Olen täällä taivastellut aiemmassa keskusteluketjussa ääniongelmaa -96 mallisessa C180T:ssä, jolla kilometrejä on lasissa 120tkm. Kolmas korjaaja sitten loppujen lopuksi toden sanoi. Mielipiteitä oli tosin kysytty useammalta pajalta, kuten myös täältä mersuforumiltakin. Kiitoksia kaikille vain!

1. Vehokonsultaation jälkeen oik. etupyörän laakerin vaihto (työ osineen karvan päälle 100egeä) --> melu jatkui
2. Edellä mainittu lafka (ei Veho siis) vaihtoi oikean takapyörän laakerin ja hiukan vuotavan kardaanin stefan. Öljyvaje oli n. yhden desin luokkaa. (Työ osineen n. 250egeä). --> melu jatkui
3. Tässä vaiheessa melun alkamisesta oli kulunut kuukausi ja "melu" oli vähäistä sirinää, ja välillä ei kuulunut mitään.
4. Kolmanteen korjauspajaan satuin puolivahingossa ja tuli tämä "perävika" jutuksi. Varattiin aika perän laakerien vaihtoon (laakerisarja Veholta 200euroa). Työarvio oli noin viisi tuntia. Koeajon jälkeen korjaamoesimies soittaa että onko perässä sittenkään vikaa? Onko kardaanin tukilaakeria tarkastettu? (ei ole, sillä kohdassa 1 ja 2 mainittu ns. korjaamo kielsi tällaisen olevan mahdollista; kuulemma jos kardaanin tukilaakeri on vioittunut se täristää)
Kardaanin tukilaakerin vaihto tässä turkulaisessa lähinnä raskaaseen kalustoon erikoistuneessa ketjun korjaamossa tuli osineen maksamaan 120euroa. En laita tänne korjaamoiden nimiä tai muutakaan, vaikka mieleni tekisi, sillä kohtien 1 ja 2 korjaamosta sain kaupan päälle komean puolentoista sadan egen naarmun vasempaan kylkeen/kuskin palkkiin. Kukaan ei myöntänyt mitään ja maksaja naarmulle on allekirjoittanut.
Lopputulos: ääni katosi.
Ihmetteli tuo kohdan 5 esimies että eikös yleensä epäselvissä tapauksissa aloiteta vaihtamaan halvimmasta päästä osia. No tulimme siihen tulokseen että erehtyminen on inhimillistä ja äänen lähdettä on vaikea paikallistaa jne jne. Onhan se tietysti niinkin, että pyöränlaakerien vaihtaminen on halvempaa verrattuna esimerkiksi perän laakerien tai KOKO perän vaihtamiseen! Toisaalta, ruostumaan päässyt kardaanin tukilaakeri ei ehkä ole ihan perinteinen vika sekään? Tukilaakeri on kuulemma "suojassa jonkun peltilätkän alla", mutta oli ihan sen näköinen kuin olisi uinut vedessä, ruostetta siis ja näennäisesti ehjä (joka ehkä selittäisi ajoittaisen äänen jne?) Kilometrit kertovat tietysti tämän koslan käytön puutteesta. Ja koska pirssi on muuttoauto ja on seilannut kansirahtina laivan kannellakin, voidaan spekuloida kaikkea meriveden ja kilometrien rullauksen välillä.


