xenoneista...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 08.02.2007 14:49
Paikkakunta: Lapland

xenoneista...

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

No mikähän kikkakolmonen pitää mulla tehdä kun on H4 xenon sarja joissa on jo jonkinlainen ohjausrele polttimoille ja erillinen virta sekä maa ni silti se käyttää mittaristoa pimeänä valot laittaessa päälle...ei aivan joka kerta mutta liian usein kutenkin...
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tuossa juttua samasta ongelmasta omassa autossani. Ratkaisua en löytänyt ja laitoin xenonit lisäpitkiin. Muutama viikko sitten huomasin, kun lisäpitkät olivat irrallaan ja näytin kaverille xenonien valon eroa halogeeniin kytkemällä xenonin suoraan konepellin alla olevaan virtapistokkeeseen, että kellopa oli taas nollautunut.



http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=

Kerro ihmeessä jos löydät ratkaisun ongelmaan!
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Tuleeko virran syöttö releen kautta paksulla johdolla sulakkeen kautta akulta vai alkuperäisten johtojen kautta. xenoni ottaa yli 10A syttyessään jolloin alkuperäsiten johtojen kautta syötettäessä saattaa olla johdotus tiukoilla eli jännite käydä melko alhaalla mikäli sulake ei pala!
TonttuX
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 14.08.2007 23:33
Paikkakunta: Loviisa

Viesti Kirjoittaja TonttuX »

Omassa 220D -95 auttoi kun oikean puolen xenonin johdon laittoi maihin eri paikkaan. ja lampulle tuleva musta alkuperäinen piuha on kiinni vanhalla paikallaan H1 kannassa.
On siis kiinni lähivaloissa. sekä lyhyet että pitkät on H1 kannalla.

ei ole temppuillut mittaristo kertaakaan sen jälkeen laittoipa valot päälle ennen tai jälkeen käynnistyksen.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jos xenonpolttimon kärjessä kulkeva paljas johdin on liian lähellä umpiossa olevaa metallikauhaa niin kipinä hyppää siihen kauhaan. Ja ottaa kovan häiriön auton sähköihin. Xenonin sytytysjännite on niin korkea että se "hyppää" yli sentin päähän maadoitettuun metalliin.

Seuraava paikka josta jännite voi lyödä läpi on se lampun kanta. Eli tutkippa se kohta josta se lampun kärjestä tulevan eristetty johto menee kantaan sisään. Mulla oli yhdestä lampusta se eriste rikki.

Omassa väykyssä piti orkkis ajovaloissa eristää se xenonpolttimon pää ettei mittaristo sekoa joka kerta kun laittoi valot päälle.
Avatar
ceemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: To 08.02.2007 14:49
Paikkakunta: Lapland

Viesti Kirjoittaja ceemeli »

Tälläinen on se valosarja jonka laitoin autooni,krystalli umpioden myötä polttimot vaihtui H4--->http://www.katuauto.fi/product_info.php ... cts_id=125

Näissä on jokin ohjaus rele mikä muuttaa sitä polttimon pituutta solenoidilla.Tälle releelle tulee suora virta sekä oma maadoitus,virran laitoin siitä sulakepesän vieressä olevasta virtapisteestä ja maadoituskin on kyllä kunnolla rungossa kiinni,sen verran itsekkin kokeilin että se ongelma todellakin aiheutuu oikean puolen umpiosta.Mutta en vain ole viitsinyt alkaa ainakaan toistaiseksi mitään maa/virta viritelmiä laittelemaan kun näytästää olevan muutenkin aika herkän puoleinen toi meisselin sähkötys...Jos tilais sen valmiin johtosarjan sillä vastuksella tai konkalla ja kokeilis et jos ongelma poistuisi sillä...
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Juu, kokeiltu on, ei auta.

Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

hannun1 kirjoitti:
pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Juu, kokeiltu on, ei auta.

Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
Syntyvä häiriö kuitenkin kulkee valojen alkuperäistä + ja - johtoja pitkin eteenpäin ? Kyllä sen konkan tai vastuksen jotain luulisi siellä auttavan. Tosin 20kV on hieman eri luokkaa kuin 12V... Minkäkokoista konkkaa muuten koitit ?
MB E200 CDI -02
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

pheno kirjoitti:
hannun1 kirjoitti:
pheno kirjoitti:Mites konkka auttaisi noissa jännitepiikeissä ? Kukaan kokeillut ?
Juu, kokeiltu on, ei auta.

Itsekin olen tullu vähän saman suuntaiseen tulokseen, kuin Mika.T, että vika on siellä korkeajännitepuolella. Tiedä sitten, kun sain mittarit nollille, kun sytytin irrallaan olevan xenon lisäpitkän siitä konehuoneen virtaliittimestä, niin kello näytti jälleen kerran 0:00. Vasen puoli ei ole tuota muuten kertaakaan tehnyt.
Syntyvä häiriö kuitenkin kulkee valojen alkuperäistä + ja - johtoja pitkin eteenpäin ? Kyllä sen konkan tai vastuksen jotain luulisi siellä auttavan. Tosin 20kV on hieman eri luokkaa kuin 12V... Minkäkokoista konkkaa muuten koitit ?
Muistaakseni jotain 470 uf. Se aiheutti vain sen, että palaneeen valon merkkivalo paloi muutaman sekunni valojen sammuttamisen jälkeen, kun xenon oli kytkettynä suoraan ajovalon johtoihin.

Mielenkiintoisinta hommassa on se, että mittarit nollaantuivat, vaikka virra veti (sekä +, että -) suoraan akulta peräkontista auton ulkopuolella oikealle xenonille, niin silti temppuili. Sitten kun irrotti oikean umpion virtapistokkeen niin ongelma poistui. Että tämmöstä. :?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla kuului sytytysvaiheessaselvä räsähdys umpiosta kun kipuna löi polttimon päästä siihen metallikauhaan umpiossa. kipinä myös näkyi kun sivusta katsoi umpioon. kuuluuko mitään ihmeellisiä ääniä silloin kun mittaristo sammuu.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

hannun1 kirjoitti: Mielenkiintoisinta hommassa on se, että mittarit nollaantuivat, vaikka virra veti (sekä +, että -) suoraan akulta peräkontista auton ulkopuolella oikealle xenonille, niin silti temppuili. Sitten kun irrotti oikean umpion virtapistokkeen niin ongelma poistui. Että tämmöstä. :?
Tämän perusteella akulle tuleva hetkellinen todella iso kuorma aiheuttaisi tuon ongelman. Tuo Mika T. kertoman läpilyönti on mielenkiintoinen juttu sekin.
MB E200 CDI -02
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei se xenoni pysty ottamaan niin paljoa virtaa syttyessään. Mulla ei mittaristo sammu edes startatessa. starttimoottori ottaa kuitenkin virtaa satoja ampeereja.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

Mika.T kirjoitti:Ei se xenoni pysty ottamaan niin paljoa virtaa syttyessään. Mulla ei mittaristo sammu edes startatessa. starttimoottori ottaa kuitenkin virtaa satoja ampeereja.
Olet oikeassa. Mullahan on tossa e34ssa pitkissä ja lyhyissä xenonit. Testasin hieman ja otin lyhyet kokonaan pois käytöstä. Auto käyntiin ja pitkät päälle ja kas, mittaristö ei reagoinut mitenkään!! Teoriat jostain ballastien häiriöista tai liiasta virranotosta voi ehkä siis romuttaa. Otin lyhyet polttimot irti ja ainakin toisessa maajohdossa (tulee siis polttimon sisältä) selvästi nähtävissä tummumista ellei jopa sinertävää väriä havaittavissa. Lyöneet selvästi läpi.
No selvisi tämäkin...

Miten sitten tuo eristys tulisi hoitaa kunnolla?
MB E200 CDI -02
Vastaa Viestiin