Lisävalojen kytkentä vitoon -04

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Lisävalojen kytkentä vitoon -04

Viesti Kirjoittaja epk »

onkos tuossa mitään ihmeellistä ? nappaa ajovaloilta releelle herätteen ja akulta virta ?

minkä paksuista kaapelia kannattaa nykäistä... valot oli muistaakseni hellan 3000 lisäpitkät joissa on ne "blue eyes" parkit kehällä. Sisälle hyttiin tulee katkaisija joista sais lisäpitkät pois jos haluaa.
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

Nuinhan se menee, että heräte vain normipitkiltä ja virta akulta kaikessa yksinkertaisuudessaan... Mutta jos katkasian meinaa laittaa niin pittää vähän veelä johtoja enemmän. Jos ottaa herätteen pitkiltä niin pittää vettää se herärepiuha uuestaan kapiiniin katkasiaa varten ja katkasialta taas takasi lisäpitkile. Niin ja suosittelisin mänpimästi että laitat sulakkeen välliin(vaikka relheen ja akunvälliin)

Herätteenpiuhaksi riittää käytännössä mikä tahasta piuha missä vain on kuoripäälä eli ohut piisaa hyvin ja virtaankaan ei kovin ihmeellinen piuha tartte olla.
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jos herätepiuhan laittaa ohuemmasta kun pitkien omat johdot niin siihen myös sulake heti ryöstäjän jälkeen.

Releen voi laittaa sinne jonnekin eteen ja herätteen releen käämin kautta kabiiniin, jossa katkaisijan kautta maihin (Lisäpitkät on päällä kun rele saa katkaisijan kautta maata).
wäinö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 26.07.2007 19:46

lisävalot vitoon

Viesti Kirjoittaja wäinö »

Minä kytkin piuhat niin jotta pistin liikkeestä ostetun valmiin pelkkien lisävalojen asennuspiuhat.. suora virta akun navasta.. sulake heti akun jälkeen..herätepiuha omilta (pitkiltä) valoilta releelle ja katkaisijalle. Kannattaa ainakin olla täysin varma ennenkuin rupee rosvojen kans liittelee sieltä valokotelosta.

Sitten kytkin parkkipiuhan lisävalojen parkkivaloille samalta puolelta molemmille parkeille. Ei ainakaan vielä oo mitään häikkää tullu, vaikka jostain kuulin että pitäis ottaa mieluiten kummaltakin puolelta omat piuhat. ?

lisävalojen piuhat on paksumpaa kuin herätepiuhat. Ja kannattaa ottaa reilusti piuhaa matkaan askartelua varten ettei lopu kesken, ne asennussarjan piuhat ei ainakaan riitä.. :wink: :lol:
110 cdi Vito
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mutta mites noi parkit, tarviiko sekin releen kanssa vaiko tuleeko palaneen valon herjaa mittaristoon ?


entäpä ottaako vaan toiselta puolin herättee ja yhellä piuhalla virta molemmille lisäpitkille ?

mites muuten sulakkeiden koot... ja juottamalla tehään liitokset eikä ryöstämällä :twisted:
wäinö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 26.07.2007 19:46

lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja wäinö »

Relettä minä en ainaskaan laittanu parkeille, ei ole herjaa näkynyt mittaristossa ainakaan vielä :)

sulake on 15 amppeerinen putkilomalli joka on akun läheisyydessä.
110 cdi Vito
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Releen resistanssi on sen verran suuri että pitäisi kestää toiseltä puolen, parkeista en ole varma.

Sulakkeeksi herätteelle ja parkeille vähintään 1 A (ja johto luokkaa 0,5 mm2) ja pitkille 15 A
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Jos tulee valoherjaa parkeista niin laita sinne ledit :idea:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

riittikö 4 neliön johto noin ~100 watille , molemmille kuupille siis ?

valo rele ainakin riittää , 30A. Kannattaako vetäää yhellä nelosen piuhalla lampuille josta jakaa molemmille, saako molemmat yhtä paljon virtaskaa... vaiko releeltä kahella nelosen piuhalla, onko eroa ?

entäpä onko noin uudehkossa jotain mainitsemisen arvoista jos akun kengän irroittaa asennuksen ajaksi ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

epk kirjoitti:riittikö 4 neliön johto noin ~100 watille , molemmille kuupille siis ?
100 W kokonaisteho tarkoittaa noin 8.3 A virtaa. 4 neliön kaapelin resistanssi, jos kaapeli on 10 metriä pitkä, on 0.042 ohmia, josta muodostuu tuolla virralla 0.34 V jännitehäviö.

Mikäli laitat kaksi neljän neliön kaapelia se jännitehäviö luonnollisesti puolittuu, koska virta puolittuu.

Eli riittää jollet hifistellä halua...joillekinhan mikään ei riitä :roll: Tuo 0.34 V jännitehäviö tarkoittaa noin 5W häviämistä lämmöksi kaapelissa, ja mitä se tarkoittaa luxeina, yksin herra tietää :roll:

>>saako molemmat yhtä paljon virtaskaa
Molemmat saa samanverran virtaa vain jos lampulta akkuunpäin "katsoessa" molemmilla on täsmälleen samanpituinen ja paksuinen kaapeli, koskee myös maadoitusta, mutta eihän sillä ole väliä. Kummallekin mahdollisimman paljon niin se on hyvä. Käytännössä vedät sitten yhdellä tai kahdella niin yhtä kirkkaat niistä tulee. Mikäli releessä on kaksi liitintä, jotka ikäänkuin ovat yhdessä niin mikäpä siihen on vetää samalla vaivalla kaksi johtoa...tai sitten yksi vielä paksumpi :wink: Tai jos releessä on kahdet kärjet niin niille kähdet johdot, mutta ei mitenkään vältämätöntä.

Toivotaan ettei laskuissa tullut suuria laskuvirheitä...koneella kun tässä laskin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Ite laitoin virtajohdoksi 2x4mm² läpinäkyvää kaiutinjohtoa kummallekin lisäpitkälle siis menee oma virtajohtonsa ja nätisti samassa nipussa, releen päässä sitte yksi kelainen abiko, joka siis on 6mm² johdolle, joten kaiutinpiuhat nätisti kierretään vaan yhteen ja jos liian ahtaalta tuntuu, niin päällimmäisiä karvoja vähän pois ja sitte mahtuu, puristus ja tinat vielä päälle, niin ei ees hapetu! 8)

Sitte ihan lamppujen päässä on samaa johtoa, jossa tälläkertaa erikseen miinus ja plus. Abikoja taas tuossa välissä, plussat naitetaan tuohon aikaisemmin puhuttuun "parikaapeliin", miinukset sitte isoon johtoon mikä menee auton koriin, mihin tulee kaks muutakin valoa... :arrow:

Maajohtona sitte 20mm²... :shock:
Vähä yliammuttu... :lol:

nämä siis pensselinpesuautossa, woimakoneelliseenkin tulossa pitkää, kunhan sais sen telineen siihen nokalle, ku ei viitti puskinta rei'ittää... 8)

Sulakkeina mulla ihan kylmästi 30A, rele kun kestää sen 40A ja johdot noin suurinpiirtein myös, niin ei tule suotta sulakkeessa häviöitä... :lol:

Herätteellekin ois tietysti hyvä olla sulakkeet, niin ei pimenis sitte ajovalot, JOS jostain syystä sattuis liitännät pettämään jne... :roll: Herätteelle laittaisin 5A sulakkeet, rele kun kytkeytyessään haukkasee sitä virtaa, niin suottaa 1A nalli paukahtaa jossain vaiheessa... ja 5A varmasti on sen verran pieni, etti ainakaan ajovaloja pimennä... :P
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jepulis, nyt ne on kytketty, 4 johoilla , sulakkeet: 5a herätteellä ja 25a itse lisävaloille. kiitos taas vinkeistä :)
Avatar
vitoracing
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Pe 22.10.2010 21:42

Viesti Kirjoittaja vitoracing »

Jatketaas tähän vanhaan ketjuun, kun pitäisi tuohon W638 vitoon viritellä lisäpitkät ja muutenhan homma vaikuttaa selkeältä, mutta mihinkäs olette viritelleet sen releen ja mistä piuhasta tuo ajovalojen heräte löytyisi..? Löytyykö tuosta vitosta jotain vapaata paikkaa releelle jostain releboksista?
[color=red][b]VITO 110CDI[/b][/color]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

No minä en jaksanut laisuuttani alkaa vetämään johtoja penkin alta asti. Tokihan vapaita orkkissulakkeen paikkoja/releen paikkoja käyttämällä saisi hienon asennuksen.Vielä kun tinailee liitokset ja laittaa kutistesukkaa niin on ikuinen.

Itse laitoin releet konehuoneeseen. Virran otin siitä hehkureleelle tulevasta liittimestä, sulake tietty siihen väliin. Herätteen otin ajovalon sisältä..helppoa, kivaa ja nopeaa muttei mikään maailman hienoin viritetelmä.
HRvito00
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 04.11.2015 19:19
Paikkakunta: Lohja

Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04

Viesti Kirjoittaja HRvito00 »

Vanhan jutun nostoa, niin pitääkö oikeasti vedellä akulta johto penkin alta vai löytyykö -00 2.3 bensa vitosta paikkaa konehuoneesta paikkaa mistä napsasta tuo virta? tässä on varmaan helppo keino, mutta ei vaan aukea mulle.
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04

Viesti Kirjoittaja Tukala »

HRvito00 kirjoitti:Vanhan jutun nostoa, niin pitääkö oikeasti vedellä akulta johto penkin alta vai löytyykö -00 2.3 bensa vitosta paikkaa konehuoneesta paikkaa mistä napsasta tuo virta? tässä on varmaan helppo keino, mutta ei vaan aukea mulle.

Enpä viton konehuoneeseen ole vilkuillut, mutta sttartilta ainakin löytyy "riittävän iso" lähtö syöttökaapelille.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
Härväri82
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 17.08.2022 21:27

Re: Lisävalojen kytkentä vitoon -04

Viesti Kirjoittaja Härväri82 »

Vähän lisäpitkiä laittelin '08 Vitoon, ja vielä pitäisi löytää johto mistä saa helpoiten virran noille parkkirinkuloille (Koska onhan ne aika hienot.) Onko vinkkiä miten saisi ilman umpion irroitusta tehtyä? Miten sen valoumpion pistokkeen pitäisi irrota? Mikäköhän niistä johdoista on parkkien?

:wave:
Vastaa Viestiin