Kiertovesipumppu, w124
Kiertovesipumppu, w124
Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: Kiertovesipumppu
Virta tulee duoventiilin keskimmäisestä navasta, ja maata ohjataan säätöpanelilla. Eli kun molemmat ventiilit ovat kiinni, niin maata ei pumpulle tule.Kimmo S. kirjoitti:Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Re: Kiertovesipumppu
MikaH kirjoitti:Virta tulee duoventiilin keskimmäisestä navasta, ja maata ohjataan säätöpanelilla. Eli kun molemmat ventiilit ovat kiinni, niin maata ei pumpulle tule.Kimmo S. kirjoitti:Mistä 124:n kierovesipumppu saa virtansa, tulipellissä olisi ohjeen mukaan joku "jakorasia", mutta missä siellä?
Kiitokset vinkistä!
Pumpun hiljaisuus paikallistui katkenneeseen + piuhaan.
Duoventtiili on ilmeisesti sama, kuin magneetti venttiilit, itsellä vain yksi...(automaatti ilmastointi)
Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?
Vian etsinnässä vaan hämäsi noi piuhojen värit, kun jotenkin mustan ajattelen aina + :na

musta/harmaa (+)
Ruskea (-)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: Kiertovesipumppu
Kyllä se automaatti-ilmastoinnillisessakin on samaan tapaan riippuvainen mangneettiventiilistä, eli kun ventiili on kokoajan kiinni, eli ei saa edes sykli ohjausta, niin pumppu ei käy. Ja mitäpä sitä suotta tukossa olevasta letkusta vettä imemään.. Eli silloin kun säätörulla on täysin kylmällä, pumpun ei pitäisi pyöriä.Kimmo S. kirjoitti: Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Re: Kiertovesipumppu
Piti tarkistaa vielä kerran tuo pumpun tominta, ja kyllä se tosiaan pyörii aina paitsi paneelin 0-asennossa.MikaH kirjoitti:Kyllä se automaatti-ilmastoinnillisessakin on samaan tapaan riippuvainen mangneettiventiilistä, eli kun ventiili on kokoajan kiinni, eli ei saa edes sykli ohjausta, niin pumppu ei käy. Ja mitäpä sitä suotta tukossa olevasta letkusta vettä imemään.. Eli silloin kun säätörulla on täysin kylmällä, pumpun ei pitäisi pyöriä.Kimmo S. kirjoitti: Pumpun käynnisti puhaltimen moottori, eli kun oli 0-asento, maata ei tullut. Lämpösäätimen asennolla ei ollut väliä, vai lieneekö yhteydessä puhaltimen 0-asentoon..?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Pystyykö tohon pumppuun vaihtamaan hiiliä erikseen?
Onko siinä merkattu plus ja miinus?
Purin liittimen ja en muista kumpi piuha oli kummassa navassa...
Ei ole oikein tuo tasasähkö hansikkaassa..
Jos joku tietää, vastatkoon vaikka privatisti.
Onko siinä merkattu plus ja miinus?
Purin liittimen ja en muista kumpi piuha oli kummassa navassa...

Ei ole oikein tuo tasasähkö hansikkaassa..

Jos joku tietää, vastatkoon vaikka privatisti.
MB 220 D "Väykky" -96
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
Aiemmin:
W124 230 CE Sportline -90
W124 300 TDT -91 automatic.
W123 300D -80 automatic
W126 280SE -81manual
+ pari portteria, hiace, Mitsu, Bedford, GMC, Mazdoja, Lada,
En vastaa privasti .koska kuitenkin joku """ asiantuntija""" vastaa jotain?mannesman kirjoitti:Pystyykö tohon pumppuun vaihtamaan hiiliä erikseen?
Onko siinä merkattu plus ja miinus?
Purin liittimen ja en muista kumpi piuha oli kummassa navassa...![]()
Ei ole oikein tuo tasasähkö hansikkaassa..![]()
Jos joku tietää, vastatkoon vaikka privatisti.
Sihen pystyy vaihtamaan hiilet! Ja niitä ainakin hyvinvarustetuista autosähköliikkeistä.

Re: ..
Irroittaa 2.ruuvia niin aukeejarski kirjoitti:Boschin tekemään pumppuun on helppo vaihtaa hiilet, se kun on ruuveilla kasattu. Onnistuu niin, ettei itse pumppuosaa tarvitse purkaa, en vaan muistaa enää miten

