Löysin tällaisen eräältä "alueelta" Etelä-Suomessa. Kyllä, oli löytö - maksoi vain vitosen. Ei, en myy - en ainakaan vitosella.
Kyseessä on siis mitä ilmeisimmin W115/114:n tai vastaavalla mittaristolla varustetun W108/109:n rattivalitsimella varustetun automaattilaatikon vaihteenosoitintaulu. Mutta kun katsoo tarkemmin, siinä onkin leima "12.78"!
En keksi erikoiselle vuosiluvulle muuta selitystä, kuin että joku on saanut tuollaisen rikki, ja tuo on varaosa. Mutta hei, tuollaisen rikki, miten ihmeessä? Keksittekö muuta selitystä?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Olisiko kuitenkin w123-mallista ?...tai w116 ? Esim. kaikissa w123-mittaristoissahan on paikka tälle näytölle.
Näitä näyttöjähän aikoinaan uusittiin turhaan, koska varaosana ei ollut (siis varaosa numerolla ), suoraan tarjolla tuota siirtovaijeria.
Mutta sopivaa nailonvaijeria haettiinkin sitten askarteluliikkestä.
PS: Meillä oli aikoinaan pitkään w114- rattiautomaatilla - tosi näppärä !
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Mutta ei kai W123:ssa tai W116:ssa ollut noita legendaarisia VDO-raitoja? Mittareissa ei ainakaan ole; tuntuisi hassulta, että tuossa osassa pelkästään olisi.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Ei ollut raitoja W123:n vastaavassa. Melko varmasti kaikista Mersun osista on tehty myös varaosia - loogista. Myös tuosta vehkeestä, joten ei kai tuossa nyt niin mitään ihmeellistä ole.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mitenköhän se nyt oli.. 115 mallissa taisi olla mittaristossa musta levy peittämässä koloa, mutta 114 mallissa on pleksi ja sen alla foami.
Meinaan toi osa on saatavilla vehosta kirpeään hintaan ainakin 114 malleihin.
Hyvä Timo L.!,
Mainio kuva harvinaisesta lisävarusteesta.
Vielä jäi vaivaamaan, että josko tuo näyttö olisi kuitenkin w116-mallista,
kun jotenkin se näyttää oudolle ( siihen w114:ään verrattuna ).
Nuo koristeraidathan oli edelleen myös 70-luvun Beckereissä...
Yritin surffata kuvaa, mutten löytänyt heti mistään.
Mutta oli miten oli, niin totta on että kun varaosavarastot vähenivät, niin uutta tehtiin, ja silloin tietenkin ne leimattiin ajankohtaisilla päivämäärillä.
On se hienoa, kun takana on tehdas, joka huolehtii osien saatavuudesta -
tätä ei voi sanoa tosiaankaan kaikista valmistajista. Työn puolesta huomaa, että miten monilla merkeillä n. 10 vuotta alkaa tehdä jo yllätyksiä varaosien saatavuudessa.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Henry V. kirjoitti:Hyvä Timo L.!,
Mainio kuva harvinaisesta lisävarusteesta.
Vielä jäi vaivaamaan, että josko tuo näyttö olisi kuitenkin w116-mallista,
kun jotenkin se näyttää oudolle ( siihen w114:ään verrattuna ).
Nuo koristeraidathan oli edelleen myös 70-luvun Beckereissä...
Yritin surffata kuvaa, mutten löytänyt heti mistään.
Tuo yllä oleva kuva on siis W123:sta, W116:n kuva on tässä:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jep, se on jännä miten noita rattiautomaatteja kuitenkin putkahtelee silloin tällöin ainakin noihin tiettyihin liikkeisiin kaupan. On niitä kaiketi jokunen tuhat varmaan tehty aikoinaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L. kirjoitti:Jep, se on jännä miten noita rattiautomaatteja kuitenkin putkahtelee silloin tällöin ainakin noihin tiettyihin liikkeisiin kaupan. On niitä kaiketi jokunen tuhat varmaan tehty aikoinaan.
Sehän on Saksassa paljon yleisempi varuste kuin Suomessa. Jostain syystä meillä on suosittu lattiamallia.
Noista Petterin kuvista muuten näkee, että tuossa mittariston takana on nuo kiinnitysruuvit peitelevyssä ihan samassa paikassa kuin tuossa osassa. On se siis kai tuomittava W114:n pakikaksi.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Timo L. kirjoitti:Jep, se on jännä miten noita rattiautomaatteja kuitenkin putkahtelee silloin tällöin ainakin noihin tiettyihin liikkeisiin kaupan. On niitä kaiketi jokunen tuhat varmaan tehty aikoinaan.
Sehän on Saksassa paljon yleisempi varuste kuin Suomessa. Jostain syystä meillä on suosittu lattiamallia.
Noista Petterin kuvista muuten näkee, että tuossa mittariston takana on nuo kiinnitysruuvit peitelevyssä ihan samassa paikassa kuin tuossa osassa. On se siis kai tuomittava W114:n pakikaksi.
-Daaz
Kyllä. Samanlainen on myös 108/109:n rattiautomaatissa. Tässä kuva W108:n mittaristosta:
Ja oman külmäkiidon mittaristosta:
Juuri tuollaista metsästin tässä viime kevään ja löysinkin, mutta hinta ja kunto ovat sitten vastakkaisia meikäläisen löytämässä. Toisaalta paketissa tuli koko rattiautomaatin ohjauspylväs kaikkine hilppeineen. Toivottavasti nähdään se vielä toimintakunnossa kesään mennessä.
Tuossa kuvan W108:n mittaristossa näyttö on teurastettu eli vaijeri on vedetty leikkureilla poikki näytön rungon vierestä! Jos oikein innokas bobilisti löytyy, niin kyllä kai senkin saisi tekohengitettyä.
Huomaatteko pienet erot ison ja pienen pystylampun mittaristoissa?
Muffler kirjoitti:Mitenköhän se nyt oli.. 115 mallissa taisi olla mittaristossa musta levy peittämässä koloa, mutta 114 mallissa on pleksi ja sen alla foami.
En ole kyllä varma meneekö jaku just W114 ja W115 -välillä, mutta tuossa musta levy -mallissa ei siis ole ollenkaan reikää tuossa kohdassa, eikä mittariston takana ole myöskään tuota metallista peitelevyä, kuten alakuvassa. Tuo kytkentälevy on siinä ihan yhtenäinen eli aukoton.
Mesedesi kirjoitti:
Saul kirjoitti:
Huomaatteko pienet erot ison ja pienen pystylampun mittaristoissa?
No nopeusmittarissa näyttää olevan 240km/h ja pitkien merkkivalossa on symboli. Muuta en itse keksinyt...
Itse asiassa tuo pitkien merkkivalon ero (samoin kuin jarru-, tankki- ja latausvalojen teksti-/merkkierot) ovat vuosimallikysymys, ei malliero.
Oikeasti eroaja ovat tuo mittariston 240 km/h (W114:ssa korkeintaan 220 km/h) sekä tripin ja mittarivalojen säätönuppien pituus. W109/109:ssä ne ovat sellaiset hölmön pitkät.
Luulisi muuten, että tuo ylempi kuva on kärpäskärrystä eikä toisinpäin. Siinä kun lukee tripissä "666".
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast. 114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Daaz kirjoitti:En ole kyllä varma meneekö jaku just W114 ja W115 -välillä, mutta tuossa musta levy -mallissa ei siis ole ollenkaan reikää tuossa kohdassa, eikä mittariston takana ole myöskään tuota metallista peitelevyä, kuten alakuvassa. Tuo kytkentälevy on siinä ihan yhtenäinen eli aukoton.
Saatta olla näin. Ei ole mielestäni suomidieseleissä ainakaan tullut vastaan reiällistä mittaristomallia. W114:n mittaristossa on valmiiksi "kromikehys" ja pleksi, muissa näkemissäni ei ole kuin syvennys siinä näytön aukon kohdalla, mutta ei aukkoa.
Daaz kirjoitti:Oikeasti eroaja ovat tuo mittariston 240 km/h (W114:ssa korkeintaan 220 km/h) sekä tripin ja mittarivalojen säätönuppien pituus. W109/109:ssä ne ovat sellaiset hölmön pitkät.
Ensimmäinen ero eli säätönuppien pitkät tötteröt huomattu! Tuo mittarin asteikko kyllä on toisaalta mallisarja-, toisaalta moottorivaihtoehdoista johtuva ero. Pitäisiköhän laittaa tuo 240-mittari paikoilleen? Heti saataisiin viritettyä 20 km/h huippunopeutta lisää!
Daaz kirjoitti:Luulisi muuten, että tuo ylempi kuva on kärpäskärrystä eikä toisinpäin. Siinä kun lukee tripissä "666".
olikos vielä kolmaskin pyöreä kello, jossa luki "Quartz zeit" ? (eli kvartsi kello, joka pysyi hyvin ajassakin )
Oletteko muuten kuulleet sitä vanhaa vitsiä (..eli '70 -luvulta ), jossa
asiakas meni Vehoon, ja valitti kun Mersun kello pitää niin kovaa ääntä -
tässä kohtaa kuuluu nauraa....
Mutta tämä on oikeasti ihan totta, nimittäin tuo kello malli voi hajota siten, että siitä alkaa kuulua piinallista sähinää ja raksutusta. Tästä on omaakin kokemusta, nimittäin sitä ei hermot kestä kuunnella, ja pakko oli mittariston takaa löysätä niitä kiinnitysruuveja, että sai virrat siitä poikki.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Puututaas vanhaan aiheeseen häikälemättömästi kun Saul niin hyvän kisan pisti pystyyn.
Omiin silmiin ei osunut viisarien punaiset raidat. Joidenkin symbolien vaihtuminen tekstiksi (vai toisinpäin..?) kuulunee vuosimallieroihin, vaiko peräti mallisarjaeroihin?
Entäs sitten se että pystärissä alin nopeusteksti (20) on stopparin yläpuolella, kun W108/9:ssä stopparin alapuolella, taitaa johtua tiheämmästä mittarista vai oisko kaikissa sama?
Yksi pieni ero vielä, isomman mittarissa vedenlämmön punainen alue on hassusti valkoisen alapuolella, kun pienemmän mittarissa loogisemmin ylempänä
Perinteisesti mersulla on ollut mallisarjojen sisälläkin lukuisia pieniä eroavaisuuksia mittaristoissa. Näiden miltei huomaattomien erilaisuuksien etsiminen onkin sitten hauskaa