300tdt pumppu säädetty, mitkä ahdot hyvät?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

300tdt pumppu säädetty, mitkä ahdot hyvät?

Viesti Kirjoittaja morvini »

Säädätin ylivieskassa pumpun kuntoon ja syötöt isommiksi (tappeja ei isonneltu). MItkähän pitäs olla ahdot, ku tuntuu et ei saa ihan tarpeeksi ilmaa, ku kone on karstottuneen oloinen ja työntää aika helposti mustaa? Nyt tuo vakioturbo ahtaa max 0,7- 0,8 bar. VIel 130 km/h ajossa ahdot on vaan 0.1 barin luokkaa. Elikkä onko turbossa vikaa ja saako tuon asian hoidettua hukkaportin säädöllä? Tarkoituksena ei ole tehdä mitään superturboa, mut huolestuin ku kulutus on siistissä matka-ajossakin sitä kympin luokkaa. Heti pumpun säädön jälkee kulki vähä aikaa 8l/100km. JOs joku kokeneempi osain viitoittaa tietä...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei kannata moottorin/turbon keston taki koskea paineisiin. Ekaksi välijäähdytin keulille niin sitten voi suunnitella jo suurempaa turboa ja paineitten nostoa. :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mun mielestä tuo 0,1 bar / 130 km/h kuulostaa pieneltä, mites se on niillä kellä on ahtomittari paikallaan (mulla ei ole).

Mikäli "painetta hukkuu" jonnekin niin pitäisi keksiä minne ja miksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

Mun mielestä tuo 0,1 bar / 130 km/h kuulostaa pieneltä, mites se on niillä kellä on ahtomittari paikallaan (mulla ei ole).
kyllä mulla vakioturbolla oli ahtoja välijäähdyttimen kanssa 120km/h luokkaa jo 0.3-0.4bar.
124 300d st
-tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 21.01.2007 20:33
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja -tonza »

mulla kiihdyttäessä nostaa 1.1bar ja siinä 130km/h on 0.4-0.5bar ja pumpun pitäs olla koskematon eli ihan vakio. autohan oli w124 300 dt
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mun pumpun säätäjä käski laittaa ahdot max 0.85.

Itellä syö pahimmillaan 11l ja alimmillaan menee hitusen yli 9l.

En kirveelläkään saa alle 9:n kulutusta perkele. Täytyy vaihtaa vaan suosiolla isompa ahdin niin saa kulutuksen reilusti alas :roll:

vai mitä ootte mieltä ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:mun pumpun säätäjä käski laittaa ahdot max 0.85.

Itellä syö pahimmillaan 11l ja alimmillaan menee hitusen yli 9l.

En kirveelläkään saa alle 9:n kulutusta perkele. Täytyy vaihtaa vaan suosiolla isompa ahdin niin saa kulutuksen reilusti alas :roll:

vai mitä ootte mieltä ?
Enpä tiedä kun mulla menee reilusti alle yhdeksän vaikka on painavampi :shock: tai no onko sulla tuunattu painavammaksi :lol:

mutta kyll se ahdin kannattaa vaihtaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mortti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 586
Liittynyt: Ma 17.10.2005 21:33
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mortti »

Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
90 on vaan 0,2-0,3 ja huomaa kulutus eron.
100- 110 jos ajelee niin kulutus yli 10l

edit. max paine on siinä 0,9 pakeis ja tää on kaiketi fakio.
Viimeksi muokannut mortti, Pe 21.09.2007 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mortti kirjoitti:Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
90 on vaan 0,2-0,3 ja huomaa kulutus eron.
100- 110 jos ajelee niin kulutus yli 10l
no ni , tässä se sitten vahvistui mun epäily. Itse ajan päivittäin 100 alueista tietä pääasiassa (110kmh mittarissa).

Täytyy tosissaan vaihtaa sinne pellin alle oikein mitoitettu mutka, säästyy polttoainetta ja kone pysyy nipussa paaaljon kauemmin.

Meinaan kun tuon koneen saa kulkemaan kevyesti sillä 7L satkulla niin tuo 4L kulutus ero näkyy jo kukkarossa !
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja morvini »

Eli onko mulla tuossa turbossa vai sen säädöissä vikaa? Tarkoitus ei ole tehdä mitää super turboa vaan sellanen joka kulukee mahdollisimman vähällä. Ýks tuollanen samalla koneella varustettu meni aina alle 8l/100 km. Ajattelin vaan et onko tuota autoa mahdollista saada ilman suurempia välijäähdytinremontteja ja putkien vaihtoja kulkemaan samoilla? Ja auttaako vähän suuremmat ahdot asiaa millää tavalla?
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja morvini »

Ja unohtu viel se et pitäskö tuon vakioturbon ahtaa enemmän? Pumpun säätäjä sanoi et ton turbon pitäs riittää siihen, mitä tuolla säädöllä saatiin aikaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No jos oletetaan, että se ahdin on ehjä, ja se ahtaa liian vähän kun ajelet sen 130 km/h, niin miltei ainoa syy minkä keksin on hieman raollaan oleva hukkaportti tai joku ahtovuoto.

Ahtopainetta parempi tieto olisi pakopaine, siitä nähtäisiin onko ahdin siellä tukkeena ja lisää siten kulutusta, vaikka ahtopainetta ei juurikaan ole.

Suuremmasta paineesta ei ole periaatteessa mitään hyötyä kulutuksen kannalta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

vissiin 1bar polttaa kaikki mitä pumppu antaa ja nyrkki sääntö sellainen et ahtoja sen verran et ei jää savuaan....esim 190 2.5td vakiopumpulla säädettynä ja vakio ahdoilla koneesta..porttiin ei koskettu 150-155hp tehopenkistä riippuen... tietysti välijäähyllä...

joten eiköhän se tule samalla lailla kuusimukisesta 180hp.......
Itse tein ja säästin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kolmisatanen TDT, vakioturbo, paineet max 0,9.
Pasin (PP D) säätämä pumppu.Cooleri.
Pakoputkistosta keskivaimennin ja katti pois, EGR tottakai tulpattu, ilmamäärämittari poistettu, vaparisuodin.
Mitattu 168hv / 320 Nm.

Ahtoja 80 vauhdissa 0,1-0,2.

Kulutus pysyttelee vajaassa kahdeksassa litrassa, joskus hieman yli, pääosa ajosta on työmatkaa vauhdin ollessa todellista 100-105 jolloin ahtopaineet liikuskelevat 0,4-0,5 tienoilla.
Ajo muuten varsin reipasta mutta nopeusrajoituksia ei ylitellä kohtuuttomasti.

Kymppiä en ole saanut kai koskaan menemään sadalle, joka tankillisen keskikulutus tulee laskettua.
Ajon sisältäessä enemmälti hevoskopinvetoa yms. keskikulutus tuppaa olemaan lähempänä yhdeksää kuin kahdeksaa.

Ennen pumpunsäätöä ja cooleria kulutus oli 0,5-1,0 litraa suurempi, ahdoista ajossa en tiedä kun ei ollut mittaria.
wiimax.fi
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja morvini »

Onkos sulla dealeri missä kohti se kuuleri ja mihin se ois järkevää laittaa? nuo suorituslukemat tuntu nimittäin ihan kivoilta. pumppu on säädetty hp-diesellä ja egr on poistettu käytännöstä...MIstähän ton kuulerin sais ja kukahan sen osais laittaa paikoillen...mulla on autossa myös ilmatointi eli se varmaan vähä rajoittaa noita tiloja...Tietenki kiinnosta myös tollasen kuulerinhässäkän hintahaarukka.
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja morvini »

nimittäin tämä mölökky syö vaunun kans 17 l ja ilman 9-10l satasella...näkyy jo kukkarossa, ku tulee 70 tkm/vuodessa
-tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 21.01.2007 20:33
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja -tonza »

joo mulla imasee sen 10 sataselle matkalla, jos 110km/h lasissa ajaa. En tiedä mitä on pumpulle tai hukkikselle tehty, mut ahdot nousee 1.1bar asti. ihan vakio pitäs olla auton. Ja niihän nuo sanoovat, että ahdot pitäs pysyä alle 0.95bar.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuolta löytyy dealerin coolerin asennus ja muutama muu juttu:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5687&start=0
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Coolerin ja silikonimutkat ostin tästä.
Hyvä palvelu ja asiantuntemusta Mersujen virityksestä, suosittelen.

Tässä on myös kuvia ja tarinaa coolerin asennuksesta.
Helppoa kun ei ole ilmastoinnin kennoa ja putkia tiellä.
wiimax.fi
morvini
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 30.04.2007 11:14
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja morvini »

sit viel yks kysymys.... Kestääkö tuollanen kone pelkillä pumpun säädöillä (ilman tapitusta siis) jos ei laita kuuleria yms vermeitä...?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12810
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

epk kirjoitti:
mortti kirjoitti:Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
90 on vaan 0,2-0,3 ja huomaa kulutus eron.
100- 110 jos ajelee niin kulutus yli 10l
no ni , tässä se sitten vahvistui mun epäily. Itse ajan päivittäin 100 alueista tietä pääasiassa (110kmh mittarissa).

Täytyy tosissaan vaihtaa sinne pellin alle oikein mitoitettu mutka, säästyy polttoainetta ja kone pysyy nipussa paaaljon kauemmin.

Meinaan kun tuon koneen saa kulkemaan kevyesti sillä 7L satkulla niin tuo 4L kulutus ero näkyy jo kukkarossa !
ja faktaa , pudotin nopeuden siihen 100kmh todellista ja katso , kulutus 8L satkulla. On se hullu ero ! . Tuolla tankilla kaiken lisäksi muutama 100km kärry perässä.

Uutta turboa sitten vaan jos tästä jotain voi summailla 8)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Muistaakseni vakiona turbon maksimiahtopaine on isompi kuin 0.8 bar.
Täytyy tarkistaa korjauskäsikirjasta.

Jep. Paine tulisi olla 0,85 - 0,95 bar, mitattuna kolmosvaihteella täydellä
kuormituksella 4000 rpm.

Tarkemmin katsoen, tämä pätee vain 8/91 saakka. Sen jälkeen
9/91 lähtien moottorissa ei ole ylikuormitussuojaa ja suurin sallittu
paine on 0,75-0,85 bar.

Mittauksen voi tehdä penkissä tai moottoritiellä.
Vastaa Viestiin