124:sen järkyttävä kulutus
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
124:sen järkyttävä kulutus
elikkä autona toimii vm.86 200D w124 5-vaihteisella laatikolla ja webastolla varustettuna. mitattu kulutus tuolla 11Litraa sataselle,joista suurin osa n.80km/h matka-ajoa.webasto on päivässä päällä n. 30min.mikähän tuohon kulutukseen olisi syy? ilmeisesti joku edellinen omistaja on käynyt pumpulla mutkan,koska tämä kuitenkin vetää paljon paremmin kuin edelliset 200:set. mutta mustaa ei kuitenkaan pukkaa vasta kun kaasu pohjassa.
Kyllä nyt mennään sellaisiin kulutuksiin, ettei kahden litran dieselmoottori voi pahimmassakaan tapauksessa kuluttaa ainakaan moottorikäytössä tuollaisia lukemia polttoainetta. Vaikka olisi ruuvattu kuinka paljon hyvänsä pumppua.
Kulutus poikkeaa niin paljon opitimikulutuksesta, jotta moottorin toimintaedelletykset täyttyisivät.
Luulen kuitenkin, että polttoainelämmitin kuluttaa sen ylimääräisen, minkä noin 7-litraa moottori käyttää sadalla kilometrillä..vähän allekin 5-vaihteisena.
Noin 5 kW:n lämmitinkään ei saisi tunnissa kuluttaa kuin 0.5 litraa /tunnissa.
Taitaa ainetta valua maahan ??!! Tai joku käy salaa tankillasi !!
Onko joku mahdollisesti ohittanut polttoaineen esilämmittimen kierrosta pois ?
Kulutus poikkeaa niin paljon opitimikulutuksesta, jotta moottorin toimintaedelletykset täyttyisivät.
Luulen kuitenkin, että polttoainelämmitin kuluttaa sen ylimääräisen, minkä noin 7-litraa moottori käyttää sadalla kilometrillä..vähän allekin 5-vaihteisena.
Noin 5 kW:n lämmitinkään ei saisi tunnissa kuluttaa kuin 0.5 litraa /tunnissa.
Taitaa ainetta valua maahan ??!! Tai joku käy salaa tankillasi !!
Onko joku mahdollisesti ohittanut polttoaineen esilämmittimen kierrosta pois ?
Herää kysymys, miten olet kulutuksen mitannut? on kyllä suuri kulutus, ei mullakaan vie kuin korkeintaan 8 litraa, sekin kärry perässähitsari kirjoitti:Kyllä nyt mennään sellaisiin kulutuksiin, ettei kahden litran dieselmoottori voi pahimmassakaan tapauksessa kuluttaa ainakaan moottorikäytössä tuollaisia lukemia polttoainetta. Vaikka olisi ruuvattu kuinka paljon hyvänsä pumppua.
Kulutus poikkeaa niin paljon opitimikulutuksesta, jotta moottorin toimintaedelletykset täyttyisivät.
Luulen kuitenkin, että polttoainelammitin kuluttaa sen ylimääräisen, minkä noin 7-litraa moottori käyttää sadalla kilometrillä..vähän allekin 5-vaihteisena.
Noin 5 kW:n lämmitinkään ei saisi tunnissa kuluttaa kuin 0.5 litraa /tunnissa.
Taitaa ainetta valua maahan ??!! Tai joku käy salaa tankillasi !!
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
vähänhän tuo pistää ihmetyttämään...edellinen 200 vei samalla mittaustyylillä 7L sadalle. eli tankki täyteen siten,että pistooli täysin syvällä putkessa,ja kun alkaa koko ajan naksumaan niin lopettaa tankkauksen.tämän jälkeen ajaa vaikkapa 200 kilsaa ja tekee uudelleen samanlaisen tankkauksen ja katsoo paljon naftaa menee.
pumppu ei vuoda,eikä myöskään tankki
pumppu ei vuoda,eikä myöskään tankki
En kyllä luottaisi tuollaiseen tankkaustapaan.
Suosittelisin tekemään mittaukset niin, että tankkaat tankin aivan korkkia myöten täyteen, niin tehdään nämä taloudellisuusajokilpailuittenkin kisatankkaukset.
-Auto tankin suuaukon puolelta tunkilla nostaen kallelleen.
-Tankkaus piripintaan.
-Lenkkiä vähän huoltsikan pihassa ympäri, jotta mahdolliset ilmataskut saadaan pois.
-Uusintatankkaus piripintaan.
