voiko ladata tupakan sytyttimen pistokkeesta..??
voiko ladata tupakan sytyttimen pistokkeesta..??
Jos on hakkuripoweri jossa on 14vdc lähtö ja 4.5a virtaa. Jos tähän laittaa tupakan sytkän liittimen niin voiko sillä lailla ladata akkua..??? Olis niin kätevä ladata sillain akkua ku lohkolämmitin on päällä aamuisin. Ei tarttis laittaa kiinteäasenteista laturia..
Tarkoituksenasi on ottaa sisäpistokkeesta virta tuohon virtalähteeseen ja ladata tupakansytyttimen kautta auton akkua?
On kyllä liian ohuet ja pitkät johdot 4,5A:n latausvirralle. Ennemmin vetäisin paksumman johdon suoraan akulta virtalähteelle. Saahan tuohonkin liittimen väliin jos tarve vaatii. Sulake sitten ehdottomasti sinne akun päähän, ettei käy hassusti.
On kyllä liian ohuet ja pitkät johdot 4,5A:n latausvirralle. Ennemmin vetäisin paksumman johdon suoraan akulta virtalähteelle. Saahan tuohonkin liittimen väliin jos tarve vaatii. Sulake sitten ehdottomasti sinne akun päähän, ettei käy hassusti.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Kyllä sitäkin kautta ladata voi, mutta virtaa saa olla todella vähän. Eli 4,5 A on aivan liikaa. Vaan jos vetäis paksut johdot suoraan akulta vaikka jalkatilan sivuun, sinne tupakansytytinpistoke, semmoinen pelkkä pistoke ilman sytkäriä, ne on monesti vähän vahvempia. Sitä kauttahan se sitten toimisi jo ihan kivasti
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Tarkoituksena oli toimia näin.Jossi kirjoitti:Tarkoituksenasi on ottaa sisäpistokkeesta virta tuohon virtalähteeseen ja ladata tupakansytyttimen kautta auton akkua?
On kyllä liian ohuet ja pitkät johdot 4,5A:n latausvirralle. Ennemmin vetäisin paksumman johdon suoraan akulta virtalähteelle. Saahan tuohonkin liittimen väliin jos tarve vaatii. Sulake sitten ehdottomasti sinne akun päähän, ettei käy hassusti.
Hakkurilaturi puskee 4.5amppeerilla vain jos akku on tyhjä, mutta virtahan pienenee kun akun jännite lähenee 14volttia vai kuinka. Eikös tupakinsytyttimen sulake ole 10ampeeria kuitenkin niin luulin, että johdot ja sulake kestäis ladata, mutta onko näin..? Paljonko tupakinsytyttimisestä saa ottaa jatkuvaa virtaa esim imuriin tms.. sähköhärpäkkeeseen?
Ei toimi tupakansytyttimen kautta. Virtalukko pitää olla "radio" asennossa että sytytin saa virtaa. eli ladatessa pitää olla sitten avaimet virtalukossa ja avain siinä "radio" asennossa.
Muuten hyvä idea.
ps. johdot kyllä kestää sen 4.5A ja latausvirta tosiaankin putoaa kun akun jännite lähenee latausjännitettä.
Muuten hyvä idea.

ps. johdot kyllä kestää sen 4.5A ja latausvirta tosiaankin putoaa kun akun jännite lähenee latausjännitettä.
Itse en kytkisi laturia kuin valmistajan osoittamaan paikkaan
ainakaan uudehkoissa autoissa, joissa on paljon herkkää elektroniikkaa.
Laturi voi aiheuttaa häiriöitä ja hajottaa paikkoja. Varsinkin tavallinen
muuntajalla varustettu laturi aiheuttaa helposti suuria jännitepiikkejä,
jotka voivat hajottaa herkkiä sähkölaitteita.
Sähkölaitteet on suojattu suodattimilla, joiden paikka on valittu sopivasti.
Jos laturi pannaan eri paikkaan kuin valmistaja on ajatellut, suojaus ei
ehkä toimi.
Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Mainitsemasi hakkurityyppinen laturi on ehkä parempi kuin tavallinen
muuntajalla varustettu, mitä tulee induktion aiheuttamiin häiriöihin,
mutta asiaa tarkemmin tutkimatta en lähtisi itse kokeilemaan.
ainakaan uudehkoissa autoissa, joissa on paljon herkkää elektroniikkaa.
Laturi voi aiheuttaa häiriöitä ja hajottaa paikkoja. Varsinkin tavallinen
muuntajalla varustettu laturi aiheuttaa helposti suuria jännitepiikkejä,
jotka voivat hajottaa herkkiä sähkölaitteita.
Sähkölaitteet on suojattu suodattimilla, joiden paikka on valittu sopivasti.
Jos laturi pannaan eri paikkaan kuin valmistaja on ajatellut, suojaus ei
ehkä toimi.
Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.
Mainitsemasi hakkurityyppinen laturi on ehkä parempi kuin tavallinen
muuntajalla varustettu, mitä tulee induktion aiheuttamiin häiriöihin,
mutta asiaa tarkemmin tutkimatta en lähtisi itse kokeilemaan.
Vito kyseessä ja ainakin aamulla sytkäsytytin meni punahehkuiseksi vaikka avaimia ei ollut virtalukossa. Vitossa on aika helppa ottaa penkin alta johdoilla ja kunnin rengasliittimilläkin johto hollille latausta varten. Tuota sytyttimen kautta latausta vain mietin ku olis niin helappo..Mika.T kirjoitti:Ei toimi tupakansytyttimen kautta. Virtalukko pitää olla "radio" asennossa että sytytin saa virtaa. eli ladatessa pitää olla sitten avaimet virtalukossa ja avain siinä "radio" asennossa.
Muuten hyvä idea.![]()
ps. johdot kyllä kestää sen 4.5A ja latausvirta tosiaankin putoaa kun akun jännite lähenee latausjännitettä.

Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??Mika.T kirjoitti:Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa.JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
Kun ottaa akun johdot irti.eizzi kirjoitti:Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??Mika.T kirjoitti:Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa.JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
[OT]
Äitimuorin Escrotiin jouduttiin kerran vaihtamaan akku ja koska radion koodia ei ollut, täytyi sille keksiä tilapäinen virransyöttö. Kytkimme siis akkulaturin tupakansytyttimeen ennen akun irrottamista. Kun työ oli tehty ja uusi akku paikoillaan, nyppäsimme laturin irti. Radio pysyi järjissään.
[/OT]
t.
Risto
Äitimuorin Escrotiin jouduttiin kerran vaihtamaan akku ja koska radion koodia ei ollut, täytyi sille keksiä tilapäinen virransyöttö. Kytkimme siis akkulaturin tupakansytyttimeen ennen akun irrottamista. Kun työ oli tehty ja uusi akku paikoillaan, nyppäsimme laturin irti. Radio pysyi järjissään.

[/OT]
t.
Risto
E500 – 211.070
Ei tule testerikeikkaa. Useampaan kertaan oli tuosta nykyisestä kulkineesta akku irti rakennusvaiheessa, eikä yhtään vikakoodia ole tullut.Mika.T kirjoitti:Kun ottaa akun johdot irti.eizzi kirjoitti:Eli tulee testeri keikka ku ottaa akunkengän irti vai jos menee lataamaan tupakin sytyttimen reiästä..??Mika.T kirjoitti:Tämän kun teet "uudehkoon" cdi mersuun niin testerikeikkaa pukkaa.JarkkoN kirjoitti: Usein valmistajan ohje kehottaa irrottamaan akun kaapelin, kun akkua
ladataan. Tällä pyritään suojaamaan sähkölaitteita.Tosin saattaa nollaantua vikavalot ajankanssakin.
Aika monessa pajassa juuri noita radion virtoja varten laitetaan akkua vaihtaessa 9V:n paristo piuhalla tupakinsytkäriin. Ja tietysti tarvittaessa avain radio- tai virta-asentoon.roisto kirjoitti:[OT]
Äitimuorin Escrotiin jouduttiin kerran vaihtamaan akku ja koska radion koodia ei ollut, täytyi sille keksiä tilapäinen virransyöttö. Kytkimme siis akkulaturin tupakansytyttimeen ennen akun irrottamista. Kun työ oli tehty ja uusi akku paikoillaan, nyppäsimme laturin irti. Radio pysyi järjissään. Very Happy
[/OT]
Saman sortin kokemuksia, ei oo kertaakaan mitään ongelmia/koodeja tullut esiin, ellei testerikeikaksi lueta ESP yms. valoja, jotka häviää kääntämällä rattia ääriasennosta toiseen... Kyllähän ne Vehollakin sen voi tehdä.pönttö kirjoitti: Ei tule testerikeikkaa. Useampaan kertaan oli tuosta nykyisestä kulkineesta akku irti rakennusvaiheessa, eikä yhtään vikakoodia ole tullut.