W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
- Paikkakunta: Helsinki
W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)
Olisin kiinnostunut tietämään, onko kenelläkään tietoa/kokemusta W124:n 300D:n tai 300D turbodieselin sovittamisesta W123:n keulalle...
Onko homma kenenkään mielestä mielekäs, vai työlas ja turha???
Onko vaihdelaatikoissa eroja ts. onko loota vaihdettava samalla ja mitä muuta samalla? Minkähänlainen on kyseisten moottorien saatavuus esim. tuontitavarana ja hintapolitiikka?
Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
Onko homma kenenkään mielestä mielekäs, vai työlas ja turha???
Onko vaihdelaatikoissa eroja ts. onko loota vaihdettava samalla ja mitä muuta samalla? Minkähänlainen on kyseisten moottorien saatavuus esim. tuontitavarana ja hintapolitiikka?
Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
Tiedän että Mätsälässä on yhdellä Vehon asentajalla W123:ssa 124:n 300 turbodiesel. Tarkempia tietoja ei valitettavasti ole... 

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Se sopii sinne kuin hanska jalkaan. Moottorin kiinnikkeet joutuu tekemään eteen uudet. Takakiinnike sopii sellaisenaan. Kardaanin pituus ei todenäköisesti käy, kiinnitykset kyllä. Eräs ahdas paikka on startin ja simpukan välillä ja toinen tuulettajan siipien ja oikeanpuoleisen runkopalkin väillä. Tämä johtuu siitä että w124 startti on oikealla puolella ja juuri simpukan kohdalla, toisin kuin w123.ssa. w123:n konehuone on mitoitettu kapeanmaksi kuin w124:n. joten jälkinmäisessä tila riittää ensimmäisessä se on arvoitus. Tämän tiedän siitä, että olen itse laittanut om603:n w126, joka siis on teknisesti hyvin lähellä w123.
..
Tuolta on tulossa tuommosta; http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14797
Kyllä Om603 mahtuu w123:een helposti...124:n 5-vaihteisen laatikon kanssa käy w123 300D 4-vaihteisen kardaani sellaisenaan. Startin ja simpukan väliin jää tilaa riittävästi..
Kyllä Om603 mahtuu w123:een helposti...124:n 5-vaihteisen laatikon kanssa käy w123 300D 4-vaihteisen kardaani sellaisenaan. Startin ja simpukan väliin jää tilaa riittävästi..
Viimeksi muokannut jarski, Ma 29.11.2004 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Joo, olen kyllä tuota seurannut, mutta toi on eri motti. Tarkoitin OM603 turbokonetta. En tuota monivenaa.Melitos kirjoitti:Ei tullut mieleen vilkaista Turbopalstalta?
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14797
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Lohko lienee pitkälti samanlainen, kansi vain leveämpi? No jos tuo OM606 turbo sinne mahtuu, niin voisi olettaa että 12-tappinenkin sinne menee. Jarskihan tuossa jo vastailikin vähän tarkemmin asennuksen vaiheista. Kannattaa katsoa ne kuvat, leveyssuunnassa tuntuu tilaa olevan riittävästi.
So long, and thanks for all the fish
Re: W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)
Viekö tuo motti tosiaan maantiellä noin paljon? Tuntuu aika paljolta maantiekulutukseksi. Tuollainen tekniikan päivtys olisi kyllä mielenkiintoinen. Saisi kuutosen murinat kaupan päälle. Katsastuksessakaan ei taida olla mitään kummempia muuta kuin menee konttorille?teekkari83 kirjoitti: Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
Mulla oli kesällä kun käytiin lomalla tuolla turbolla niin kulutus oli vähä alle 8 ruuvatulla vakiotappisella pumpulla... ja aika reilulla ajolla...Wahva115 kirjoitti:Ei mulla ainakaan 10 litraa vie...en oo laskenu tarkkaan, mutta ainaki jää reilusti alle 10 litran.
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
w124E 300d
..
Tuossa on lisää juttua viritelmästä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... E4+laittoa
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)
Tehtaan ilmoituksen mukaan seuraavasti:Heavy kirjoitti:Viekö tuo motti tosiaan maantiellä noin paljon? Tuntuu aika paljolta maantiekulutukseksi. Tuollainen tekniikan päivtys olisi kyllä mielenkiintoinen. Saisi kuutosen murinat kaupan päälle. Katsastuksessakaan ei taida olla mitään kummempia muuta kuin menee konttorille?teekkari83 kirjoitti: Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
90 km/h IV.vaihteella 8,0 l / 100km
120 km/h --||-- 11,1 l / 100km
Kaupunkipyöritys 10,5 l / 100km
Auto, motor und sport testasi 300TDT:n loppuvuodesta 1980, testikulutus oli seuraavanlainen:
Pienin (keski)kulutus 10,5
Suurin kulutus 14,5
Maantieajo keskinopeudella 70 km/h 11,0
Autobahn keskinopeudella 135 km/h 13,8
Koko testin keskikulutus 13,3
Mutta voin kuvitella että (varsinkaan tuohon aikaan) testaajat tuskin jatkuvasti yrittävät painaa lukemia alas taloudellisella ajotavalla....

Saivat kuitenkin auton kulkemaan yli ilmoitetun huippunopeuden (165 vs 172 km/h) sekä kiihtymään 0-100 km/h hieman ilmoitettua nopeammin, 15,0s vs 14,6s....
