän alle, ja estää ketjua hyppäämästä alarattaalla. Jos se katkeaa, niin yleensä jakopäänkoteloon tulee reikä värinänvaimentimen taakse. Kaikissa näkemissäni tapauksissa on näi käynyt, eli hyvä tuuri kävi, jos se säilyi ehjänä.

Oli siinä pari naarmua joten lähellä on käynyt, mutta jos olisi mennyt rikki niin osahan on alumiiniä ja siten helposti korjattavissa hitsaamalla (vaihtovirta tig). Pikkaisen vaatii koneistamista kun tehdään stefan paikka uudestaan.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

kilometrit?

Viesti Kirjoittaja juha »

mielenkiinnosta kysyisin paljonko on autolla sinun tietojen mukaan ajettu kun ketju nasahti? Kestävyydestä ketjun osalta kun on täällä spekuloitu niin nyt saatiin sitten harmillinen käytännön esimerkki :/
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 654
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

No auton mittarissa on 190tkm ja moottorin kunnosta arvioimme noin 500-600tkm. Kansi on ollut pois joskus aieminkin -> kannessa oli plaanaus jälkiä mutta uskon että ketju oli alkuperäinen.

Auto haettiin saksasta viime kesänä eikä ollut hirmu kallis. Suomessa ajettu 30tkm sakut oli ruuvannu mittariin 160tkm ja ensimmäisen kysymisen jalkeen sanoivat että on ajettu n.300tkm joten tiedä niistä kilometreistä sitten.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Raimok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 11.11.2003 14:58
Paikkakunta: Viitaniemi

Viesti Kirjoittaja Raimok »

Mitä Mauri nuo turbon osat maksavat, ei taida käydä sedaniin tuo farkun putki.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ville Komulainen kirjoitti:Turbon laittaminen on kyllä käynyt mielessä, mulla on noita SCANIAN 14litraisen V8 merimoottorin HOLSET ahtimia kotona.
Hoho. Eräs tutuntuttu turbotti aikanaan 1,1-litraisen Unon tuollaisella Scanian ahtimella. Oli se vissiin päivän verran kestänyt... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Raimok kirjoitti:Mitä Mauri nuo turbon osat maksavat, ei taida käydä sedaniin tuo farkun putki.
Laitoin yv:tä.
Vastaa Viestiin