200cdi + lastu. ahdot nousseet 1.7bariin?
200cdi + lastu. ahdot nousseet 1.7bariin?
Noniin elikkäs asensin tuossa syksyllä lastutuksen jälkeen tuohon 200cdi meseeni ahtopainemittarin ja eka täyskiihdytyksessä piti vähän hieroskella silmiä kun ahdot nousevat 1.7bariin!
pienemmillä kierroksilla täyskaasulla ahdot ovat siellä 1.2-1.3bar ja kun kierrokset nousevat noin 4000rpm ahdot on jo 1.5bar. punarajan pinnassa ahdot ovat jo tasaantuneet 1.7bariin. elikkäs onkohan mulla imusarja tukossa tai mikä? ei taida ihan normaalia olla vai?
vetoja autossa on kyllä kuin pienessä kylässä, motarilla d5 volvo ei ohi päässyt...
pienemmillä kierroksilla täyskaasulla ahdot ovat siellä 1.2-1.3bar ja kun kierrokset nousevat noin 4000rpm ahdot on jo 1.5bar. punarajan pinnassa ahdot ovat jo tasaantuneet 1.7bariin. elikkäs onkohan mulla imusarja tukossa tai mikä? ei taida ihan normaalia olla vai?
vetoja autossa on kyllä kuin pienessä kylässä, motarilla d5 volvo ei ohi päässyt...
.
Mersun vakioahdin näissä pikkumoottoreissa on aika pieni.
Hukkaportin toimintaa voisi tarkkailla.
Siis toimiiko kunnolla.
Jos se ei aukea tarpeeksi, niin ahdot tosiaan nousee noin koko ajan kierrosten mukana.
Onneksi sulla ei ole pakopainemittaria.
Vakiomapin lukualue nuissa vähän vanhemmissa cdi-moottoreissa loppuu muistaakseni 1,5 baariin.
Jos ei siis mene vikatilaan, niin tod. näköisesti ko. vikatilan aiheutava herja on muutettu ohjelmasta niin, että "kaikki kelpaa".
Ahtimen säästämiseksi, muun muassa, on vakio-ohjelma rakennettu niin, että ~3300rpm kohdan jälkeen aletaan ruiskutusta oienentämään, jottei tuota kuvailemaasi tilanneta syntyisi.
Mutta, jos lastulla on otettu "kaikki ulos", niin ruiskutuskin on varmaan "pakotettu" maksimissa ihan loppuun asti.
Silloin vakioahdin alkaa käymään pieneksi.
Vaihtoehdot:
Vaihdatat miedomman lastun.
Korjaat hukkaportin vian, jos sitä on.
Ajelet vaan, tuskinpa saat vielä nuilla tehoilla ahtimen lisäksi vielä mitään rikki jonkinkaanlaisella säädyllisellä poljeskelulla.
Vaihdat ahtimen suurempaan, esim. 300,n, tai 290,n hukkaportillinen, tai sitten muuttuvasiipisistä 270cdi,n ahdin olisi sopiva, muistaakseni Karala on johonkin tuolla boxilla (edc-15) olevaan rakennellutkin ohjelman säätyville siiville.
Ahdin on vaan siis jo liian pieni nuille tehoille.
Se pyörii nyt "väkisellä" liian kovilla kierroksilla, eikä varmaankaan kovin kauaa kestä, varsinaiset turboihmiset täällä varmaan tietää paremmin.
Mersun vakioahdin näissä pikkumoottoreissa on aika pieni.
Hukkaportin toimintaa voisi tarkkailla.
Siis toimiiko kunnolla.
Jos se ei aukea tarpeeksi, niin ahdot tosiaan nousee noin koko ajan kierrosten mukana.
Onneksi sulla ei ole pakopainemittaria.

Vakiomapin lukualue nuissa vähän vanhemmissa cdi-moottoreissa loppuu muistaakseni 1,5 baariin.
Jos ei siis mene vikatilaan, niin tod. näköisesti ko. vikatilan aiheutava herja on muutettu ohjelmasta niin, että "kaikki kelpaa".
Ahtimen säästämiseksi, muun muassa, on vakio-ohjelma rakennettu niin, että ~3300rpm kohdan jälkeen aletaan ruiskutusta oienentämään, jottei tuota kuvailemaasi tilanneta syntyisi.
Mutta, jos lastulla on otettu "kaikki ulos", niin ruiskutuskin on varmaan "pakotettu" maksimissa ihan loppuun asti.
