Auton Kytkin ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Auton Kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja CH »

Ei nyt ole mersu aiheinein aihe mutta kysyn nyt kuitenkin täältä koska asiantuntevaa väkeä löytyy...

Elikkä kyse on Porsche 924S:stä, auto ollut isälläni uudesta saakka ja oikeesti ajettu 56 tkm. Pääsi tallissa tapahtumaan vesivahinko ja auto pääsi kastumaan siten että renkaat olivat veden peitossa.

No autoa alettiin sitten korjaamaan ja nyt korjaamolla sanotaan että kytkin on poltettu loppuun ja se pitää uusia. Vakuutus ei tietenkään korvaa palanutta kytkintä koska se ei ole vesivahingossa tapahtunut...

Mutta me olemme sitä mieltä että kytkin olisi palanut huollossa. Korjaamomies sanoi käyttäneensä tyhjäkäynnillä autoa pihassa tunnin ajan.
Tästä voisi päätellä että kytkimeen on tietenkin päässyt vettä ja varmasti ruostunut ja jumittunut. Kun autoa on käytetty huollossa niin kytkin on ollut jumissa ja sen takia päässyt palamaan...

Eli mitä mieltä te viisaammat täällä olette, olisko tämä mahdollista? Koska olen varma siitä että autolla on ajettu nätisti eikä koskaan radalla tai mitään sellaista. Ja vaikka olisi niin ei se kytkin ihan helpolla pala loppuun...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ei minusta kuulosta todennäköiseltä että olisi palanut paikallaan käydessä.
Kytkin ei oikeastaan voi palaa auton käydessä vaihteen ollessa vapaalla.
Vaihteiston pitäisi silloin olla täysin jumissa.
En taas usko että kukaan käyttäisi autoa pitkiä aikoja pitäen samalla kytkinpoljinta pohjassa.
Samaten jos se jostain syystä siinä paikallaan käydessä itseään polttelisi se kytkin, niin haju olisi hirveä ja koko tienoo peittyisi savuun.
JariN
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Huollossa myös sanottiin että kun ne oli laittaneet auton käymään niin kytkimen painelaakeri oli pitäny kauheeta meteliä... Ja kun kytkintä on paineltu niin se on sit jumittunut eikä enään pääse pyörimään vapaasti... Niin eikö se viittaa siihen että kytkin on ollut jumissa silloin ja päässyt luistamaan...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ei se kytkin luistele eikä pala jos vaihde on vapaalla.
Toinen asia on, että ymmärtääkseni se kytkin on ollut painelaakeria myöten veden alla, laakeri on tuosta mennyt ainakin sököksi, Kytkinlevy on myös pilalla jos se on kauan ollut märkänä ja rihla myös ruostunut jumiin akselille, silloin kytkin mielestäni kuuluu vakuutuksesta korvattaviin vahinkoihin ehdottomasti. Ei siinä pitäisi olla mitään nokan koputtamista sen paremmin vakuutusyhtiöllä kuin korjaamollakaan.
Ei muuta kuin vakuutusyhtiöön mellastamaan, korjaamon kantaa en oikein ymmärrä, ovatko kenties tehneet päin honkia menneen arvion kustannuksista?
JariN
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Sanoisin että kytkinlevy on ruostunut paikalleen ja samalla turvonnut ja vauhtipyöräkin ruosteessa. Seurauksena että kytkin ei irroita, joten sitä on yritetty saada irroittamaan käyttelemällä jarrut päällä ja vaihde päällä paikallaa. On siitä syystä palanut ja haissut pahalle tai voi olla niin ruosteessa ettei edes pidä kunnolla ja silti yritetty ajaa.

Mutta paikallaan, vaihde vapaalla ei pala vaikka viikon käyttäisi. Eikä tallissakaan pala omia aikojaan, joten jotain käyttöä se palaminen vaatii jonkun toimesta. Paitsi jos aski on niin jumissa että ei kerta kaikkiaan edes vapaalla pyöri yhtään. Sinänsä booreilla jumissa oleva kytkin ottaa kiinnikin niin huonosti että palaa kyllä helposti jos vähänkin luistaa samalla kun antaa kierroksia.

Ei rata-ajo sinänsä kytkintä hajota eikä polta. Sen polttaa tuunaus ja liiat tehot tai ylisuuren kärryn vetäminen ja asiaton käyttö jos tehot on lähellekään normaalit. Alkuperäinen kytkin on mitoitettu auton omille tehoille ja kestää varmasti enemmän kuin 56 tkm, tai sitten oltava valmistusvika.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Juurikin näin tossa varmaan on käynyt. Suoraa seurausta silloin vesivahingosta, ei siitä korjaamoa kannata syyttää.
Tämä tietysti on vain minun mielipiteeni.
JariN
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Kiitokset vaan vastauksista ja avusta. En sit tie miten käy mutta vakuutusyhtiö on täysin sitä mieltä että kyktin on kulunut käytössä eikä ole mitenkään yhteydessä tohon vesivanhinkoon...
Mutta kun autolla on ajettu nätisti ja kilometrit pitää paikkansa eikä ikänä ole ollut mitään kytkimen kanssa ongelmia... Että kyllä sen kytkimen on pakko ollut mennä tossa vesivahingon yhteydessä. Korjaamo väittää että ei ole tehnyt muuta kun käyttänyt vapaalla...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Auton Kytkin ongelma

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

CH kirjoitti: No autoa alettiin sitten korjaamaan ja nyt korjaamolla sanotaan että kytkin on poltettu loppuun ja se pitää uusia. Vakuutus ei tietenkään korvaa palanutta kytkintä koska se ei ole vesivahingossa tapahtunut...
.
Mistäs ne tietää että kytkin on poltettu loppuun? Onko ne avanneet sen? Vai onko vaan ongelmia pidon kanssa?
Avatar
CH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 477
Liittynyt: To 08.01.2004 18:26
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja CH »

Juuh ne oli avannu sen...
MB W124 250D -89
Ducati 999 -04
Vastaa Viestiin