Perä äänsi, vai äänsikö sittenkään? (Oli: Perä ääntää)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Perä äänsi, vai äänsikö sittenkään? (Oli: Perä ääntää)

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Laitan tarinan - toivottavasti! - viimeisen vaiheen tänne, opiksi ja ojennukseksi. Minulle tämä oli rahanmenon lisäksi molempaa.

Olen täällä taivastellut aiemmassa keskusteluketjussa ääniongelmaa -96 mallisessa C180T:ssä, jolla kilometrejä on lasissa 120tkm. Kolmas korjaaja sitten loppujen lopuksi toden sanoi. Mielipiteitä oli tosin kysytty useammalta pajalta, kuten myös täältä mersuforumiltakin. Kiitoksia kaikille vain! :) Kaiken kaikkiaan, aikamoinen oppitunti ollut autonremppausta vähemmän tuntevalle! Vaiheet olivat kutakuinkin:

1. Vehokonsultaation jälkeen oik. etupyörän laakerin vaihto (työ osineen karvan päälle 100egeä) --> melu jatkui
2. Edellä mainittu lafka (ei Veho siis) vaihtoi oikean takapyörän laakerin ja hiukan vuotavan kardaanin stefan. Öljyvaje oli n. yhden desin luokkaa. (Työ osineen n. 250egeä). --> melu jatkui
3. Tässä vaiheessa melun alkamisesta oli kulunut kuukausi ja "melu" oli vähäistä sirinää, ja välillä ei kuulunut mitään.
4. Kolmanteen korjauspajaan satuin puolivahingossa ja tuli tämä "perävika" jutuksi. Varattiin aika perän laakerien vaihtoon (laakerisarja Veholta 200euroa). Työarvio oli noin viisi tuntia. Koeajon jälkeen korjaamoesimies soittaa että onko perässä sittenkään vikaa? Onko kardaanin tukilaakeria tarkastettu? (ei ole, sillä kohdassa 1 ja 2 mainittu ns. korjaamo kielsi tällaisen olevan mahdollista; kuulemma jos kardaanin tukilaakeri on vioittunut se täristää)

Kardaanin tukilaakerin vaihto tässä turkulaisessa lähinnä raskaaseen kalustoon erikoistuneessa ketjun korjaamossa tuli osineen maksamaan 120euroa. En laita tänne korjaamoiden nimiä tai muutakaan, vaikka mieleni tekisi, sillä kohtien 1 ja 2 korjaamosta sain kaupan päälle komean puolentoista sadan egen naarmun vasempaan kylkeen/kuskin palkkiin. Kukaan ei myöntänyt mitään ja maksaja naarmulle on allekirjoittanut.

Lopputulos: ääni katosi.

Ihmetteli tuo kohdan 5 esimies että eikös yleensä epäselvissä tapauksissa aloiteta vaihtamaan halvimmasta päästä osia. No tulimme siihen tulokseen että erehtyminen on inhimillistä ja äänen lähdettä on vaikea paikallistaa jne jne. Onhan se tietysti niinkin, että pyöränlaakerien vaihtaminen on halvempaa verrattuna esimerkiksi perän laakerien tai KOKO perän vaihtamiseen! Toisaalta, ruostumaan päässyt kardaanin tukilaakeri ei ehkä ole ihan perinteinen vika sekään? Tukilaakeri on kuulemma "suojassa jonkun peltilätkän alla", mutta oli ihan sen näköinen kuin olisi uinut vedessä, ruostetta siis ja näennäisesti ehjä (joka ehkä selittäisi ajoittaisen äänen jne?) Kilometrit kertovat tietysti tämän koslan käytön puutteesta. Ja koska pirssi on muuttoauto ja on seilannut kansirahtina laivan kannellakin, voidaan spekuloida kaikkea meriveden ja kilometrien rullauksen välillä. 8) Taidanpa jättää nuo spekuloinnit ainakin hetkeksi ja antaa tuota kahden eri korjaajan suosittamaa "kovaa ajoa" tälle pirssille. Hyvä ja jämäkkä ajaa, tai no... Se rengasmelu! :D (ettei vaan valittaminen loppuisi ja samalla mersuforumille kirjoittelu... :wink: )
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
C 124 320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 756
Liittynyt: Pe 26.12.2003 22:21

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Joo, mulla rupesi kuulumaan outoa kohinaa vaihdelaatikon kieppeiltä (124 230 TE autom.) Ääni oli kylmillä keleillä suorastaan sydänaloja riipivää, mutta paikkojen lämmetessä ääni muuttui taas kohinaksi. Ajattelin, että nyt on laatikko menossa p-kaksi ja haavelin mielessäni jo tuhansien silloisten mummonmarkkojen laskusta. Ihmettelin kuitenkin laatikon normaalia toimintaa tuota ääntä lukuunottamatta.

Powermatic heitteli n. kuuden - kahdeksan tuhannen mummon korjausarviota. Meninpä sitten Pitäjänmäen Veholta kyselemään suoraan ko. paikan vaihdelaatikkovelholta, että mitä teketään? Hän totesi (Arto Helenius), että vaihda kardaanin kannatinlaakeri ja jatka ajamista. Näin tein ja äänet hävisi. Laakeri oli jotain karvan yli sata mummoo. Autolla oli tuolloin ajeltu noin 320 tkm, nyttemmin jo 370 tkm.

