420se koneen kestävyys?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

420se koneen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja Warner »

Eli olisin kiinnostunut ihan mitä remontteja on tullut tuollaisessa koneessa ja muussa tekniikassa vastaan...

Olisiko 500 tai 560 parempi vaihtoehto?

Nythän puhun näisä vanhemmista, kahdeksankymmenluvun puolenvälin aparaateista.

Olisin kyllä kiinnostunut noista murheista ko. tekniikoissa.

Mieli kun tekisi tuollaista vanhaa 126koppasta kasilla... :D
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Jotain yleistä kaseista

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Täällä on toki parempiakin tietäjiä kasien suhteen, mutta totean vain yleisesti sen, että ainakin jossain saksalaisissa lähteissä 126:sissa käytetyistä kasireikäisistä todetaan niiden kestävän kohtuuhuollettuina kevyestikin 500 tkm ilman isompia remppoja. Eikös näissäkin nuo nokka-akselit tuota eniten murheita, samoin kuin kutvosissa. Kestävyyden suhteen 80-luvun puolivälin jälkeisissä tuskin lienee erovaisuuksia oli sitten 420, 500 tai 560. Sama peruslohkohan niissä on ja samat heebelit. Vanhempien suhteen olen joskus kuullut, että varsinkin alkupään 380-koneessa olisi ollut joitain "lapsentauteja".

Yksityiskohtaisemmin ässän kaseista kertokoon hyö, kellä onni on sellainen omistaa... :wink:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Täytyy liityä edelliseen, että koneet kestävät yhtä hyvin oli kyseessä mikä kasi vaan 85- eteenpäin ainakin.
Pieniä laittoja/huoltoa kuten "tyhjäkäyninvakaaja", ventiilikopan tiiviste (kovetuu ja vuotaa öljyt pakoputkille"hienotuoksu muuten") jne. tapaa tulla vastaan mutta isoja laittoja ei pitäis tulla jos auto on huolettu.
Eihän moottoriin tarte koskea kun on hydraaliset ventiilin nostimet, muutakuin öljyt vaihtaa säänöllisesti.
Ongelmia tulee kun auton huolto on laimin lyöty, koska ne kulkee hyvin pitkään vähällä huollolla, jolloin ne kuluu loppuun ennen aikoja.
Auto hajoaa käsiin ja yllätyksillisiä vikoja ilmenee huollon puuteen vuoksi .

Hyvä vaihtoehto 420:lle on 500:nen koska siinä on "pitempi" peränvälitys(2,24) jollon se kulkee melkein sammalla poltoaineen kulutuksella kuin 420:nen(2,47p.v). Se käy hivenen "pehmeämmin" kuin 560:nen ja on kutakuinkin yhtä vahva.
Taka akseli on myös eri kuin 420:ssä joka estää perän nyökäämään alas lähdöissä jokinverran ainakin "jos kiire yllätäis" :wink:
MaKo
A170cdi-00 1999-
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kannattaa ilman muuta valita tuo 560. Se on jo neliventiilikansilla, huomattavasti uudenpaa tekniikkaa ja vakiovarustus on kaiken kattava. Mersun v8:t ovat perusvarmoja koneita. Tosin niissä on muutama heikkompi kohta. Nokka-akselit vaativat kunnon öljyt, myös viskositeetti on tärkeä, silti ne tahtovat pitää ääntä tuossa 300tkm jälkeen. Siniset savupöllähdykset johtuvat yleensä venttiilinvarren kumeista. Alakerta on luja. Sylinterit ovat suoraan alumiinilohkossa ja niiden pinta on etsattu. Tällä on hyvät ja huonot puolensa. Moottorilla voidaan ajaa ilman mitään kulumisen merkkejä lohkossa satoja tuhansia, eipä tuo 0,5 miljoonaa ole mahdoton, mikä olikin tavallista valurauta kaseilla, mutta kun kova etsaus kuluu pinnasta pois tulee loppukin kuulema melko pian.

Osto-ohjeita:
Käytä kone kunnolla lämpimäksi, tarkkaile öljynpaineita, hyvässä koneessa on hyvät öljynpaineet (huonoilla öljyilla saa myös huonot paineet) noin 2baria, mutta kahta puolta 1.5 baria on vanhenmiten normaalia (+300tkm). Alhainen paine ei ole vaarallista, kunhan vain on päälle kilon, mutta se kertoo moottorin kunnosta.

Sitten pelti ylös ja moottoria kaasuttelemaan. Kalinan ja kolkutuksen poistaminen on kallista lystiä. Ääni kuuluu kuluneista nokka-akseleista ja nostajista. Kunnossa ollessaan moottorista kuuluu vain vähän viheltävä ääni ilmanotosta ja tuulettimen humina. Moottorin nytkähtelevä tai epämääräinen tyhjäkäynti on myös kallista: määränjakaja, ventiilivika, tyhjäkäynnin säätömoottori tai sytkänohjainboksin väsyminen. Nämä viat maksavat noin 500€ kappale, paitsi se tyhjäkäynnin säätäjä joka on 400€ . MItään tuon kauheanpaa näissä ei sitten taida ollakaan.
Tiivistetysti, osta hyvä ja kallis, se on halvenpi.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Huomautus.!
560:sen moottori ei ole neliventiilinen, eikä tekniikalta erinlainen kuin 420:sen tai 500:nen, uudempi malli w140 eteenpäin on eri tekniikkaa.
560:sen mootori oli vain w126:ssä (ja560sl!).
Muuten hyviä vinkejä jaossa olikin....
MaKo
A170cdi-00 1999-
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Turbocompound kirjoitti:Huomautus.!
560:sen moottori ei ole neliventiilinen, eikä tekniikalta erinlainen kuin 420:sen tai 500:nen, uudempi malli w140 eteenpäin on eri tekniikkaa.
560:sen mootori oli vain w126:ssä (ja560sl!).
Muuten hyviä vinkejä jaossa olikin....
MaKo
Niinpä olikin. No joskus piti tämänkin tekniikan lipsauksen sattua.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

perttu k kirjoitti:Mersun v8:t ovat perusvarmoja koneita. Tosin niissä on muutama heikkompi kohta. Nokka-akselit vaativat kunnon öljyt, myös viskositeetti on tärkeä, silti ne tahtovat pitää ääntä tuossa 300tkm jälkeen.
Öljyistähän on keskusteltu toisessa threadissa enemmänkin, mutta onko kokemuksia nimenomaan kasikoneen osalta? Siis sekä öljy & viskositeetti.
perttu k kirjoitti:Käytä kone kunnolla lämpimäksi, tarkkaile öljynpaineita, hyvässä koneessa on hyvät öljynpaineet (huonoilla öljyilla saa myös huonot paineet) noin 2baria, mutta kahta puolta 1.5 baria on vanhenmiten normaalia (+300tkm). Alhainen paine ei ole vaarallista, kunhan vain on päälle kilon, mutta se kertoo moottorin kunnosta.
Taitaa tulla tyhmä kysymys, mutta missä tilanteessa tuo noin 2 baria pitäisi löytyä? Eli vaihde silmässä vai vapaalla?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

10,8

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Vain yksi pieni kommentti 420:sen puolesta. Ajelin taas vaihteeksi viikon verran työmatkaa. Tankille mentäessä lukema oli 10,8L/100km. Aikas kova tavoite 500/560 -kieseille :lol:

PS. Näyttää tuossa meidän yksilössämme tuo öljynpaine pysyttelevän tapissa, niin 5W40 kuin 5W50:lläkin öljyillä. Ja vieläpä vaihde päällä.
Terveisin
Tero
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 10,8

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

flosse kirjoitti:Heip!

Vain yksi pieni kommentti 420:sen puolesta. Ajelin taas vaihteeksi viikon verran työmatkaa. Tankille mentäessä lukema oli 10,8L/100km. Aikas kova tavoite 500/560 -kieseille :lol:

PS. Näyttää tuossa meidän yksilössämme tuo öljynpaine pysyttelevän tapissa, niin 5W40 kuin 5W50:lläkin öljyillä. Ja vieläpä vaihde päällä.
onko noin??? ettei vaan ole käyny kuten allekirjottaneelle... öljynpaine anturi on juminu kiinni.. näyttää 2.8kiloa kokoajan... ja kierroksilla menee tappiin.. ja taas löysätessä jää näyttämään 2.8kiloa.. voi olla että ei, voi olla että on juminu :shock:
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Mulla oli aiemmin talvella ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, eli kierrokset liian korkealla. Silloin vaihde vapaalla kiekat oli n. 1100 r/min ja D päällä n. 800-900 r/min. Siis selvästi korkealla. Tuolloin paineet oli koko ajan kolme, oli loota vapaalla tai D:lla.

Nyt kun kiekat on saatu onnellisesti alas, niin kone lämpimänä kierrokset vapaalla on n. 700-800 r/min ja paineet 2-2,5 bar. D silmässä kierrokset on n.550-600 r/min ja paineet n. 2 bar, joskus vähän alle.

