ASD, rutinat ja kolinat 124.ssä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

ASD, rutinat ja kolinat 124.ssä

Viesti Kirjoittaja aseva »

Auto 260 E automaatti -87. Kun auto on käynnissä, vaihde päällä ja jalka jarrulla, niin rutisee ja kolisee kuin pakari hakkaisi runkoon. Mitään mahdollisuutta siihen ei ole, kun pakari ei ole missään kohtaa lähelläkään runkoa. yhtenä mahdollisuutena askin takapään kumityyny, joka ei kylläkään rengasraudalla väännellen tunnut rikkonaiselta. Jos vaihde on vapaalla, tai parkkiasennossa, niin ei kuulu mitään.
Liikkeelle lähdettäessä hitaassa vauhdissa rutisee myös, varsinkin jos käännetään samalla. ASD (kolmio , jossa huutomerkki) -valo palaa silloin, eikä lähde sutjakasti, vaan nykimällä, ikäänkuin jarrut laahaisi.

Mikähän tuota vanhaa rouvaa vaivaa? Olen tutkinut nosturilla, vaihde päällä ja seisontajarru alhaalla. Ääntä ei pysty paikallistamaan. Takapään puslat ja tukitangot on kunnossa.

Sen verran vielä, että pitemmän ajon jälkeen rutina ja kolina kuuluu selvemmin.

Toinen kysymys:
Mitä hiton tekemistä hydrauliikalla on perämurikassa? Tehostajan pumpulta lähtee hydr.letku takapäähän. Luulin, että on tasonsäätöiskarit, vaan eipäs olekaan vaan putki menee perään. Liittyykö se tuohon ASD-jutuun ja voiko aiheuttaaa tuota rutinaa ja kolinaa?
Josko joku viisaampi saisi kysymyksistäni selvää ja vastaisi, tai ainakin ehdottelisi vian aiheuttajaa
.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuohon rutinaan ja kolinaan en osaa näin äkkiseltään sanoa mitään,
valitettavasti!
Mutta se asd on perän hydraulinen automaatti lukko!
Se kolmio valo ei saisi palaa yli 30/40 kympin vauhdissa koska muutoin voi ja varmaan perä vaurioituu :!:
Kolmio valon pitäisi sammua automaattisesti kun,nopeus kasvaa,liukaalla,
kovassa alku kiihdytyksessä.On kait enimmäkseen tarkoitettu liukaille keleille helpottamaan liikkeelle lähtöä.

Konehuoneessa siinä kuskin puolella lokasuojan kupeessa on asd öljysäiliö tarkista öljyn määrä,pitäis olla täysi!On päällä sellainen
mittatikku!
Että näin T.J.P
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuohon rutinaan ja kolinaan en osaa näin äkkiseltään sanoa mitään,
valitettavasti!
Mutta se asd on perän hydraulinen automaatti lukko!
Se kolmio valo ei saisi palaa yli 30/40 kympin vauhdissa koska muutoin voi ja varmaan perä vaurioituu :!:
Kolmio valon pitäisi sammua automaattisesti kun,nopeus kasvaa,liukaalla,
kovassa alku kiihdytyksessä.

Kyllä sen kolmiovalon pitää syttyä kaikissa nopeuksissa kun etu- ja takapyörien nopeusero ylittää 2 km/h. Sensijaan hydraulilukko ei toimi kun nopeus on yli 30 km/h.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Niin kyllä ASD valo toimii kaikilla nopeuksilla, isommilla varoittaen siitä että takapää luistaa ja pienemmilla lukiten takapyörät toisiinsa. Se perään menevä letku on just se ADS-lukon hydrauliputki.
Voisikos se jotenkin rutisuttaa ABS-jarruja? Onko se rutina samanlaista (onko autossasi ABS-jarrut?)?
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Juu,herrat ovat oikeassa komio valon kanssa! :oops:

Asd merkkivalo on se joka ei saa syttyä moottorin käydessä,siinä ala
oikealla,eikä ajon aikana!!

T.J.P
aseva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 25.09.2005 18:15
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aseva »

juhape kirjoitti:Niin kyllä ASD valo toimii kaikilla nopeuksilla, isommilla varoittaen siitä että takapää luistaa ja pienemmilla lukiten takapyörät toisiinsa. Se perään menevä letku on just se ADS-lukon hydrauliputki.
Voisikos se jotenkin rutisuttaa ABS-jarruja? Onko se rutina samanlaista (onko autossasi ABS-jarrut?)?
Autossa on ABS ja liikkeelle lähdettäessä tuntuu sellaiselta ABS-rutinalta ja että pyrkii puskemaan käännettäessä loivastikin ihan kuin perän lukko olisi päällä koko ajan. Voisikohan tuolla perässä olla vikaa, kun tuo rutina kuuluu vain vaihde päällä? Vaimon korvaan kuulostaa, kuin hampaat hyppäisi yli, mutta ajettaessa normaalinopeuksilla ei kuulu mitään perä-ääntä.
Voisiko tuon ASD:n ottaa pois ja kokeilla sitten? Onko muuten todellista hyötyäkään koko lukkoperästä? Toisessa Mesessä ei ole, enkä ole kaivannutkaan.
Hydrauliikan säiliössä on öljyä, joten sen puutteesta ei ole kyse.
Ajokit:

Fiat Ducato-98
Vectra D -06
DKW Hummel -61
Vastaa Viestiin