Nyt alkaa samoja oireita olla 300 TE 24:ssäkin, joten siinäkin lienee laakerin vaihto edessä kohtapuoliin, tosin autolla on vasta ajettu 190 tkm.

Muuten tämä Arto Helenius tekee vaihdelaatikkohommia virapelinä, jos joku joskus apua tarvitsee.
C43 AMG, 560 SEC, 220 Sb, CLS 320 CDI, CLK 320 CDI, E 220 CDI, SL 500, Mach I, Skyline 240 KGT, 2*OG900, niin ja sokerina pohjalla yksi Foortti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

C 124 320 kirjoitti:Powermatic heitteli n. kuuden - kahdeksan tuhannen mummon korjausarviota.

Muuten tämä Arto Helenius tekee vaihdelaatikkohommia virapelinä, jos joku joskus apua tarvitsee.
Tuli mieleen:
Minulle powermatic ltd aikoinaan heitteli 8-10tmk:n korjausarviota luistavalle laatikolle.
Loppujenlopuksi Jarkko S. korjasi sen 550 Eurolla.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Jamaville, millaista tuo ääni sitten tarkalleen oli? mulla tulee ääni selvästi takaosasta, 60 km/h paikkeilla. Ääni on tasaista, ei kovin matalaa eikä kovin korkeaa uuuuuuuu, ääntä.

kun painaa kaasua ääni katoaa... alle 50 ja yli 65 vauhdissa ei mitään ääntä... rupee pikkuhiljaa vituttamaan kun muuten niin hiljanen auto, mut toi uuuuuuu :evil:


Mut, sit olis kyl semmonen et kun lähtee liikkeelle, niin kuuluu ihme pörähdys/erittäin vaimeaa tärinää, muutaman metrin matkalla, sit kun vauhti kasvaa kävely vauhtiin niin ääni katoaa vaikka painaa kokoajan tasaisesti kaasua. Ja viime aikoina on ilmennyt et kun jarruttaa reippaasta vauhdista, niin esiintyy erittäin lievää tarinää keski /takaosasta... Rupee siin sit vikaa ettimää kun ei oo nosturii....
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Ääntä on hieman hankala kuvailla, mutta kuvauksesi äänistä ei tunnu ainakaan väärältä. Äänen paikantaminen oli vaikeaa, mutta jostain alta/keskipaikaikkeilta/takaa se kuului, jos jostain. Liikkeelle lähtiessä ei ollut muistaakseni koskaan mitään erikoista, mutta yleensä jotain pientä kuului jo viimeistään siinä 60kmh:ssa. Kytkimen pohjaan painamisella liikuttaessa ei kauhean suurta merkitystä ollut, mutta sen sijaan sillä oli kiihdyttikö. Kiihdyttäessä ei koskaan tainnut tuota ulinaa/sirinää/rohinaa/mitälie kuulua, vaan nimenomaan "rullatessa" vaihde silmässä sopivassa nopeudessa, jos tiedät mitä tarkoitan. Kovemmassa vauhdissa ei ääni koventunut, mutta sen taajuus muuttui korkeammaksi, enemmän sirinän suuntaan. Ja kuten tuossa ylempänä kuvattiin, "lämpimänä" tai enemmän ajettuna ääni muuttui tai häipyi.

Omia kuulosteluja ohjaa tässä vaiheessa vahvasti vian toteaminen kardaanin kannatinlaakeriin, mutta ehkä sen vaihtaminen / vaihdattaminen ei omalla kohdallasikaan olisi aivan huono ratkaisu? On kuitenkin halvempi kuin perän huolto.
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Perä äänsi, vai äänsikö sittenkään? (Oli: Perä ääntää)

Viesti Kirjoittaja code »

jamavi kirjoitti: Kardaanin tukilaakerin vaihto ....
Lopputulos: ääni katosi.
Onko tämä lähellekään sama osa kuin kardaanin rättinivel?
Tai jos vaihtaa rättiniveltä, kannattaako pyytää vaihtamaan samalla tukilaakeri?

-mk
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Etl:lle vielä: tuo liikkeellelähtöääni viittaa ehkä enemmän perävikaan? Ja olen ymmärtänyt kaikista näistä porukan tänne kirjoittamista viesteistä että perä-äänen ns. ulina on aika vakio eli on ja pysyy tietyssä vauhdissa; minulla ääni kuitenkin vaihteli jossain määrin ja jopa katosi. Hankalia nämä...

Mkoistin: ei mitään hajua. Mikä on rättinivel? :shock: Sen verran tiedän, että ainakin näemmä Motonet myy kardaaniin tukilaakeria sekä yksinään että tukikumin kanssa. Pahoitteluni siis, olen aika noviisi tässä(kin) asiassa. :(
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Perä äänsi, vai äänsikö sittenkään? (Oli: Perä ääntää)

Viesti Kirjoittaja Jani »

mkoistin kirjoitti:
jamavi kirjoitti: Kardaanin tukilaakerin vaihto ....
Lopputulos: ääni katosi.
Onko tämä lähellekään sama osa kuin kardaanin rättinivel?
Tai jos vaihtaa rättiniveltä, kannattaako pyytää vaihtamaan samalla tukilaakeri?

-mk
Eri osa. Rättinivelet on kardaanin päissä, tukilaakeri keskellä ristinivelen vieressä.
Kannattaa mielestäni vaihtaa samalla, kun joutuu kardaanin irrottamaan kuitenkin.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin