W123 300D, tällä mennään!
W123 300D, tällä mennään!
Morjens!
Jonkun aikaa foorumia seuranneena iski viime talvena armoton mersu kuume ja etenkin W123:n kiinnosti kovasti, semmonen oli saatava! Ja ei aikaakaan kun pihalle saatiin eka mersu, 240D kaverin vanha mese, joka oli kyllä päässyt jo koriltaan aika huonoon kuntoon, mutta muuten kävi ja kukku. Oishan siittä vielä auton voinnu tehä, mutta hommaa ois riittäny. Niinpä autosta päätettiin tehä ''kilpuri'' jäälle ja niinhän siinä kävi, että turbohan siihen oli yritettävä laittaa .
No kevät tuli ja kuume sen kun paheni, eikä käyttö autoa vieläkään pihassa. Nettiä selattiin ees takas, mutta eipä löytyny sitä ''oikeaa''. Kukapa ois arvannu, että sellainen olisi melkein naapurissa ja vielä myynnissä. Ja eiku viivana paikalle ja kauppoja hieromaan. No niinhän siinä kävi, että vanha herra vaihtoi omistajaansa...
Ja itse asiaan eli vanha herra on syntynyt vuonna 1983 Saksassa, jonka jälkeen se on adoptoitu Ruotsiin, josta se on myöhemmin muuttanut Suomeen. Minulle tullessaan mittari näytti vaivaiset 379 000km eli vasta siisään ajettu. Ulkopuolelta auto on ikäänsä nähden todella hyvässä kunnossa, pohjassa ei ole näkyvissä lainkaan ruostetta. Maalipinta on melko hyvä, mutta naarmuja on. Kaarissa ja listojen alla on uhkaavan näköistä ruostetta ja ne on tarkoitus laittaa kuntoon ennen talvea. Sisältä ei löydy juurikaan sanomista, sisusta on muuten kunnossa, mutta kuskin penkin reuna on tyypillisesti kulunu puhki. Moottori ja voimansiirto tuntuu olevan kunnossa ja kaikki alipaine hässäkät pelaa.
Seuraavassa on hieman tarkempia tietoja:
VIN WDB1231301230XXXX
Model 300 D
Chassis 1231301230XXXX
Engine 617912 12 15XXXX
Transmission 722118 02 152646
Order 0 2 569 86263
Approx. year 1982
Lights HELLA
Cab 01359
Dealer Sweden (569)
Interior fabric pine green (056)
Paint
881 thistle green metallic (с 01.01.1979 по 31.12.1986, с 1994)
Options
410 electric sliding roof (с 01.03.1965 по 29.02.1988)
420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)
430 headrests in the rear (с 01.01.1977)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
470 anti-lock braking system (abs) (с 01.06.1978 по 31.10.1993)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
624 version for Sweden (с 01.10.1962 по 31.07.1989)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
667
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
803 Change of year of model, last figure shows new model year
Näyttää siltä, että nämä 123:set on aika haluttuja tällä hetkellä ja tältäkin foorumilta löytyy hyvin tietoa ja projekti kertomuksia. Omasta mielestäni näitä projekti kertomuksia on todella mielenkiintoista lukea ja siksi rohkenin laittaa omanikin tänne, vaikka ihan muitten kiusaks .
No mitä olisi suunnitelmissa: ruosteet kuntoon, täydellinen huolto, hifiä, turbo, uudet vanteet kesäks.. Siinä nyt näin aluks.
Kuvia tulossa...
Jonkun aikaa foorumia seuranneena iski viime talvena armoton mersu kuume ja etenkin W123:n kiinnosti kovasti, semmonen oli saatava! Ja ei aikaakaan kun pihalle saatiin eka mersu, 240D kaverin vanha mese, joka oli kyllä päässyt jo koriltaan aika huonoon kuntoon, mutta muuten kävi ja kukku. Oishan siittä vielä auton voinnu tehä, mutta hommaa ois riittäny. Niinpä autosta päätettiin tehä ''kilpuri'' jäälle ja niinhän siinä kävi, että turbohan siihen oli yritettävä laittaa .
No kevät tuli ja kuume sen kun paheni, eikä käyttö autoa vieläkään pihassa. Nettiä selattiin ees takas, mutta eipä löytyny sitä ''oikeaa''. Kukapa ois arvannu, että sellainen olisi melkein naapurissa ja vielä myynnissä. Ja eiku viivana paikalle ja kauppoja hieromaan. No niinhän siinä kävi, että vanha herra vaihtoi omistajaansa...
Ja itse asiaan eli vanha herra on syntynyt vuonna 1983 Saksassa, jonka jälkeen se on adoptoitu Ruotsiin, josta se on myöhemmin muuttanut Suomeen. Minulle tullessaan mittari näytti vaivaiset 379 000km eli vasta siisään ajettu. Ulkopuolelta auto on ikäänsä nähden todella hyvässä kunnossa, pohjassa ei ole näkyvissä lainkaan ruostetta. Maalipinta on melko hyvä, mutta naarmuja on. Kaarissa ja listojen alla on uhkaavan näköistä ruostetta ja ne on tarkoitus laittaa kuntoon ennen talvea. Sisältä ei löydy juurikaan sanomista, sisusta on muuten kunnossa, mutta kuskin penkin reuna on tyypillisesti kulunu puhki. Moottori ja voimansiirto tuntuu olevan kunnossa ja kaikki alipaine hässäkät pelaa.