Sitten se on vasta täynnä ja kelvollinen kulutusmittauksiin.
Suosittelisin tekemään mittaukset niin, että tankkaat tankin aivan korkkia myöten täyteen, niin tehdään nämä taloudellisuusajokilpailuittenkin kisatankkaukset.
-Auto tankin suuaukon puolelta tunkilla nostaen kallelleen.
-Tankkaus piripintaan.
-Lenkkiä vähän huoltsikan pihassa ympäri, jotta mahdolliset ilmataskut saadaan pois.
-Uusintatankkaus piripintaan.
Sitten se on vasta täynnä ja kelvollinen kulutusmittauksiin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Mesedesi kirjoitti:En kyllä luottaisi tuollaiseen tankkaustapaan.
Suosittelisin tekemään mittaukset niin, että tankkaat tankin aivan korkkia myöten täyteen, niin tehdään nämä taloudellisuusajokilpailuittenkin kisatankkaukset.
-Auto tankin suuaukon puolelta tunkilla nostaen kallelleen.
-Tankkaus piripintaan.
-Lenkkiä vähän huoltsikan pihassa ympäri, jotta mahdolliset ilmataskut saadaan pois.
-Uusintatankkaus piripintaan.
Sitten se on vasta täynnä ja kelvollinen kulutusmittauksiin.
tuota piripintaan tankkausta ensin kokeilinkin,mutta ei tuota meinaa millään saaha niin täyteen että alkaisi pihalle luukusta valumaan.naftaraja näkyy siinä putkessa,ja koko ajan liruttaa vielä pari litraa,niin näkyy vieläkin samanlailla jne
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Kyllä tuolla tankkaustavalla pääsee ihan riittävään tarkkuuteen kotikäyttöä ajatellen,eihän nyt mitään kilpailutulosta olla tekemässä. Varsinkin kun ei perusta koko näkemystään vain yhden mittauskerran varaan, vaan seurailee asiaa pitempään.Mesedesi kirjoitti:En kyllä luottaisi tuollaiseen tankkaustapaan.
Kyllä siinä takuulla selviää kuluttaako auto normaalisti (7-8 l/100km), vai älyttömästi (11 l).
Itse ainakin seurailen jatkuvasti, eli aina tankatessani paljonko on suurin piirtein kulutus ollut, ihan vaan pistoolin katkomisen perusteella täyteen tankkaamalla. Aina on päästy parin desin tarkkuudella samaan lukemaan,eihän ajot ja olosuhteet ole koskaan kuitenkaan ihan yksi yhteen. Ja vähän täytyy jättää virhemarginaaliakin. Vaan jos tankkaa esim 50 litraa ja sillä ajaa 450 km tankatakseen taas 50l, niin kyllä sen eron huomaa, jos normaalisti samalla määrällä ajaa vaikkapa 700 km.
Ja kyllä. 11 litraa kaks'sataselle maantiellä on älyttömästi. Ellei jopa naurettavaa
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
- harrikka95
- Mersumies
- Viestit: 643
- Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
- Paikkakunta: Pohojanmaa
Joo kyllä oon kans Fentonin kanssa samaa mieltä tankkauksesta, pitää olla todella "epätasaisia" tankkauksia jos saadaan tollasia kulutus lukemia, vielä dieselille. Kyllä siellä joku muu nyt mättää ja pahemman kerran. Meidän 200D -89 menee joka tankkauksella yli tuhat kilometriä, oli kesä tai talvi. Hiukan vaihtelee, 60-65litraa, siinä se on pyörinyt. Edellinen oli W123 300D -84 eikä sekään vieny tollasia lukemia. Tuo 11L/100km on samaa luokkaa kun nykyinen mun W126 260SE. On se ihme homma jos ei savuta eikä vuoda, niin mihin se oikein menee?Fenton kirjoitti:Kyllä tuolla tankkaustavalla pääsee ihan riittävään tarkkuuteen kotikäyttöä ajatellen,eihän nyt mitään kilpailutulosta olla tekemässä. Varsinkin kun ei perusta koko näkemystään vain yhden mittauskerran varaan, vaan seurailee asiaa pitempään.Mesedesi kirjoitti:En kyllä luottaisi tuollaiseen tankkaustapaan.
Kyllä siinä takuulla selviää kuluttaako auto normaalisti (7-8 l/100km), vai älyttömästi (11 l).