Silloin vakioahdin alkaa käymään pieneksi.
Vaihtoehdot:
Vaihdatat miedomman lastun.
Korjaat hukkaportin vian, jos sitä on.
Ajelet vaan, tuskinpa saat vielä nuilla tehoilla ahtimen lisäksi vielä mitään rikki jonkinkaanlaisella säädyllisellä poljeskelulla.
Vaihdat ahtimen suurempaan, esim. 300,n, tai 290,n hukkaportillinen, tai sitten muuttuvasiipisistä 270cdi,n ahdin olisi sopiva, muistaakseni Karala on johonkin tuolla boxilla (edc-15) olevaan rakennellutkin ohjelman säätyville siiville.
Ahdin on vaan siis jo liian pieni nuille tehoille.
Se pyörii nyt "väkisellä" liian kovilla kierroksilla, eikä varmaankaan kovin kauaa kestä, varsinaiset turboihmiset täällä varmaan tietää paremmin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Joo kyllä ton 200cdi koneen vakio ahdin on ihan piipussa tuolla ahdolla, kyllähän se ahdot nostaa varmaan tohon mutta teho todennäköisesti pysyis ihan saman 1,3-1,5bar ahdoilla ja ahdin vois vielä kestääkkin vähän pidempään. Mutta ehdottamasti itse vaihtaisin tollasen 270cdi ahtimen tai jonkun muun isomman sinne tilalle niin kuin tuikku tuossa sanoikin.
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Mulla on autossani joku digituningin kaikki ulos ohjelma. Samanlailla ahdot käyttäytyy, nimenomaan osakaasukiihdytyksessä tuppaa nousemaan yli 1.5 barin, joka aiheuttaa hetkellisen vedon katkeamisen. Olen oppinut elämään asian kanssa ja kunnon kiihdytykset tehdään aina lappu tiskissä
Tällöin ahdot pysyy kurissa. Ohjelma on tehty ilmeisesti hiukan hutiloiden, eli ei ole otettu huomioon, että osakaasulla syöttöä on jo vakion täyskaasun verran. Ohjelma ei ymmärrä avata hukkaporttia, vaan päästää ahdot karkaamaan.

Kuin myös.JP74 kirjoitti:Mulla on autossani joku digituningin kaikki ulos ohjelma. .
Ja sain nähdä (siis kohta kohdalta) mitä digituningin ja erään suomalaisen lastuttelijan ohjelmissa on eroa ja päädyin digiin.

Digin ohjelmassa on yli 200 parametriä muutettu (CDI)
Omassa ei myöskään ole osakaasu "ongelmaa" En tiedä johtuuko sitten 300sen föönistä.
Niin, oishan noita ollut loivempiakin ohjelmia, mutta kun "kaikki tai mitään" piti saada
Varmasti suurempi turbo muuttaa(-isi) tuota toimintaa tässä minunkin autossani. Ahtopaineensäätimen vaihto ei vaikuttanut mitään, kun kokeilin toisella, varmasti ehjällä osalla.
Tai onhan autossa nytkin hiukan modattu turbo kiinni, mutta ei aivan semmoinen, kuin parasta olisi. Pakopuoli on käytännössä sama, kuin ennenkin. Pitäisi saada sen verran inspiraatiota, että kokeilisin hukkaportin tangon säätöä hiukan. Eli hukkis saisi aueta aavistuksen enemmän.

Varmasti suurempi turbo muuttaa(-isi) tuota toimintaa tässä minunkin autossani. Ahtopaineensäätimen vaihto ei vaikuttanut mitään, kun kokeilin toisella, varmasti ehjällä osalla.
Tai onhan autossa nytkin hiukan modattu turbo kiinni, mutta ei aivan semmoinen, kuin parasta olisi. Pakopuoli on käytännössä sama, kuin ennenkin. Pitäisi saada sen verran inspiraatiota, että kokeilisin hukkaportin tangon säätöä hiukan. Eli hukkis saisi aueta aavistuksen enemmän.
.
Se, montaako parameria aina muutetaan, riippuu varmaan myös siitä, mitä on haluttu ja paljonko tehoja on ulos otettu.
Kaksisataa parametria ei tunnu minusta oikein paljoltakaan, jos kaikki mahdolliset muutokset lasketaan.
En tiedä.
Mutta sen tiedän, miten vähällä se tehonlisäys onnistuu.
