xenoneista...
xenoneista...
No mikähän kikkakolmonen pitää mulla tehdä kun on H4 xenon sarja joissa on jo jonkinlainen ohjausrele polttimoille ja erillinen virta sekä maa ni silti se käyttää mittaristoa pimeänä valot laittaessa päälle...ei aivan joka kerta mutta liian usein kutenkin...
Tuossa juttua samasta ongelmasta omassa autossani. Ratkaisua en löytänyt ja laitoin xenonit lisäpitkiin. Muutama viikko sitten huomasin, kun lisäpitkät olivat irrallaan ja näytin kaverille xenonien valon eroa halogeeniin kytkemällä xenonin suoraan konepellin alla olevaan virtapistokkeeseen, että kellopa oli taas nollautunut.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun ongelmaan!
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun ongelmaan!
Omassa 220D -95 auttoi kun oikean puolen xenonin johdon laittoi maihin eri paikkaan. ja lampulle tuleva musta alkuperäinen piuha on kiinni vanhalla paikallaan H1 kannassa.
On siis kiinni lähivaloissa. sekä lyhyet että pitkät on H1 kannalla.
ei ole temppuillut mittaristo kertaakaan sen jälkeen laittoipa valot päälle ennen tai jälkeen käynnistyksen.
On siis kiinni lähivaloissa. sekä lyhyet että pitkät on H1 kannalla.
ei ole temppuillut mittaristo kertaakaan sen jälkeen laittoipa valot päälle ennen tai jälkeen käynnistyksen.
Jos xenonpolttimon kärjessä kulkeva paljas johdin on liian lähellä umpiossa olevaa metallikauhaa niin kipinä hyppää siihen kauhaan. Ja ottaa kovan häiriön auton sähköihin. Xenonin sytytysjännite on niin korkea että se "hyppää" yli sentin päähän maadoitettuun metalliin.
Seuraava paikka josta jännite voi lyödä läpi on se lampun kanta. Eli tutkippa se kohta josta se lampun kärjestä tulevan eristetty johto menee kantaan sisään. Mulla oli yhdestä lampusta se eriste rikki.
Omassa väykyssä piti orkkis ajovaloissa eristää se xenonpolttimon pää ettei mittaristo sekoa joka kerta kun laittoi valot päälle.
Seuraava paikka josta jännite voi lyödä läpi on se lampun kanta. Eli tutkippa se kohta josta se lampun kärjestä tulevan eristetty johto menee kantaan sisään. Mulla oli yhdestä lampusta se eriste rikki.
Omassa väykyssä piti orkkis ajovaloissa eristää se xenonpolttimon pää ettei mittaristo sekoa joka kerta kun laittoi valot päälle.
Tälläinen on se valosarja jonka laitoin autooni,krystalli umpioden myötä polttimot vaihtui H4--->http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=125
Näissä on jokin ohjaus rele mikä muuttaa sitä polttimon pituutta solenoidilla.Tälle releelle tulee suora virta sekä oma maadoitus,virran laitoin siitä sulakepesän vieressä olevasta virtapisteestä ja maadoituskin on kyllä kunnolla rungossa kiinni,sen verran itsekkin kokeilin että se ongelma todellakin aiheutuu oikean puolen umpiosta.Mutta en vain ole viitsinyt alkaa ainakaan toistaiseksi mitään maa/virta viritelmiä laittelemaan kun näytästää olevan muutenkin aika herkän puoleinen toi meisselin sähkötys...Jos tilais sen valmiin johtosarjan sillä vastuksella tai konkalla ja kokeilis et jos ongelma poistuisi sillä...
Näissä on jokin ohjaus rele mikä muuttaa sitä polttimon pituutta solenoidilla.Tälle releelle tulee suora virta sekä oma maadoitus,virran laitoin siitä sulakepesän vieressä olevasta virtapisteestä ja maadoituskin on kyllä kunnolla rungossa kiinni,sen verran itsekkin kokeilin että se ongelma todellakin aiheutuu oikean puolen umpiosta.Mutta en vain ole viitsinyt alkaa ainakaan toistaiseksi mitään maa/virta viritelmiä laittelemaan kun näytästää olevan muutenkin aika herkän puoleinen toi meisselin sähkötys...Jos tilais sen valmiin johtosarjan sillä vastuksella tai konkalla ja kokeilis et jos ongelma poistuisi sillä...
Juu, kokeiltu on, ei auta.pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
Syntyvä häiriö kuitenkin kulkee valojen alkuperäistä + ja - johtoja pitkin eteenpäin ? Kyllä sen konkan tai vastuksen jotain luulisi siellä auttavan. Tosin 20kV on hieman eri luokkaa kuin 12V... Minkäkokoista konkkaa muuten koitit ?hannun1 kirjoitti:Juu, kokeiltu on, ei auta.pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
MB E200 CDI -02
Muistaakseni jotain 470 uf. Se aiheutti vain sen, että palaneeen valon merkkivalo paloi muutaman sekunni valojen sammuttamisen jälkeen, kun xenon oli kytkettynä suoraan ajovalon johtoihin.pheno kirjoitti:Syntyvä häiriö kuitenkin kulkee valojen alkuperäistä + ja - johtoja pitkin eteenpäin ? Kyllä sen konkan tai vastuksen jotain luulisi siellä auttavan. Tosin 20kV on hieman eri luokkaa kuin 12V... Minkäkokoista konkkaa muuten koitit ?hannun1 kirjoitti:Juu, kokeiltu on, ei auta.pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
Mielenkiintoisinta hommassa on se, että mittarit nollaantuivat, vaikka virra veti (sekä +, että -) suoraan akulta peräkontista auton ulkopuolella oikealle xenonille, niin silti temppuili. Sitten kun irrotti oikean umpion virtapistokkeen niin ongelma poistui. Että tämmöstä.

Tämän perusteella akulle tuleva hetkellinen todella iso kuorma aiheuttaisi tuon ongelman. Tuo Mika T. kertoman läpilyönti on mielenkiintoinen juttu sekin.hannun1 kirjoitti: Mielenkiintoisinta hommassa on se, että mittarit nollaantuivat, vaikka virra veti (sekä +, että -) suoraan akulta peräkontista auton ulkopuolella oikealle xenonille, niin silti temppuili. Sitten kun irrotti oikean umpion virtapistokkeen niin ongelma poistui. Että tämmöstä.
MB E200 CDI -02
Olet oikeassa. Mullahan on tossa e34ssa pitkissä ja lyhyissä xenonit. Testasin hieman ja otin lyhyet kokonaan pois käytöstä. Auto käyntiin ja pitkät päälle ja kas, mittaristö ei reagoinut mitenkään!! Teoriat jostain ballastien häiriöista tai liiasta virranotosta voi ehkä siis romuttaa. Otin lyhyet polttimot irti ja ainakin toisessa maajohdossa (tulee siis polttimon sisältä) selvästi nähtävissä tummumista ellei jopa sinertävää väriä havaittavissa. Lyöneet selvästi läpi.Mika.T kirjoitti:Ei se xenoni pysty ottamaan niin paljoa virtaa syttyessään. Mulla ei mittaristo sammu edes startatessa. starttimoottori ottaa kuitenkin virtaa satoja ampeereja.
No selvisi tämäkin...
Miten sitten tuo eristys tulisi hoitaa kunnolla?
MB E200 CDI -02