väyrystä ostamassa.......
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
väyrystä ostamassa.......
Meille kaupataan kovasti tuommosta 220 väyrystä cdi koneella, vuosimalli on 2001. Auto on kaikin puolin siisti, ainut minkä huomasin oli että ne pienemmät ajovalon "lasit" jotka ovat muovia olivat kuluneet jo aika pahoin, tuskin vaikuttaa kaupantekoon....
Muuten ihan ok ja kilsoja vähän yli 300 tuhatta, pitää paikkaansa (tarkistettu) kyselenkin että minkämoisia kokemuksia foorumilaisilla on kys. mallista ? onko tässä mallissa jotain erityistä mitä pitäisi huomioida ?
Muuten ihan ok ja kilsoja vähän yli 300 tuhatta, pitää paikkaansa (tarkistettu) kyselenkin että minkämoisia kokemuksia foorumilaisilla on kys. mallista ? onko tässä mallissa jotain erityistä mitä pitäisi huomioida ?
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Tarkista ettei suuttimet vuoda. Jos löpö haisee tai suuttimien juurella on märkää niin kallis korjata.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
väyrynen
itselläni oli semmoinen käsitys että ruosteviat olivat pääosin alkuvuosien ongelmaa -99 asti. 

mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
väykky
ihan manuaali on (vaimon harmiksi). koneen huolto näissä taitaakin olla arvokkaampaa kuin 124 sissa.
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Re: väykky
On todellakin. Voisi sanoa, että 124sen pitäminen oli ilmaista verrattuna väykkyyn. Samalla kuitenkin on menty monessa asiassa eteenpäin. Kyyti on onneksi aivan eri luokkaa, mutta ruoste vaivaa samalla lailla tai ehkä pahemminkinpastori paholainen kirjoitti:ihan manuaali on (vaimon harmiksi). koneen huolto näissä taitaakin olla arvokkaampaa kuin 124 sissa.

Harmi ettei ole automaatti. Mielestäni tuo mersun laatikko vaihtaa todella nätisti ja oma toimii moitteettomasti vaikka kilometrien mukaan ollaan jo lähellä kuuta. Alustaan menee osia silloin tällöin, polttoainejärjestelmäkin voi kaivata aikanaan huoltoa, mutta kuten sanoin: kyseessä on maailman paras auto. Osta pois tai etsi vastaava automaatilla

_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
Re: Niin
Juuri näi eikä loppua näy, eikä ole uudemmat sen parempiae320 kirjoitti:Väykyssä ruoste kuplii ehjän ja vahatun maalipinnan alta sinkityksen virheiden takia, siinä ei huolenpito auta.Simp kirjoitti:Kaikki paitsi muovi ruostuu, jos ei pidä huolta
En jaksa edes alkaa kritisoimaan Vehon hintoja. Ainakin pohjalainen hyvän maineen omaava paja suoriutui kuitenkin asiakkaan kannalta edullisemmin tuostakin. Ehdotan kirjoitussääntöihin lisättäväksi pykälän, joka kieltää mersun huollon kalliiksi moittimisen henkilöiltä jotka huoltavat autonsa veholla.rtlp23 kirjoitti:Tuota suuttimen vuotoasiaa joku piti kalliina ja olihan se: Veho otti kaikkien suuttimien irrotuksesta, puhdistuksesta ja kasaamisesta melko tasan 500 €.
_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
Re: Niin
Paskaa. Vai onko kokemusta miten uusien mersujen ruostumisesta? -04? -05? -06? -07? -08? Ihme kitinää. Fanaatikon leimanhan tässä ottaa itselleen, mutta kyllähän se niin on että huoltovapaata autoa ei ole vielä keksitty. Niin ja merkkiähän saa vaihtaa. Ei täällä ole pakko joka väliin lykätä surkeaa oloaan kun taas autossa on uusi kupla maalipinnassa.eurocity kirjoitti:Juuri näi eikä loppua näy, eikä ole uudemmat sen parempiae320 kirjoitti:Väykyssä ruoste kuplii ehjän ja vahatun maalipinnan alta sinkityksen virheiden takia, siinä ei huolenpito auta.Simp kirjoitti:Kaikki paitsi muovi ruostuu, jos ei pidä huolta
_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
Joo, kyllä omien kokemuksien perusteella mersu otti opiksensa ja ruosteongelmille tuli piste w211 mallissa (alkaen 3/2002).
Lokarit, konepelti, takaluukku, alustan osia alumiinista ja täyssinkitystä kehiin.
Mutta aikahan tuon näyttää, miten w211 kestää. Nyt vanhimmat 6 vuotisia, luulisi tuossa ajassa ongelmien jo näkyvän?
Lokarit, konepelti, takaluukku, alustan osia alumiinista ja täyssinkitystä kehiin.
Mutta aikahan tuon näyttää, miten w211 kestää. Nyt vanhimmat 6 vuotisia, luulisi tuossa ajassa ongelmien jo näkyvän?
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Ohan niitä ruostumisia alkupään W211 malleista raportoitukin, ja todella pahoja ruostumisia ovatkin olleet... Aika pieni ongelmahan se ruoste silti loppupeleissä on. Ruostuuhan ne E39 ja E46 Bemaritkin. Ja jos esim. Toijjotilla ajettais yhtä paljon, niin kyllä nekin varmaan happanis. Ei tässä nyt äkkiseltään pohdittuna kuitenkaan W210:llä eli Väyryselläkään oikein kilpailijoita kokoluokassaan ole, joilla pystyis tyyliin joku 600 tkm ajelemaan jotenkuten. Se näissä on hyvä, että moottori, voimansiirto, sisusta yms. on tehty kestämään. Vielä ku ois korikin, niin ois täydellinen auto
Tässä eniten ajettuja vuoden 1996 jälkeen valmistettuja diesel-henkilöautoja Nettiautosta, top 20:
1. Mercedes-Benz E (2.2) 220D 1996 685000 km
2. Mercedes-Benz E (2.2) 220 CDI Elegance 2002 679000 km
3. Mercedes-Benz E (2.2) 220D 1997 648000 km
4. Mercedes-Benz E (3.0) E300 TD 1999 645000 km
5. Volvo V70 (2.5) 2.5 TDI Sportswag A 1998 641000 km
6. Mercedes-Benz E (2.2) 220dsl 1996 640000 km
7. Mercedes-Benz C (2.2) 220 D Classic Aut. 1997 632000 km
8. Toyota Land Cruiser (4.0) 4.0 HJ-60 1998 628000 km
9. Mercedes-Benz 300 (3.0) E 300D Elegance 1996 620000 km
10. Mercedes-Benz E (2.9) E 290 TD AUTOM. 1998 620000 km
11. Mercedes-Benz E (0.0) 220 CDI Classic AT 1999 616000 km
12. Mercedes-Benz E (2.2) 220D Classic 1996 606000 km
13. Volvo V70 (2.5) 5D STW 2.5 TDI 1998 604000 km
14. Volvo V70 (2.5) 2,5 TDI 140hv 1999 600000 km
15. Volvo V70 (2.5) Sportswagon 2.5TDI 5d 1997 593000 km
16. Mercedes-Benz 290 (2.9) 1997 590000 km
17. Volkswagen Passat (1.9) 1.9 TDI Turbo diesel 1998 586000 km
18. Mercedes-Benz E (2.2) 200 CDI Classic 2000 585000 km
19. Audi A6 (2.5) 2.5 TDI 4d A 1998 580000 km
20. Mercedes-Benz E (2.2) 220 D 1996 580000 km
Pääasiassahan kaikki paljon ajetut vuoden 1996 jälkeen valmistetut henkilöautot on Mersuja. Joukossa on satunnaisesti aina jokunen Volvo V70, S80, Volkswagen, Lantikka tai Pajero... Tietysti joku yksittäinen Toyotan ihan henkilöautokin löytyy, jolla on ajettu 475 tkm.
Noi 500-600 tkm ajetut Meset on vielä ihan kelpo käyttöpelejä. Mutta kysymys kuuluukin, kuka ostaisi 500 tkm rullatun Volkkarin, Toyotan tai Bemarin mieluummin kuin saman verran ajetun Mersun?
Kyllä tommosen -01:n 220 CDI:n voi ihan hyvin turvallisin mielin ostaa 300 tkm rullattuna. Ite kyllä ottaisin automaattina ehdottomasti, on se vaan niin paljo mukavampi ja käytännöllisempi.

