Lisävalojen kytkentä vitoon -04
Lisävalojen kytkentä vitoon -04
onkos tuossa mitään ihmeellistä ? nappaa ajovaloilta releelle herätteen ja akulta virta ?
minkä paksuista kaapelia kannattaa nykäistä... valot oli muistaakseni hellan 3000 lisäpitkät joissa on ne "blue eyes" parkit kehällä. Sisälle hyttiin tulee katkaisija joista sais lisäpitkät pois jos haluaa.
minkä paksuista kaapelia kannattaa nykäistä... valot oli muistaakseni hellan 3000 lisäpitkät joissa on ne "blue eyes" parkit kehällä. Sisälle hyttiin tulee katkaisija joista sais lisäpitkät pois jos haluaa.
Nuinhan se menee, että heräte vain normipitkiltä ja virta akulta kaikessa yksinkertaisuudessaan... Mutta jos katkasian meinaa laittaa niin pittää vähän veelä johtoja enemmän. Jos ottaa herätteen pitkiltä niin pittää vettää se herärepiuha uuestaan kapiiniin katkasiaa varten ja katkasialta taas takasi lisäpitkile. Niin ja suosittelisin mänpimästi että laitat sulakkeen välliin(vaikka relheen ja akunvälliin)
Herätteenpiuhaksi riittää käytännössä mikä tahasta piuha missä vain on kuoripäälä eli ohut piisaa hyvin ja virtaankaan ei kovin ihmeellinen piuha tartte olla.
Herätteenpiuhaksi riittää käytännössä mikä tahasta piuha missä vain on kuoripäälä eli ohut piisaa hyvin ja virtaankaan ei kovin ihmeellinen piuha tartte olla.
Pienempi vika, isompi leka.
lisävalot vitoon
Minä kytkin piuhat niin jotta pistin liikkeestä ostetun valmiin pelkkien lisävalojen asennuspiuhat.. suora virta akun navasta.. sulake heti akun jälkeen..herätepiuha omilta (pitkiltä) valoilta releelle ja katkaisijalle. Kannattaa ainakin olla täysin varma ennenkuin rupee rosvojen kans liittelee sieltä valokotelosta.
Sitten kytkin parkkipiuhan lisävalojen parkkivaloille samalta puolelta molemmille parkeille. Ei ainakaan vielä oo mitään häikkää tullu, vaikka jostain kuulin että pitäis ottaa mieluiten kummaltakin puolelta omat piuhat. ?
lisävalojen piuhat on paksumpaa kuin herätepiuhat. Ja kannattaa ottaa reilusti piuhaa matkaan askartelua varten ettei lopu kesken, ne asennussarjan piuhat ei ainakaan riitä..
Sitten kytkin parkkipiuhan lisävalojen parkkivaloille samalta puolelta molemmille parkeille. Ei ainakaan vielä oo mitään häikkää tullu, vaikka jostain kuulin että pitäis ottaa mieluiten kummaltakin puolelta omat piuhat. ?
lisävalojen piuhat on paksumpaa kuin herätepiuhat. Ja kannattaa ottaa reilusti piuhaa matkaan askartelua varten ettei lopu kesken, ne asennussarjan piuhat ei ainakaan riitä..
110 cdi Vito
lisävalojen kytkentä
Relettä minä en ainaskaan laittanu parkeille, ei ole herjaa näkynyt mittaristossa ainakaan vielä
sulake on 15 amppeerinen putkilomalli joka on akun läheisyydessä.
sulake on 15 amppeerinen putkilomalli joka on akun läheisyydessä.
