w 123 ylätukivarsi - tai yleensäkin etupään tuennoista......
w 123 ylätukivarsi - tai yleensäkin etupään tuennoista......
Moro!
Tuosta vaihdosta hieman tiedustelisin..
Eli tuosta museoautosta on aika eltaantuneet nuo etupään ylätukivarsien pallonivelet.
Onnistuuko se vaihto miten? Korissahan on kiinni jonkin sortin tukitanko, mikä menee sinne konetilan suuntaisesti. Se näyttää olevan tuohon iskunvaimentimeen verrattaessa 90-asteen kulmassa. Ja tangon päässä on puslat ja pultti.
Tästä tangosta lähtee alas toinen tanko, joka on liitettynä pallonivelellä em. tankoon. Ja tämä menee siis iskunvaimentimen kanssa saman suuntaisesti.
Aika sekavasti selitetty, mutta nuo kilkkeet ajattelin vaihtaa ja samalla tietenkin alapallonivelet.
Mitkäs näistä ovat näitä motonetin osia, eli pärjäänkö homman näillä:
W123 Ylätukivarsi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1517 34.67 ???
W123 Ylätukivarsi vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1516 34.67 ???
Noissa motonetin osissa on helvetisti eroteltuna näitä puslia ja yläpalloniveliä, ei ymmärrä.
Olisko jotakin järkiperäistä ammattimiestä, joka sanoo mitä tarvitsen.
Ei taida olla hirmuinen homma vaitaa, vai????
Jep jep ja hyvät Syksyn jaatkot.
Tuosta vaihdosta hieman tiedustelisin..
Eli tuosta museoautosta on aika eltaantuneet nuo etupään ylätukivarsien pallonivelet.
Onnistuuko se vaihto miten? Korissahan on kiinni jonkin sortin tukitanko, mikä menee sinne konetilan suuntaisesti. Se näyttää olevan tuohon iskunvaimentimeen verrattaessa 90-asteen kulmassa. Ja tangon päässä on puslat ja pultti.
Tästä tangosta lähtee alas toinen tanko, joka on liitettynä pallonivelellä em. tankoon. Ja tämä menee siis iskunvaimentimen kanssa saman suuntaisesti.
Aika sekavasti selitetty, mutta nuo kilkkeet ajattelin vaihtaa ja samalla tietenkin alapallonivelet.
Mitkäs näistä ovat näitä motonetin osia, eli pärjäänkö homman näillä:
W123 Ylätukivarsi oikea. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1517 34.67 ???
W123 Ylätukivarsi vasen. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1516 34.67 ???
Noissa motonetin osissa on helvetisti eroteltuna näitä puslia ja yläpalloniveliä, ei ymmärrä.
Olisko jotakin järkiperäistä ammattimiestä, joka sanoo mitä tarvitsen.
Ei taida olla hirmuinen homma vaitaa, vai????
Jep jep ja hyvät Syksyn jaatkot.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
kk
Homma selvisi....
Kysymys vielä, onko kinkkinen vaihtaa, lähinnä tuo navan lähellä oleva pultti.....
Taidan tilata osat suoraan KL:stä, näyttäis olevan kuvien perusteella ihan käypää kamaa.
Kysymys vielä, onko kinkkinen vaihtaa, lähinnä tuo navan lähellä oleva pultti.....
Taidan tilata osat suoraan KL:stä, näyttäis olevan kuvien perusteella ihan käypää kamaa.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Moi!
Kyllä onnistuu kotikonstein (jos kerran minultakin onnistui
).
Ainoa ongelma on mahdollinen ruoste, joka jumittaa paikat ja estää osien irtoamista. Eli aloita homma laittamalla ruosteen irrotinta reilusti (konehuoneen puolelta) ja anna muhia yön yli.
Lokarin puolella se ???liitos on kartioliitos, joka aukeaa kun annat siihen silmukkaan napakan vasaran iskun.
Kunhan saat ensin keulan ylös ja pyörät ja muut sälät pois, niin ymmärrät paremmin!
Kyllä onnistuu kotikonstein (jos kerran minultakin onnistui

Ainoa ongelma on mahdollinen ruoste, joka jumittaa paikat ja estää osien irtoamista. Eli aloita homma laittamalla ruosteen irrotinta reilusti (konehuoneen puolelta) ja anna muhia yön yli.
Lokarin puolella se ???liitos on kartioliitos, joka aukeaa kun annat siihen silmukkaan napakan vasaran iskun.
Kunhan saat ensin keulan ylös ja pyörät ja muut sälät pois, niin ymmärrät paremmin!

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Mulla oli juuri viime viikolla W123 etupään nivelien vaihdossa korjaamolla. Vaihdoin itse raidetankojen nivelet, koska niin helposta hommasta ei kannata korjaamolle maksaa, mutta ylätukivarret, alapallot ja alatukivarsien sisemmät helat jäivät korjaamon huoleksi. Sanoivat että pitää ottaa jouset pois. Työtä olivat tehneet 7 tuntia, mutta kannatti, koska kaikki kolinat, joita kuopissa ja mukulakivillä kuului, ovat poissa. Edelleen tosin toisinaan tuntuu ja kuuluu pieni lonksahdus vasemman etupyörän tienoilta kevyesti jarruttaessa, ilmeisesti reaktiotankojen nivelet vielä pitää uusia jossain vaiheessa.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
.-..
Jep.
Tänään meni museoauto talvisäilöön, joten ihmettelen sitä taas kun tuossa tulee aikaa.
Alapallohomma jää tutulle korjaamolle, siellä on siihen tarkoitettu prässi.
Taakse vaihdan myös vetareiden kumit, ovat myös tiensä päässä.
Tutkin noista varaosaromuista mikä on homman tarkka nimi, siinähän se selviää.
Hyvä huomio oli tuo ruosteenirroitus suihke, kävi myös omassa mielessä.
Tänään meni museoauto talvisäilöön, joten ihmettelen sitä taas kun tuossa tulee aikaa.
Alapallohomma jää tutulle korjaamolle, siellä on siihen tarkoitettu prässi.
Taakse vaihdan myös vetareiden kumit, ovat myös tiensä päässä.
Tutkin noista varaosaromuista mikä on homman tarkka nimi, siinähän se selviää.
Hyvä huomio oli tuo ruosteenirroitus suihke, kävi myös omassa mielessä.
203 cdi
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
123 200 d mr
+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua
w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Niin siis ne alapallot...
Niitten vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, MUTTA voithan antaa niille tekohengitystä!
Eli injektioruiskulla öljyä kumitiivisteen läpi.
Niitten vaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, MUTTA voithan antaa niille tekohengitystä!
Eli injektioruiskulla öljyä kumitiivisteen läpi.

Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kyllä sen alapallon pystyy itsekin vaihtaan... Ottaa vaan koko pyöräntuennan irti ja se penkkiin kunnolla kiinni. Penkissä vanhan pallon saa taottua irti. Tosin vanha pallo voipi olla tosi tiukassa. Ainakin omassa w123: ssa sai takoa aikas huolella mutta kyllä se sieltä lähti...Uuden laitossa prässi olisi käytännöllinen työkalu, mutta koska minullakaan ei sitä ollut. Jouduin vähän hiomalla niistämään uuden alapallon boordista. Eli takomalla uusi pallokin paikoilleen... Lopuksi pienenä varmistuksena lankakoneella neppaa muutamsta kohdin pohjastaan kiinni... Ja hyvin on pysynyt.
Juuri tälläisen takia suosittelen ammattilaistaii kirjoitti: Eli takomalla uusi pallokin paikoilleen... Lopuksi pienenä varmistuksena lankakoneella neppaa muutamsta kohdin pohjastaan kiinni...


Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Huom! Kaiken pystyy itse korjaamaan...Timo999 kirjoitti:Juuri tälläisen takia suosittelen ammattilaistaii kirjoitti: Eli takomalla uusi pallokin paikoilleen... Lopuksi pienenä varmistuksena lankakoneella neppaa muutamsta kohdin pohjastaan kiinni...![]()


W906 213 cdi -11
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
W415 110 cdi -19
T611 3.0 -89
ex
916 6.0 -88
LP 913 5.7 -75
W245 B180 -09
W210 220 cdi -02
W601 300D -85
W123 300D -79
W108 250S -66
Suurinpiirtein noin minäkin tein enkä muuten varmaan tee enään toiste.Autoja korjaan ammatikseni päivittäin ja sitä on tullut yli 5 vuotta tehtyä,silti ketuttaa jo ajatuskin W123:sen alanupeistaii kirjoitti:Kyllä sen alapallon pystyy itsekin vaihtaan... Ottaa vaan koko pyöräntuennan irti ja se penkkiin kunnolla kiinni. Penkissä vanhan pallon saa taottua irti. Tosin vanha pallo voipi olla tosi tiukassa. Ainakin omassa w123: ssa sai takoa aikas huolella mutta kyllä se sieltä lähti...Uuden laitossa prässi olisi käytännöllinen työkalu, mutta koska minullakaan ei sitä ollut. Jouduin vähän hiomalla niistämään uuden alapallon boordista. Eli takomalla uusi pallokin paikoilleen... Lopuksi pienenä varmistuksena lankakoneella neppaa muutamsta kohdin pohjastaan kiinni... Ja hyvin on pysynyt.

auto w123 200D/300DT vm, -81
morjens.
pari kysymystä liittyen satakakskolmosen pyöräntuentaan:
onko ylätukivarsi no. 59 ja alatukivarsi no. 5?
ja lähteekö alatukivarsi miten irti, kun pitäis viedä pallon vaihtoon pajalle?
tietenkin pyörä irti ja niin päin pois, mutta tarviiko jousta irrotaa tms?
sisäpää ilmeisesti läpipultilla ja ulompi pää oletettavasti kartio missä mutteri, mutta tuossa keskellä tuo iso reikä? no. 20 alapuolella
niin, ja eihän tuossa kuvassa näy olevan se nivel edes tukivarressa kiinni, eli se on sen alapuolella mutta miten ja missä se on kiinni?
sori tyhmät kysymykset mutta kun ei pääse just nyt auton alle kömpimään ja muutenkin vielä hukassa tän mesen tekniikan kanssa.
ohessa kuvia muillekkin jos tarvii, kun kerta aiheena oli pöräntuenta yleensäkin



pari kysymystä liittyen satakakskolmosen pyöräntuentaan:
onko ylätukivarsi no. 59 ja alatukivarsi no. 5?
ja lähteekö alatukivarsi miten irti, kun pitäis viedä pallon vaihtoon pajalle?
tietenkin pyörä irti ja niin päin pois, mutta tarviiko jousta irrotaa tms?
sisäpää ilmeisesti läpipultilla ja ulompi pää oletettavasti kartio missä mutteri, mutta tuossa keskellä tuo iso reikä? no. 20 alapuolella
niin, ja eihän tuossa kuvassa näy olevan se nivel edes tukivarressa kiinni, eli se on sen alapuolella mutta miten ja missä se on kiinni?
sori tyhmät kysymykset mutta kun ei pääse just nyt auton alle kömpimään ja muutenkin vielä hukassa tän mesen tekniikan kanssa.

ohessa kuvia muillekkin jos tarvii, kun kerta aiheena oli pöräntuenta yleensäkin




-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5734
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29