Tässä eniten ajettuja vuoden 1996 jälkeen valmistettuja diesel-henkilöautoja Nettiautosta, top 20:
1. Mercedes-Benz E (2.2) 220D 1996 685000 km
2. Mercedes-Benz E (2.2) 220 CDI Elegance 2002 679000 km
3. Mercedes-Benz E (2.2) 220D 1997 648000 km
4. Mercedes-Benz E (3.0) E300 TD 1999 645000 km
5. Volvo V70 (2.5) 2.5 TDI Sportswag A 1998 641000 km
6. Mercedes-Benz E (2.2) 220dsl 1996 640000 km
7. Mercedes-Benz C (2.2) 220 D Classic Aut. 1997 632000 km
8. Toyota Land Cruiser (4.0) 4.0 HJ-60 1998 628000 km
9. Mercedes-Benz 300 (3.0) E 300D Elegance 1996 620000 km
10. Mercedes-Benz E (2.9) E 290 TD AUTOM. 1998 620000 km
11. Mercedes-Benz E (0.0) 220 CDI Classic AT 1999 616000 km
12. Mercedes-Benz E (2.2) 220D Classic 1996 606000 km
13. Volvo V70 (2.5) 5D STW 2.5 TDI 1998 604000 km
14. Volvo V70 (2.5) 2,5 TDI 140hv 1999 600000 km
15. Volvo V70 (2.5) Sportswagon 2.5TDI 5d 1997 593000 km
16. Mercedes-Benz 290 (2.9) 1997 590000 km
17. Volkswagen Passat (1.9) 1.9 TDI Turbo diesel 1998 586000 km
18. Mercedes-Benz E (2.2) 200 CDI Classic 2000 585000 km
19. Audi A6 (2.5) 2.5 TDI 4d A 1998 580000 km
20. Mercedes-Benz E (2.2) 220 D 1996 580000 km
Pääasiassahan kaikki paljon ajetut vuoden 1996 jälkeen valmistetut henkilöautot on Mersuja. Joukossa on satunnaisesti aina jokunen Volvo V70, S80, Volkswagen, Lantikka tai Pajero... Tietysti joku yksittäinen Toyotan ihan henkilöautokin löytyy, jolla on ajettu 475 tkm.
Noi 500-600 tkm ajetut Meset on vielä ihan kelpo käyttöpelejä. Mutta kysymys kuuluukin, kuka ostaisi 500 tkm rullatun Volkkarin, Toyotan tai Bemarin mieluummin kuin saman verran ajetun Mersun?
Kyllä tommosen -01:n 220 CDI:n voi ihan hyvin turvallisin mielin ostaa 300 tkm rullattuna. Ite kyllä ottaisin automaattina ehdottomasti, on se vaan niin paljo mukavampi ja käytännöllisempi.
- pastori paholainen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 152
- Liittynyt: Ti 01.03.2005 19:03
- Paikkakunta: etelä pohjanmaa
väykky 220 CDI
Nyt on uusi malli tullut vanhan rinnalle, mitään kuplimisia? ei ole..kivenhakkaamia kyllä joita on myös meikkailtu. Toivottavasti meidän perhe ajaa myös täälläkin mersulla paljon, kuten edellisilläkin malleilla. Kiitoksia mielipiteistä ja komenteista..
ps. YLLÄTTÄVÄN TEHOKAS.....
ps. YLLÄTTÄVÄN TEHOKAS.....
mb 200d - 93
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
mb 220 cdi -01
yamaha xv se 1000 midnight special -86
fordson major- 58
---------------------------
ex:
mb e300 tdt -96 ( 124)
mb 190e sportline -91
mb 123 240d -79
ford mustang -70 ht 351cid cleveland 4v
chevrolet sportside -89 350cid
volvoja, opeleita, japseja,....monia muita
Noh..masaf1 kirjoitti:...Noi 500-600 tkm ajetut Meset on vielä ihan kelpo käyttöpelejä. Mutta kysymys kuuluukin, kuka ostaisi 500 tkm rullatun Volkkarin, Toyotan tai Bemarin mieluummin kuin saman verran ajetun Mersun?
Läheltä liippas taas menneellä viikolla, ettei mersu vaihtunut 520 tkm ajettuun tojotaan.
On se kyllä niinkin, että henkilömalliin en vaihtaisi, kuin erittäin hyvästä hinnasta.