110 cdi Vito
riittikö 4 neliön johto noin ~100 watille , molemmille kuupille siis ?
valo rele ainakin riittää , 30A. Kannattaako vetäää yhellä nelosen piuhalla lampuille josta jakaa molemmille, saako molemmat yhtä paljon virtaskaa... vaiko releeltä kahella nelosen piuhalla, onko eroa ?
entäpä onko noin uudehkossa jotain mainitsemisen arvoista jos akun kengän irroittaa asennuksen ajaksi ?
valo rele ainakin riittää , 30A. Kannattaako vetäää yhellä nelosen piuhalla lampuille josta jakaa molemmille, saako molemmat yhtä paljon virtaskaa... vaiko releeltä kahella nelosen piuhalla, onko eroa ?
entäpä onko noin uudehkossa jotain mainitsemisen arvoista jos akun kengän irroittaa asennuksen ajaksi ?
100 W kokonaisteho tarkoittaa noin 8.3 A virtaa. 4 neliön kaapelin resistanssi, jos kaapeli on 10 metriä pitkä, on 0.042 ohmia, josta muodostuu tuolla virralla 0.34 V jännitehäviö.epk kirjoitti:riittikö 4 neliön johto noin ~100 watille , molemmille kuupille siis ?
Mikäli laitat kaksi neljän neliön kaapelia se jännitehäviö luonnollisesti puolittuu, koska virta puolittuu.
Eli riittää jollet hifistellä halua...joillekinhan mikään ei riitä Tuo 0.34 V jännitehäviö tarkoittaa noin 5W häviämistä lämmöksi kaapelissa, ja mitä se tarkoittaa luxeina, yksin herra tietää
>>saako molemmat yhtä paljon virtaskaa
Molemmat saa samanverran virtaa vain jos lampulta akkuunpäin "katsoessa" molemmilla on täsmälleen samanpituinen ja paksuinen kaapeli, koskee myös maadoitusta, mutta eihän sillä ole väliä. Kummallekin mahdollisimman paljon niin se on hyvä. Käytännössä vedät sitten yhdellä tai kahdella niin yhtä kirkkaat niistä tulee. Mikäli releessä on kaksi liitintä, jotka ikäänkuin ovat yhdessä niin mikäpä siihen on vetää samalla vaivalla kaksi johtoa...tai sitten yksi vielä paksumpi Tai jos releessä on kahdet kärjet niin niille kähdet johdot, mutta ei mitenkään vältämätöntä.
Toivotaan ettei laskuissa tullut suuria laskuvirheitä...koneella kun tässä laskin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ite laitoin virtajohdoksi 2x4mm² läpinäkyvää kaiutinjohtoa kummallekin lisäpitkälle siis menee oma virtajohtonsa ja nätisti samassa nipussa, releen päässä sitte yksi kelainen abiko, joka siis on 6mm² johdolle, joten kaiutinpiuhat nätisti kierretään vaan yhteen ja jos liian ahtaalta tuntuu, niin päällimmäisiä karvoja vähän pois ja sitte mahtuu, puristus ja tinat vielä päälle, niin ei ees hapetu!
Sitte ihan lamppujen päässä on samaa johtoa, jossa tälläkertaa erikseen miinus ja plus. Abikoja taas tuossa välissä, plussat naitetaan tuohon aikaisemmin puhuttuun "parikaapeliin", miinukset sitte isoon johtoon mikä menee auton koriin, mihin tulee kaks muutakin valoa...
Maajohtona sitte 20mm²...
Vähä yliammuttu...
nämä siis pensselinpesuautossa, woimakoneelliseenkin tulossa pitkää, kunhan sais sen telineen siihen nokalle, ku ei viitti puskinta rei'ittää...
Sulakkeina mulla ihan kylmästi 30A, rele kun kestää sen 40A ja johdot noin suurinpiirtein myös, niin ei tule suotta sulakkeessa häviöitä...
Herätteellekin ois tietysti hyvä olla sulakkeet, niin ei pimenis sitte ajovalot, JOS jostain syystä sattuis liitännät pettämään jne... Herätteelle laittaisin 5A sulakkeet, rele kun kytkeytyessään haukkasee sitä virtaa, niin suottaa 1A nalli paukahtaa jossain vaiheessa... ja 5A varmasti on sen verran pieni, etti ainakaan ajovaloja pimennä...
