W109 ilmajousitus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

W109 ilmajousitus

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Löytyykö foorumilta mersun ilmajousituksen asiantuntijoita tai jos vaikka linkkiä muualle jossa sitä käsitellään. Millainen ohjaus siinä on, onko kabiinin puolella ihan napit josta saa ylös/alas vai onko se jotenkin mekaanisti säädettävä. Saako järjestelmään miten helposti osia? Ebayn puolelta löysin jo palkeet palkeet, mutta jousen tilalle varmaan tulee muutakin tuo. Tämän kuvan mukaisesti siellä oli myös "air cell", eli tuleeko tämä säiliö tms. myös tukivarren ja korin väliin?

Visio oli tietysti hommata tuosta nuo osat 3,16,19 ja 43 (ja vastaavat osat eteen) ja rakentaa Coupeen ilmajousitus. 8) Noiden lisäksi pitäisi hommata kompura, säiliö, veden erotin/kuivan, ohjaus- ja ylipaineventtiilit, liittimet ja kieppi letkua. Sitä ennen olisi hyvä perehtyä tuohon alkuperäiseen systeemiin..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13664
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin muutama vuosi sitten koeajamassa yhden foorumilaisen 300 SE Coupea. Siinä oli sellainen vipu kuskin jalkatilan sivuseinässä muistaakseni. Siinä taisi olla sellainen hahlo jossa oli muutama esiastettu "korkeus". Se coupe myytiin muistaakseni jonnekin Porvooseen päin... omistaja ei ole foorumilla mutta minulla taitaa olla hänen numeronsa (soitteli perääni kun olin ostanut juuri "nenän alta" oman coupeni :D ).
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Ilmajousituksesta

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Oman 109:n jousituksen olen käynyt läpi, venttiilit ovat kaikki olleet kädessäni, olen ilmalinjat vetänyt uusiksi, vaihtanut palkeet ja iskunvaimentimet. Takapään venttiilin postitin sakuihin huoltoon, tuli pienen ajan päästä takaisin..maksoi vain murto-osan paikallisista hinnoista. Kuskin puoleisen etulokasuojan sisässä on säiliö, johon tulee linjat ilmapuristimelta koneen vierestä. Säiliön pohjalla on proppu, josta saa esim kondenssivedet laskettua ulos. Ompa säiliön kyljessä venttiilikaula, jonka kautta järjestelmään saa painettua ilmaa, jos auton oma kompura on poissa pelistä..Tämä kuitenkin vaatii järjestelmältä ehdotonta tiiveyttä toimiakseen.
Pääventtiiliyksikön yhteydessä pellin alla on myös säiliö, johon voi kaataa tenttua, jos auto on ympäri vuoden ajossa. Pääventtiiliyksikön päällä on sitten lautanen, johon tulee vaijeri kabiinista. Tällä säädellään auton korkeutta. Nyrkkisääntönä on, että lautasessa olevan reiän ollessa vastakkain venayksikön rungon reiän kanssa, auto on normaalikorkeudessa. Sama toistuu alustassa olevissa venttiileissä. Venttiilin työkammen reikä ja rungon reiän kohdatessa auto on normaalikorkeudessa. Kehimällä välittäjätankoja alustan venttiileistä pidemmäksi, auto nousee korkeammalle kuin normikorkeus, lyhentämällä tankoja, auto jää normaalitasoa alemmaksi! Eli pitkä tanko: palkeeseen virtaa ilmaa- lyhyt tanko: palkeesta virtaa ilma pois! Eli järjestelmä on kuin bensalinjasto, jossa on meno ja tulolinjat sekä takana vielä ensimmäiseltä säiliöltä ( kuskin puoli) yhdysputki viereiseen säiliöön(apukuskin) puoli. Venttiileissä on kolme toimintakohtaa: ilma virtaa palkeeseen( myös huoltokorkeudeksi kutsuttu), nollakohta ja ilma virtaa palkeesta pois.
Tämä näin äkkiä muistellen! Hallussani on kopiot suomenkielisistä korjaamo-oppaista koskien ilmajousituksen huoltoa, säätöä jne..Ompa itsepiirrettyjä kuvantoja linkjojen nimistä, kun järjestelmää huolsin..Voit halutessasi ottaa yv:llä yhteyttä tai soittaa: 0400-649797. Joululomalla olen papereideni kanssa samassapaikassa, joten voin toimittaa kopsuja niistä sinulle.
Pende
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Kiitoksia Pöndelle selventävästä vastauksesta! Katsellaan sitten lähempänä joululomia jos voisit tosiaan lähettää kopioita ilmajousitusarkistostasi.

