Hei
Onko kokemusta cdi katalysaattorien poistosta? Ilmeisesti niitä on kaksi; toinen heti turbon perässä ja toinen perinteisellä paikalla vaihteiston vieressä.
Mikäli cdi toimii samanlailla kuin perinteinen syöttöpumppu+kat, niin katti tukkeutuu vuosien mittaan ja aiheuttaa tehon puutetta ja imusarjan karstottumista. myös EGR-venttiili lisää tätä karstan määrää.
Itselläni kakkosautoa 124 250TD, josta katti poistettiin suuren nokimäärän saattelemana pari vuotta sitten. sen jälkeen tehot lisääntyi ja kulutus pieneni.
Toki ympäristönäkökulmasta tämä on hiukan kyseenalainen toimenpide, mutta kumpiko on sitten parempi; enemmän kuluttava pienemmillä tehoilla vai päin vastoin.
Uusissa autoissa kat +EGR on hyvä, mutta 300tkm ja 10v niin tilanne mielestäni muuttuu.[/b]
C220 cdi -99 katalysaattorit?
Helpohko homma nuo on tyhjentää. Sen etummaisen pöntöntyhjennys lisää hiukan ääntä, turbon ujellus alkaa kuulumaan enemmän.
Keskimmäinen katti on kätevin putsata siten, että tekee yläpuolelle luukun, josta rassaa rojut pois. Hitsaa sitten kiinni, mitään ei jää näkyviin.
Tehoihin tuolla ei kyllä ole vakiossa mitään vaikutusta, jos katit on kunnossa.
Keskimmäinen katti on kätevin putsata siten, että tekee yläpuolelle luukun, josta rassaa rojut pois. Hitsaa sitten kiinni, mitään ei jää näkyviin.
Tehoihin tuolla ei kyllä ole vakiossa mitään vaikutusta, jos katit on kunnossa.
220cdi -99 Katalysaattori
Onko katteja kolme?JP74 kirjoitti:Helpohko homma nuo on tyhjentää. Sen etummaisen pöntöntyhjennys lisää hiukan ääntä, turbon ujellus alkaa kuulumaan enemmän.
Keskimmäinen katti on kätevin putsata siten, että tekee yläpuolelle luukun, josta rassaa rojut pois. Hitsaa sitten kiinni, mitään ei jää näkyviin.
Tehoihin tuolla ei kyllä ole vakiossa mitään vaikutusta, jos katit on kunnossa.
Onko tietoa EGR-ventiilin sijainnista? En löytänyt pakosarjasta mitään siihen rinnastettavaa. Vain turbon kupeessa on alipainekello, mutta tuskin se se on. Imusarjan aivan etuosassa on vähän sen näköinen kapistus läppäakselin kera, että voisi olla EGR, mutta mistä kautta se savut vetää? Lähinnä tekisi mieli tukkia koko vekotin, koska kurkistus imukanavistoon veti mielen yhtä mustaksi kuin mitä oli sisältö oli. Autossani on metallinen imusarja.
Katteja on vaan kaksi siis. Tarkoitin keskimmäisellä sitä auton alla olevaa. Egr-venttiili on juurikin imusarjan alussa olevassa irtokappaleessa. Pakokaasut tulevat sinne kannessa olevaa kanavaa pitkin, joka lähtee kannen takaosasta, nelosen takaa. Myös imusarjassa on kanava tuolle pakopaskalle.
Auto saattaa mennä mahdollisesti vikatilaan, jos kanava vain tukitaan. Ilmamäärämittari haistelee ilmanmääriä vain siksi, että "aivot" tietävät tuon egr:n toimivan. Onneksi tuo vanhempi cdi ei ei ole kovinkaan kranttu, joten kannattaa kokeilla.
Auto saattaa mennä mahdollisesti vikatilaan, jos kanava vain tukitaan. Ilmamäärämittari haistelee ilmanmääriä vain siksi, että "aivot" tietävät tuon egr:n toimivan. Onneksi tuo vanhempi cdi ei ei ole kovinkaan kranttu, joten kannattaa kokeilla.
EGR-ventiili löytyi
Kiitos tiedoista.JP74 kirjoitti:Katteja on vaan kaksi siis. Tarkoitin keskimmäisellä sitä auton alla olevaa. Egr-venttiili on juurikin imusarjan alussa olevassa irtokappaleessa. Pakokaasut tulevat sinne kannessa olevaa kanavaa pitkin, joka lähtee kannen takaosasta, nelosen takaa. Myös imusarjassa on kanava tuolle pakopaskalle.
Auto saattaa mennä mahdollisesti vikatilaan, jos kanava vain tukitaan. Ilmamäärämittari haistelee ilmanmääriä vain siksi, että "aivot" tietävät tuon egr:n toimivan. Onneksi tuo vanhempi cdi ei ei ole kovinkaan kranttu, joten kannattaa kokeilla.
Löysin tämän EGR-ventiilin, jonka yksintein purin ja puhdistin. Oli todellakin puhdistamiesen tarpeessa. Otin samalla alipaineläpän irti ja tulppasin imusarjan läppäventiileitä ohjaavan alipaineputken. Käsittääkseni virtaus egr:lle päin loppui. Lyhyen koeajon jälkeen auto toimi moitteettomasti ja tyhjäkäynti muuttui tasaisemmaksi.
Jäin miettimään tiivistettä, joka on imusarjan ja egr putken välissä. siinähän on kaksi läpimenoa: toinen tuloilmalle ja toinen kierrätettäville pakokaasuille. Jos tiivisteen tekisi uusiksi, niin että läpivienti olisi vain tuloilmalle, jäisi koko egr paitsioon. Samalla virtaukset ja mahd. alipaineilmiöt vähenisi imusarjan pakovirtaus puolella. Oluttölkistä pystyy tekemään moisia tiivisteitä. Kävisiköhän tämä niksipirkkaan...