Vaan yhtä jännitettä huijaamalla.
Ja varmasti teho nousee niinkin.
Hankaluushan siinä eri ohjelmien vertailussa on juurikin se, että ensinnäkin se muokkaaminen on "suuri salaisuus", siis erittäin.
Sitten, mehän ei oikeastaan tiedetä, muutetaanko juttuja siksi, että ohjelmoija tietää, vai muutetaanko siksi, että ohjelmoija ei tiedä, että niitä kaikkia ei oikeastaan tarvisisi muuttaa, vaan niille muutoksille onkin toinen kohta ohjelmassa, josta se onnistuu "kerralla".
Jokatapauksessa, ainakin minun autossani, montaa karttaa on muutettu.
Vaikka olen kymmeniä ja kymmeniä kertoja katsonut sitä olan yli, niin en osaisi, en alkuunkaan.
Kun sanotaan, mikä kohta on kysessä, niin kyllä jotenkin älyän, mutta sen olen huomannut, että ilman perusteellista opastusta aiheeseen, on sen ohjelmoinnin haaveilu ihan utopiaa.
Niin montaa kohtaa pitää osata kuitenkin kunnolliseen lopputulokseen muuttaa, ettei se mitenkään onnistu "sattumalta", ei vaikka olisi muuten minkälainen fakiiri koneen kanssa tahansa.
Olipa ohjelmoija kuka tahansa, joka toimivia ohjelmia muokkaa, niin nostan kyllä hattua korkealle.
En osaisi ideoita varastaa, vaikka niitä minulle tarpeellisten työkalujen kanssa tarjottaisiin.
Aika harvinaista kuitenkin nykyaikana.
Ehken joskus tuleekin vielä eri boxeihin "säätöpaketteja", joilla sitten me tavan ihmisetkin päästään tyyliin liukukytkimillä laitteen sisuksia vähän "säätelemään".
Siitähän se on sitten jo aikamoisen lyhyt tie sinne "vähän vakavempienkin vaurioiden äärelle".
Tulipas taas.
Se, montaako parameria aina muutetaan, riippuu varmaan myös siitä, mitä on haluttu ja paljonko tehoja on ulos otettu.
Kaksisataa parametria ei tunnu minusta oikein paljoltakaan, jos kaikki mahdolliset muutokset lasketaan.
En tiedä.
Mutta sen tiedän, miten vähällä se tehonlisäys onnistuu.
Vaan yhtä jännitettä huijaamalla.
Ja varmasti teho nousee niinkin.
Hankaluushan siinä eri ohjelmien vertailussa on juurikin se, että ensinnäkin se muokkaaminen on "suuri salaisuus", siis erittäin.
Sitten, mehän ei oikeastaan tiedetä, muutetaanko juttuja siksi, että ohjelmoija tietää, vai muutetaanko siksi, että ohjelmoija ei tiedä, että niitä kaikkia ei oikeastaan tarvisisi muuttaa, vaan niille muutoksille onkin toinen kohta ohjelmassa, josta se onnistuu "kerralla".
Jokatapauksessa, ainakin minun autossani, montaa karttaa on muutettu.
Vaikka olen kymmeniä ja kymmeniä kertoja katsonut sitä olan yli, niin en osaisi, en alkuunkaan.
Kun sanotaan, mikä kohta on kysessä, niin kyllä jotenkin älyän, mutta sen olen huomannut, että ilman perusteellista opastusta aiheeseen, on sen ohjelmoinnin haaveilu ihan utopiaa.
Niin montaa kohtaa pitää osata kuitenkin kunnolliseen lopputulokseen muuttaa, ettei se mitenkään onnistu "sattumalta", ei vaikka olisi muuten minkälainen fakiiri koneen kanssa tahansa.
Olipa ohjelmoija kuka tahansa, joka toimivia ohjelmia muokkaa, niin nostan kyllä hattua korkealle.
En osaisi ideoita varastaa, vaikka niitä minulle tarpeellisten työkalujen kanssa tarjottaisiin.
Aika harvinaista kuitenkin nykyaikana.
Ehken joskus tuleekin vielä eri boxeihin "säätöpaketteja", joilla sitten me tavan ihmisetkin päästään tyyliin liukukytkimillä laitteen sisuksia vähän "säätelemään".
Siitähän se on sitten jo aikamoisen lyhyt tie sinne "vähän vakavempienkin vaurioiden äärelle".
Tulipas taas.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5