diesel/besa sähköjä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

diesel/besa sähköjä?

Viesti Kirjoittaja G280E »

Moi....
vaihdoin tuohon G-vageniin bensa moottorin,ongelmana on nyt sellainen juttu,et kun tietysti yritän hyödyntää alkuperäisiä johdotuksia ja sieltä hehkureleelle menevistä johdoista yksi paksu on jatkuva virta ja sit pienemmissä johdoissa yksi johon tulee virta kun virran kääntää päälle.Kytkin yksitoimisen releen niin että releen magnetoinnin hoitaa johto mihin tulee virta kun avaimesta käännetään ja jatkuvan virran otin syötöksi eli käytettäväksi virraksi.Nyt kun käynnistän moottorin ,homma pelaa hienosti,mutta mikäli latauksen merkkivalo ehtii sammua,ei moottori enää sammukkaan avaimesta vaan on nykäistävä virta johto releeltä pois????Jos avaimen kääntää nollaan ennen ku latauksen merkkivalo ehtii syttyä,auto sammuu normaalisti...
käyttö napoihin laitoin toiseen yksin puolan ja toiseen bensapumpun ja tyhjäkäyntiventtiilit sekäs autom.ryypyn.voiko nämä dieselin johdotukset olla näin omituiset ettei virta katoa avaimesta vaan vasta moottorin sammuttua?
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Olikos se niin että rieseleitä ei sammutettu sähköllä vaan alipaineella!

Vaihdapa se releen ohjaus vaikka mankan tai tupakansytkän syöttöön, tai johki muuhun minkä toiminnasta oot varma ja testaa toimiiko oikein.

niin ja ne maadotukset.... mut ne varmaan on kunnossa
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuo on ihan normaalia. Sinulla ei ole näköjään muuta kuormaa, ainakaan suoraan, virtapiirissä, mistä otat herätteen. Tämän takia, kun laturi lataa, tulee virta latauksenmerkkivalon kautta, vaikka virta olisikin avaimesta katkaistu, ts. merkkilampun läpi tuleva virta riittää pitämään releen päällä. Latauksen merkkivalohan on kytketty virtalukon virta päällä -asennon ja laturin väliin. Lamppu palaa aina kun on jännite-eroa, eli kun virta on päällä, on virtalukon puolella virta laturin puolella nolla ja sammuttaessa päin vastoin. Homma ratkeaa siten, että keksit jotain kuormaa tähän piiriin. Kytket vaikka, bensapumpun ym. saamaan virtansa suoraan siitä hehkureleen virtapäälläjohdosta. Tai jos et muuta keksi,niin pistä vaikka polttimo sen johdon ja rungon väliin, niin ettei merkkivalo enää jaksa pitää relettä päällä. Lisäänpä tähän vielä, että boschin sähköissähän latauksen merkkivalo palaa jos moottori pyörii ja virta-avain on nolla-asennossa, eli se välähtää sammutettaessa. Sinulla se ei varmaankaan niin tee tai palaa vain himmeasti.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeps...kokeilin kuormittaa tuota herätin linjaa ja ei tullu muutoksia se tuntuu kuitenkin olevan kytköksissä lataukseen?Mä kokeilin ilman relettäkin ja tulos sama...

mesek.:
jep jep...alipaineella sammuu ainakin nämä tän ikäiset dieselinä,
Täytyy sit viimeisenä konstina vetää uus linja hytästä mikäli tuolta jo valmiina olevilta johdotuksilta ei tosiaan saa/pysty ottaa herätystä .
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu mersun laturi pukkaa ladatessaan virtaa myös siihen heräte johdon liittimeen... ite otin herätteen desoton parkeille ko. liittimestä kun orkkis valokatkasija hajosi... nyt parkit palaa aina kun auto on käynnissä...
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Niin...eipä taida olla sitten vaihtoehtisia reittejä jäljellä,kun toi mesekuskinkin ehdoitus,radio asentoliitoksesta virtalukolta...
Mikähän tsydeemi sen virtapiirin pitää yllä niin kauan ku moottori käy,onkohan siellä jokin rele virtapiirille ohjattuna magnetointivirralla vai mikä ihme...
täytyy vielä penkoa toi virtalukko olisko siellä jotain vaihto-ehto napoja käytettävissä,oliskohan muka virtalukon pohja erilainen alkuperäisessä bensa mallissa...kyllä pyörii kaikenlaisia mielessä...olispa tietoa...löytyykö muilta arvauksia/mahdollisuuksia mitä alkaa pyöritteleen päässä,on se kyl ikävää kun sillon se radio linja putoaa tavallaan pois,jos joutuu sen kautta kierrättään ton sytytys virran...varmasti noi periaatteet virta kaavioissa on kuitenkin hlö malleissa samaa kaavaa noudattavia ku maastureissakin besa ja diesel mallien välillä...
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Niin hommahan on niin että kierrä kaukaa sähkömiehen auto!!! 8)
siks oon ehkä väärä neuvoon.

Mutta ei muutakun rele väliin vaika tupakan sytkän johtoon ja releen kärjillä ohjaa sytkän tötseli ja sen toisen releen kela (ei tarvi miettiä kuormituksia).

Pistä siisti relesokkeli muutamalle teeseitsereleelle johki vaikka konehuoneen poskeen ja tuo akulta uus suora päävirta sulakkeen kautta... ja muista se ohjaus jännitekin tuoda releeltä, just noitten kuormien takia (ei tule ylläreitä)... :P

ps: seuraava omistaja kiroo sitten noita kytkentöjä!!!! :twisted:

pps: kyllä niissä lukon pohjissa on eroo varsinkin jos on "vetohehku/-startti"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

saakos kysyä millanen tiiseli kone tossa g:ssä oli?
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeps..616,eli 240D
Vastaa Viestiin