Eli tuollainen kysymys on minulle mysteeri. Minulla on hyllyssä coupe-mallista irroitettu mittaristo, jossa on kierroslukumittari(alkuperäinen) normaalin kellon tilalla. En ole aiemmin nähnyt vastaavaa. En tiedä millä koneella coupe oli, josta mittari on otettu, mutta nopeusalue päättyy 200km/h-olisiko sitten 230 CE vai 280 CE-auton vuosimallistakaan ei vielä tietoa, mutta 2. sarjaa kumminkin. Eikä mikään amerikan-malli. Tähän kysymykseen voi löytyä ainakin Lekalta jokin sana?
Ai niin voi kertoa dieselmalleistakin vastaavan tiedon-ainakin amerikancoupeturbodieseleissä on ollut kierroslukumittarit.
Missä malleissa W123:sessa on ollut kierroslukumittari?
Dieseleistä käsittääkseni pelkästään turbodieselmalliin on ollut "rasti ruutuun" menttaliteetillä saatavissa kieppimittari. Dieselin kieppimittari on ottanut tietonsa kampiakselin etupäässä olevasta induktiosilmukasta ja ko. mittarin taulussa suurin luku on ollut 6000 (muistaakseni) ilman punaista aluetta.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Koska mittaristo on coupesta ja asteikko loppuu 200 km/h, niin se on otettu 230 CE:stä (tai harvinaisemmin 230 C:stä). 230 CE:ssä punainen alue alkaa 6000 r/min:sta ja 280 CE:ssä 6500 r/min:sta. Rundarin takana tosiaan lukee onko se 4- vai 6-pyttyisen ja takana pitäisi olla valmistuskuukauden leima.
Jaa että missä malleissä ollut. Ehkä paremminkin mihin sen on voinut saada
Rundari oli nimittäin vakiona ainoastaan jenkkiturbodieseleissä (ja japani-versioissa myös
). 1.sarjalaisten ja ensimmäisten 2.sarjalaisten lisävarusteluetteloissa ei rundaria ollut, mutta sen sai kuitenkin tilattua bensa-koneisiin "erikoisvaatimuksesta." Lisävarustehinnastoihin varuste tuli joskus loppuvuodesta -80, jolloin siitä alkoi tulla myös merkintä kantakorttiin.
Muihin kuin em. diesel-malleihin sitä ei virallisesti saanut lainkaan. Euro-dieseleitä on kuitenkin varustettu jo uutena rundarilla ja sen tilattua sai vielä huomattavasti erikoissemmasta vaatimuksesta
kuin 1.sarjan (& ensimmäisten 2.sarjan) bensa-autoihin. Näitä on asennettu myös jälkikäteen valtuutettujen huoltojen toimesta ym. Monissa dieselkäyttöisissä lehdistö- & esittelyautoissa oli usein ko. varuste.
Jaa että missä malleissä ollut. Ehkä paremminkin mihin sen on voinut saada



Muihin kuin em. diesel-malleihin sitä ei virallisesti saanut lainkaan. Euro-dieseleitä on kuitenkin varustettu jo uutena rundarilla ja sen tilattua sai vielä huomattavasti erikoissemmasta vaatimuksesta
