Mittari ym valot sisällä pimeäksi
Mittari ym valot sisällä pimeäksi
Kertoisitteko taasen asiaatietävät, mihin katoaa 124 -89 mittari ja kaikki keskikonsulin valot. Kaikki meni taas kertalaakista aivan pimeäksi. Noin kaksi vuotta sitten sama homma, ja vikaa kesti puoli talvea, ja se korjausi itsestään kun ajoin vauhdilla terävään monttuun, niin näps kaikki paloi taas. Kun pitempää matkaa lähtee ajamaan, niin keskikonsuliin lämmönsäätimiin, ja muihin kytkimiin alkaa pikkuhiljaa räpsimällä valot (mukaanlukien kattoluukun katkaisija). Eilen pyörittelin sulakkeita, mutta ehjiä on, missähän katkos sitten lieneekään? Onko ollut samaa ongelmaa, ja valmiiksi kiittäen neuvoista!!!
Kokeile myös pyöritellä kojelaudan valojen himmennintä. Joskus siinä on vanhemmiten kosketushäiriöitä, ja kun oikein hitaasti pyörittelee/nuljuttelee sitä säädintä, kosketus löytyy. Yleinen "ominaisuus" W123:ssa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Mittari ym valot sisällä pimeäksi
Voihan sen mittaritaulun sulakkeenkin tsekata.emppuk kirjoitti:Kertoisitteko taasen asiaatietävät, mihin katoaa 124 -89 mittari ja kaikki keskikonsulin valot. Kaikki meni taas kertalaakista aivan pimeäksi. Noin kaksi vuotta sitten sama homma, ja vikaa kesti puoli talvea, ja se korjausi itsestään kun ajoin vauhdilla terävään monttuun, niin näps kaikki paloi taas. Kun pitempää matkaa lähtee ajamaan, niin keskikonsuliin lämmönsäätimiin, ja muihin kytkimiin alkaa pikkuhiljaa räpsimällä valot (mukaanlukien kattoluukun katkaisija). Eilen pyörittelin sulakkeita, mutta ehjiä on, missähän katkos sitten lieneekään? Onko ollut samaa ongelmaa, ja valmiiksi kiittäen neuvoista!!!
http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtikl ... soli3.html
Mulla oli just sama homma. Valot toimivat välillä ja toisinaan taas ei. Viime oire oli se, että aina kun lähti liikkeelle niin ei ollut mittariston / kautta kojelaudan valoja ja sitten ne syttyivät jonkin aikaa ajettuani. Lopulta loppui valot kokonaan.
Sipoon Jussin pajan kahden kohdan toimintaohje:
1. Säätövastus.
2. Mittariston öljynpaineosan vaihto.
Sulake ei ollut listalla, koska valot välillä toimivat.
Minun autoon tehosi vasta kohta 2. Toden totta, kyseinen mittariston osa haisi selvästi palaneelle ja valot ovat toimineet sen vaihdon jälkeen. En olisi ikinä itse keksinyt sitä vikaa.
Eipä muuten maksanut mittarinpalikka purkuosana paljoa.
Sipoon Jussin pajan kahden kohdan toimintaohje:
1. Säätövastus.
2. Mittariston öljynpaineosan vaihto.
Sulake ei ollut listalla, koska valot välillä toimivat.
Minun autoon tehosi vasta kohta 2. Toden totta, kyseinen mittariston osa haisi selvästi palaneelle ja valot ovat toimineet sen vaihdon jälkeen. En olisi ikinä itse keksinyt sitä vikaa.
Eipä muuten maksanut mittarinpalikka purkuosana paljoa.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Mittariston takana oleva sulake vaikuttaa pelkästään muihin kuin mittarinvaloihin,eli kaikki muut pimenee mutta mittarinvalot palaa.Näin ainakin minulla.
Yksi vaihtoehto on mittariston takaosassa olevan piirilevyn kärventyminen,eli joku folioista on mennyt poikki.
Viimeviikolla pimenty multakin kaikki mittariston ja kojetaulunvalot.Syyksi löytyi palanut sulake,saman sulakkeen takana oli myöskin pissapoika.Sulake kärvähti aina kun painoi viiksen päästä...
Kannattaa se sulake vaihtaa kuitenkin varmuuden vuoksi,hapettuuhan nekin vanhemmiten.
Yksi vaihtoehto on mittariston takaosassa olevan piirilevyn kärventyminen,eli joku folioista on mennyt poikki.
Viimeviikolla pimenty multakin kaikki mittariston ja kojetaulunvalot.Syyksi löytyi palanut sulake,saman sulakkeen takana oli myöskin pissapoika.Sulake kärvähti aina kun painoi viiksen päästä...
Kannattaa se sulake vaihtaa kuitenkin varmuuden vuoksi,hapettuuhan nekin vanhemmiten.
Omassa mesessä ei ole tuota säätöä valoille ollenkaan, eli vika ei ainakaan siinä. Pitää ensiksi vielä kuitenkin katsoa peltin alta sulakkeet, ennenkuin irrottaa mittariston. Mitenhän se tuo mittaristossa öljynpaineosa vaikuttaakaan, mutta tarkistetaanpas sekin.
Hapettuneet sulakkeethan voisivat tietenkin toimia moisesti, että ajossa alkavat päästämäänkin virtaa läpi. Tai sitten tietenkin katkos mittarin takana...
Hapettuneet sulakkeethan voisivat tietenkin toimia moisesti, että ajossa alkavat päästämäänkin virtaa läpi. Tai sitten tietenkin katkos mittarin takana...
Eikös noissa kaikissa ollutkaan säätöä??emppuk kirjoitti:Omassa mesessä ei ole tuota säätöä valoille ollenkaan, eli vika ei ainakaan siinä. Pitää ensiksi vielä kuitenkin katsoa peltin alta sulakkeet, ennenkuin irrottaa mittariston. Mitenhän se tuo mittaristossa öljynpaineosa vaikuttaakaan, mutta tarkistetaanpas sekin.
Hapettuneet sulakkeethan voisivat tietenkin toimia moisesti, että ajossa alkavat päästämäänkin virtaa läpi. Tai sitten tietenkin katkos mittarin takana...
Sitä trippimittarin nollaus nupikkaa pyörittämällä säätyy valot.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vinkiksi: lähes kaikissa 1970-1990-l. Mersuissa homma toimii noin. 

Viimeksi muokannut Timo L., Pe 20.02.2004 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mittarivalon säätö
Kuten parissa aiemmassa keskustelussakin todettiin tämän säätövastuksen hapettumat voi puhdistaa. W126:ssa mittariston irroituksen jälkeen potikkapaketti lähtee irti. Puhdistus auttaa jos vastuslanka (kierrejousi) ei ole poikki.Timo L. kirjoitti:Kokeile myös pyöritellä kojelaudan valojen himmennintä. Joskus siinä on vanhemmiten kosketushäiriöitä, ja kun oikein hitaasti pyörittelee/nuljuttelee sitä säädintä, kosketus löytyy. Yleinen "ominaisuus" W123:ssa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Nus nus. W115 on oma säätöpotikka mittarivaloille ja oma nappula trippimittarille.Timo L. kirjoitti:Vinkiksi: kaikissa 1970-1990-l. Mersuissa homma toimii noin.

Potikka on helppo irroitta, on kiinni kahdella ruuvilla mittariston takana. Se on myös "avointa" mallia eli rakenne näkyy sivusta tiiraamalla. Potikan voi myös purkaa kokonaan ja vaihtaa kuluneet osat.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96