250 dieselistä turboksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

250 dieselistä turboksi?

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Eli kysymys kuuluu: Onko 250D:n moottorin ulkopuoliset apulaiteet vaihtokelpoisia 250Turbodieselin kanssa? Tarkaan ottaen moottorin tyyppi numerot ei kerro mulle juuri mitään (amatööri), mutta ajan tässä nyt takaa voiko esim. 5-syl vaparin hehkut/hehkureleen,laturin,startin,hihnapyörät ja anturit suoraan ruuvata kiinni turbovehkeeseen...? Ja ennen kaikkea kiinnostaa kuinka naftapumppu on kiinnitetty(sama systeemi molemissa?)

Entäs vaihteisto? 5-lovinen sais olla mutta mikä on kestävää sorttia? Onko monia eri versioita, välityksistä ei nyt oo niin nuukaa, pieleen ne menee kuitenkin...
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Käytännössä kaikki apulaitteet on samoja vaparissa ja turbossa ja käyvät keskenään hyviin yhteen.Mitään hehkuja, hihnapyöriä, antureita yms. ei tarvii vaihtaa. Vaparin pumppukin käy säädettynä hyvin yms. Turbonpakosarja käy suoraan, samoin turbo. Öljynkiertoa joutuu rakentamaan hieman. Projekteja on tehty varmaan satoja, joten KAIKKI asiat on käsitelty turbo-osiossa varmasti kertaalleen. Kannattaa lueskella turbotopiccia ajankanssa...

Kaikki om60x sarjaa käsittelevät jutut käyvät myös 602:een.
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Joo kiitos tiedosta! On tosiaan vähän hakusessa mitä ja mihinkä kirjoitetaan tai mitä ja mistä etsitään.... visiot on selvät mitä tahtoisin rakennella, mutta se mistä saa nouhauta on vielä pikkasen hukassa. Ei pidä ottaa mun juttuja liian tosissaan ja ihan kaikkea moottoin perusperiaatteita ei tarvi selventää, autotekniikka on jonkun verran tuttua,en tosin väitä olevani mikään autotekniikan tohtori....
Vastaa Viestiin