Itse ainakin seurailen jatkuvasti, eli aina tankatessani paljonko on suurin piirtein kulutus ollut, ihan vaan pistoolin katkomisen perusteella täyteen tankkaamalla. Aina on päästy parin desin tarkkuudella samaan lukemaan,eihän ajot ja olosuhteet ole koskaan kuitenkaan ihan yksi yhteen. Ja vähän täytyy jättää virhemarginaaliakin. Vaan jos tankkaa esim 50 litraa ja sillä ajaa 450 km tankatakseen taas 50l, niin kyllä sen eron huomaa, jos normaalisti samalla määrällä ajaa vaikkapa 700 km.
Ja kyllä. 11 litraa kaks'sataselle maantiellä on älyttömästi. Ellei jopa naurettavaa

Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
Eipä tuolla polttoaineen esilämmityksellä ole mitään vaikutusta kulutukseen. Tosin oikein kovalla pakkasella kulutus voi pienentyä, kun löpö ei enää kulje ollenkaan, jos lämmitin ei pelaa. Kesällähän tuo kierto ei ole edes käytössä, kun järjestelmässä on termostaatti. Polttoaineen turha lämmittäminen oikeastaan huonontaa moottorista saatavaa tehoa. Neste on tiheämpää kylmänä...
Olen ajellut itse vuosia autolla, jossa tuo lämmitin oli pois käytöstä. Alle kuuteen pääsi matka-ajossa silti, vaikka teho oli "hiukan" normaalia suurempi. Hyvä laite se esilämmitin on, ei kannata turhaan poistaa käytöstä.
Olen ajellut itse vuosia autolla, jossa tuo lämmitin oli pois käytöstä. Alle kuuteen pääsi matka-ajossa silti, vaikka teho oli "hiukan" normaalia suurempi. Hyvä laite se esilämmitin on, ei kannata turhaan poistaa käytöstä.
Polttoaineen esilämmityksellä on selkeästi kulutukseen vaikuttava tekijä.
Mersun dieselmoottorin ( 2-litrainen ) polttoaineen kulutus on noin litrasta puoleentoista pienempi kuin ilman esilämmitystä, riippuen tietysti ulkoisista olosuhteista. Se on tutkittua tietoa.
Mersun polttoaineen esilämmitys W 124 ja joissakin muissakin malleissa toimii moottorin nesteiden lämpötilan mukaan, eli nestetilassa oleva elementti lämmittää polttoaineen aina termostaattilämpöiseksi, olkoon ulkopuoliset lämpötilaolosuhteet mitkä tahansa. Dieselin polttoainetta kannattaa aina lämmittää niin korkealle, ettei polttoaineen höyrystymislämpotilaa ylitetä. Näin saadaan parempi hyötysuhde moottorin täytössuhteiden perusteella, normaalimoottoreissa. Nythän oli kysymys dieselmoottoreista.
Kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa on asia sitten aivan toinen juttu, jossa nimenomaan polttoaineen lämpötilalla on merkittävä vaikutus. Mitä kylmempää polttoaine, sitä enemmän siinä on happea. Bensiini, metaani, nitrometaani ym. hiilivety-yhdisteet sekä yhdistelmät typen seossuhteet ja vastaavat polttoaineet ovat enemmän happea sisältäviä kylmempänä. Mutta kilpamoottoreiden seossuhteet määritetään eri perusteiden perusteella.
Vaikuttavana tekijänä minne polttoaine suihkutetaan, palotilaan vai imusarjaan.
Taitaa kohta ilmaantua keskustelijoiden joukkoon joku, ja sanoo "peikon " puhuvan palturia.
Olen ihmeissäni jos ei näin tapahdu. Perusteluna jo etukäteen ilmoitan, ettei täällä voi vapaasti sanoa sanottavaansa, kun tietyt tahot hyppää remmiin. Seurattuani muutamaa keskustelua, josta kuvio ja asia selvisi.
Mersun dieselmoottorin ( 2-litrainen ) polttoaineen kulutus on noin litrasta puoleentoista pienempi kuin ilman esilämmitystä, riippuen tietysti ulkoisista olosuhteista. Se on tutkittua tietoa.
Mersun polttoaineen esilämmitys W 124 ja joissakin muissakin malleissa toimii moottorin nesteiden lämpötilan mukaan, eli nestetilassa oleva elementti lämmittää polttoaineen aina termostaattilämpöiseksi, olkoon ulkopuoliset lämpötilaolosuhteet mitkä tahansa. Dieselin polttoainetta kannattaa aina lämmittää niin korkealle, ettei polttoaineen höyrystymislämpotilaa ylitetä. Näin saadaan parempi hyötysuhde moottorin täytössuhteiden perusteella, normaalimoottoreissa. Nythän oli kysymys dieselmoottoreista.
Kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa on asia sitten aivan toinen juttu, jossa nimenomaan polttoaineen lämpötilalla on merkittävä vaikutus. Mitä kylmempää polttoaine, sitä enemmän siinä on happea. Bensiini, metaani, nitrometaani ym. hiilivety-yhdisteet sekä yhdistelmät typen seossuhteet ja vastaavat polttoaineet ovat enemmän happea sisältäviä kylmempänä. Mutta kilpamoottoreiden seossuhteet määritetään eri perusteiden perusteella.
Vaikuttavana tekijänä minne polttoaine suihkutetaan, palotilaan vai imusarjaan.
Taitaa kohta ilmaantua keskustelijoiden joukkoon joku, ja sanoo "peikon " puhuvan palturia.
Olen ihmeissäni jos ei näin tapahdu. Perusteluna jo etukäteen ilmoitan, ettei täällä voi vapaasti sanoa sanottavaansa, kun tietyt tahot hyppää remmiin. Seurattuani muutamaa keskustelua, josta kuvio ja asia selvisi.
Matkamittari ei toimi oikein. Taannoin samanmoinen ongelma yhdessä mesessä kun oli kaksi kilometriä ajanut , niin mittariin pörähti vain 1 kilometri. Matkamttarin akseli luistaa. Helppo tarkistaa.
Välityksiäkään ei luultavasti saa vaihdettua niin perseelleen, että syö tuplasti.
Polttoaineputkistot kannattaa tarkistaa vuotaako, varsinkin suuttimien ylivuotoletkut haprastuu ja vuotaa herkästi.
Välityksiäkään ei luultavasti saa vaihdettua niin perseelleen, että syö tuplasti.
Polttoaineputkistot kannattaa tarkistaa vuotaako, varsinkin suuttimien ylivuotoletkut haprastuu ja vuotaa herkästi.
- teamhyypio
- Vakiokalustoa
- Viestit: 171
- Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:26
- Paikkakunta: kemi
Pena kirjoitti:Matkamittari ei toimi oikein. Taannoin samanmoinen ongelma yhdessä mesessä kun oli kaksi kilometriä ajanut , niin mittariin pörähti vain 1 kilometri. Matkamttarin akseli luistaa. Helppo tarkistaa.
Välityksiäkään ei luultavasti saa vaihdettua niin perseelleen, että syö tuplasti.
Polttoaineputkistot kannattaa tarkistaa vuotaako, varsinkin suuttimien ylivuotoletkut haprastuu ja vuotaa herkästi.
miten tuo akselin luistaminen on helppo tarkistaa?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kuhan ei olis mittaria ruuvvattuteamhyypio kirjoitti:Pena kirjoitti:Matkamittari ei toimi oikein. Taannoin samanmoinen ongelma yhdessä mesessä kun oli kaksi kilometriä ajanut , niin mittariin pörähti vain 1 kilometri. Matkamttarin akseli luistaa. Helppo tarkistaa.
Välityksiäkään ei luultavasti saa vaihdettua niin perseelleen, että syö tuplasti.
Polttoaineputkistot kannattaa tarkistaa vuotaako, varsinkin suuttimien ylivuotoletkut haprastuu ja vuotaa herkästi.
miten tuo akselin luistaminen on helppo tarkistaa?

Ei nimittäin helposti luista jos kaikki on kunnossa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
oletko ihan satavarma ettei polttoaineputket vuoda? tankkaappa tankki täyteen ja sitten auto parkkiin jonkun kuivan alustan tai vastaavan päälle, niin yön aikana on ilmestyny kuskinpuolen takaoven ja renkaan väliselle alueelle auton alle läikkä.. näin ainakin itselläni useassa vanhemmassa mersussa käynyt
MAAILMA TARVITSEE ESIKUVIA!
En nyt aivan kaikkia lukenu mutta tuli mieleen että jos mittaristo on 4-vaihteisen ja laatikko sekä perä 5-vaihteisen niin mittarikin huijjaa aika reilusti.Kaverilla näytti mittari väärällä perällä 60km/h kun ajettiin gps:n mukaan noin 85-90km/h....joten siinä tapauksessa todelliset kilsatkin oli yhden kolmas osan suuremmat mitä mittari näytti.
mulla ei oo mitään hajua vaikuttaaks sen naftan lämpötila moottorin kulutukseen, vai ei. mutta, jos monet niin sanoo, että vaikuttaa, niin uskoisin sen sillon vaikuttavan. kuitenkaan en usko, että polttoaineen happipitosuus siinä juurikaan muuttu, onko nafta kylmää vai kuumaa.peikko kirjoitti:Polttoaineen esilämmityksellä on selkeästi kulutukseen vaikuttava tekijä.
Mersun dieselmoottorin ( 2-litrainen ) polttoaineen kulutus on noin litrasta puoleentoista pienempi kuin ilman esilämmitystä, riippuen tietysti ulkoisista olosuhteista. Se on tutkittua tietoa.
Mersun polttoaineen esilämmitys W 124 ja joissakin muissakin malleissa toimii moottorin nesteiden lämpötilan mukaan, eli nestetilassa oleva elementti lämmittää polttoaineen aina termostaattilämpöiseksi, olkoon ulkopuoliset lämpötilaolosuhteet mitkä tahansa. Dieselin polttoainetta kannattaa aina lämmittää niin korkealle, ettei polttoaineen höyrystymislämpotilaa ylitetä. Näin saadaan parempi hyötysuhde moottorin täytössuhteiden perusteella, normaalimoottoreissa. Nythän oli kysymys dieselmoottoreista.
Kilpakäyttöön tarkoitetuissa moottoreissa on asia sitten aivan toinen juttu, jossa nimenomaan polttoaineen lämpötilalla on merkittävä vaikutus. Mitä kylmempää polttoaine, sitä enemmän siinä on happea. Bensiini, metaani, nitrometaani ym. hiilivety-yhdisteet sekä yhdistelmät typen seossuhteet ja vastaavat polttoaineet ovat enemmän happea sisältäviä kylmempänä. Mutta kilpamoottoreiden seossuhteet määritetään eri perusteiden perusteella.
Vaikuttavana tekijänä minne polttoaine suihkutetaan, palotilaan vai imusarjaan.
Taitaa kohta ilmaantua keskustelijoiden joukkoon joku, ja sanoo "peikon " puhuvan palturia.
Olen ihmeissäni jos ei näin tapahdu. Perusteluna jo etukäteen ilmoitan, ettei täällä voi vapaasti sanoa sanottavaansa, kun tietyt tahot hyppää remmiin. Seurattuani muutamaa keskustelua, josta kuvio ja asia selvisi.
otetaan esimerkkinä polttoaineeks nyt vaikka bensa taikka diesel. vaikka kuinka kylmennät ja jäähdytät sitä polttoainetta, ei sen happipitosuus siitä mihkään nouse. se on kyllä totta, että sen tiheys kasvaa, joten jos bensassa taikka diiselisä on yleensäkkään happea, niin desilitraan kylmää polttoainetta mahtuu suurempi määrä happea, kun desilitraan kuumaa polttoainetta. itse aineen happipitosuus pysyy samana.
muuten, saa täälä ihan vapaasti sanoa sanottavansa. enkä ainakaan mää ala hyppiä kenenkään silmille. kerron vaan, mikä omista kokemuksista/tutkimuksista/havainnoista on osottautunu melko luotettaviks tuloksiks. jokainen tekee omat havaintona, toisinaan toisilta voi oppia. kuitenkin mersufoorumi on osottautunu melko luotettavaks tiadonlähteeks, ainakin mersujen korjauksiin jne. liittyen.
tohon kulutukseen viälä, niin onko pumpun ajotus kohdillaan? voiskohan polttoaineen suodatin vaikuttaa kulutukseen, millon vaihdettu?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
No tarkistaa täsmääkö ajettu matka/ matkamittarin lukema. Vaikkapa navikaattorilla/1000m mitta"radalla", toisella autollateamhyypio kirjoitti:
miten tuo akselin luistaminen on helppo tarkistaa?

Itselläni näyttää nopeusmittari oikein, mutta matkamittari näyttää noin 5% liian vähän. Sinun tapauksessahan mittarin pitää heittää aikapaljon että tuollainen ero tulee. Mahdollistahan on ettei mittari aina heitä vaan välillä jää luistamaan tyhjää, voi olla silloin vaikea huomata.
Voihan vika olla jossain muussakin, mutta kannattaa alkaa helpoimmasta ratkomaan asiaa.
Polttoaineen happipitoisuus eri lämpötiloissa vaihtelee hyvin vähän ( siis tilavuuden vaihtelut/tiheys ), mutta sitten kun polttoaine johdetaan moottorissa palotilaan tai imusarjaan, sitoo kylmemmässä lämpötiloissa oleva polttoaine enemmän happea palamisilmasta palotapahtumaan.
Dieselissä esilämmitetty polttoaine ruiskutetaan aina palotilaan, jolloin polttoaineen paras hyötysuhde saavutetaan juuri sen vuoksi, kun polttoaine on lämmitetty lähes höyrystymislämpötilaan. Mitä kylmempää moottoriin tuleva ilma on sitä parempi hyötysuhde.
Bensiini ja muut hiilivety-yhdisteet ( kevyemmät jakeet ) taas kun suihkutetaan imusarjaan mahdollisimman kylmänä, ja siihen sekoittuu mahdollisimman lämmin palamisilma, saavutetaan parempi hyötysuhde.
Näin lyhykäisesti. Mutta on poikkeuksia, esim. kaasut.
Jos joku vielä haluaa tietää eräiden kaasumaisten polttoaineiden käytöstä moottorissa.
Tehoa saadaan moottorista muunmuassa N2O typpipohjaisella ilokaasulla melkoisesti lisää.
( Onhan niitä paljon muitakin kaasuja, mutta sitten kun vetyä poltetaan moottorissa, muuttuu se todella vaaralliseksi )
N2O:n kyky sitoa happea itseensä on polttomoottorikäytössä noin 100-kertainen. Nestemäinen N2O annetaan laajentua paisunnassa, joka johdetaan kaasumaisena imusarjaan joko vapaaimun tai paineellistettuna.
N2O kaasu hajoaa palotilassa typeksi N ja hapeksi O, näin muodostunut lisähappi parantaa polttoaineen palamista. Tämä mahdollistaa sen että moottoriin voidaan syöttää enemmän polttoainetta, siitä tehonlisäys.
En suosittele, jos moottorin täytössuhteet ei ole kohdallaan.
Dieselissä esilämmitetty polttoaine ruiskutetaan aina palotilaan, jolloin polttoaineen paras hyötysuhde saavutetaan juuri sen vuoksi, kun polttoaine on lämmitetty lähes höyrystymislämpötilaan. Mitä kylmempää moottoriin tuleva ilma on sitä parempi hyötysuhde.
Bensiini ja muut hiilivety-yhdisteet ( kevyemmät jakeet ) taas kun suihkutetaan imusarjaan mahdollisimman kylmänä, ja siihen sekoittuu mahdollisimman lämmin palamisilma, saavutetaan parempi hyötysuhde.
Näin lyhykäisesti. Mutta on poikkeuksia, esim. kaasut.
Jos joku vielä haluaa tietää eräiden kaasumaisten polttoaineiden käytöstä moottorissa.
Tehoa saadaan moottorista muunmuassa N2O typpipohjaisella ilokaasulla melkoisesti lisää.
( Onhan niitä paljon muitakin kaasuja, mutta sitten kun vetyä poltetaan moottorissa, muuttuu se todella vaaralliseksi )
N2O:n kyky sitoa happea itseensä on polttomoottorikäytössä noin 100-kertainen. Nestemäinen N2O annetaan laajentua paisunnassa, joka johdetaan kaasumaisena imusarjaan joko vapaaimun tai paineellistettuna.
N2O kaasu hajoaa palotilassa typeksi N ja hapeksi O, näin muodostunut lisähappi parantaa polttoaineen palamista. Tämä mahdollistaa sen että moottoriin voidaan syöttää enemmän polttoainetta, siitä tehonlisäys.
En suosittele, jos moottorin täytössuhteet ei ole kohdallaan.
Viimeksi muokannut hitsari, La 24.11.2007 21:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tarkista onko sinulla VDO merkkinen mittaristo. Niissä on nimittäin vanhemmuuten ollut ongelmana, että kylmässä ilmanlämpötilassa kilometrit juoksee normaalisti. Sitten kun auton sisätilat lämpiää kilometrit lopettaa pyörimästä mittarissa. Liekkö syynä, että joku on väkivalloin pyöritellyt joskus kilometrejä pois.
Kokemuksesta yksi kulkupeli mikä toimi 50 km alkumatkan normaalisti ja sitten loppu matkamittarin toiminta kokonaan. Suraavana aamuna sama homma. Ajoin silloin päivittäistä 200 km työmatkaa.
Kokemuksesta yksi kulkupeli mikä toimi 50 km alkumatkan normaalisti ja sitten loppu matkamittarin toiminta kokonaan. Suraavana aamuna sama homma. Ajoin silloin päivittäistä 200 km työmatkaa.