Mitä tästä voi päätellä vai voiko mitään? :roll:
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tomi L. kirjoitti:Mulla oli aiemmin talvella ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, eli kierrokset liian korkealla. Silloin vaihde vapaalla kiekat oli n. 1100 r/min ja D päällä n. 800-900 r/min. Siis selvästi korkealla. Tuolloin paineet oli koko ajan kolme, oli loota vapaalla tai D:lla.

Nyt kun kiekat on saatu onnellisesti alas, niin kone lämpimänä kierrokset vapaalla on n. 700-800 r/min ja paineet 2-2,5 bar. D silmässä kierrokset on n.550-600 r/min ja paineet n. 2 bar, joskus vähän alle.

Mitä tästä voi päätellä vai voiko mitään? :roll:
Voi.... Kaikki hyvin :P
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tomi L. kirjoitti:
perttu k kirjoitti:Mersun v8:t ovat perusvarmoja koneita. Tosin niissä on muutama heikkompi kohta. Nokka-akselit vaativat kunnon öljyt, myös viskositeetti on tärkeä, silti ne tahtovat pitää ääntä tuossa 300tkm jälkeen.
Öljyistähän on keskusteltu toisessa threadissa enemmänkin, mutta onko kokemuksia nimenomaan kasikoneen osalta? Siis sekä öljy & viskositeetti.
perttu k kirjoitti:Käytä kone kunnolla lämpimäksi, tarkkaile öljynpaineita, hyvässä koneessa on hyvät öljynpaineet (huonoilla öljyilla saa myös huonot paineet) noin 2baria, mutta kahta puolta 1.5 baria on vanhenmiten normaalia (+300tkm). Alhainen paine ei ole vaarallista, kunhan vain on päälle kilon, mutta se kertoo moottorin kunnosta.
Taitaa tulla tyhmä kysymys, mutta missä tilanteessa tuo noin 2 baria pitäisi löytyä? Eli vaihde silmässä vai vapaalla?
Öljyhommathan menee helposti väittelyksi. Sanotaan nyt kuitenkin, että Mobil super ym. halpa öljyt eivät käy. Mobil super sai omassa 500se:ssä tuhoja aikaan alle tuhannen kilometrin. Ainakin itsellä xw-40 öljyt käy liian ohueksi kesällä, mutta xw-50 öljyt öljyt tuntuvat olevan sopivia. Toimiviksi havaittuja ilman, muutamalta öljynvaihdolta on, Mobil 1 rally formula 5w-50, TB Diamond 5w-50, Neste City pro (varauksin).

Hyväkuntoisesta koneesta löytyy öljynpainetta noin 2 baria milloin vain. Omissani, kummallakin oli ajettu ajettu vähän yli 300tkm, paineet ovat kesähelteellä 1,5-1,8 baria alinmillaan vaihdepäällä ja vaihde vapaalla jonkin verran enemmän, ei kuitenkaan todella kuumana yli 2 barin.

Öljyillä on muuten vaikutusta. Tämä on aika huonoa mainosta, mutta mobil suberilla öljyn paineet putosivat edellisessä 500sellissä noin 0,3 bariin kun moottorin lämmöt nousivat 100 asteen tuntumaan. Ei ollut mukava huudattaa liikennevaloissa konetta paineiden pitämiseksi. Kun sitten nokka-akseli alkoi ääntämään, vaihdoin öljy,t paineet nousivat samoissa oloissa tuonne 1,5 barin tuntumaan. Se oli kallis kokeilu, tuli halvenmaksi myydä auto.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 10,8

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Mika.T kirjoitti:onko noin??? ettei vaan ole käyny kuten allekirjottaneelle... öljynpaine anturi on juminu kiinni.. näyttää 2.8kiloa kokoajan... ja kierroksilla menee tappiin.. ja taas löysätessä jää näyttämään 2.8kiloa.. voi olla että ei, voi olla että on juminu :shock:
Tuota tappilukemaa lukuun ottamatta mittari käyttäytyy normaalista... Nousee startin jälkeen sopivalla viiveellä etc... Jos olisi manuaaliaski, niin voisi tarkistaa mittarin kuten w110:ssä. Pykälä päälle ja tyhjäkäynnillä kynkintä ylös jarrua painaen. Kone sammui ennen paineiden laskua...
Terveisin
Tero
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kyllä hyvässä koneessa kuuluu olla hyvä paineet. Totta on, että ne mittarit joskus temppuilevat, mutta sanoisin että tässä tapauksessa ei ole mitään vikaa, päin vastoin. Jos hyvät paineet alkavat häiritä, niin ainahan voi lohduttautua sillä, että kyllä ne ajan oloon laskevat. Esimerkiksi sitten kun mersu ei enää kelpaa edes hevosvaunun veturiksi ovat paineetkin jo varsin siedettävällä tasolla. :lol:
Vastaa Viestiin