Moro!
Osaisikohan joku mua viisaampi kertoa että mistä johtuu seuraavanlainen juttu...
Eli auton käydessä, ajon aikana tai tyhjäkäynnillä, kierroksista riippumatta, välillä valot himmenevät ja taas kirkastuvat. Tämä tapahtuu aika usein, n. 2-5 kertaa minuutissa ja himmentyminen ei kestä kuin noin sekunnin.
Sen huomaa useiten kun liikennevaloissa seisoo jonkun takana ja ajovalot heijastuvat peräpeilistä takaisin. Myöskin mittarinvalot ja näytöt tekevät samaan aikaan samanlaista juttua...
Oisko laturissa tai jossain jännitteentasaajassa( jos siellä sellanen on) jotain hämminkiä?
Veikkaan jännitteensäädintä...pitäisi kytkeä yleismittari autoon kiinni ja näyttö kabiiniin, sitten voisi katsella ajon aikana kuinka jännite heittelee.
Mace kirjoitti:Moro!
Osaisikohan joku mua viisaampi kertoa että mistä johtuu seuraavanlainen juttu...
Eli auton käydessä, ajon aikana tai tyhjäkäynnillä, kierroksista riippumatta, välillä valot himmenevät ja taas kirkastuvat. Tämä tapahtuu aika usein, n. 2-5 kertaa minuutissa ja himmentyminen ei kestä kuin noin sekunnin.
Sen huomaa useiten kun liikennevaloissa seisoo jonkun takana ja ajovalot heijastuvat peräpeilistä takaisin. Myöskin mittarinvalot ja näytöt tekevät samaan aikaan samanlaista juttua...
Oisko laturissa tai jossain jännitteentasaajassa( jos siellä sellanen on) jotain hämminkiä?
onko pensa vai tiiseli vehe?
juu voi olla että laturin säätäjä non rikki tai sit hiilet on kulunu loppuun...
tuli tässä mieleen että käyttääkö jokin automatiikka jälkihehkutusta ajoittain päällä?
Mace kirjoitti:Moro!
Eli auton käydessä, ajon aikana tai tyhjäkäynnillä, kierroksista riippumatta, välillä valot himmenevät ja taas kirkastuvat. Tämä tapahtuu aika usein, n. 2-5 kertaa minuutissa ja himmentyminen ei kestä kuin noin sekunnin.
Sen huomaa useiten kun liikennevaloissa seisoo jonkun takana ja ajovalot heijastuvat peräpeilistä takaisin. Myöskin mittarinvalot ja näytöt tekevät samaan aikaan samanlaista juttua...
Oisko laturissa tai jossain jännitteentasaajassa( jos siellä sellanen on) jotain hämminkiä?
HEPHEP!! Sama juttu,mutta huomaan myös tyhjäkäynnin lievän aaltoilun. Huomaa kiekkamittaristakin. Ei häiritse muuten kuin henkisesti,ehkä myöhemmin todellista ongelmaakin.
Kai se säätäjän "sekoilu" vaikuttaa hieman tyhjäkäyntiinkin,vaikka iso kone?
jpk kirjoitti:
HEPHEP!! Sama juttu,mutta huomaan myös tyhjäkäynnin lievän aaltoilun. Huomaa kiekkamittaristakin. Ei häiritse muuten kuin henkisesti,ehkä myöhemmin todellista ongelmia.
Kai se säätäjän "sekoilu" vaikuttaa hieman tyhjäkäyntiinkin,vaikka iso kone?
Auto 320CDI -01, ajettuhan tällä on 320tkm.
Taitaa olla ennemminki että koneen tyhjäkäynti-muutokset aiheuttaa jännitemuutoksia, kun laturin pyörimisnopeudet muuttuu.
Noissa cdi-vehkeissähän laturi ei pyöri koko aikaa, vaan vain sillon kun tarvetta on. Talvella lämmitysvastukset on toiminnassa melkein koko ajan ja virrantarve suuri. Tästä johtuen laturi pyörii tiuhaan ja suurella teholla. Laturin kytkeytyminen aiheuttaa kierrosten alenemista ja sitä kautta myös valojen vilkkumista. Taksissa tuota joskus ihmeteltiin ja autoilija meinas, että asia on näin. On muuten juhlavan hintanen tuo laturi...eikä se magneettikytkinkään ole ilmainen.
Olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty...
Siinä cdi laturissa on vapaakytkin hihnapyörässä.
Kun se särkyy, se menee yleensä jumiin ja alkaa kuulua "pärinää" hihnasta.
Hihnan vapinan myös näkee.
Vapaakytkin maksaa jotain 180 €, ja niitä tosiaan menee rikki.
Laturi, jos se on vesijäähdytteinen (vm paikkeilta 2000-) maksaa alkuperäisenä 1400 € korvilla, tarvikkeena reilu puolet siitä.
Osia ei tietääkseni saa, eikä ole oikein purettavissakaan.
Mutta kyllä kai se laturi aina pyörii, en minä ainakaan niissä ole magneettikytkintä nähnyt ? Vai oletko viossi00 varma, kerro ihmeessä tarkemmin !
Joo tuon magneettikytkimen olemassaolosta ei tosiaankaan ole ihan varmaa tietoa. Tuosta aiheesta viimeksi keskusteltiin joskus pari vuotta taka perin autoilijan kans ja se oli veholta tietonsa saanut. Meinas tosiaan ettei laturi pyöri koko ajan. Tai voihan se olla sillaiki ettei laturin tuottamaa virtaa oteta vastaan koko aikaa. Noissa latureissa tuntui olevan vikaa tosi tiuhaan tuon vapaakytkimen puitteissa. Nolotti monesti istua pakkasella tolpalla auton käydessä kun se romisi ja kolisi kuin vanha raktori. Yks penarimieski kerran manasi että kaikenlaisia vehkeitä nää on ku joutokäynti huopaa millon mitenkin ja valot vilkkuu...Sillon vitutti!
mulla on ollu myös samaa vikaa,ja on tehnyt niinkin 2 kertaa että kun auto on ollut tyhjä käynnillä pitemmän aikaa ja oon sammuttanut sitten auton niin eipä lähekkään enää sen jälkeen käyntiin kun akku on tyhjä,ei auta kun lykätä käyntiin.oon aatellu että se johtuu siitä ette laturi on huono.
Wau!
Kiitettävä määrä tuli hyviä vastauksia!
Enpä tullut ajatelleeksi kokeilla miten lisälämmitinkin siihen saattaa vaikuttaa. Pitääpä huvikseen kokeilla kytkeä se pois päältä. Katsoa tapahtuuko mitään.Väheneekö vilkuttelu siis.
Lievää tyhjäkäynnin aaltoilua on muuten mullakin, jotenkin tuntuu ettei se kierrosten lasku rytmity kuitenkaan ton vilkkumisen mukaan.
Tällä vessalla on ajeltu nyt 50tkm joten en heti tahtois uskoa minkään kuluneen loppuun...mutta yksilöitähän nämäkin on. Täytyy seurailla asiaa. En kehtais viedä huoltoon jos kyseessä on autolle ominainen asia, saattaisi taas nolottaa. Kuten viimetalvena, kun menin liikkeeseen eskimovarustuksessa selvittämään että tästä on tullut pakastin kun Webu ei toimi...hetken kummasteltuaan huoltomies sanoi että eipä hätiä kun ei sulla sielä sellasta ole niin ei se voi rikkikään olla...
Oma w202 -00 alkoi pitämään kovaa räpätystä ja laturin hihna, joka kiertää niin pirun monen hihnapyörän kautta räpätti tosiaan melkoisesti.
Hihna ei ollut löysällä yhtään, kun sitä kokeili moottorin ollessa sammutettuna.
Laturin vapaakytkin oli hajonnut... Ei ollut onneksi kallis onale
Kuulemma menee hihna nopeasti hajalle jos autoon vaihtaa laturin jossa ei vapaakytkintä ole ollenkaan..
Kertokaahan mitä ihmettä tämä vapaakytkin oikein tekee?? Miten se antaa hihnaan sellaisen värinän, jos laturi pyörii kokoajan????
Onko vapaakytkin sähköllä ohjattava "magneettikytkin" vaiko sellainen että se pyörii vapaasti toiseen suuntaan ja toiseen suuntaan pyöritettäessä vetää laturin akselia??