Pihalle tuli W123 230 automaatti - nyt katsastettu!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Pihalle tuli W123 230 automaatti - nyt katsastettu!

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Onhan tämä hieman järjetöntä tämä autojen hamstraus, mutta turvallinen harrastus eikö ?!

En ole ikinä omistanut automaattiautoa, ja koska W123set ovat muuten lähellä kotioveani 8) olen etsinyt ko. mallia automaatilla.
Ja tietysti kohtuuhintaista, koska eihän harrastus saa maksaa (poikkeuksena vaimon harrastukset :D ), eikö niin ?

Tulossa siis sunnuntaina vm. 79 230 bensa, 220 tkm ajettu, ruosteinen sieltä mistä kuuluukin, tekniikka toimivaa varauksella jarrut, jotka ovat ottaneet itseensä vähästä liikuttelusta. Vaan koeajettu on ja kulki hiljaa ja tasaisesti, kovan jarrutuksen jälkeen kuskinpuolen etujarru tosin jumitti. Kässäri, keskuslukko, mittarit, alkuperäinen radio yms. toimii.
Ja se oleellisin - AUTOMAATTIvaihteisto !! Sekin tuntui pelaavan ok, vaihtoi pehmeästi. Mutta että auto on laiska, ajoin ennen samaa konetta manuaalilla ja kierroksillahan sen sai lähtemään jos oli lystiä, mutta kuka haluaa kierrättää kohta 30v vanhaa konetta ?

Tämä auto tulee käyttöön vaan ei puunattavaksi, ajan sillä konttorilleni kaivosalueelle joten valkoinen väri on pian muisto vain mustan pölyn laskeutuessa ...

Mikäli ei talvi tule seuraavan kahden viikon aikana, on toivoa saada otettua koko kesän suunnittelemani ryhmäkuva perheemme autoista !

Tässä kuva autosta (edellisen omistajan ottama)
Kuva
Viimeksi muokannut markus_200E, Pe 07.09.2007 11:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onnea (jälleen) uudelle kulkineelle! Toivottavasti auto on miellyttävä. Itse mietin v. 1999 vaihtoa 280 CE -> 230 automaattiin. Kysyin saksalaiselta foorumilta silloin aiheesta, jolloin minulle sanottiin suorat sanat kyseisestä kombinaatiosta. Kuten totesit, laiska on sekä kuluttaa suorituskykyyn nähden paljon. Sekin auto oli muuten Ruåtsista tuotu, viininpunainen manuaalikattoluukulla ja seepraistuinpäällisillä :) . Eiköhän se jossain Joensuun seudulla vaikuttane vieläkin...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Eli kyseinen kakskolmekymmppinen on ilmeisesti kaasaripeli.............
Olikos tuossa ruiskussa sitten jo paljonkin enempi puhtia(Timolla lienee siis nykyisin tuommoinen on?)
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Ari V. kirjoitti:Eli kyseinen kakskolmekymmppinen on ilmeisesti kaasaripeli.............
Kyllä vaan ! Ja ei se kulutus haittaa, tulee paikallisajoon :D
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ari V. kirjoitti:Eli kyseinen kakskolmekymmppinen on ilmeisesti kaasaripeli.............
Olikos tuossa ruiskussa sitten jo paljonkin enempi puhtia(Timolla lienee siis nykyisin tuommoinen on?)
No 109 hv vs. 136 hv nykimättömässä muodossa :-). Väännöt taisi olla 189 Nm per 3000 / 205 Nm per 3500 r/min.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

No onhan siinä eroa.
Silloin kun itsellä oli tuollainen ruisku automaatilla, niin ei se siihen aikaan mitenkään eritisen laiskalta tuntunut.......... tietty jos nyt pomppaisi siihen, niin tuntuma voisi olla eri.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:
Ari V. kirjoitti:Eli kyseinen kakskolmekymmppinen on ilmeisesti kaasaripeli.............
Olikos tuossa ruiskussa sitten jo paljonkin enempi puhtia(Timolla lienee siis nykyisin tuommoinen on?)
No 109 hv vs. 136 hv nykimättömässä muodossa :-). Väännöt taisi olla 189 Nm per 3000 / 205 Nm per 3500 r/min.
Muistini mukaan kaasari-M102:ssa vääntöä olisi 170 Nm.

