Kiertovesipumppu, w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kimmo S. kirjoitti:Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
Virta tulee duoventiilin keskimmäisestä navasta, ja maata ohjataan säätöpanelilla. Eli kun molemmat ventiilit ovat kiinni, niin maata ei pumpulle tule.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

MikaH kirjoitti:
Kimmo S. kirjoitti:Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
Virta tulee duoventiilin keskimmäisestä navasta, ja maata ohjataan säätöpanelilla. Eli kun molemmat ventiilit ovat kiinni, niin maata ei pumpulle tule.

Kiitokset vinkistä!

Pumpun hiljaisuus paikallistui katkenneeseen + piuhaan.

Duoventtiili on ilmeisesti sama, kuin magneetti venttiilit, itsellä vain yksi...(automaatti ilmastointi)
Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?

Vian etsinnässä vaan hämäsi noi piuhojen värit, kun jotenkin mustan ajattelen aina + :na :?
musta/harmaa (+)
Ruskea (-)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Re: Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kimmo S. kirjoitti: Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?
Kyllä se automaatti-ilmastoinnillisessakin on samaan tapaan riippuvainen mangneettiventiilistä, eli kun ventiili on kokoajan kiinni, eli ei saa edes sykli ohjausta, niin pumppu ei käy. Ja mitäpä sitä suotta tukossa olevasta letkusta vettä imemään.. Eli silloin kun säätörulla on täysin kylmällä, pumpun ei pitäisi pyöriä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Re: Kiertovesipumppu

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

MikaH kirjoitti:
Kimmo S. kirjoitti: Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?
Kyllä se automaatti-ilmastoinnillisessakin on samaan tapaan riippuvainen mangneettiventiilistä, eli kun ventiili on kokoajan kiinni, eli ei saa edes sykli ohjausta, niin pumppu ei käy. Ja mitäpä sitä suotta tukossa olevasta letkusta vettä imemään.. Eli silloin kun säätörulla on täysin kylmällä, pumpun ei pitäisi pyöriä.
Piti tarkistaa vielä kerran tuo pumpun tominta, ja kyllä se tosiaan pyörii aina paitsi paneelin 0-asennossa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Mannesman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Su 13.04.2003 16:56
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

Pystyykö tohon pumppuun vaihtamaan hiiliä erikseen?
Onko siinä merkattu plus ja miinus?
Purin liittimen ja en muista kumpi piuha oli kummassa navassa... :oops:
Ei ole oikein tuo tasasähkö hansikkaassa.. :cry:

Jos joku tietää, vastatkoon vaikka privatisti.
MB 220 D "Väykky" -96

Aiemmin:

W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

mannesman kirjoitti:Pystyykö tohon pumppuun vaihtamaan hiiliä erikseen?
Onko siinä merkattu plus ja miinus?
Purin liittimen ja en muista kumpi piuha oli kummassa navassa... :oops:
Ei ole oikein tuo tasasähkö hansikkaassa.. :cry:

Jos joku tietää, vastatkoon vaikka privatisti.
En vastaa privasti .koska kuitenkin joku """ asiantuntija""" vastaa jotain?
Sihen pystyy vaihtamaan hiilet! Ja niitä ainakin hyvinvarustetuista autosähköliikkeistä.
:wink:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu mullakin olis edessä kiertovesipumpun hiilien vaihto.. heitti pyörimästä viimeviikolla... prkl...
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Boschin tekemään pumppuun on helppo vaihtaa hiilet, se kun on ruuveilla kasattu. Onnistuu niin, ettei itse pumppuosaa tarvitse purkaa, en vaan muistaa enää miten :oops:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: ..

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

jarski kirjoitti:Boschin tekemään pumppuun on helppo vaihtaa hiilet, se kun on ruuveilla kasattu. Onnistuu niin, ettei itse pumppuosaa tarvitse purkaa, en vaan muistaa enää miten :oops:
Irroittaa 2.ruuvia niin aukee :wink:
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Ilmeisesti sen pumpun pitäisi pyöriä aina kun on virrat päällä, näin muistaisin sen aikoinaan toimineen. Nyt ei pyöri, eli vikaa tässä on ilmeisesti lähdettävä jäljittämään..

