MikaH kirjoitti:[.. Eli ei ole vielä tullut vastaan jumissa olevaa ventiiliä M102 moottoreissa, mutta tukkeentuneita suodattimia kylläkin useita.
Tapaus ' jumittunut venttiili ' ilmoittautuu
Kyseessä oli kolaroituna hankittu yksilö, jolla ei ollut ajeltu noin puoleen vuoteen, koska mm. öljypohjassa oli reikä. Ensimmäinen homma oli tietenkin
pohjan paikkaaminen ja tuoreiden öljyjen täyttö + suodattimen vaihto.
Ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, oli pakko sammuttaa heti, koska paineita oli vain 0,5. Pari lyhyttä käyntikoetta tämän jälkeen, ei paljon paineita
nostanut koneessa ( mutta ehkä muualla... ).
Lähdinpä siitä sitten kirjoja lukemaan, koska arvelin syyksi ko. venttiiliä.
Selvisi, että M102- koneessa sen saa auki öljypohjaa irroittamatta, mikä oli tietenkin varsin ilahduttavaa, koska olin juuri ' liimannut' öljypohjan + uuden tiivisteen paikoilleen. ( Venttiili sijaitsee lohkossa virranjakajan alapuolella ).
Mutta päätin ensin kokeilla käynnistystä kuitenkin vielä kerran....
Ja paineet nousikin nyt heti tappiin ! Eli tuo puolen tunnin huilaaminen
ilmeisesti aikaansai hieman lämmenneessä koneessa ko. venttiilin
herkistymisen. Ei ole esiintynyt ogelmia tämän jälkeen =
Eli ensin öljyt ja suodatin vaihtoon. Saksan MB- kerhon asiantuntijat suosittelevat M102 moottorille öljynvaihtoväliksi 7000 km. Tällä lyhyemmällä vaihtovälillä he suosittelevat kesällä hyvä laatuista moniasteöljyä ja talvella
puolisynteettistä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T