Mukavan joustava kone silläkin määrällä. 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Ari V. kirjoitti:Eli kyseinen kakskolmekymmppinen on ilmeisesti kaasaripeli.............
Olikos tuossa ruiskussa sitten jo paljonkin enempi puhtia(Timolla lienee siis nykyisin tuommoinen on?)
No 109 hv vs. 136 hv nykimättömässä muodossa :-). Väännöt taisi olla 189 Nm per 3000 / 205 Nm per 3500 r/min.
Muistini mukaan kaasari-M102:ssa vääntöä olisi 170 Nm.

Mukavan joustava kone silläkin määrällä. 8)
Jep, kyseessä oleva biilihän on varustettu vanhalla M115:llä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Timo L. kirjoitti:Jep, kyseessä oleva biilihän on varustettu vanhalla M115:llä.
Juuri näin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

markus_200E kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Jep, kyseessä oleva biilihän on varustettu vanhalla M115:llä.
Juuri näin.
Totta, solikin sellasta vuosimallia. Ajatuskatkot jne.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Kyllä se kulki aikanaan

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ari V. kirjoitti:No onhan siinä eroa.
Silloin kun itsellä oli tuollainen ruisku automaatilla, niin ei se siihen aikaan mitenkään eritisen laiskalta tuntunut.......... tietty jos nyt pomppaisi siihen, niin tuntuma voisi olla eri.
Itsellä v. 2001-2002 oli vm 1980 W123 230E automaatilla ja sähköisellä kattoluukulla 8) ja kyllä se aika mukavasti kulki, 136hv ja 1360kg, vääntöäkin tosiaan ihan kohtalaisesti oli. Kuitenkin jos autolla halusi oikein ripeästi liikkua niin automaatista oli ainakin omassa yksilössä syytä käyttää niitä käsivalintapykäliä siellä D:n alla. Muistaisin että kickdown ei omassa käytännössä ainakaan toiminut jos sitä oli olemassakaan. Mutta kierroksia kone otti aika hyvin (kunnes rajoitin katkaisi kuin veitsellä leikaten vedon :lol: ) ja kierrättämällä sillä kerkesi. Samoissa kiihtyi ja kulki kuin esim. vm 1991 2,0l ruisku Opel Omega. Siis automaattina se tuntui laiskalle matalilla kierroksilla ja kun se loota vaihtoi herkästi matalissakin nopeuksissa isolle pykälälle eikä polkemallakaan D:llä oikein alaspäin tahtonut vaihtaa, niin käsikäyttöä vaan tarvi kepille halutessa nopeita liikkeitä. Pidin sitä auton kokoon ja ikään nähden kohtalaisen hyvin kulkevana autonaetenkin moottoritienopeuksissa ohitellessa jne.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Kotona on auto, mutta ei tullut kivuttomasti.
Kuten alussa kirjoitin, olivat jarrut jotakuinkin yhteistyöhaluttomia ... Auto haettiin 140km päästä, mukaan lähti vaimo ja 5vee tytär. Paikanpäällä "ropeloin" kuskin puoleista etujarrua mutten siitä sen viisaammaksi tullut kuin että sisäpuolen sylinteri kanittaa -> siispä luottavaisin mielin menoksi :shock:
20km ja ensimmäinen pysähdys kuumentuneen ko. jarrun takia - hukkasi jarrutehon sitä ennen kokonaan ?! Hieman vääntöä, kohtalaisesti paukutusta ja runsaasti hikeä (kapea levähdyspaikka 110km/h tien vieressä...) Lähtipä palat taas liikkeelle, ja auto sen myötä.
Tankkaus (ja koko ajan varoen jarruttamasta!) ja maantielle, jota oli 110km edessä.
Pääsimme 10km (nyt yhteismatka jo 35km!!) kun sama oire, vasen etujarru käryää. Sama rituaali lukuunottamatta paukutusta ja vääntöä, kysyin läheisiltä asukkailta mistä löytyy paja mihin voi auton jättää (niin, kellohan oli jo 21 ja tytär oli nälkäinen ja vaimo odotti "innoissaan" kl 07 alkavaa työpäiväänsä). No siinä sitä aikaa meni soitellessa, tänä aikana oli jarru sen verran jäähtynyt että pyöri taas kuin kuuluukin.
Tästä suivaantuneena lähetin saattajat kotiin ripeämpään tahtiin, itse aloin hurjastelemaan jäljellä olevan 100km pitäen nopeuden 65-70 km/h. Kolme kertaa joutui jarruttamaan (poroja väistellessä) ennen kotikatujen kurveja, vaan eivät nousseet lämmöt jarruosastolla.