Sitte ihan lamppujen päässä on samaa johtoa, jossa tälläkertaa erikseen miinus ja plus. Abikoja taas tuossa välissä, plussat naitetaan tuohon aikaisemmin puhuttuun "parikaapeliin", miinukset sitte isoon johtoon mikä menee auton koriin, mihin tulee kaks muutakin valoa...
Maajohtona sitte 20mm²...
Vähä yliammuttu...
nämä siis pensselinpesuautossa, woimakoneelliseenkin tulossa pitkää, kunhan sais sen telineen siihen nokalle, ku ei viitti puskinta rei'ittää...
Sulakkeina mulla ihan kylmästi 30A, rele kun kestää sen 40A ja johdot noin suurinpiirtein myös, niin ei tule suotta sulakkeessa häviöitä...
Herätteellekin ois tietysti hyvä olla sulakkeet, niin ei pimenis sitte ajovalot, JOS jostain syystä sattuis liitännät pettämään jne... Herätteelle laittaisin 5A sulakkeet, rele kun kytkeytyessään haukkasee sitä virtaa, niin suottaa 1A nalli paukahtaa jossain vaiheessa... ja 5A varmasti on sen verran pieni, etti ainakaan ajovaloja pimennä...
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
- vitoracing
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42
Jatketaas tähän vanhaan ketjuun, kun pitäisi tuohon W638 vitoon viritellä lisäpitkät ja muutenhan homma vaikuttaa selkeältä, mutta mihinkäs olette viritelleet sen releen ja mistä piuhasta tuo ajovalojen heräte löytyisi..? Löytyykö tuosta vitosta jotain vapaata paikkaa releelle jostain releboksista?
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
No minä en jaksanut laisuuttani alkaa vetämään johtoja penkin alta asti. Tokihan vapaita orkkissulakkeen paikkoja/releen paikkoja käyttämällä saisi hienon asennuksen.Vielä kun tinailee liitokset ja laittaa kutistesukkaa niin on ikuinen.
Itse laitoin releet konehuoneeseen. Virran otin siitä hehkureleelle tulevasta liittimestä, sulake tietty siihen väliin. Herätteen otin ajovalon sisältä..helppoa, kivaa ja nopeaa muttei mikään maailman hienoin viritetelmä.
Itse laitoin releet konehuoneeseen. Virran otin siitä hehkureleelle tulevasta liittimestä, sulake tietty siihen väliin. Herätteen otin ajovalon sisältä..helppoa, kivaa ja nopeaa muttei mikään maailman hienoin viritetelmä.
Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04
Vanhan jutun nostoa, niin pitääkö oikeasti vedellä akulta johto penkin alta vai löytyykö -00 2.3 bensa vitosta paikkaa konehuoneesta paikkaa mistä napsasta tuo virta? tässä on varmaan helppo keino, mutta ei vaan aukea mulle.
- Tukala
- Mersumies
- Viestit: 600
- Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04
HRvito00 kirjoitti:Vanhan jutun nostoa, niin pitääkö oikeasti vedellä akulta johto penkin alta vai löytyykö -00 2.3 bensa vitosta paikkaa konehuoneesta paikkaa mistä napsasta tuo virta? tässä on varmaan helppo keino, mutta ei vaan aukea mulle.
Enpä viton konehuoneeseen ole vilkuillut, mutta sttartilta ainakin löytyy "riittävän iso" lähtö syöttökaapelille.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04
Vähän lisäpitkiä laittelin '08 Vitoon, ja vielä pitäisi löytää johto mistä saa helpoiten virran noille parkkirinkuloille (Koska onhan ne aika hienot.) Onko vinkkiä miten saisi ilman umpion irroitusta tehtyä? Miten sen valoumpion pistokkeen pitäisi irrota? Mikäköhän niistä johdoista on parkkien?