Ravistaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heresia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 15.07.2007 22:53
Paikkakunta: Hyvinkää

Ravistaminen

Viesti Kirjoittaja Heresia »

Tota huomasin viikonloppuna ku ajelin keskisuomeen. Niin yhtäkkiä toi mersu alko tekee semmosta ku jarruttaa niin alkaa hirvee tärinä. Jarrupoljin sillee pompottaa ylös alas... Mikähä mahtaa olla vikana se kuuluu etummaisista levyistä. Tärinä on aina ku jarruttaa.Oli kaveri mukana niin se vaan epäili et jarru levyt on kierot. Mut en sit tiedä..pitää äkkii korjata ongelma siin tärinäs kärsii samal pyöränlaakerit.
Auto on MB:190 2.0 vm:89
Tohtori sarvilahti
-----------------
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Veikkaisin että jompi kumpi etujarrusatuloista jumii ja nyt kun ajoit pitemmän matkan niin lämmitti levyä niin paljon että meni kieroksi.

Toinen vaihtoehto, tosin en tiedä onko se Mersuissa edes mahdollista mutta Taunuksissa se ainakin teki niin, on siis pääsylinteri. Taunuksen pääsylinteriin kun kertyi tarpeeksi paskaa niin alkoi jättämään etujarruja päälle joka taas kuumensi levyjä sen verran että alkoi ravistamaan.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mulla tekee samaa ja heilunta tuntuu vaihdekepissäkin,epäilin takajarruja kun niitä ei ole korjattu,voisko johtua?
Etupään levyt juuri sorvattu ja palat + muut osat vaihdettu viime syksynä.

Tuota satulan mahdollista jumia en ole tutkinut.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Satula jumitti, lämmitti levyt ja metalli asettui uuteen asentoon. Kieroon. Eli ....satuloiden herkistys, levyjen sorvaus tai (mielellään) uudet kiekot ja palat.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Miten ne satulat herkistellään?
Jollain voiteluaineella?
Käviskös kuparitahna?
Ja puhdistus liukupinnoille.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Heresia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 15.07.2007 22:53
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Heresia »

john doe kirjoitti:Satula jumitti, lämmitti levyt ja metalli asettui uuteen asentoon. Kieroon. Eli ....satuloiden herkistys, levyjen sorvaus tai (mielellään) uudet kiekot ja palat.
Juuh mulla oli levyt vääntynyt mennyt kokonaan uutee asentoon uudet levyt makso eteen 150e.
Tuttu korjaillee mersuja vaan, se vaan kehu et nykyään levyt tehdää niin huonosta materiaalista et ne ei kestä ollenkaa... Sillä oli 3 mersua jonos jotka odottaa levyjen vaihtoa. pitäs varmaa hankkia suoraan reijitetyt levyt?
Tohtori sarvilahti
-----------------
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Heresia kirjoitti:
john doe kirjoitti:Satula jumitti, lämmitti levyt ja metalli asettui uuteen asentoon. Kieroon. Eli ....satuloiden herkistys, levyjen sorvaus tai (mielellään) uudet kiekot ja palat.
Juuh mulla oli levyt vääntynyt mennyt kokonaan uutee asentoon uudet levyt makso eteen 150e.
Tuttu korjaillee mersuja vaan, se vaan kehu et nykyään levyt tehdää niin huonosta materiaalista et ne ei kestä ollenkaa... Sillä oli 3 mersua jonos jotka odottaa levyjen vaihtoa. pitäs varmaa hankkia suoraan reijitetyt levyt?
Mistäs sellaisia reiitettyjä levyjä saa?
Vai itsekkö täytyy porailla :)
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Heresia
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Su 15.07.2007 22:53
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Heresia »

kekes kirjoitti:
Heresia kirjoitti:
john doe kirjoitti:Satula jumitti, lämmitti levyt ja metalli asettui uuteen asentoon. Kieroon. Eli ....satuloiden herkistys, levyjen sorvaus tai (mielellään) uudet kiekot ja palat.
Juuh mulla oli levyt vääntynyt mennyt kokonaan uutee asentoon uudet levyt makso eteen 150e.
Tuttu korjaillee mersuja vaan, se vaan kehu et nykyään levyt tehdää niin huonosta materiaalista et ne ei kestä ollenkaa... Sillä oli 3 mersua jonos jotka odottaa levyjen vaihtoa. pitäs varmaa hankkia suoraan reijitetyt levyt?
Mistäs sellaisia reiitettyjä levyjä saa?
Vai itsekkö täytyy porailla :)
Kyl niit saa.. nettivaraosas olis ollut toho mun autoon reiijitetyt levyt ja jarrusatulat 200e 4kpl levyjä ja 4kpl jarrusatuloit olikoha niil ajettu joku 500km must ei olis ollut pahan hintaset mut ostin jo vakio levyt :)
Tohtori sarvilahti
-----------------
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Heresia kirjoitti:
john doe kirjoitti:Satula jumitti, lämmitti levyt ja metalli asettui uuteen asentoon. Kieroon. Eli ....satuloiden herkistys, levyjen sorvaus tai (mielellään) uudet kiekot ja palat.
Juuh mulla oli levyt vääntynyt mennyt kokonaan uutee asentoon uudet levyt makso eteen 150e.
Tuttu korjaillee mersuja vaan, se vaan kehu et nykyään levyt tehdää niin huonosta materiaalista et ne ei kestä ollenkaa... Sillä oli 3 mersua jonos jotka odottaa levyjen vaihtoa. pitäs varmaa hankkia suoraan reijitetyt levyt?
Miten levyt voi maksaa niin paljon?
KL:ssä mulle maksaa eteen 35 € kpl ja taakse 19 € kpl
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

kekes kirjoitti:Miten ne satulat herkistellään?
Jollain voiteluaineella?
Käviskös kuparitahna?
Ja puhdistus liukupinnoille.
Korroosio tekee kamalaa jälkeä, varsinkin jos tiivisteet on hävinneet tien päälle vähä vähää. Herkistely: jarrusatula irti ja pois paikaltaan, sorkkis tms palasten väliin, sen jälkeen apumies painaa jarrua ja sinä ruiskutat toivottavasti esiin tulevaan sylinteripintaan korroosionpoisto&voiteluainetta, hiot ja väännät sorkkaraudalla tms. takaisin. Toista. Kokemus kertoo että jarrusylinterin mäntä saattaa jumittua niin ettei liiku mihinkään. Siihen ei auta kuin liotushoito.

En alkanut, enkä alkanut myöskään vaihtamaan vanhaa jarrusatulaan mäntiä ja tiivisteitä. Uudet satulat peliin ja huolellinen ilmailu. Kyllä on ilo ajella kunnon jarruilla ja mersun jarruosat on loppujen lopuksi suorastaan halpoja. Jarrusatulan saa rapiat satasella ja vanhasta saa reippaan hyvityksen!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

ruiskutat toivottavasti esiin tulevaan sylinteripintaan korroosionpoisto&voiteluainetta,
ei missään nimessä esim crc:tä koska sylinterin tiivisteet ja suojakumit eivät kestä sitä! kokeilkaapa voidella esim sylinterin tiiviste crc:lä ja koettaa laittaa se sitten paikoillen kun on turvonnut kaksinkertaiseksi! :roll:
jarruosiin on oma rasvansa varaosaliikkeissä ja kuparitahnaa liukupultteihin :wink:
ML W164
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Joo ravistelut loppui,kun vaihdettiin uudet etulevyt,ostettiin
tällä kerralla varaosamaailmasta Brembon levyt,
Edelliset oli KL:stä,Boschin.
Katsotaan nyt miten kestävät.

Tulipa uusittua taaksekin levyt+palat+käsijarrukengät.

Brembosta tietoa:

"Brembon jarrut ovat maailmalla ja Suomessakin tunnettuja erityisesti urheiluautoihin vakioasennus jarrusarjoja valmistavana merkkinä. Brembon jarruilla autojaan varustavat muutamia merkkejä mainittaessa Porsche, Ferrari, Lotus ja Lamborghini. Kilpasarjoista tunnetuimmassa F1:ssä Bremboa käytetään kaikissa huipputalleissa, näkyvimmin Ferrarilla."
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vastaa Viestiin