Ahtoilman lämpötiloja mitattu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Ahtoilman lämpötiloja mitattu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Laitoin mittarianturin imusarjan sisälle kun mittari kerta tuli hommattua. Autossa ei cooleria vielä. Auto muuten orkkis paitsi isompi ahdin ja 3" putkisto alusta loppuun yhdellä läpivirtaavalla pöntöllä. Pumppua ei siis ole ruuvattu ja ahtopaineet on rajoitettu 0.7. Alunperin oli se 0.9

Voi sanoa että cooleri on ehdoton jos vähänkin pumppua tms. virittää. Puolilämmin ja normilämmin moottori: Ulkoilman lämpötila -0.5 Tyhjäkäynnillä moottoriin menevän ilman lämpötila 21. 1000r/m 19 ja 2000 r/m 16 astetta. Tämä hiukan yllätti ja siksi kokeilin monta kertaa ja aina sama juttu. Jos pitää nopeaa tyhjäkäyntiä pitemmän aikaa (imuputket jäähtyisi) niin tyhjäkäynnin lämpötila nousee hitaasti 21 asteeseen mutta kuitenkin nousee.

Maantienopeus 80kmh tasaisella lämpötila 26. Moottoritie nopeus 100kmh 29 astetta. Ylämäet nostaa muutamilla asteilla lämpötiloja. Moottorijarrutus alamäkeen 14 astetta.

Rampilta loivaan ylämäkeen lähtövauhti 40 loppu 100kmh Lämpötila hyppä heti pedaalikäskyn annettua yli 50 asteen ja käy yli 65 asteen juuri ennen vaihteenvaihtoa. Tämä siis 0.7:n ahdoilla. Tämänkin kokeilin kahteen kertaan. Yli 70 ei menny.

Kait se olisi laskettavissakin miten paljon poltettavissa olevan hapen määrä vähenee jos lämpötila on 65 astetta vs 20.

Tuo kello on senverta veemäisessä paikassa ettei viitti alkaa kokeilemaan miten lämpötila muuttuu jos ahdot nostaisi 0.9 kielppeille mutta se tuli selväksi ettei ilman cooleria kannata alkaa pelleilemään.

Jaa lisätään vielä että koekaniini oli orkkis w124 300dt
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tähänkin pätee aika tarkasti sääntö....

0.1bar ja 10astetta. Kilon paineessa olisi 100astetta. :D
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minkäslainen mittari on tällä kertaa kyseessä? Joku joskus mainitsi että motonetissa olisi moiseen käyttöön mittareita. Viime kerralla kun kävin niin en löytänyt..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:Tähänkin pätee aika tarkasti sääntö....

0.1bar ja 10astetta. Kilon paineessa olisi 100astetta. :D
Niimpä. Saapi sitten nähdä miten tuo wokkekonsernin tuote muuttaa tilannetta. Jos lappuun oli uskominen niin S6 Audin kenno olisi kyseessä. Voihan siinä niin käydä että ei riitä mutta kun on päätetty kokeilla niin se kokeillaan. ...tto kun nuo muut jutut häiritsee mukavia harrasteita.

Ilmeisen turvallisilla vesillä ollaan jos näin nollakeleillä pysytään alle 30 lukemissa 0.7 ahdoilla :?: Saapi sit nähdä miten kesälämpötilat muuttaa tilannetta. Toi anturin pois ottaminen tai laittaminen vie noin 2min joten lukemia on jatkossa luvassa lisää.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Minkäslainen mittari on tällä kertaa kyseessä? Joku joskus mainitsi että motonetissa olisi moiseen käyttöön mittareita. Viime kerralla kun kävin niin en löytänyt..
Tuo on sellainen DMM jossa optiona on lämpötilan mittaukseen lämpöpari. Johto on noin 2mm paksu ja itse mittaelementti huomattavasti pienempi. Nopea vasteaika ja yllättävän tarkka. Sekin tuli testattua. Mittarin hinta taisi olla 60€ luokkaa. Samalla saa voltti, ampeeri, kapasitanssi jne jne. mittarin. Ihan pätevä laite. Mittajohdot vaan pitemmäksi banaaniliittimien avulla ja vola..

Ja tässä linkki:
http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index ... odi=MS8217
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Imusarjan sisälle - onko siis anturisa kierteet kyselee märkäkorva?

Mulla kun olis tossa STT:n turbosarjan painelootassa oikein sopivassa paikassa lähtö..

EDIT: On näköjään, ainakin joissain vehkeissä.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

[quote="Petteri Kivimäki"]Imusarjan sisälle - onko siis anturisa kierteet kyselee märkäkorva?

Mulla kun olis tossa STT:n turbosarjan painelootassa oikein sopivassa paikassa lähtö..

Laitoin hukkiksen letkun kautta painekotelon sisälle siten että hommasin T-haaran (tuli ahtomittarin mukana) Sit 5cm pätkä hukkiskellolle menevää letkua. Anturi T-haarasta läpi noin 8cm. Sitten anturijohdon ja ko haran tiivistin siten että pätkä sopivan pientä kumiputkea ja klemmarilla johto kiinni niin että pitää ahtopaineen. Sitten käsittelyyn se 5cm putki jossa siis johto ja anturi on ulkona noin 3cm Työnnetään anturi painekoteloon sisälle hukkisnipan kautta ja putki painekotelon nippaan kiinni. Luonnollisesti se viimeinen haara hukkiksen letkulle.

Ittelläni on tuo anturijohto T-haaraan tiivistetty sekä T-haarassa mukana 5cm mittainen hukkiksen letku ja siitä syystä nopea laittaa ja ottaa pois.

Kaikki tämä tietty edellyttää että hukkiksen nippa letku ja T-haara ovat sisämitaltaan noin 4 mm.

En tiedä valaisiko mitään mutta pyydettäessä hommelista saadaan valokuvatkin.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

CDI,ssä alkaa ohjelma rajoitamaan syöttöjä, kun ilman lämpö nousee liikaa.
About 50 asteiseksi.

Vaikkei alkaisikaan, niin hapen suhteellisen osuuden pieneneminen aiheuttaa sen, ettei entisen polttoainemäärän ruiskuttaminen ole järkevää.
Siis, paljon savua-vähän tehoa.

Hyvällä coolerilla on järkyttävä vaikutus moottoriin menevään ilman määrään.
Tämä on helppo todentaa ilmamassamittarisissa autoissa, joissa sen tiedon saa helposti "ulos".
Kannattaa miettiä, laitanko "jonkun toisen auton vanhan", vai uuden, vaikkapa vaan esin kiinalaisen, joka taitaa kuitenkin olla aikas hyvä.

Coolerin toiminnan yksi elementti on se jäähdyttämien, toinen on se, kuinka (vähän) se vastustaa ilman kulkua samalla.

Hyvällä ja suurella coolerilla ahtoilman lämpö nousee suuremmillakin paineilla vaan aivan pikkuisen ulkoilmaa korkeammaksi.

(Ahdetussa) moottorissa riittävän viileä, moottoriin menevä ilma on erittäin tärkeää.
Kuumassa sylinterissä nimittäin imuilma lämpiää heti uudestaan ja tämä lämpiäminen (=täyttösuhteen huonontuminen) alkaa siis jo heti, ennen puristustahdin alkua.
Jos jo aluperin sisään menevä ilma on "vähähappista", niin tosiaankin kuuma moottori vaan entisestäänkin huonontaa tilannetta.

Hyvä cooleri on tärkeä.
Helpoin tapa saada "ilmaisia" heppoja ja vieläpä lisäten moottorin hyvinvointia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Helppo tapa huijata cdi:n lämpöanturia.

Ota anturi irti ahtoputkesta ja laita vaikka muovipussiin johdon päähän kauas kuumista kohteista. tällöin anturi ei mittaa muutakuin pussissa olevaa ilmaa.

Tulppaa anturin paikan jollain sopivalla esineellä ja klemmarilla. 14mm pultinpätkä käy hyvin...Pitkissä kiihdytyksissä veto pysyy parempana näin persdynolla.

Tiedetään, ei ole hyväksi moottorille yms.... :lol:
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

olen todella amatööri näissä turbo asioissa mutta kuitenkin heräsi kiinnostus, että mistäs moisen mittarin saisi ? siis ihan sellaisen esim 2" viisari näytöllä olevan...
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Wigilante kirjoitti:olen todella amatööri näissä turbo asioissa mutta kuitenkin heräsi kiinnostus, että mistäs moisen mittarin saisi ? siis ihan sellaisen esim 2" viisari näytöllä olevan...
Niitä kyllä varmaan on autotatvikeliikkeistä lähtien Biltemat jne. mutta miten mahtaa vaseaika olla pitkä näissä viisarivehkeissä? Meinaan vaan että jos vasteaika on pitkä niin koko mittari on hyödytön. Ja toisaalta rakenteluvaiheessa se tieto on olennainen. Näkee riittääkö käytössä oleva kenno vai pitääkö hankkia järeämpiä vehkeitä. Jälkeenpäin voi tietty aina tarkistaa kaipaako kenno ultrapesuria. Ei silti voihan sellaisen laittaa ihan pysyvästikkin sopivaan paikkaan.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

joo kyllä ihan pysyvän mittarin haluaisin mutta saisi kyllä olla vasteajaltaan hyvä kun tosiaan turha vartin viiveellä kyttäillä mitä tahansa mittaria :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
NFS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 228
Liittynyt: Su 10.10.2004 15:53
Paikkakunta: Nivala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NFS »

Kattelin tosta oman mesen penkitys logista ilmanlämpö arvoja.
Vedon alussa n21c lopussa 27c. Vetoja useita, arvot aikalailla samoja.
Vastaa Viestiin