Olisiko 500 tai 560 parempi vaihtoehto?
Nythän puhun näisä vanhemmista, kahdeksankymmenluvun puolenvälin aparaateista.
Olisin kyllä kiinnostunut noista murheista ko. tekniikoissa.
Mieli kun tekisi tuollaista vanhaa 126koppasta kasilla...

Niinpä olikin. No joskus piti tämänkin tekniikan lipsauksen sattua.Turbocompound kirjoitti:Huomautus.!
560:sen moottori ei ole neliventiilinen, eikä tekniikalta erinlainen kuin 420:sen tai 500:nen, uudempi malli w140 eteenpäin on eri tekniikkaa.
560:sen mootori oli vain w126:ssä (ja560sl!).
Muuten hyviä vinkejä jaossa olikin....
MaKo
Öljyistähän on keskusteltu toisessa threadissa enemmänkin, mutta onko kokemuksia nimenomaan kasikoneen osalta? Siis sekä öljy & viskositeetti.perttu k kirjoitti:Mersun v8:t ovat perusvarmoja koneita. Tosin niissä on muutama heikkompi kohta. Nokka-akselit vaativat kunnon öljyt, myös viskositeetti on tärkeä, silti ne tahtovat pitää ääntä tuossa 300tkm jälkeen.
Taitaa tulla tyhmä kysymys, mutta missä tilanteessa tuo noin 2 baria pitäisi löytyä? Eli vaihde silmässä vai vapaalla?perttu k kirjoitti:Käytä kone kunnolla lämpimäksi, tarkkaile öljynpaineita, hyvässä koneessa on hyvät öljynpaineet (huonoilla öljyilla saa myös huonot paineet) noin 2baria, mutta kahta puolta 1.5 baria on vanhenmiten normaalia (+300tkm). Alhainen paine ei ole vaarallista, kunhan vain on päälle kilon, mutta se kertoo moottorin kunnosta.
onko noin??? ettei vaan ole käyny kuten allekirjottaneelle... öljynpaine anturi on juminu kiinni.. näyttää 2.8kiloa kokoajan... ja kierroksilla menee tappiin.. ja taas löysätessä jää näyttämään 2.8kiloa.. voi olla että ei, voi olla että on juminuflosse kirjoitti:Heip!
Vain yksi pieni kommentti 420:sen puolesta. Ajelin taas vaihteeksi viikon verran työmatkaa. Tankille mentäessä lukema oli 10,8L/100km. Aikas kova tavoite 500/560 -kieseille![]()
PS. Näyttää tuossa meidän yksilössämme tuo öljynpaine pysyttelevän tapissa, niin 5W40 kuin 5W50:lläkin öljyillä. Ja vieläpä vaihde päällä.
Voi.... Kaikki hyvinTomi L. kirjoitti:Mulla oli aiemmin talvella ongelmia tyhjäkäynnin kanssa, eli kierrokset liian korkealla. Silloin vaihde vapaalla kiekat oli n. 1100 r/min ja D päällä n. 800-900 r/min. Siis selvästi korkealla. Tuolloin paineet oli koko ajan kolme, oli loota vapaalla tai D:lla.
Nyt kun kiekat on saatu onnellisesti alas, niin kone lämpimänä kierrokset vapaalla on n. 700-800 r/min ja paineet 2-2,5 bar. D silmässä kierrokset on n.550-600 r/min ja paineet n. 2 bar, joskus vähän alle.
Mitä tästä voi päätellä vai voiko mitään?
Öljyhommathan menee helposti väittelyksi. Sanotaan nyt kuitenkin, että Mobil super ym. halpa öljyt eivät käy. Mobil super sai omassa 500se:ssä tuhoja aikaan alle tuhannen kilometrin. Ainakin itsellä xw-40 öljyt käy liian ohueksi kesällä, mutta xw-50 öljyt öljyt tuntuvat olevan sopivia. Toimiviksi havaittuja ilman, muutamalta öljynvaihdolta on, Mobil 1 rally formula 5w-50, TB Diamond 5w-50, Neste City pro (varauksin).Tomi L. kirjoitti:Öljyistähän on keskusteltu toisessa threadissa enemmänkin, mutta onko kokemuksia nimenomaan kasikoneen osalta? Siis sekä öljy & viskositeetti.perttu k kirjoitti:Mersun v8:t ovat perusvarmoja koneita. Tosin niissä on muutama heikkompi kohta. Nokka-akselit vaativat kunnon öljyt, myös viskositeetti on tärkeä, silti ne tahtovat pitää ääntä tuossa 300tkm jälkeen.
Taitaa tulla tyhmä kysymys, mutta missä tilanteessa tuo noin 2 baria pitäisi löytyä? Eli vaihde silmässä vai vapaalla?perttu k kirjoitti:Käytä kone kunnolla lämpimäksi, tarkkaile öljynpaineita, hyvässä koneessa on hyvät öljynpaineet (huonoilla öljyilla saa myös huonot paineet) noin 2baria, mutta kahta puolta 1.5 baria on vanhenmiten normaalia (+300tkm). Alhainen paine ei ole vaarallista, kunhan vain on päälle kilon, mutta se kertoo moottorin kunnosta.
Tuota tappilukemaa lukuun ottamatta mittari käyttäytyy normaalista... Nousee startin jälkeen sopivalla viiveellä etc... Jos olisi manuaaliaski, niin voisi tarkistaa mittarin kuten w110:ssä. Pykälä päälle ja tyhjäkäynnillä kynkintä ylös jarrua painaen. Kone sammui ennen paineiden laskua...Mika.T kirjoitti:onko noin??? ettei vaan ole käyny kuten allekirjottaneelle... öljynpaine anturi on juminu kiinni.. näyttää 2.8kiloa kokoajan... ja kierroksilla menee tappiin.. ja taas löysätessä jää näyttämään 2.8kiloa.. voi olla että ei, voi olla että on juminu