Ilmeisesti sen pumpun pitäisi pyöriä aina kun on virrat päällä, näin muistaisin sen aikoinaan toimineen. Nyt ei pyöri, eli vikaa tässä on ilmeisesti lähdettävä jäljittämään..
Paljonkos on uudella pumpulla hintaa ja käykö harakirivaraosa?
tuommosen tarttis kakkosautoonkin, lämpenis nopiammin sisätilat.
Paljonkos on uudella pumpulla hintaa ja käykö harakirivaraosa?
tuommosen tarttis kakkosautoonkin, lämpenis nopiammin sisätilat.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
ex. 300E 4-Matic -89
Tässä KL-varaosan hintoja:Touho kirjoitti:Paljonkos on uudella pumpulla hintaa ja käykö harakirivaraosa
4848 kiertovesipumppu 2-putkinen -91
Hinta: 135,00 EUR
5836 kiertovesipumppu 3-putkinen 91-
Hinta: 172,00 EUR
9941 kiertovesipumppu 200D 2/93- /E250D 7/93-
Hinta: 111,00 EUR
Yleismallin tarvikepumppuja löytynee ainakin hyvin varustetuista varaosaliikkeistä, mm. Boschin tekemänä n. 100 euron hintaan. Tosin liittimet eivät käy suoraan (erimalliset).
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Letkupihdeillä kannattaa puristaa letkut kiinni. Muistaakseni yläletkusta ei tullut paljonkaan nestettä.Arto kirjoitti:Niin saako tuon purettua pummuosasta erilleen, ettei nesteet tule pihalle?
Toissa talvena laiton Boscin pumppuun uudet hiilet. Ostin 4mmx5mm hiilet (olivat likimpänä alkuperäistä mittaa). Leveydestä piti viilalla kaventaa ja pituutta lyhentää.
Puhdistus ja laakerien voitelu ja hyvin pelaa!!!
Hintaa rempalle tuli muistaakseni 3 eur ja tietenkin näpit meni paskaseksi!!!
Mikä on letkuliittimen halkaisija ( 19mm )? Ei ole tietoa kun en ole mitannut. Jos vähänkin omaa kolvaustaitoja niin kyllä löytyy halpoja ja hyviä pumppuja, jotka käyvät tilalle ja ovat tosiaan hyviä. 

Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Jaahas. kokeile painaa tästä.
Näyttäähän noita pumppuja olevan takuupurkaamoissa. Hintakin ihan kohdillaan.
Näyttäähän noita pumppuja olevan takuupurkaamoissa. Hintakin ihan kohdillaan.
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kiertovesipumppu, w124
Terve!
Huomasin, ettei kiertovesipumppu pyöri autossani, no ostin uuden boschilaisen ja asensin sen.
Muttei siltikään toimi.. Mistä lähteä etsimään vikaa? Pumpun johdoista, liittimistä?
Huomasin, ettei kiertovesipumppu pyöri autossani, no ostin uuden boschilaisen ja asensin sen.
Muttei siltikään toimi.. Mistä lähteä etsimään vikaa? Pumpun johdoista, liittimistä?
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: Kiertovesipumppu, w124
Sen varmaan tiesitkin, että pumpun kuuluu pyöriä vain silloin, kun autoon pitää saada lämmintä sisälle. Eli toisin sanoen, kun toinen tai molemmat magneettiventtiilit (jotka närhenmuninakin täällä tunnetaan) on auki, niin pumppu pyörii vain silloin.Kardaaniveto kirjoitti:Terve!
Huomasin, ettei kiertovesipumppu pyöri autossani, no ostin uuden boschilaisen ja asensin sen.
Muttei siltikään toimi.. Mistä lähteä etsimään vikaa? Pumpun johdoista, liittimistä?
Ei kai sitten muuta kuin ensiksi laittamaan lämmitys täysille ja varmistamaan, että lämmintä tulee. Sitten yleismittarilla kokeilmaan, että sinne liittimeen ei tosissaan sähköä tule, vaikka pitäisi tulla. Ja jos ei tule, niin itse seurailisin ensin sitä, mihin tuo johto menee siitä pumpulta, ettei siellä ole mitään (mahdollista) liitintä auki. Sitten vääntelemään johtoa pumpun päästä liittimen läheltä, jos vaikka olisi johto kulunut poikkii tms. Ja voisin kuvitella, että tuon littimen pystyisi aukaisemaankin. Jos ei millään muulla keinolla ala tulla sähköä pumpun liittimelle, niin sitten sitä voisi yrittää korjata vaihtamalla lämmityslaitteen ohjausyksikkö siitä lämmönsäätönappuloiden takaa. Se ainakin mun käsittääkseni on se, joka käskee pumpun päälle tarvittaessa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
- Kardaaniveto
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kiertovesipumppu, w124
Kiitos ohjeista jälleen kerran 
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.

Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.
C 200 CDI Elegance (W204)
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Re: Kiertovesipumppu, w124
Joo, käyhän se tolleenkin tietysti, ei tullut itselle edes mieleen.Kardaaniveto kirjoitti:Kiitos ohjeista jälleen kerran
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Kiertovesipumppu, w124
Mulla on ainaki kolmessa autossa ollu sieltä kiertovesipumpun liittimen sisältä johto irtiKardaaniveto kirjoitti:Kiitos ohjeista jälleen kerran
Sain pumpun pelaamaan. Koestuskynällä sain selville, että pumppu ei saa maita. Ilmeisesti vika tuossa lämmönsäätöpaneelissa. Ohitin varsinaisen - johdon ja vedin johdolla ja rosvolla antamaan maata koko ajan pumpulle, jolloin se pyörii aina kun on virrat autossa.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103