W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
teekkari83
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 04.02.2004 13:18
Paikkakunta: Helsinki

W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)

Viesti Kirjoittaja teekkari83 »

Olisin kiinnostunut tietämään, onko kenelläkään tietoa/kokemusta W124:n 300D:n tai 300D turbodieselin sovittamisesta W123:n keulalle...

Onko homma kenenkään mielestä mielekäs, vai työlas ja turha???
Onko vaihdelaatikoissa eroja ts. onko loota vaihdettava samalla ja mitä muuta samalla? Minkähänlainen on kyseisten moottorien saatavuus esim. tuontitavarana ja hintapolitiikka?

Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tiedän että Mätsälässä on yhdellä Vehon asentajalla W123:ssa 124:n 300 turbodiesel. Tarkempia tietoja ei valitettavasti ole... :(
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se sopii sinne kuin hanska jalkaan. Moottorin kiinnikkeet joutuu tekemään eteen uudet. Takakiinnike sopii sellaisenaan. Kardaanin pituus ei todenäköisesti käy, kiinnitykset kyllä. Eräs ahdas paikka on startin ja simpukan välillä ja toinen tuulettajan siipien ja oikeanpuoleisen runkopalkin väillä. Tämä johtuu siitä että w124 startti on oikealla puolella ja juuri simpukan kohdalla, toisin kuin w123.ssa. w123:n konehuone on mitoitettu kapeanmaksi kuin w124:n. joten jälkinmäisessä tila riittää ensimmäisessä se on arvoitus. Tämän tiedän siitä, että olen itse laittanut om603:n w126, joka siis on teknisesti hyvin lähellä w123.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko mitään lisätietoja ilmaantunut kyseisestä yhdistelmästä kellekään? Jarskillahan on vapaasti hönkivä OM603, mutta löyytkö ahdettuja versioita W123:n pellin alta?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuolta on tulossa tuommosta; http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14797

Kyllä Om603 mahtuu w123:een helposti...124:n 5-vaihteisen laatikon kanssa käy w123 300D 4-vaihteisen kardaani sellaisenaan. Startin ja simpukan väliin jää tilaa riittävästi..
Viimeksi muokannut jarski, Ma 29.11.2004 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Ei tullut mieleen vilkaista Turbopalstalta? :wink:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14797
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Melitos kirjoitti:Ei tullut mieleen vilkaista Turbopalstalta? :wink:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=14797
Joo, olen kyllä tuota seurannut, mutta toi on eri motti. Tarkoitin OM603 turbokonetta. En tuota monivenaa.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Lohko lienee pitkälti samanlainen, kansi vain leveämpi? No jos tuo OM606 turbo sinne mahtuu, niin voisi olettaa että 12-tappinenkin sinne menee. Jarskihan tuossa jo vastailikin vähän tarkemmin asennuksen vaiheista. Kannattaa katsoa ne kuvat, leveyssuunnassa tuntuu tilaa olevan riittävästi.
So long, and thanks for all the fish
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)

Viesti Kirjoittaja Heavy »

teekkari83 kirjoitti: Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
Viekö tuo motti tosiaan maantiellä noin paljon? Tuntuu aika paljolta maantiekulutukseksi. Tuollainen tekniikan päivtys olisi kyllä mielenkiintoinen. Saisi kuutosen murinat kaupan päälle. Katsastuksessakaan ei taida olla mitään kummempia muuta kuin menee konttorille?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Ei mulla ainakaan 10 litraa vie...en oo laskenu tarkkaan, mutta ainaki jää reilusti alle 10 litran.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Wahva115 kirjoitti:Ei mulla ainakaan 10 litraa vie...en oo laskenu tarkkaan, mutta ainaki jää reilusti alle 10 litran.
Mulla oli kesällä kun käytiin lomalla tuolla turbolla niin kulutus oli vähä alle 8 ruuvatulla vakiotappisella pumpulla... ja aika reilulla ajolla...
w123 300 turbo diesel
w124E 300d
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuossa on lisää juttua viritelmästä: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... E4+laittoa
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123:een moottoriksi W124:n 300D (tai turbodiesel)

Viesti Kirjoittaja raul »

Heavy kirjoitti:
teekkari83 kirjoitti: Sinänsähän W123:n oma turbodieselkin liikkuu ihan ripeästi ajokokemuksieni mukaan, mutta kulutus (yli 10 l/100 km maantiellä) ei oikein kannusta sellaista rakentelemaan....
Viekö tuo motti tosiaan maantiellä noin paljon? Tuntuu aika paljolta maantiekulutukseksi. Tuollainen tekniikan päivtys olisi kyllä mielenkiintoinen. Saisi kuutosen murinat kaupan päälle. Katsastuksessakaan ei taida olla mitään kummempia muuta kuin menee konttorille?
Tehtaan ilmoituksen mukaan seuraavasti:

90 km/h IV.vaihteella 8,0 l / 100km
120 km/h --||-- 11,1 l / 100km
Kaupunkipyöritys 10,5 l / 100km

Auto, motor und sport testasi 300TDT:n loppuvuodesta 1980, testikulutus oli seuraavanlainen:

Pienin (keski)kulutus 10,5
Suurin kulutus 14,5
Maantieajo keskinopeudella 70 km/h 11,0
Autobahn keskinopeudella 135 km/h 13,8
Koko testin keskikulutus 13,3

Mutta voin kuvitella että (varsinkaan tuohon aikaan) testaajat tuskin jatkuvasti yrittävät painaa lukemia alas taloudellisella ajotavalla.... :roll:
Saivat kuitenkin auton kulkemaan yli ilmoitetun huippunopeuden (165 vs 172 km/h) sekä kiihtymään 0-100 km/h hieman ilmoitettua nopeammin, 15,0s vs 14,6s.... :twisted:
Vastaa Viestiin