voiko ladata tupakan sytyttimen pistokkeesta..??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eizzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.12.2007 12:29
Paikkakunta: pohojanmaa

voiko ladata tupakan sytyttimen pistokkeesta..??

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Jos on hakkuripoweri jossa on 14vdc lähtö ja 4.5a virtaa. Jos tähän laittaa tupakan sytkän liittimen niin voiko sillä lailla ladata akkua..??? Olis niin kätevä ladata sillain akkua ku lohkolämmitin on päällä aamuisin. Ei tarttis laittaa kiinteäasenteista laturia..
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Tarkoituksenasi on ottaa sisäpistokkeesta virta tuohon virtalähteeseen ja ladata tupakansytyttimen kautta auton akkua?

On kyllä liian ohuet ja pitkät johdot 4,5A:n latausvirralle. Ennemmin vetäisin paksumman johdon suoraan akulta virtalähteelle. Saahan tuohonkin liittimen väliin jos tarve vaatii. Sulake sitten ehdottomasti sinne akun päähän, ettei käy hassusti.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kyllä sitäkin kautta ladata voi, mutta virtaa saa olla todella vähän. Eli 4,5 A on aivan liikaa. Vaan jos vetäis paksut johdot suoraan akulta vaikka jalkatilan sivuun, sinne tupakansytytinpistoke, semmoinen pelkkä pistoke ilman sytkäriä, ne on monesti vähän vahvempia. Sitä kauttahan se sitten toimisi jo ihan kivasti
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
eizzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.12.2007 12:29
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Jossi kirjoitti:Tarkoituksenasi on ottaa sisäpistokkeesta virta tuohon virtalähteeseen ja ladata tupakansytyttimen kautta auton akkua?

On kyllä liian ohuet ja pitkät johdot 4,5A:n latausvirralle. Ennemmin vetäisin paksumman johdon suoraan akulta virtalähteelle. Saahan tuohonkin liittimen väliin jos tarve vaatii. Sulake sitten ehdottomasti sinne akun päähän, ettei käy hassusti.
Tarkoituksena oli toimia näin.

Hakkurilaturi puskee 4.5amppeerilla vain jos akku on tyhjä, mutta virtahan pienenee kun akun jännite lähenee 14volttia vai kuinka. Eikös tupakinsytyttimen sulake ole 10ampeeria kuitenkin niin luulin, että johdot ja sulake kestäis ladata, mutta onko näin..? Paljonko tupakinsytyttimisestä saa ottaa jatkuvaa virtaa esim imuriin tms.. sähköhärpäkkeeseen?
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Yksi 55 wattinen polttimo kuluttaa sen 4,5 A. Eiköhän ne johdot sen kestä.
Mutta oletko kytkenyt sytyttimen niin, että siinä on jatkuva virta? Muutenhan täytyy olla avaimet virtalukossa ja käännettynä johonkin asentoon. :D
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei toimi tupakansytyttimen kautta. Virtalukko pitää olla "radio" asennossa että sytytin saa virtaa. eli ladatessa pitää olla sitten avaimet virtalukossa ja avain siinä "radio" asennossa.

Muuten hyvä idea. :D

ps. johdot kyllä kestää sen 4.5A ja latausvirta tosiaankin putoaa kun akun jännite lähenee latausjännitettä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itse en kytkisi laturia kuin valmistajan osoittamaan paikkaan
ainakaan uudehkoissa autoissa, joissa on paljon herkkää elektroniikkaa.

Laturi voi aiheuttaa häiriöitä ja hajottaa paikkoja. Varsinkin tavallinen
muuntajalla varustettu laturi aiheuttaa helposti suuria jännitepiikkejä,
jotka voivat hajottaa herkkiä sähkölaitteita.

Sähkölaitteet on suojattu suodattimilla, joiden paikka on valittu sopivasti.
Jos laturi pannaan eri paikkaan kuin valmistaja on ajatellut, suojaus ei
ehkä toimi.

Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.

Mainitsemasi hakkurityyppinen laturi on ehkä parempi kuin tavallinen
muuntajalla varustettu, mitä tulee induktion aiheuttamiin häiriöihin,
mutta asiaa tarkemmin tutkimatta en lähtisi itse kokeilemaan.
eizzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.12.2007 12:29
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Mika.T kirjoitti:Ei toimi tupakansytyttimen kautta. Virtalukko pitää olla "radio" asennossa että sytytin saa virtaa. eli ladatessa pitää olla sitten avaimet virtalukossa ja avain siinä "radio" asennossa.

Muuten hyvä idea. :D

ps. johdot kyllä kestää sen 4.5A ja latausvirta tosiaankin putoaa kun akun jännite lähenee latausjännitettä.
Vito kyseessä ja ainakin aamulla sytkäsytytin meni punahehkuiseksi vaikka avaimia ei ollut virtalukossa. Vitossa on aika helppa ottaa penkin alta johdoilla ja kunnin rengasliittimilläkin johto hollille latausta varten. Tuota sytyttimen kautta latausta vain mietin ku olis niin helappo.. :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa. :lol: Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
eizzi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 11.12.2007 12:29
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Mika.T kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa. :lol: Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eizzi kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa. :lol: Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??
Kun ottaa akun johdot irti.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Eikös uudemmassakin Vitossa ole akku kuskin penkin alla? Ainakin vanhemmassa on.. Eikös tuo olisi kaikein helpointa vetää johdot suoraan akulle ja ladata siitä. Samalla koko laturin saisi sinne penkin alle piiloon.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[OT]
Äitimuorin Escrotiin jouduttiin kerran vaihtamaan akku ja koska radion koodia ei ollut, täytyi sille keksiä tilapäinen virransyöttö. Kytkimme siis akkulaturin tupakansytyttimeen ennen akun irrottamista. Kun työ oli tehty ja uusi akku paikoillaan, nyppäsimme laturin irti. Radio pysyi järjissään. :D
[/OT]

t.
Risto
E500 – 211.070
pönttö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: To 03.04.2008 13:38

Viesti Kirjoittaja pönttö »

Mika.T kirjoitti:
eizzi kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa. :lol: Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??
Kun ottaa akun johdot irti.
Ei tule testerikeikkaa. Useampaan kertaan oli tuosta nykyisestä kulkineesta akku irti rakennusvaiheessa, eikä yhtään vikakoodia ole tullut.
roisto kirjoitti:[OT]
Äitimuorin Escrotiin jouduttiin kerran vaihtamaan akku ja koska radion koodia ei ollut, täytyi sille keksiä tilapäinen virransyöttö. Kytkimme siis akkulaturin tupakansytyttimeen ennen akun irrottamista. Kun työ oli tehty ja uusi akku paikoillaan, nyppäsimme laturin irti. Radio pysyi järjissään. Very Happy
[/OT]
Aika monessa pajassa juuri noita radion virtoja varten laitetaan akkua vaihtaessa 9V:n paristo piuhalla tupakinsytkäriin. Ja tietysti tarvittaessa avain radio- tai virta-asentoon.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

pönttö kirjoitti: Ei tule testerikeikkaa. Useampaan kertaan oli tuosta nykyisestä kulkineesta akku irti rakennusvaiheessa, eikä yhtään vikakoodia ole tullut.
Saman sortin kokemuksia, ei oo kertaakaan mitään ongelmia/koodeja tullut esiin, ellei testerikeikaksi lueta ESP yms. valoja, jotka häviää kääntämällä rattia ääriasennosta toiseen... Kyllähän ne Vehollakin sen voi tehdä.
Vastaa Viestiin