tein tuossa koneremontin hiljattain mutta jakoketjua ja kiristintä ei tullut vielä vaihdettua.ei tietoa onko ikinä vielä vaihdettu joten meinasin sen nyt ihan varmuuden vuoksi käydä veholla vaihdattamassa.2-rivinen ketju ja 300dt.
kannattaako tuo ketju ja kiristin ostaa vehon alkuperäisenä vai onko kl-varaosien vastaavat yhtä hyviä ellei jopa samaa kamaa?ketju 63e ja kiristin 55e kl-varaosilla(veholla tuplana?).monesti on tullut huomattua että moni osa maksaa veholla vähintään puolet enempi kuin kl-varaosilla .kl-varaosilta tilaukseen menossa muuta osaa niin voisi tuon ketjun ja kiristimenkin mahdollisesti tilata myös sieltä
Käsittääkseni saat KL:lta samaa kamaa, kun pyydät alkuperäistä.
Vaikka tavarassa ja pakkauksissa ei olisi MB-tähtiä, niin osat
pitäisi olla täysin vastaavia samalta valmistajalta (alihankkija),
kun kyseessä on alkuperäislaatu.
Jos teettäisin työn Vehossa, antaisin luultavasti Vehon käyttää
omia osiaan.
Jos homman teettää muualla, tulisi korjaamolla olla sen verran
taitoa, että käyttävät ketjutyökalua eivätkä vasaraa ketjun niittaamiseen.
Vasarointi voi hajottaa paikkoja.
Jos homman teettää muualla, tulisi korjaamolla olla sen verran
taitoa, että käyttävät ketjutyökalua eivätkä vasaraa ketjun niittaamiseen.
Vasarointi voi hajottaa paikkoja.
juuri tämän takia arvelin ihan veholla käyttää että saavat niitata ketjun sillä oikealla työkalulla
on siis uuden mallinen ....onko ketju venynyt Question ...jos ei niin miksi vaihdat Question ...vaihdetaan vain tarvittaessa
joo uuden mallin kaksi rivinen.en osaa sanoa onko se pahemmin venynyt ja onko ikinä vaihdettu,tuskin ihan nätisti se kone pyörii kylläkin.arvelin vaihtaa varmuuden vuoksi kun auto on st käytössä ja kone juuri remontoitu,menisi ihan hukkaan koko remontti jos sattuisikin käymään niin huono munkki että ketju katkeaa ja kone solmussa
Ei se haittaa vaikka sen vaihtaa koska pienikin venymä aiheuttaa ajoitus ongelmia syöttöpumpussa ja venttiileissä. Tilasin aikaa suutinhuoltoon ja asentaja sanoi että ennen kuin tuot auton vaihdata nokkaketju. Silloin onnistuminen on varmempaa. Kestää se kyllä ajaa varmaa tuollaiset 500-600 tuhatta. Autollani on ajettu noin 200 000 km.
Ai sillä on velikin samalla alalla?
Mahtaisiko KL myydä kyseistä tuotetta?
Meikäläinen panee paljon arvoa tiedolle, jonka saa mieheltä, joka ihan työkseen duunaa mersuja. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=23139
eiku se olikin siskonkaimankaveri tai jtn, aika heikko läppä
...no pistäkääpä tähän jatkoksi listaa kavereista kenellä on uuden mallinen ketju katkennut ...saahan niitä toki vaihtaa mutta melkein sanon että silloin on suurempi riski jos vaikka niittaaja tyrii
No aja sinä sitten venyneellä ketjulla! ja onhan siinä tietysti yksi jännitysmomentti lisää elämään. Työkaverilla katkesi syksynä tuplaketju ja kilsoja oli vajaa 600000 km. Sanottiin sille vielä viimekesänä että vaihdata tuohon ketju mutta ei uskonut
Ketju oli vaan kesken ajon katkennut ja lopputuloshan me tiedetäänkin. Se mikä sen ketjun katkeamisen aiheutti jäi epäselväksi. Näkyvää syytä katkeamiselle ei löytynyt joten syyksi epäiltiin metallin "väsymistä".
...ettei vaan ensin vanhanmallinen alipainepumppu poikinut kuulat väliin ...no mutta eihän se koskaan pahitteeksi ole vaihtaa uutta mutta monesti riskit ovat paljon korkeammat siinä asiassa että vaihdon yhteydessä käy fiba ...kun siinä että uusi 2 rivinen ketju katkeaa ...noista on yleensä löytynyt aivan toinen "muuttuva tekiä" syyksi katkeamiseen
Käytin hovihuoltajalla 124/88 250 TD mittarissa 300 tkm kansipahvin vaihdossa (pientä tihkumista moottorin kylkeen). Kansi käytettiin oikaisussa. Samalla vaihdettiin hydrauliset nostajat, ohjurit ja tarkastettiin kaikki muut mahdolliset vikakohteet. Soitteli ja kysyi onko ketju vaihdettu. Ketju kaksirivinen. Kilometrit sitä luokkaa että suositteli vaihtoa. Olin jo vaihdattanut hänellä kolmisen vuotta sitten niin eipä tarvinnut nyt eikä tee vasaralla vaan kyseiseen tehtävään tarkoitetulla niittaajalla.