Vaan Land Cruiser onkin hiukka eri peli. Eikä paljon kilometrit tunnu.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Ehdotan kirjoitussääntöihin lisättäväksi pykälän, joka kieltää mersun huollon edulliseksi väittämisen ihmisiltä, jotka huoltavat autonsa yli 500 km:n päässä kehä III:lta;=)borco kirjoitti:En jaksa edes alkaa kritisoimaan Vehon hintoja. Ainakin pohjalainen hyvän maineen omaava paja suoriutui kuitenkin asiakkaan kannalta edullisemmin tuostakin. Ehdotan kirjoitussääntöihin lisättäväksi pykälän, joka kieltää mersun huollon kalliiksi moittimisen henkilöiltä jotka huoltavat autonsa veholla.rtlp23 kirjoitti:Tuota suuttimen vuotoasiaa joku piti kalliina ja olihan se: Veho otti kaikkien suuttimien irrotuksesta, puhdistuksesta ja kasaamisesta melko tasan 500 €.
PS. Eivät nuo huoltohinnat firman taloutta kaada, olin vain myötätuntoinen muiden saman ongelman kanssa painivien kanssa...
No hohhoijaa. Minä pystyn perustelemaan kuittien kanssa. Entäs sinun kommentti? Vai pelastaako vanha kunnon silmäniskuhymiö? Ikuinen vääntö luvassa?rtlp23 kirjoitti:
Ehdotan kirjoitussääntöihin lisättäväksi pykälän, joka kieltää mersun huollon edulliseksi väittämisen ihmisiltä, jotka huoltavat autonsa yli 500 km:n päässä kehä III:lta;=)
PS. Eivät nuo huoltohinnat firman taloutta kaada, olin vain myötätuntoinen muiden saman ongelman kanssa painivien kanssa...
Oli miten oli. Minun kokemuksien mukaan Vehon huollot ovat olleet kalliimpia verrattuna erääseen arvostettuun dieselhuollon hintoihin ja onneksi se on vielä kohtuu lähellä (alle 500km). Ehkä firma ei kaadu kalliiseen auton huoltoon, mutta turha sitä on tyhjästä maksaa?
Onnittelut pastorille uudesta perheenjäsenestä. Vuosittain esimerkiksi alkukesästä muistaa tarkistaa korroosiotilanteen ja tehdä tarpeenmukaiset paikkaukset sekä suojaukset niin hyvin menee.
_______________________________
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
W210 220 CDI
ex: 124 200 D
Niin, minun tarkoitukseni oli kertoa, mitä kallis suutinhuolto tarkoittaa käytännössä euroissa mitattuna. Ts. mitä näppäräkätinen voi säästää esim. itse tekemällä.
En ala käymään kiistaa kanssasi huoltohinnoista enkä ainakaan ala vertailemaan pk-seudun ja pohjanmaan hintoja keskenään. Se kun ei alunperinkään ollut tarkoitus.
Kahden viikon kuluttua kerron, mitä maksoi Veholla raidetankojen, pallonivelien sekä koiranluiden vaihto eteen ja kaikkien kumipuslien vaihto taakse. En valita työn kalleutta etu- enkä takakäteen, mutta jollekulle tiedosta saattaa olla oikeastikin hyötyä esim. autokauppaa miettiessään.
Silmäniskuhymiön tarkoituksena oli (jessus että näitä pitää nykyään selittää!) vain viestiä, etten ole halukas ajamaan pohjanmaalle autoa huollattamaan "edullisemman" huollon vuoksi.
En ala käymään kiistaa kanssasi huoltohinnoista enkä ainakaan ala vertailemaan pk-seudun ja pohjanmaan hintoja keskenään. Se kun ei alunperinkään ollut tarkoitus.
Kahden viikon kuluttua kerron, mitä maksoi Veholla raidetankojen, pallonivelien sekä koiranluiden vaihto eteen ja kaikkien kumipuslien vaihto taakse. En valita työn kalleutta etu- enkä takakäteen, mutta jollekulle tiedosta saattaa olla oikeastikin hyötyä esim. autokauppaa miettiessään.
Silmäniskuhymiön tarkoituksena oli (jessus että näitä pitää nykyään selittää!) vain viestiä, etten ole halukas ajamaan pohjanmaalle autoa huollattamaan "edullisemman" huollon vuoksi.
Re: väykky 220 CDI
Onnee vaan Väykylle. Hyvä vehje se on, kun huolehtii ettei alustasta pääse ruostuun.pastori paholainen kirjoitti:Nyt on uusi malli tullut vanhan rinnalle, mitään kuplimisia? ei ole..kivenhakkaamia kyllä joita on myös meikkailtu. Toivottavasti meidän perhe ajaa myös täälläkin mersulla paljon, kuten edellisilläkin malleilla. Kiitoksia mielipiteistä ja komenteista..
ps. YLLÄTTÄVÄN TEHOKAS.....
Tuos on galluppi:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=42737
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -