Vetokoukku ja automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Vetokoukku ja automaatti

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

Tarkoitus on laittaa vetokoukku MB 190E 2L autom. -87 :kaan
ja tuossa ruokatunnilla lueskellessani Biltemaa pisti silmään siellä ollut huomautus: "jotkut automaatit vaativat öljynlauhduttimen jotta vetokoukku saadaan katsastettua" !!!!!!!

Tarvitseeko 190E automaatti öljynlauhdutinta vetokoukun takia?

Onko kenelläkään vetokoukkua automaatissa? Onko automaatin kanssa sitten jotain ongelmia?

Ei kai vetokoukkua enää tarvitse erikseen katsastaa? vai muistanko väärin?

Tarkoitus on vetää kevytperäkärryä, jossa saattaa pahimmillaan olla kyydissä n. 300kg moottorikelkka ja viikonlopun mökkitarvikkeet.
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Mersussa on automaatin öljynjäähdytin vakiona, eikä vetokoukkuakaan nykyään tarvi katsastaa vanhemmissa autoissa. (olisko vm2000 ja vanhemmat)
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Jukka K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:18
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

jatkoa kysymykseen

Viesti Kirjoittaja Jukka K. »

01.04.2000 jälkeen rekisteröidyn henkilöauton vetokoukun tulee olla EU-hyväksytty!

entäpä jos on tuontiauto ja rekisteröity suomeen vasta tuon 1.4.2000 jälkeen?
__________________
1987 MB 190E automatic
1996 Fiat Granduca

Take It Easy Is Job 1.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: jatkoa kysymykseen

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jukka K. kirjoitti:01.04.2000 jälkeen rekisteröidyn henkilöauton vetokoukun tulee olla EU-hyväksytty!

entäpä jos on tuontiauto ja rekisteröity suomeen vasta tuon 1.4.2000 jälkeen?
Vetokoukun? Ettei kyseessä olisi se, että itse koukun tulee olla tietyt normit täyttävä.?!

Muutenhan automaatti on hyvä vetäjä. Mersussa on-kuten todettua- lauhdutin vakiona, eikä tuo 300 kg kelkka nyt niin iso kuorma ole. Monella melkein sama kuorman paino tulee jo, kun anoppi istahtaa kyytiin... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Re: Vetokoukku ja automaatti

Viesti Kirjoittaja G280E »

[quote="87 :kaan
ja tuossa ruokatunnilla lueskellessani Biltemaa pisti silmään siellä ollut huomautus: "jotkut automaatit vaativat öljynlauhduttimen jotta vetokoukku saadaan katsastettua" !!!!!!!
.[/quote]

enpä ole aiemmin kuullutkaan et katsastuksessa puututtaisiin moiseen...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

no toivottavasti puuttuvat... auton omistajan etuahan ne silloin ajaisivat laatikko remontin välttämisellä...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei ole ollut mitään ongelmia vetää vaunua automaatilla... vaikka Kovilin koukku ei niin mahdottoman hyvin W123:n kauniiseen perään istukaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Muistaakseni W124 300 Turbodiesel 4Matic oli ainankin varustettu ylimääräisellä öljynlauhduttimella - mutta tietenkään ei tule mieleen että oliko kyse automaatin vai moottoriöljyn lauhduttimesta - jos auto oli tilattu valmiiksi tehtaalla asennettavalla alkuperäisellä MB-vetokoukulla.

Silloin se sijaitsi ainankin repsikan puolen etulokasuojassa...Kerranpa näin tälläisen laitoksen.

Kyseessäolevassa autossa oli muuten tavaratilassakin ylimääräinen lämppärin kenno ja pieni tuuletin. Se oli ikäänkuin lisälämmitin. Sellaista en ole muissa farmareissa nähnyt.

Olettekos te muut kuulleet tälläisestä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mesedesi kirjoitti:Muistaakseni W124 300 Turbodiesel 4Matic oli ainankin varustettu ylimääräisellä öljynlauhduttimella - mutta tietenkään ei tule mieleen että oliko kyse automaatin vai moottoriöljyn lauhduttimesta - jos auto oli tilattu valmiiksi tehtaalla asennettavalla alkuperäisellä MB-vetokoukulla.

Silloin se sijaitsi ainankin repsikan puolen etulokasuojassa...Kerranpa näin tälläisen laitoksen.

Kyseessäolevassa autossa oli muuten tavaratilassakin ylimääräinen lämppärin kenno ja pieni tuuletin. Se oli ikäänkuin lisälämmitin. Sellaista en ole muissa farmareissa nähnyt.

Olettekos te muut kuulleet tälläisestä?
Joo, turbodieselissä moottoriöljyn jäähdytin on vakiona, löytyy kuskin lokarista. Automaatin öljynjäähdytin on integroitu syylariin, löytynee kaikista automaateista vakiona.

Tavaratilan lämmitin on farkkujen lisävarusteena, harvinainen ja mielestäni tarpeeton jos ei ole 7:lle rekisteröity.
tomaatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 26.02.2004 11:41
Paikkakunta: yläne

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ei niistä koukuista niin tarkkoja olla kun luullaan, olen tehnyt itsekin ja hyvin meni läpi, sanoo vaan et kyltti on lähteny irti. Se tomaateista ja koukuista et vedin joskus traileria(1600kg) noin 900km niin kyllä öljyt palo entisiks joten vastaavien kestotestien jälkeen kannattaa vaihtaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Raskaassa vedossa kannattaa automaatissa käsinvaihtamalla valita pykälä niin, että moottorissa on niin paljon kierroksia, ettei turbiini luista. Näin öljyt lämpenevät huomattavasti vähenmän. Tuo on muuten ainakin joidenkin vanhenpien mersujen ohjekirjoissa.
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

perttu k kirjoitti: Tuo on muuten ainakin joidenkin vanhenpien mersujen ohjekirjoissa.
Ohjekirjasta:
Ajo perävaunun kanssa
Nousuissa ei moottorin saa antaa käydä liian alhaisella kierrosluvulla. Ohjelmanvalitsin asetetaan asentoon "S" ja hyvissä ajoin, nousun jyrkkyydestä riippuen, siirretään valitsinvipu asentoon "3" tai "2".
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Mauri H. kirjoitti:Tavaratilan lämmitin on farkkujen lisävarusteena, harvinainen ja mielestäni tarpeeton jos ei ole 7:lle rekisteröity.
Oletko nähnyt livenä? Millainen toteutus?

Olis meinaan tarpeen meillä kun on rek. 7:lle. Tuppaa oleen takaosan lasit jäässä jo pikkupakkasilla.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Vastaa Viestiin