Paljonkos on uudella pumpulla hintaa ja käykö harakirivaraosa?

tuommosen tarttis kakkosautoonkin, lämpenis nopiammin sisätilat.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Touho kirjoitti:Paljonkos on uudella pumpulla hintaa ja käykö harakirivaraosa
Tässä KL-varaosan hintoja:

4848 kiertovesipumppu 2-putkinen -91
Hinta: 135,00 EUR

5836 kiertovesipumppu 3-putkinen 91-
Hinta: 172,00 EUR

9941 kiertovesipumppu 200D 2/93- /E250D 7/93-
Hinta: 111,00 EUR

Yleismallin tarvikepumppuja löytynee ainakin hyvin varustetuista varaosaliikkeistä, mm. Boschin tekemänä n. 100 euron hintaan. Tosin liittimet eivät käy suoraan (erimalliset).
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Niin saako tuon purettua pummuosasta erilleen, ettei nesteet tule pihalle?
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Arto kirjoitti:Niin saako tuon purettua pummuosasta erilleen, ettei nesteet tule pihalle?
Letkupihdeillä kannattaa puristaa letkut kiinni. Muistaakseni yläletkusta ei tullut paljonkaan nestettä.

Toissa talvena laiton Boscin pumppuun uudet hiilet. Ostin 4mmx5mm hiilet (olivat likimpänä alkuperäistä mittaa). Leveydestä piti viilalla kaventaa ja pituutta lyhentää.

Puhdistus ja laakerien voitelu ja hyvin pelaa!!!

Hintaa rempalle tuli muistaakseni 3 eur ja tietenkin näpit meni paskaseksi!!!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Mikä on letkuliittimen halkaisija ( 19mm )? Ei ole tietoa kun en ole mitannut. Jos vähänkin omaa kolvaustaitoja niin kyllä löytyy halpoja ja hyviä pumppuja, jotka käyvät tilalle ja ovat tosiaan hyviä. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jaahas. kokeile painaa tästä.
Näyttäähän noita pumppuja olevan takuupurkaamoissa. Hintakin ihan kohdillaan.
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Boschin pumppuja on Osaset liikkeessä 95 eur ja AD:ltä löytyy yleismallin pumppuja monenlaisia.

Itse en laittaisi enää purkuosia!!!!
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Terve!

Huomasin, ettei kiertovesipumppu pyöri autossani, no ostin uuden boschilaisen ja asensin sen.
Muttei siltikään toimi.. Mistä lähteä etsimään vikaa? Pumpun johdoista, liittimistä?
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kardaaniveto kirjoitti:Terve!

Huomasin, ettei kiertovesipumppu pyöri autossani, no ostin uuden boschilaisen ja asensin sen.
Muttei siltikään toimi.. Mistä lähteä etsimään vikaa? Pumpun johdoista, liittimistä?
Sen varmaan tiesitkin, että pumpun kuuluu pyöriä vain silloin, kun autoon pitää saada lämmintä sisälle. Eli toisin sanoen, kun toinen tai molemmat magneettiventtiilit (jotka närhenmuninakin täällä tunnetaan) on auki, niin pumppu pyörii vain silloin.

Ei kai sitten muuta kuin ensiksi laittamaan lämmitys täysille ja varmistamaan, että lämmintä tulee. Sitten yleismittarilla kokeilmaan, että sinne liittimeen ei tosissaan sähköä tule, vaikka pitäisi tulla. Ja jos ei tule, niin itse seurailisin ensin sitä, mihin tuo johto menee siitä pumpulta, ettei siellä ole mitään (mahdollista) liitintä auki. Sitten vääntelemään johtoa pumpun päästä liittimen läheltä, jos vaikka olisi johto kulunut poikkii tms. Ja voisin kuvitella, että tuon littimen pystyisi aukaisemaankin. Jos ei millään muulla keinolla ala tulla sähköä pumpun liittimelle, niin sitten sitä voisi yrittää korjata vaihtamalla lämmityslaitteen ohjausyksikkö siitä lämmönsäätönappuloiden takaa. Se ainakin mun käsittääkseni on se, joka käskee pumpun päälle tarvittaessa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Kiitos ohjeista jälleen kerran :)
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3974
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kardaaniveto kirjoitti:Kiitos ohjeista jälleen kerran :)
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.
Joo, käyhän se tolleenkin tietysti, ei tullut itselle edes mieleen. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kiertovesipumppu, w124

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kardaaniveto kirjoitti:Kiitos ohjeista jälleen kerran :)
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.
Mulla on ainaki kolmessa autossa ollu sieltä kiertovesipumpun liittimen sisältä johto irti :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Vastaa Viestiin