Seuraavassa on hieman tarkempia tietoja:
VIN WDB1231301230XXXX
Model 300 D
Chassis 1231301230XXXX
Engine 617912 12 15XXXX
Transmission 722118 02 152646
Order 0 2 569 86263
Approx. year 1982
Lights HELLA
Cab 01359
Dealer Sweden (569)
Interior fabric pine green (056)
Paint
881 thistle green metallic (с 01.01.1979 по 31.12.1986, с 1994)
Options
410 electric sliding roof (с 01.03.1965 по 29.02.1988)
420 automatic transmission, floor shift (с 01.01.1963)
430 headrests in the rear (с 01.01.1977)
466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)
470 anti-lock braking system (abs) (с 01.06.1978 по 31.10.1993)
504 outside rear view mirror, right, electrically adjustable (с 01.11.1978 по 29.02.1986)
outside rear view mirror, right, electrically adjustable (l.h.d.)
taxi version, f.r.g, and outside rear view mirror on the right
524 paintcoat preservation (с 01.01.1964)
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass - tinted strip (с 01.01.1972)
600 headlamp wiper/washer (с 01.08.1971)
624 version for Sweden (с 01.10.1962 по 31.07.1989)
630 ECE warning triangle (с 01.08.1980)
667
673 high-capacity battery (с 01.01.1964)
803 Change of year of model, last figure shows new model year
Näyttää siltä, että nämä 123:set on aika haluttuja tällä hetkellä ja tältäkin foorumilta löytyy hyvin tietoa ja projekti kertomuksia. Omasta mielestäni näitä projekti kertomuksia on todella mielenkiintoista lukea ja siksi rohkenin laittaa omanikin tänne, vaikka ihan muitten kiusaks .
No mitä olisi suunnitelmissa: ruosteet kuntoon, täydellinen huolto, hifiä, turbo, uudet vanteet kesäks.. Siinä nyt näin aluks.
Kuvia tulossa...
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Re: W123 300D, tällä mennään!
Tämä pitää enemmän kuin paikkansagiisseli kirjoitti:Minulle tullessaan mittari näytti vaivaiset 379 000km eli vasta siisään ajettu.
Ja tervetuloa Tähdellisten-joukkoon
Kiitos kiitos.. Mukavahan tähän porukkaan on liittyä..
Joo no onhan sitä tullu oltua ''takapiruna'' jonku aikaa, mut nyt ku on oma rojekti niin pitähän se tänne laittaa..
Tässä kuvia ens hätään: Kuvia
Saa kommentoida
Joo no onhan sitä tullu oltua ''takapiruna'' jonku aikaa, mut nyt ku on oma rojekti niin pitähän se tänne laittaa..
Tässä kuvia ens hätään: Kuvia
Saa kommentoida
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 2852
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
On hyvä väri tuo vihreä. Jos kuskin penkkiä pitää verhoilla uusiksi niin http://www.puijonautoverhoilu.fi/
Pumpun käyttämistä esim. PP-Dieselillä Kannuksessa voin suositella lämpöisesti. Ja 5-vaihteinen Getrag-vaihdelaatikko on poikaa!
Mitenkä muuten kävi tuon OM616sen turbon kanssa? Myy se mulle! Turbo pakosarjoineen siis..
Pumpun käyttämistä esim. PP-Dieselillä Kannuksessa voin suositella lämpöisesti. Ja 5-vaihteinen Getrag-vaihdelaatikko on poikaa!
Mitenkä muuten kävi tuon OM616sen turbon kanssa? Myy se mulle! Turbo pakosarjoineen siis..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Itekki tykkään väristä kovasti, sopii mielestäni tosi hyvin tuohon..Petteri Kivimäki kirjoitti:On hyvä väri tuo vihreä. Jos kuskin penkkiä pitää verhoilla uusiksi niin http://www.puijonautoverhoilu.fi/
Pumpun käyttämistä esim. PP-Dieselillä Kannuksessa voin suositella lämpöisesti. Ja 5-vaihteinen Getrag-vaihdelaatikko on poikaa!
Mitenkä muuten kävi tuon OM616sen turbon kanssa? Myy se mulle! Turbo pakosarjoineen siis..
Todella asiallista jälkeä pitääpä laittaa korvan taakse..
Aluks ois tarkotus selvitä ihan itse syötttöä lisäämällä ja sen jälkeen juuri mynään tai pp:lle.. Kattoo nyt, mutta tällä kokoonpanolla ei ainakaan 7mm elementit ole tulossa pumppuun, sillä sitä seuraavat ongelmat ovat tiedossa:D
Pumpusta puheenollen, paljo sitä syöttöä kannattaa lisätä siittä ruuvista? Onko totta, että jos ruuvaa liikaa niin tavallaan menettää merkityksensä siis päästää jotenki ohi tai jotain..