Muuta ? Kulkee loppuunajetuilla, entisillä nastarenkailla, takakontissa neljä rengasta + perässä perävaunu jossa 8 (!) rengasta pehmeästi ja tunteettomasti tien pikku epätasaisuuksille !

Tulevaa laittoa toki on, em. jarrut on käytävä läpi - kaikki varmuuden vuoksi, sekä keulatähti vaihdettava (nykyinen on kokenut typistyksen). Siinäpä ne, luulen (ja toivon), sitten on kärry valmis paikalliskuljettimeksi.
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

markus_200E kirjoitti: Tästä suivaantuneena lähetin saattajat kotiin ripeämpään tahtiin, itse aloin hurjastelemaan jäljellä olevan 100km pitäen nopeuden 65-70 km/h. Kolme kertaa joutui jarruttamaan (poroja väistellessä) ennen kotikatujen kurveja, vaan eivät nousseet lämmöt jarruosastolla..
Mahdollisesti ne se kanittava satula viimeistään porojarrutuksissa norjistui ja alkoi liikkua sutjakammin? Ei olisi ensi kerta kun niin käy.

No, miltäs se etukäteen epäilty suorituskykypuoli tuntui? :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Aku P kirjoitti:Mahdollisesti ne se kanittava satula viimeistään porojarrutuksissa norjistui ja alkoi liikkua sutjakammin? Ei olisi ensi kerta kun niin käy.
Ei mahdotonta mutta en uskalla toivoa että näin olisi :(
Aku P kirjoitti: No, miltäs se etukäteen epäilty suorituskykypuoli tuntui? :wink:
Yllätyin miten ripeä se on 8)
Liikkeellelähtö on (luonnollisesti) automaatin ansiosta pirteän tuntuista, kakkosella kun lähtee niin kohta on jo nopeus siellä 40ssä, johon manuaalilla tarvitaan se yksi vaihto ...
Kunnes tuli aika vaihtaa neloselle, sitten meno "rauhoittui" huomattavasti. Kevyellä kaasulla kiihdyttäessä tuppasi tarjoamaan nelosta kun jo 50-55km/h nopeudessa, ja se on liian vähän kuormalla ja loivassa vastamäessä ! Mutta antamallla pikkasen lisää kenkää nousi vaihtokohta sopivaan 65-70een.
Ja että nelonen on niinkin pitkä, perstuntumalla ero on huomattava manuaalilaatikon neloseen. Mukava juttu kun ajaa maantiellä (ohjekirjakin ilmoittaa kulutuksena automaatille 9.5 ja manuaalille 10 l/100km maantiellä).
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Nyt katsastettu! Ainoa "hyvä tietää" oli toinen etuvalon heijastin joka oli tummunut, sen jo tiesinkin ... Mutta muuten ei sitten mitään huomautettavaa muuta kuin "hyvän tuntuinen vanha auto"!
Perhana sentään mitä autoja nämä on, päästöt kohdallaan yms., edellisestä katsastuksesta on 8 vuotta, tosin autoa on liikuteltu sen jälkeen, mutta että noiden alun jarruongelmien jälkeen nekin päättivät toimia moitteetta ...

Nyt on ainoa joka on särönä idyllissä on kilkattavat venttiilit (luulisin), pitääpi pohtia tekeekö niille jotain, vai ei.

:D :D
Vastaa Viestiin