Vasaramiehet on erikeen. Ollut asentajana aikanaan mersun tehtaalla hommissa ja tekee vain mersuja. Käyttänyt hänellä jo viitisentoista vuotta huollossa eikä koskaan moitteen sijaa töiden suhteen eikä hinnan. Parempi huoltaa ja korjata ennenkuin paikat rikkoutuu. Selviää siten halvemmalla ja vähemmillä murheilla
cuuno kirjoitti:...ei se uuden mallinen katkea ...käyppä näyttämässä vaikka veholla ...tarkistavat kunnon öljykorkista
Mistäs sen uuden mallin ketjun erottaa?
Tarkastin juuri ajoitusmerkit (kampiakseli/nokka-akseli) varmuudella ainakin 450tkm ajetusta 200D:n koneesta. Ei löytynyt havaittavaa heittoa, eli ajetaan eteenpäin .
Mietin tuossa että voisiko auton käyttötavalla olla merkitystä ketjun venymiseen? Ainakin tavara-autot ovat monesti kovalla rasituksella. Omallanikin on ajettu suurinosa kilometreistä pohjoisnorjassa joten ei ihme ettei merkit täsmää nokka-akselilla.
Vitomies kirjoitti:Mietin tuossa että voisiko auton käyttötavalla olla merkitystä ketjun venymiseen? Ainakin tavara-autot ovat monesti kovalla rasituksella. Omallanikin on ajettu suurinosa kilometreistä pohjoisnorjassa joten ei ihme ettei merkit täsmää nokka-akselilla.
Minä olen ymmärtänyt että se voima välittyy renkaalle kardaanin tai etuvetoisessa vetoakselin välityksellä eikä nokkahihnan. Pikemminkin noissa kierroskoneissa nopeat kierrosten muutokset rasittavat ketjua ja tietysti suuret kierrokset. Ei Vitoissa paljon kierroksia tai kierrosten muuttumista esiinny. Luulen että sillä on vain ajettu niin paljon, eikä ne kyllä täsmää vaikka on ihan ehta ketju ja vähän ajettu. Sitä en tiedä meneekö merkit sitten paremmin kohdalleen kun kone käy, kun katselin ketjun ollessa "löysänä".
Onko 99 , 2 satasessa cdi ssä se "uudempi" kaksirivinen ketju, jonka pitäs kestää sitten kauan? 320 ajettu, pitäskö tehdä vaihto-operaatio sille ketjulle tai ei, onko noihin vaihdeltu niitä ?
Vitomies kirjoitti:Mietin tuossa että voisiko auton käyttötavalla olla merkitystä ketjun venymiseen? Ainakin tavara-autot ovat monesti kovalla rasituksella. Omallanikin on ajettu suurinosa kilometreistä pohjoisnorjassa joten ei ihme ettei merkit täsmää nokka-akselilla.
Siis vaikka vetäisit kerrostaloa perässäs,ei venuta nokkaketjua.Ketjua venyttää nopeat kierrosten vaihtelut,dieselissä niitä on vaikea saada muutoin nopeasti muuttumaankaan kuin moottorijarrutuksella.Silloinkin pitää olla manuaalivaihde ja vauhdissa pientä silmään.Silloin rytkäsee... Eikä tee tietysti kovin hyvää moottorille ja voimansiirrollekaan.Automaatti on paljon "hellempi" moottorijarrutuksessa.
Kokemusta on 123:sta 300:sta jolla ajoin 166 000:sta 500 000:n ja ajoitus AIVAN kohdallaan.
Eikä ketjua ollut vaihdettu.En paljoa moottorilla jarrutellu...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
kumma juttukun tossa töissä kattelee pumpun ajotuksia vanhalla ketjulla ni on pielessä... ja on oikein kuluneita tappeja niissä sitten kun ottaa ja vaihtaa... että kyllä ne oikeesti kuluu siellä
Uudella ketjulla ajotusmerkit tulee kohdalleen.
Oikeilla työkaluilla saa uuden ketjun kunnolla liitettyä.
Kulkupuolessa ja äänissä ei ollut mitään eroa, oli se ketju vanha tai uusi. Pumpun ajotus on tärkeämpi.
Nii ja motonetin ketju on sama kuin kl:n ketju. Motonetissä halvempi.