300tdt pumppu säädetty, mitkä ahdot hyvät?
300tdt pumppu säädetty, mitkä ahdot hyvät?
Säädätin ylivieskassa pumpun kuntoon ja syötöt isommiksi (tappeja ei isonneltu). MItkähän pitäs olla ahdot, ku tuntuu et ei saa ihan tarpeeksi ilmaa, ku kone on karstottuneen oloinen ja työntää aika helposti mustaa? Nyt tuo vakioturbo ahtaa max 0,7- 0,8 bar. VIel 130 km/h ajossa ahdot on vaan 0.1 barin luokkaa. Elikkä onko turbossa vikaa ja saako tuon asian hoidettua hukkaportin säädöllä? Tarkoituksena ei ole tehdä mitään superturboa, mut huolestuin ku kulutus on siistissä matka-ajossakin sitä kympin luokkaa. Heti pumpun säädön jälkee kulki vähä aikaa 8l/100km. JOs joku kokeneempi osain viitoittaa tietä...
Mun mielestä tuo 0,1 bar / 130 km/h kuulostaa pieneltä, mites se on niillä kellä on ahtomittari paikallaan (mulla ei ole).
Mikäli "painetta hukkuu" jonnekin niin pitäisi keksiä minne ja miksi.
Mikäli "painetta hukkuu" jonnekin niin pitäisi keksiä minne ja miksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
Enpä tiedä kun mulla menee reilusti alle yhdeksän vaikka on painavampiepk kirjoitti:mun pumpun säätäjä käski laittaa ahdot max 0.85.
Itellä syö pahimmillaan 11l ja alimmillaan menee hitusen yli 9l.
En kirveelläkään saa alle 9:n kulutusta perkele. Täytyy vaihtaa vaan suosiolla isompa ahdin niin saa kulutuksen reilusti alas![]()
vai mitä ootte mieltä ?

mutta kyll se ahdin kannattaa vaihtaa...
Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
90 on vaan 0,2-0,3 ja huomaa kulutus eron.
100- 110 jos ajelee niin kulutus yli 10l
edit. max paine on siinä 0,9 pakeis ja tää on kaiketi fakio.
edit. max paine on siinä 0,9 pakeis ja tää on kaiketi fakio.
Viimeksi muokannut mortti, Pe 21.09.2007 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
no ni , tässä se sitten vahvistui mun epäily. Itse ajan päivittäin 100 alueista tietä pääasiassa (110kmh mittarissa).mortti kirjoitti:Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
Täytyy tosissaan vaihtaa sinne pellin alle oikein mitoitettu mutka, säästyy polttoainetta ja kone pysyy nipussa paaaljon kauemmin.
Meinaan kun tuon koneen saa kulkemaan kevyesti sillä 7L satkulla niin tuo 4L kulutus ero näkyy jo kukkarossa !
Eli onko mulla tuossa turbossa vai sen säädöissä vikaa? Tarkoitus ei ole tehdä mitää super turboa vaan sellanen joka kulukee mahdollisimman vähällä. Ýks tuollanen samalla koneella varustettu meni aina alle 8l/100 km. Ajattelin vaan et onko tuota autoa mahdollista saada ilman suurempia välijäähdytinremontteja ja putkien vaihtoja kulkemaan samoilla? Ja auttaako vähän suuremmat ahdot asiaa millää tavalla?
No jos oletetaan, että se ahdin on ehjä, ja se ahtaa liian vähän kun ajelet sen 130 km/h, niin miltei ainoa syy minkä keksin on hieman raollaan oleva hukkaportti tai joku ahtovuoto.
Ahtopainetta parempi tieto olisi pakopaine, siitä nähtäisiin onko ahdin siellä tukkeena ja lisää siten kulutusta, vaikka ahtopainetta ei juurikaan ole.
Suuremmasta paineesta ei ole periaatteessa mitään hyötyä kulutuksen kannalta.
Ahtopainetta parempi tieto olisi pakopaine, siitä nähtäisiin onko ahdin siellä tukkeena ja lisää siten kulutusta, vaikka ahtopainetta ei juurikaan ole.
Suuremmasta paineesta ei ole periaatteessa mitään hyötyä kulutuksen kannalta.
vissiin 1bar polttaa kaikki mitä pumppu antaa ja nyrkki sääntö sellainen et ahtoja sen verran et ei jää savuaan....esim 190 2.5td vakiopumpulla säädettynä ja vakio ahdoilla koneesta..porttiin ei koskettu 150-155hp tehopenkistä riippuen... tietysti välijäähyllä...
joten eiköhän se tule samalla lailla kuusimukisesta 180hp.......
joten eiköhän se tule samalla lailla kuusimukisesta 180hp.......
Itse tein ja säästin
Kolmisatanen TDT, vakioturbo, paineet max 0,9.
Pasin (PP D) säätämä pumppu.Cooleri.
Pakoputkistosta keskivaimennin ja katti pois, EGR tottakai tulpattu, ilmamäärämittari poistettu, vaparisuodin.
Mitattu 168hv / 320 Nm.
Ahtoja 80 vauhdissa 0,1-0,2.
Kulutus pysyttelee vajaassa kahdeksassa litrassa, joskus hieman yli, pääosa ajosta on työmatkaa vauhdin ollessa todellista 100-105 jolloin ahtopaineet liikuskelevat 0,4-0,5 tienoilla.
Ajo muuten varsin reipasta mutta nopeusrajoituksia ei ylitellä kohtuuttomasti.
Kymppiä en ole saanut kai koskaan menemään sadalle, joka tankillisen keskikulutus tulee laskettua.
Ajon sisältäessä enemmälti hevoskopinvetoa yms. keskikulutus tuppaa olemaan lähempänä yhdeksää kuin kahdeksaa.
Ennen pumpunsäätöä ja cooleria kulutus oli 0,5-1,0 litraa suurempi, ahdoista ajossa en tiedä kun ei ollut mittaria.
Pasin (PP D) säätämä pumppu.Cooleri.
Pakoputkistosta keskivaimennin ja katti pois, EGR tottakai tulpattu, ilmamäärämittari poistettu, vaparisuodin.
Mitattu 168hv / 320 Nm.
Ahtoja 80 vauhdissa 0,1-0,2.
Kulutus pysyttelee vajaassa kahdeksassa litrassa, joskus hieman yli, pääosa ajosta on työmatkaa vauhdin ollessa todellista 100-105 jolloin ahtopaineet liikuskelevat 0,4-0,5 tienoilla.
Ajo muuten varsin reipasta mutta nopeusrajoituksia ei ylitellä kohtuuttomasti.
Kymppiä en ole saanut kai koskaan menemään sadalle, joka tankillisen keskikulutus tulee laskettua.
Ajon sisältäessä enemmälti hevoskopinvetoa yms. keskikulutus tuppaa olemaan lähempänä yhdeksää kuin kahdeksaa.
Ennen pumpunsäätöä ja cooleria kulutus oli 0,5-1,0 litraa suurempi, ahdoista ajossa en tiedä kun ei ollut mittaria.
wiimax.fi
Onkos sulla dealeri missä kohti se kuuleri ja mihin se ois järkevää laittaa? nuo suorituslukemat tuntu nimittäin ihan kivoilta. pumppu on säädetty hp-diesellä ja egr on poistettu käytännöstä...MIstähän ton kuulerin sais ja kukahan sen osais laittaa paikoillen...mulla on autossa myös ilmatointi eli se varmaan vähä rajoittaa noita tiloja...Tietenki kiinnosta myös tollasen kuulerinhässäkän hintahaarukka.
Tuolta löytyy dealerin coolerin asennus ja muutama muu juttu:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5687&start=0
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5687&start=0
ja faktaa , pudotin nopeuden siihen 100kmh todellista ja katso , kulutus 8L satkulla. On se hullu ero ! . Tuolla tankilla kaiken lisäksi muutama 100km kärry perässä.epk kirjoitti:no ni , tässä se sitten vahvistui mun epäily. Itse ajan päivittäin 100 alueista tietä pääasiassa (110kmh mittarissa).mortti kirjoitti:Mulla on 4matikissa 110km ahdot n.0,5 ja alle ei millään.
Täytyy tosissaan vaihtaa sinne pellin alle oikein mitoitettu mutka, säästyy polttoainetta ja kone pysyy nipussa paaaljon kauemmin.
Meinaan kun tuon koneen saa kulkemaan kevyesti sillä 7L satkulla niin tuo 4L kulutus ero näkyy jo kukkarossa !
Uutta turboa sitten vaan jos tästä jotain voi summailla

Muistaakseni vakiona turbon maksimiahtopaine on isompi kuin 0.8 bar.
Täytyy tarkistaa korjauskäsikirjasta.
Jep. Paine tulisi olla 0,85 - 0,95 bar, mitattuna kolmosvaihteella täydellä
kuormituksella 4000 rpm.
Tarkemmin katsoen, tämä pätee vain 8/91 saakka. Sen jälkeen
9/91 lähtien moottorissa ei ole ylikuormitussuojaa ja suurin sallittu
paine on 0,75-0,85 bar.
Mittauksen voi tehdä penkissä tai moottoritiellä.
Täytyy tarkistaa korjauskäsikirjasta.
Jep. Paine tulisi olla 0,85 - 0,95 bar, mitattuna kolmosvaihteella täydellä
kuormituksella 4000 rpm.
Tarkemmin katsoen, tämä pätee vain 8/91 saakka. Sen jälkeen
9/91 lähtien moottorissa ei ole ylikuormitussuojaa ja suurin sallittu
paine on 0,75-0,85 bar.
Mittauksen voi tehdä penkissä tai moottoritiellä.