Joo 5-vaihteinen ois kova sana, mutta näytää olevan kiven alla tai toinen vaihtoehto ois sitte laittaa harvempi perä tohon. Oishan se kiva ku ei tarvis huuattaa vanhaa konetta niin paljo..
Ei siinä 616:ssa ollut mitään stt:n pakosarjaa, se vain jatkettiin siittä alkuperäsestä, laippa siihen pakoputken lähtöön ja mutka ylös. Ihmeen hyvin pelas 525d:n turbolla, mutta ruokaa halus lisää..
Niin ja eikös täällä tai tuolla mese.fi foorumilla ollu vasta myynnissä stt:n pakosarja nelipyttyseen, hintaa tais olla 70e..
Ja lisää kysymyksiä, onko muuta näppärää paikkaa ottaa turbolle öljyn kiertoa kuin se suodattimen jalka? Ja paluu suoraan siihen öljypohjan levenykseen?..
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Joo kyllähän nuita jonkun verran pyörii, mut just tuo kunto on eri asia. Ja eikös nuo 5-loviset oo aika kalliita korjata..Meihemi kirjoitti:Kyllähän nuita 5v-laatikoitakin löytää mutta ne on monesti melko suolasissa hinnoissa ja jos ne on irrallaan niin silloin melkoinen riski ostos koska, ei pääse testaamaan niin ei tiedä onko ihan kunnossa.
Homma edenny taas hieman, nyt on maalit tilattu ja kohta päästään hiomaan Mites muuten, minkälaista yläpuolisella säiliöllä olevaa ruiskua suositteletta? Ja käyttö tulis tosiaan vain pieniin maalipinnan korjauksiin..
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Taas on päästy hieman eteenpäin, tässäpä kuvia:
Hifistelyä
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Nuitten diskantti ja keskari paikkojen päälle oli aluks tarkotus laittaa joku nahka, mutta ku tuo mattamusta on niin sävy sävyyn tuon kojelaudan kanssa niin saa luvan olla. Eli armoton hiominen, jonka jälkeen ruiskukitti ja maali..
Kuva5
Tulipa tehtyä nuille mideille tommonen testi kotelo eteen... toimii Nuissaki on vielä hommaa ku joutuu tekeen lasikuidusta refleksikotelon kumpaanki oveen..
Kuva6
Kuva7
Kuva8
Siinä odottelis tommonen satsi paikalleen pääsyä. Turbo on peräisin saabista ja se on tehdaskunnostettu. Pako/imusarjan päälle on laitettu silikooni-alumiinimaali..
Kuva9
Ja sitten, minkälaisella kortilla tuolta piirturista saa tietoa ulos?
Hifistelyä
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Nuitten diskantti ja keskari paikkojen päälle oli aluks tarkotus laittaa joku nahka, mutta ku tuo mattamusta on niin sävy sävyyn tuon kojelaudan kanssa niin saa luvan olla. Eli armoton hiominen, jonka jälkeen ruiskukitti ja maali..
Kuva5
Tulipa tehtyä nuille mideille tommonen testi kotelo eteen... toimii Nuissaki on vielä hommaa ku joutuu tekeen lasikuidusta refleksikotelon kumpaanki oveen..
Kuva6
Kuva7
Kuva8
Siinä odottelis tommonen satsi paikalleen pääsyä. Turbo on peräisin saabista ja se on tehdaskunnostettu. Pako/imusarjan päälle on laitettu silikooni-alumiinimaali..
Kuva9
Ja sitten, minkälaisella kortilla tuolta piirturista saa tietoa ulos?
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo
Jep jep..
Sen verran oon saannu nyt aikaseks, että ovilistat on nyt irrotettu ja kyllähän sieltä lupaavia ruosteen alkuja löyty
Myös kaarissa olevat ruosteet on nyt hiottu pois eli edessä on piakkoin pohjahommia ja maalausta..
Uusi soitin on tilattu ja se tulee olemaan Alpine CDA-9887R, käet jo syyhyää
Pahkat on irrotettu ja ovat saaneet ylleen ruiskukitin..
Ja Peerlessin pikku subit sen kun paranevat.. Ei ois kyllä ikinä uskonu mihin ne kykenevät.. Hinta/laatu suhde kohillaan..
Jatketaan..
Sen verran oon saannu nyt aikaseks, että ovilistat on nyt irrotettu ja kyllähän sieltä lupaavia ruosteen alkuja löyty
Myös kaarissa olevat ruosteet on nyt hiottu pois eli edessä on piakkoin pohjahommia ja maalausta..
Uusi soitin on tilattu ja se tulee olemaan Alpine CDA-9887R, käet jo syyhyää
Pahkat on irrotettu ja ovat saaneet ylleen ruiskukitin..
Ja Peerlessin pikku subit sen kun paranevat.. Ei ois kyllä ikinä uskonu mihin ne kykenevät.. Hinta/laatu suhde kohillaan..
Jatketaan..
W123 300TDT
W123 300D
W126 300SDL Turbo
W123 300D
W126 300SDL Turbo