Käykö W124 300E:n loota 300TD:hen
Käykö W124 300E:n loota 300TD:hen
Tuollainen bensamersun (W124 300) loota mallia 722.3 olis tarjolla. Meininki olis laittaa se 300 turbo D:n jatkeeksi jossa myös 722.3 joka oikkuilee pakkasilla.
Ilmeisesti kiinnityksilleen käy heittämällä vai käykö? Lisäksi bensa taitaa vaihtaa korkeammilla kierroksilla kuin diesel? Onko turbiini samanlainen kuin dieselissä?
Saako tuon lootan pelaamaan järkevästi rieselissä pelkillä regun, vaijerin sekä lootan paineiden säädöillä?
Ilmeisesti kiinnityksilleen käy heittämällä vai käykö? Lisäksi bensa taitaa vaihtaa korkeammilla kierroksilla kuin diesel? Onko turbiini samanlainen kuin dieselissä?
Saako tuon lootan pelaamaan järkevästi rieselissä pelkillä regun, vaijerin sekä lootan paineiden säädöillä?
Mulla on dieselin perässä bensasta peräisin oleva 722.3 automaatti. Turbiinikin on bensa laatikosta. En näe mitään syytä, miksi bensan laatikkoa ei voisi laittaa 300DT:n jatkeeksi.
Bensan turbiinissa on hiukan matalampi stalli, mutta normaali ajossa se ei haittaa yhtään. Kiihdyttely hommat onnistuu varsinkin ison ahtimen kanssa paremmin dieselin turbiinilla.
Bensan turbiinissa on hiukan matalampi stalli, mutta normaali ajossa se ei haittaa yhtään. Kiihdyttely hommat onnistuu varsinkin ison ahtimen kanssa paremmin dieselin turbiinilla.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Oire on sellainen että pakkasella kun lähtee liikkeelle vaihtaa kolmoselle asti ihan niinkuin kylmänä pitääkin eli vaihtokohdat hieman korkeammilla kierroksilla kuin kuumalla lootalla. Mutta siiten kun nelkun pitäis mennä päälle jää loota kuin vapaalle. No kun kepistä laittaa pakkokolmosen matka jatkuu normaalisti. Muutama kilsa kolmosella ajoa ja nelkkukin alkaa toimimaan. Olen tulkinnut sen niin että loota lämpiää niin sit alkaa nelkkukin toimia. Lämpimänä vaihteitten vaihtokohta normaali loota ei luista vaihtaa napakasti eikä rykäise vaihtaa pienemmälle kun vaaditaan Siis toimii niinkuin pitääkin. Kesällä nelkkukin toimii kuin pitääkinMikkoH kirjoitti:Miten muuten vaihteisto oikuttelee? Löytyisikö jokin helpompi konsti, kuin koko vaihteiston vaihto? JarkkoS osannee auttaa. Saat vaikka numeron yv:nä, jos on tarvetta..
Olen keskustellu Jarkon kanssa. K2:sta ohjaavassa työventtiilissä on luultavimmin rikkonainen tiiviste. Toinen vikapaikka on itse venttiilikoneistossa oleva kara joka ohjaa K2:selle paineita. Jos kara jumittaa niin oireet on samanlaiset. No mene ja tiedä.
Tuliterä ahdin odottaa tuulikaapissa ja putkisto on vaihtumassa avarampaan malliin joten tuo Dieselin turbiini ilmeisesti kannattaisi vaihtolootaan asentaa.
Miten tuollainen turbiinin vaihto onnistuu tallin lattialla?
Elokuvissa tehtäisiin juurikin näin. Kannattaa olla kuitenkin tarkkana, että turbiini menee riittävän syvälle laatokon "pääakseliin". Otan aina mitan turbiinin kiinnityskorvakkeesta vaihteiston kehään ja vertaan sitä vetolevyn ja moottorin kehän väliseen etäisyyteen. Jos mitassa on eroa, niin turbiini ei ole riittävän syvällä. Vaihteiston öljypumppu saattaa särkyä, jos vetää pulteilla vaihteiston ja moottorin yhteen. Toivottavasti mittapisteistä saa jotain selkoa..senkun vetää laatikon päästä turbiinin irti ja tökkää toisee lootaa.
Kannattaa tehdä turbiinille stallin nosto, jos meinaa ison ahtimen laittaa. Maksaa noin 400e eikä ole väliä tehdäänkö muokkaus bensan vai dieselin turbiinista. Nykyään mun turbiinin stalli pitäs olla 2700rpm. Jarru ja kaasu pohjassa kierroksia on todellisuudessa vähä yli 2000 ennen kuin rengas luistaa. Toi stalli ilmeisesti riippuu vääntömomentista, ja mun moottorin momentti riippuu stallista.. Aika ikävä yhtälöpari..
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "
Suosittelisin remppaamaan tuon dieselin oman laatikon. Silloin ainakin tietää, että laatikko toimii moitteetta seuraavat 10 vuotta. Jarkko S:ään kannattaa ottaa yhteyttä.
Bensan laatikkoa ei saa oikein hyvin toimimaan dieselin kanssa, ellei mottia ole ruuvattu sitten niin paljon että kiertää yli 6000rpm.
Bensan laatikkoa ei saa oikein hyvin toimimaan dieselin kanssa, ellei mottia ole ruuvattu sitten niin paljon että kiertää yli 6000rpm.
Pitänee laittaa vakavaan harkintaan vierailu Käärmelahdessa Jarkko S:n luona loota kainalossa. Tuo loota menee rikki ennemin tai myöhemmin jos "pakkasominaisuudelle" ei mitään tee.Samuli H kirjoitti:Suosittelisin remppaamaan tuon dieselin oman laatikon. Silloin ainakin tietää, että laatikko toimii moitteetta seuraavat 10 vuotta. Jarkko S:ään kannattaa ottaa yhteyttä.
Bensan laatikkoa ei saa oikein hyvin toimimaan dieselin kanssa, ellei mottia ole ruuvattu sitten niin paljon että kiertää yli 6000rpm.
No joo.. Ehkä kerran kuukaudessa kierrokset käy noin korkealla, muuten ajo ihan normaalia. Aika hyvä saa dieselin laatikko sitte olla, jos tota bensan laatikkoa ei saa toimimaan kunnolla..Bensan laatikkoa ei saa oikein hyvin toimimaan dieselin kanssa, ellei mottia ole ruuvattu sitten niin paljon että kiertää yli 6000rpm.
" Curse not thine engine when it turneth not. Curse rather thine own stupidity. "