Kysymys käynnistysongelmasta sekä vähän Lucaksen pumpusta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Kysymys käynnistysongelmasta sekä vähän Lucaksen pumpusta?

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

Elikkä käynnistysongelmasta. Auto sinällään lähtee käyntiin ihan hyvin, mutta vaatii lämpimänä pitemmän hehkutuksen. Muutaman sekunnin, kun odottaa hehkun merkkivalon sammuttua ja sitten starttaa, niin käynnistyy hyvin. Mutta jos starttaa heti, kun hehkun merkkivalo sammuu, niin pitää "sahata" jonkun sekunnin ennenkuin lähtee käymään. Tämä ongelma esiintyy, kun kone on lämmin.

Sitten olisin kysynyt Lucasin pumpuista. Autoni on C220 diesel -96. Autossa siis Lucasin pumppu. Ei ilmeisesti niitä auton parhaita puolia. Kiinnostaisi siis tietää, mitkä ovat ne ensi oireet, kun pumppu alkaa pettää, siis autosta. Oman pumppuni oireet tunnistanen, jos ilmaantuu sellaista.. Voisiko tuo lämpimän koneen käynnistysongelma vihjata syöttöpumppuun. Lämpimänä kun hehkutus on kovin lyhyt. Ajattelin, että kone ei kerkiä saada ainetta silloin ja siksi joutuu "sahaamaan" pitempään, että kone lähtee käymään. Vai onko mitään järkeä??

Olen edelleen koulutukseltani merkonomi ja kokemukseni/tietämykseni auton tekniikoista heikko. Hehkutulpat vaihdoin muuten itse jokunen viikko sitten. Ei paha sinänsä. Käynnistykseen se ei juurikaan vaikuttanut, mutta eipä enää ole hehkuvalo syttynyt kesken ajon.

Tällaista tällä kertaa.


Niin autollani on ajettu nyt 349tkm, vielä ilman pumppuremonttia :wink:
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kylmänäkö siis lähtee hyvin käyntiin?

Hehkuttaako se edes lämpimänä? Mun -94 sahauttaa semmoisena välilämpöisenä, mutta kun se ei käytä hehkuja päällä ollenkaan, tai hyvin lyhytaikaisesti. Eli siis ihan kuumana lähtee, kylmänä lähtee, mutta lämpöisenä vähän sahauttaa.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Pumppu saattaa vihjailla hajoamisestaan monella tavalla.. Yks vaihtoehto että kone käynnistyy normaalisti mutta muutaman sekunninjälkeen sammuu. Ikäänkuin letkuissa olisi ilmaa ja vaatii muutaman uudelleen käynnistyksen ennenkun jää käymään kunnolla.

Toisaalta samavika saattaa myös johtua polttoaineenletkun tiivisteistä -> diisseli valuu takaisin tankkiin ja kestää hetki ennenku kone saa tarpeeksi soppaa.

Myös vihjeitä polttoaineen esilämmittimen aiheuttamista ilmaongelmista oon jotain lukenu. Sen pystyy ohittamaan.

"haku" toiminolla kannattaa etsiä lisää vastauksia.

Mitä hehkuttamiseen tulee niin kone ei saa hehkutuksen aikana polttoainetta, ainoastaan hehkut lämmittää palotilaa/ilmaa ja parantaa käynnistyvyyttä ja vähentää päästöjä. Mersunkorjausoppaasta muistaisin lukeneeni että kone ei hehkuta jos moottorinlämpötila yli +40C.. Se saattaa olla syynä puolilämpösen koneen huonoon käynnistykseen kun palotila on jo jäähtynyt eikä hehkutkaan osallistu starttiin..? :roll:
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Käynnistyksestä

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

Kylmänä käynnistyy hyvin. Parin sekunnin "seilailun" jälkeen käynti tasaantuu ja sitten käy hyvin. Mutta tosiaan lämpimänä niitä ongelmia esiintyy. No se ei ole iso ongelma, kun malttaa jonkun sekunnin hehkuvalon sammuttua odotella. Sitten se lähtee hyvin käyntiin ja myös käy hyvin.
Löysinkin sitten myöhemmin viestini kirjoitettua aiheeseen liittyvä aiempia keskusteluja. Sain tuolta joitain vinkkejä. Täytyy joululomalla paneutua asiaan..
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

JUHHisi kirjoitti:Pumppu saattaa vihjailla hajoamisestaan monella tavalla.. Yks vaihtoehto että kone käynnistyy normaalisti mutta muutaman sekunninjälkeen sammuu. Ikäänkuin letkuissa olisi ilmaa ja vaatii muutaman uudelleen käynnistyksen ennenkun jää käymään kunnolla.

Toisaalta samavika saattaa myös johtua polttoaineenletkun tiivisteistä -> diisseli valuu takaisin tankkiin ja kestää hetki ennenku kone saa tarpeeksi soppaa.
Näinkin, mutta yleensä ilmavaivat tulee ilmi kylmää konetta käynnistellessä, vaatii hetken aikaa, että polttoaine pakenee tankkiin päin,tai että putkiin muuten ehtii häiriöksi ilmaa.
Muutenkin kylmänä,kylmällä ilmalla ilmavuodot pahenee.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Oma väyryseni lähtee myös kylmänä sahaamatta käymään. Kun hehkun valo on sammunut, ei tarvitse kuin juuri ja juuri startin pyörähtää niin kone käy. Puolilämpöisenä ja kuumana täytyy aina startata sekunti tai kaksi ennen kuin moottori käynnistyy. Käynnistyttyään toki käy heti kunnolla. Pumppuremontti on tehty vuosi sitten, eikä vaikuttanut käynnistyvyyteen mitenkään.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Oma 220D -98 lähtee kylmänä muutaman sekunnin hehkutuksen jälkeen nätisti, valo tosiaan palaa ~5sek.

Lämpimänä valo vain vilahtaa ja jos heti starttaa niin vaati muutaman sekunnin starttauksen ja lähtee sitten hieman epävarmasti tulille.
Ite ootan valon sammumisen jälkeen jonku 3-4sek. ja käynnistän sitten ni lähtee niinku pitääki.
Sama kaava kun roikasta käynnistää, sillonki valo vaan vilahtaa ja vaatii tuon muutaman sekunnin oottelun.

Pidän ominaisuutena, en vikana.

Ajettu 306tkm, pumppu koskematon. (vielä)
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Perkkari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 11.11.2007 21:47

Ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Perkkari »

Salesone sen sanoit kovin lohduttavasti :wink: Ominaisuus ei vika. Mulla on aikaa sen muutaman sekunnin odottaakin. Kovin helpottavaa, jos ei tarvitse odotella jotain isompaa remontia asian johdosta. Elikkä kovaa ajoa vaan.
Vastaa Viestiin