Miten helposti tuollaisen systeemin saa risteytettyä rautajousikoriin? Luulisi vaan, että muutokset ovat pieniä korin puolella?! Toki järjestelmässä on paljon kalliita komponetteja, mutta kyllä tässä alkaa hahmottumaan visio miten järjestelmän rakennan, jos rakennan.. Kyselyssä on rapakon takaa 109 korin etu ja taka-akselisto, tadaa! Homma helpottuu kertalaakista jo noilla, tosin riippuen missä kunnossa osat ovat.. Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
Taka-akselin kohdalla tulee hiukan töitä. Kallsituksenvakaajan ja uivien jarrusatuloiden telineet pitää värkätä. Tuskin kuitenkaan tuossa savotassa se ylitsekäymättömin ongelma.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pönde »

Antti L. kirjoitti:Kiitoksia Pöndelle selventävästä vastauksesta! Katsellaan sitten lähempänä joululomia jos voisit tosiaan lähettää kopioita ilmajousitusarkistostasi.

Miten helposti tuollaisen systeemin saa risteytettyä rautajousikoriin? Luulisi vaan, että muutokset ovat pieniä korin puolella?! Toki järjestelmässä on paljon kalliita komponetteja, mutta kyllä tässä alkaa hahmottumaan visio miten järjestelmän rakennan, jos rakennan.. Kyselyssä on rapakon takaa 109 korin etu ja taka-akselisto, tadaa! Homma helpottuu kertalaakista jo noilla, tosin riippuen missä kunnossa osat ovat.. Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
Terve!

Et välttämättä tarvi 109:n akseleita, alkuperäisistä alatukivarsista vain kierrejousen lautanen kuikkaan ja tilalle samoille sijoille tuleva ilmapalkeen alamäntä. Yläpuolinen kiinnike onkin melkein identtinen, sinne pitää ruuvata vain hattu, joka pitää ilmasäiliöitä paikoillaan. Takana säiliöt on ruuvattu koriin yläpäästä, alapuolinen hoituu taas samanlaisella vastemännällä, joka kiinnittyy alatukivarteen. Iskarikiinitykset mun mielestä on samat rauta/ ilmajousitteisessa. Iskarit pitää olla kuitenkin ilmajousiselle tarkoitetut. Lisäksi tulee alatukivarsiin eteen sienen muotoiset rajoitinkumit, jotka on hyvin pitkälle identtiset jousitusmallista riippumatta. Kannattaa varustaa ne myös lisähatuilla, jolloin auto ei painu liian alas pitkässä seisotuksessa. Ilmapalkeet tilasin iskareiden kanssa Diestelhorstilta Saksasta, maksoi kierros 1000 euroa kotiin lähetettynä tammikuussa -05.
korkeudensäätöventtiileitä löytyy Jyväskylästä raskaskonepalvelu Eljanderilta. Kiertosuunta on sama kuin originaaleissa. Maksaa vain murto-osan alkuperäisistä ja pienellä vaivalla menevät tehtaan kiinnikkeihin...
Mutta ollaan kuulolla taas. Äkkiseltään tuli taas tällaiset mieleen.
Pende
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Akselistot hommaan ihan jo sen takia, että samalla saan kunnoliset jarrut joka nurkkaan sekä sopivan harvan perävälityksen.
unski kirjoitti:
Eikös nuo pitäisi käydä lähes heittämällä W111 coupen akseleiden tilalle!?
Taka-akselin kohdalla tulee hiukan töitä. Kallsituksenvakaajan ja uivien jarrusatuloiden telineet pitää värkätä. Tuskin kuitenkaan tuossa savotassa se ylitsekäymättömin ongelma.
Tuosta kallistuksen vakaajasta, niin korvaako se muissa linkkuperissä olevan kolmannen jousen. Ja noissa 250 ja isommissa taitaa olla joku hydrokompensaattori, niin sitä ei tule tälle perälle..!? Jos jollain olisi kuvia tuollaisesta perästä paikoillaan, niin voisi hieman katsella toimivaa kokonaisuutta paikoillaan.

Mitä meinaat noilla uivien jarrusatuloiden telineillä, eikös kaikki satulan kiinnikkeet tule olla tuossa akselistossa eikä korissa. Eiköhän tuo selkiä viimeistään kun saan tuon paketin, mutta jotenkin meni ohi..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuosta kallistuksen vakaajasta, niin korvaako se muissa linkkuperissä olevan kolmannen jousen. Ja noissa 250 ja isommissa taitaa olla joku hydrokompensaattori, niin sitä ei tule tälle perälle..!? Jos jollain olisi kuvia tuollaisesta perästä paikoillaan, niin voisi hieman katsella toimivaa kokonaisuutta paikoillaan.
kuvasta näkyy, ettei ilmajousitetussa perässä tarvitse tota kompensoijajousta, ilmajousitus hoitaa korkeuden säädön. Kompensoitijousen toinen korvakko näkyy kuvassasi vielä perämurikan keskellä. Tämä sen takia, että se on valuosa ja samaa murikkaa käyttävät muutkin akselistot.

Kuva

Kuvassa näkyy myös uivien jarrusatuloitten kiinnike koriin...se lähtee pyörännavasta eteenpäin ja siinä on nuo pienet pyöreät kumipuslat, kuten etukallistuksenvakaajassakin. Takakallistuksenvakaajien korvakot näkyvät vakaajassa ja niiden telineet pitää myös hitsata koriin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Onko kukaan korvannut tuollaisen jousitussysteemin alkuperäistä kompressoria sähkökompuralla? Esille on tullut, että takana paineen tulisi olla jopa 15bar maksimikuormalla! Mistäpä siihen pystyvät kompressorin löytäisi :shock: Mitenkäs kävisi, jos lisäisi tuon kompensointijousen lisäjouseksi taakse? Onhan tuossa 220 perässä vastaavalla idealla lisäilmajousi, johon lisättäisiin ilmaa tarpeen mukaan.

Sitten jos jollain sattuisi olemaan kuva-arkistossa sopiva kuva, jossa näkyisi kohta johon takavaakaja tulee kiinni sekä uivien jarrusatuloiden kiinnityskohdat. Nyt kun alusta on hiekkapuhallettu ja maalattu, niin pitäisi alkaa massoja ruiskuttamaan. Massoja on tosin turha laittaa siihen kohtaa, johon joutuu vielä hitsailemaan kiinnityslappuja tms.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Eikö tosiaan keneltäkään löydy kuvia noista vakaaja kiinnikekohdista :?: Jarrusatuloiden kiinnikohdista kuvat voivat olla vieläkin harvinaiset, mutta niille löytyy kohdat ihan sovittamalla.. Lähinnä olisi asiallista tehdä alkuperäisen kaltaiset kiinnikkeet.b
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

paras mitä löytyi ensihätään...

Kuva

edit: tämä uupui:

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Onko kukaan korvannut tuollaisen jousitussysteemin alkuperäistä kompressoria sähkökompuralla? Esille on tullut, että takana paineen tulisi olla jopa 15bar maksimikuormalla! Mistäpä siihen pystyvät kompressorin löytäisi Shocked Mitenkäs kävisi, jos lisäisi tuon kompensointijousen lisäjouseksi taakse? Onhan tuossa 220 perässä vastaavalla idealla lisäilmajousi, johon lisättäisiin ilmaa tarpeen mukaan.
Ei mahda riittää ihan pieni sähkökompura....

Kuva

Pientä suomennosta:

-pumpun mäntä ja isku 50/26 mm.
-tuoton testaus: paineennousuaika järjestelmässä mitattuna ilmasäiliöstä: 12 atü (~bar) -> 14 atü moottorin kierroksilla 2000 1/min 1 min 30 sek.... ei mene ihan pienenpienellä kompuralla.... järjestelmässä tarvitaan noin kova tuotto, koska aina auton korkeuden muutuessa ilmaa lisätään tai vähennetään järjestelmässä...
Onhan tuossa 220 perässä vastaavalla idealla lisäilmajousi, johon lisättäisiin ilmaa tarpeen mukaan
mikäli tarkoitat sitä w108/9:n lisäjousta on se hydropneumaatinen ja painetta jousen sisällä kymmeniä baareja (75 bar.) ...korkeuden muutos hoidetaan hydraulisesti, muuttamalla öljyn määrää jousen eri kammioissa ei ilmalla.... jos taas tarkoitat noita mm. Monroen kuormajousia, niistä ei pääse paine pois ollenkaan, toisin kuin tässä Mersun järjestelmässä. lisäksi paine taitaa olla jotain 2-4 bar..
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Tuo olisi lähinnä ollut mielessä, http://www.viaircorp.com/480c.html Paljonkohan tuo alkuperäinen ilmasäiliön koko on? Noitakin tarvittaisiin 1kpl/10l :roll: Ja siltikin tuo hyytyy, jos se joutuu kokoajan naputtamaan maksimi paineella. Minkä valmistajan tuo alkuperäinen kompura on, entäs tyyppi? Olisihan se mahdollista heittää samalla tavalla koneen kylkeen, kunhan joskus saisi sen koneen.

Tuo lisäjousi-idealla tarkoitin joko 220:n paineilmapaljetta, johon saa lisättyä painetta bensantäyttöaukosta. Mutta eihän sillä ole mitään merkitystä mikä apujousi siellä olisi, kunhan se ei yksinään jaksa kannatella autoa. Esim se voisi olla vaikka se kolmas rautajousi. Se vain keventäisi ilmajousen kuormaa ==> vähemmän painetta ==> pienempi kompura. Edessä muistaakseni oli kuitenkin ihan inhimilliset paineet, alta kymmenen baaria.

Unskille kiitokset kuvista! Itse mietin kyllä hieman heppoisempia kiinnityksiä, mutta katsellaan..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Minkä valmistajan tuo alkuperäinen kompura on, entäs tyyppi? Olisihan se mahdollista heittää samalla tavalla koneen kylkeen, kunhan joskus saisi sen koneen.
Tuossahan on kompressorin valmistustiedot ylemmässä kuvassa. Valmistaja siin :"Knorr". 50 cc kompressori. säiliön koko on 7l. Käyttöpaineet edessä ja takana ovat lähes samat. n. 6-8 bar. Painonjakaumahan on suunilleen 50% - 50%...
Unskille kiitokset kuvista! Itse mietin kyllä hieman heppoisempia kiinnityksiä, mutta katsellaan..

kannattaa miettiä, että mm. jarrujen tankoon kohdistuu koko taka-akselin jarruvoima.... joten ei se ihan heppoinen voi olla...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

unski kirjoitti:Tuossahan on kompressorin valmistustiedot ylemmässä kuvassa. Valmistaja siin :"Knorr". 50 cc kompressori. säiliön koko on 7l. Käyttöpaineet edessä ja takana ovat lähes samat. n. 6-8 bar. Painonjakaumahan on suunilleen 50% - 50%...
No tuollainen 6-8 bariahan pitäisi saada ainankin noista kuorma-autojen kompuroista. Käsittääkseni kolmossarjan scaniankin kompura juputtaa jopa 13 baria, mikäli paineentasausventtiili menee jumiin - jonka jälkeen painepönttöjen lähellä saattaa tuntea olonsa aika epävarmaksi... :roll:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ideahan tuossa on se, että pääsäiliössä on kovempi paine...ylipaineventtiili yli 20 baarissa, tällöin sieltä saadaan nopeasti korvausilmaa matalampipaineiseen jousiin. Siihen 6-8 barin tuottoinen kompura ei riitä.

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilmajousituksesta

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Pönde kirjoitti:Hallussani on kopiot suomenkielisistä korjaamo-oppaista koskien ilmajousituksen huoltoa, säätöä jne..Ompa itsepiirrettyjä kuvantoja linkjojen nimistä, kun järjestelmää huolsin...
Suuret kiitokset Pöndelle kopioista :!:

Tämä projekti ei ole vielä edennyt kovin paljoa. Joitain osia on tullut haalittua kasaan ja maalailtu palkeiden säiliöt. Kunhan tässä saan olkatapit ja perän linkkun rotsattua, niin pääsen alustaa kasaamaan. Kompuraa en ole vieläkään hommanut, kun seurailen sattuisko tuota orgista saamaan edullisesti ebaysta. Tai sitten laitan jonkun 12V kompuran ja teen modatun järjestelmän. Eikös tuo toimine, jos laittais tuollaisen 14 barin tykyttimen ja tarpeenmukaan rajoittaisi (taka)jousituksesta ulosvirtaavaa ilmaa. Silloin järjestelmä hidastuisi ja tuollainen sähkökompura voisi pysyä pelissä mukana. Ilmasäiliökin tulisi olemaan suurempi kuin alkuperäinen, niin sekin pitäisi hieman auttaa kompuran kuormitusta. Käsittääkseni suurin ilmantarve on takajousituksessa, koska jarrutuksissa palkeista päästetään ilmaa pois. Siitä seuraa että jarrutuksen jälkeen sinne tarvitaan korvaava ilma, joka aikaisemmin päästettiin pois. Luin jostain foorumilta, että etujousituksen piirissä ei olisi edes alkujaan kovin korkea järjestelmäpaine. Se max 20 bar olisi ainoastaan takajousituksen piirissä..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Pönde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ma 21.02.2005 21:57
Paikkakunta: Helsinki

Ole hyvä vaan..

Viesti Kirjoittaja Pönde »

..tuli muuten vielä mieleen järjestelmän yksinkertaistamisesta: MB-klubin kilpuria ruuvanneena olen nähnyt toiminnassa erittäin simppelin ratkaisun. Joka kulmassa on alkuperäinen ilmasäiliö, niihin adaptereilla ruuvatut palkeet ( hommattu Eljanderilta Jyväskylästä) ja ilmalinjat konehuoneeseen, jotka loppuvat tavallisiin auton rengasventtiileihin. Eli silloin kun järjestelmä on suljettu l. tiivis, ei sinne kerran pumpattu ilma häviä minnekään. Järjestelmä osoitti toimivuutensa vuositunhannen vaihteessa jo, jolloin sillä ajettiin muutama historic-sarjan ralli. Silloin auto oli liikenteeseen katsastettu. Ja menohan ei ollut aivan hellää..Nyt auto elää uutta eloa historic-ratasarjassa, alustan säätöä hoidellaan ilmaa poislaskemalla/lisäämällä konehuoneesta käsin, tosin nyt mukana on auton alkuperäinen kompressori.
Pende
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Nyt olisi kysymys osasta 414 alla olevassa kuvassa. Mitä eroa siinä "tavalliseen" rautajousitteisen kumityynyyn? Hintaero on ainakin ja toinen on saatavuus. Mutta miten se vaikuttaa, jos vain hommaan tuon tavallisen kumityynyn. Kuitenkin ylemmän kuvan osa 357 on sama kuin alemman kuvan 445.

W109 6.3 ilmajousitteisen perän kuva
Kuva

W111 rautajousilla
Kuva
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikäli noissa on korkeuseroa, vaikuttaa se takapyörien camberiin...mikäli "ajokorkeus" pysyy samana. Ainakin Camberille annetaan tyhjänä eri arvot, tosin sitten lastattuna camberit ovat samat...Mutta miten lienee autojen korkeus silloin. Ilmajousitetun tulisi olla aina samalla korkeudella tietysti, mutta rautajousellinen....

Jos ero on vain rakenteellinen...lienee suurin ero "melun" kulkeutuminen runkoon.

Lisäksi pitemmälle mietittynä akselin keskiosan ylöspäin suuntautuvan voiman hallinta saattaaa olla hieman mitoitettu erillaiseksi, kun ilmajousitetussa ei ole tuota välijousta/hydropneumaattista elementtiä siirtämässä perämurikan ylöspäinsuuntautuvaa voimaa runkoon... vaan akselin puolikkaat pääsevät vapaasti kiertymään nivelpisteensä ympäri.

...niin ja tietysti jarrutusvoimien kulkeutuminenkin on toinen. Rautajousellinen siirtää jarrutusvoiman taka-akselin kautta runkoon (jolloin tämä kumi ottaa kiertymän vastaan), kun taas ilmajousinen versio siirtää voiman välivipujen avulla suoraan runkoon.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

unski kirjoitti: Lisäksi pitemmälle mietittynä akselin keskiosan ylöspäin suuntautuvan voiman hallinta saattaaa olla hieman mitoitettu erillaiseksi, kun ilmajousitetussa ei ole tuota välijousta/hydropneumaattista elementtiä siirtämässä perämurikan ylöspäinsuuntautuvaa voimaa runkoon... vaan akselin puolikkaat pääsevät vapaasti kiertymään nivelpisteensä ympäri.
Tämä voi olla tosiaan aika merkittäväkin syy, että kumi on erillainen. Tuossa kuvassa kumi näyttäisi olevan korkeampi ja "aluslautanen" on eripuolella kumia. Eli kun tavallisessa se on kumin päällä, niin ilmajousitteisessa se näkyy olevan kumin alapuolla. Olisiko niin, että on pyritty saamaan parempi tuki ylöspäin suuntautuvaa voimaa vastaan.

Sitten olisi lisäkysymys, eli miten mitataan virallisesti perän keskeisyys. :?: Noissa Pönden laittamissa ohjeissa on maininta mittausohjeeseen, mutta niistä ei ole kopioita. Säätöhän tapahtuu siitä sivuttaistukitangosta, jolle on varmaan joku ohjearvo. Tuen pituus muuttuu ajansaatossa kumien kokoonpuristuessa ja sitä kompensoidaan muuttamalla varren pituutta.
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tämä voi olla tosiaan aika merkittäväkin syy, että kumi on erillainen. Tuossa kuvassa kumi näyttäisi olevan korkeampi ja "aluslautanen" on eripuolella kumia. Eli kun tavallisessa se on kumin päällä, niin ilmajousitteisessa se näkyy olevan kumin alapuolla. Olisiko niin, että on pyritty saamaan parempi tuki ylöspäin suuntautuvaa voimaa vastaan.
Ilmajousitteisessa on vähemmän kuormaa tuolla laaakerilla, koska toispuoleinen nostava kuorma ei välity taka-akselin "yli", kuten apujousellisessa mallissa. Tuo "rautajousisen" akselin "pusla" on melkein täyttä kumia.
Sitten olisi lisäkysymys, eli miten mitataan virallisesti perän keskeisyys. Question Noissa Pönden laittamissa ohjeissa on maininta mittausohjeeseen, mutta niistä ei ole kopioita. Säätöhän tapahtuu siitä sivuttaistukitangosta, jolle on varmaan joku ohjearvo. Tuen pituus muuttuu ajansaatossa kumien kokoonpuristuessa ja sitä kompensoidaan muuttamalla varren pituutta.
Pystytuen tulisi olla 90 asteen kulmassa vasemman akselinpuolikkaan kanssa katsottaessa suoraan takaa tai edestäpäin auton ollessa normaalikorkeudella.

Ihan huomautuksena, että aikanaaan noita periä rikottiin kuulemmma oikein urakalla. Annettiin, jousta tai iskaria vaihdettaessa, perän retkottaa keskinivelen varassa, ilman, että "vapaata" puolta tuettiin. Tälläinen toiminta särki oikeanpuoleisen vetoakselin vakionopeusnivelen. Koska akselin keskinivelen alapäin suuntautuvaa liikettä ei rajoittanut mikään muu kuin oikeanpuoleisen vetoakselin vakionopeusnivel, kun jompikumpi iskari oli poistettu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

unski kirjoitti: Ihan huomautuksena, että aikanaaan noita periä rikottiin kuulemmma oikein urakalla. Annettiin, jousta tai iskaria vaihdettaessa, perän retkottaa keskinivelen varassa, ilman, että "vapaata" puolta tuettiin. Tälläinen toiminta särki oikeanpuoleisen vetoakselin vakionopeusnivelen. Koska akselin keskinivelen alapäin suuntautuvaa liikettä ei rajoittanut mikään muu kuin oikeanpuoleisen vetoakselin vakionopeusnivel, kun jompikumpi iskari oli poistettu.
Tosiaan kun se iskari on ainut liikkeen rajoittaja, ei ole tullut aikaisemmin mieleen. Tuo varmaan on rautajousellisessa suurempi ongelma, kun jousi painaa puoliskoa alaspain. Olisin ollut varmasti vieläkin varovaisempi asentaessa, jos olisin tajunnut tuon. Itse olin lähinnä huolissani hairarikumin repeämisestä vaikka kriittisempi osa on sen piilossa. Tarkoitit varmaan tuolla vakionopeusnivelellä sitä kardaaniniveltä siinä joustokohdassa?! Miksi se on nimeltään vakionopeusnivel?
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Miksi se on nimeltään vakionopeusnivel?


Siellä saattaa olla myös tavallinen ristikkonivel, mikä on yleensä "pienempimoottorisissa" perissä. Taipuneessa ristikkonivelessä muuttuu nivelen "ulostuleva" pyörimisnopeus hieman oskilloivaksi ("aaltoilevaksi"), kun ristikon voimaa välittävien vipujen vipussuhteet muuuttuvat hieman akselien keskilinjan suhteen pyörähdysliikkeen aikana.

Vakoinopeusnivelesssä (missä on yleensä 6 kuulaa välittämässä voimaa), kuten kaikkien nykyaaikaisten etuvetoisten autojen ulommat nivelet, tuota ilmiötä ei esiinny vaan nopeus on "tasainen" nivelen taipumiskulmaasta huolimatta.

Yleensä sieltä ilmeisesti kuitenkin hajosi se "teleskooppilaaakeri" vetoakselin ja nivelen välistä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin