Forte
Forte
Voiko fortea käyttää tälläisessä vanhassa w124 sarjalaisessa 300td:ssä vm.95 ?
Yksi pullo jäi joskus varastoon,kun pelasin uudempien mesejen kanssa.
Onko kakstahtiöljyllä sama vaikutus?
Tarkoitan tällä tuota dieseljärjestelmän puhdistukseen olevaa ainetta.
Yksi pullo jäi joskus varastoon,kun pelasin uudempien mesejen kanssa.
Onko kakstahtiöljyllä sama vaikutus?
Tarkoitan tällä tuota dieseljärjestelmän puhdistukseen olevaa ainetta.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Kyllä kai sitä kestää laittaa vaikka kuinka paljon, mutta tarve ei oo iso. Yhdessä työautossa oli joskus muinoin ongelmia pumpun elementtien kanssa, niin sitä helpotettiin hetken aikaa 2T:llä. 300 litran tankkiin litra 2T:tä joka toisella tankkauksella, niin hyvin pelasi.petrikar kirjoitti:ot: paljonko sitä kakstee öljyä kestää laittaa dieselin sekaan? Jos vaikka täyteen tankkiin lirauttaa...
Joskus on käytetty harrastushommissa kertajuttunakin, kun Volvon suutin on ruvennut jumittamaan. Ensin 2T:tä että alkaa pelittää kunnolla ja sitten reilummin runtua kotvan aikaa, että palaa paskat pois.time kirjoitti:Missä tapauksessa 2T öljykäsittely on paikallaan. Riittääkö kerta vai tuleeko kysymykseen jatkuva käyttö?
Jos sitten taas on kiinnileikkautumaa elementissä (kuten tuon työauton kohdalla), niin 2T:tä käyttämällä pystyy vaan helpottamaan oireita, kuntoon se tulee vaan penkissä.
Kun vaihdat polttoaineen suodattimen, niin laita se aine sinne uuteen
suodattimeen, jos on tarkoitus puhdistaa suuttimet. Aineen pitäisi olla
noin 40% (loput dieseliä), jotta se kunnolla puhdistaisi. Tankissa
se valmistajan mukaan "tappaa bakteerit". Valmistaja ei erittele, mikä
bakteeri tykkää lisääntyä dieselöljyssä.
suodattimeen, jos on tarkoitus puhdistaa suuttimet. Aineen pitäisi olla
noin 40% (loput dieseliä), jotta se kunnolla puhdistaisi. Tankissa
se valmistajan mukaan "tappaa bakteerit". Valmistaja ei erittele, mikä
bakteeri tykkää lisääntyä dieselöljyssä.
Nimeä en muista, mutta ko. pöpö on ongelma ainakin veneiden tankeissa, jotka seisovat talvet paikallaan. Pasillien seurauksena kehkeytyy kai jonkinmoista kiusallista limaa, joka täyttää linjat ja suotimetJarkkoN kirjoitti:Kun vaihdat polttoaineen suodattimen, niin laita se aine sinne uuteen
suodattimeen, jos on tarkoitus puhdistaa suuttimet. Aineen pitäisi olla
noin 40% (loput dieseliä), jotta se kunnolla puhdistaisi. Tankissa
se valmistajan mukaan "tappaa bakteerit". Valmistaja ei erittele, mikä
bakteeri tykkää lisääntyä dieselöljyssä.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joopajoo,kyllä taas tuntuu että noilla litkuilla on vaikutusta siihen että rahat häipyy,ei mitään muuta.Ite olen ajellut mersun dieselillä vuodesta -75 enkä koskaan ole tarvinnut mitään puhdistuslitkuja.Diesel eli polttoöljy itsessään on hyvä liuotin ja puhdistusaine.Mutta tämmösiä litkuja sitten kaupataan niin ihmisille kuin ihmisten koneille.Onkohan tosta fortesta,joka sillointällöin aina mersufooumillekin ilmestyy,mitään puolueetonta tutkimusta olemassa? Valmistajahan aina mainostaa tietysti litkun tehoavan mihin syöpään tahansa.JarkkoN kirjoitti:Joo, jotain leviä siellä tankissa voi muhia, Forten valmistaja vaan ei kerro
tarkemmin. Mutta siis tankkiin laitettuna puhdistuu vain polttoaine, suuttimien
puhdistamiseksi pitää saada vahva seos aikaan ja se käy helpoimmin
pa-suodattmen kautta.
Viimeisimmässä Tekniikan Maailmassa on hyvä artikkeli just noiden mottorien ja polttoaineiden boostereista.--- EI MITÄÄN havaittavaa ja mitattavaa vaikutusta.Paitsi lompakossa.Kokemusta ei ko. aineesta ole mulla mutta epäilyjä sitäkin enemmän.Voin olla myöskin väärässä,mutta sitäkin epäilen...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Dieselissä lienee sama "bakteeri" mikä aiheuttaa suihkumoottorien polttoaineessa (kerosiinia pääosin) ongelmaa jos pidemmän aikaa seisoo vehje käyttämättömänä tai siis se polttoaine eikä veheJarkkoN kirjoitti:Kun vaihdat polttoaineen suodattimen, niin laita se aine sinne uuteen
suodattimeen, jos on tarkoitus puhdistaa suuttimet. Aineen pitäisi olla
noin 40% (loput dieseliä), jotta se kunnolla puhdistaisi. Tankissa
se valmistajan mukaan "tappaa bakteerit". Valmistaja ei erittele, mikä
bakteeri tykkää lisääntyä dieselöljyssä.

Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Forte
Niin,kyllä se varmaan niinkin on ,että ihmisille myydään mitä ihmeellisempiä
asioita.
Kokeilin tosiaan fortea vanhassa c-mallissa.Tiedän yhden tapauksen,että kaveri oli laittanut suodattimen täyteen fortea ja käyttänyt sen jälkeen konetta hetken.Oli kai poistunut "ns.pumppuongelma".Epc.merkkivalo ei enää syttynyt ja kalliilta korjaukselta välttyi.Oliko sitten hyvää tuuria vai kenties sattumaa...
Itsellä ei moinen aine tepsinyt vaan lucas oli korjautettava......
Kyllähän toimiva järjestelmä ei muuta kaipaa,kuin naftaa.Sitäkin harvoin.
Kakstahtiöljyä olen itse käyttänyt.Toiset ovat käyttäneet pientä määrää kakstahtibensaa lapin oloissa.
Kuulin joskus,että joku oli laittanut tankkiin automaattiöljyäkin pieniä määriä.
Oli kai ollut selittämistä joskus ratsiassa,mistä moinen punainen väri
asioita.
Kokeilin tosiaan fortea vanhassa c-mallissa.Tiedän yhden tapauksen,että kaveri oli laittanut suodattimen täyteen fortea ja käyttänyt sen jälkeen konetta hetken.Oli kai poistunut "ns.pumppuongelma".Epc.merkkivalo ei enää syttynyt ja kalliilta korjaukselta välttyi.Oliko sitten hyvää tuuria vai kenties sattumaa...
Itsellä ei moinen aine tepsinyt vaan lucas oli korjautettava......
Kyllähän toimiva järjestelmä ei muuta kaipaa,kuin naftaa.Sitäkin harvoin.
Kakstahtiöljyä olen itse käyttänyt.Toiset ovat käyttäneet pientä määrää kakstahtibensaa lapin oloissa.
Kuulin joskus,että joku oli laittanut tankkiin automaattiöljyäkin pieniä määriä.
Oli kai ollut selittämistä joskus ratsiassa,mistä moinen punainen väri

w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Talvella käyttö on suositeltavaa joka toiseen tankilliseen kahvikupillinen 2Töljyä.time kirjoitti:Missä tapauksessa 2T öljykäsittely on paikallaan. Riittääkö kerta vai tuleeko kysymykseen jatkuva käyttö?
Kesällä voi pistää kerran tai kaksi. Kesälaadussa on huomattavasti parempi voitelu kuin talvilaadussa, niin tällöin aika turhaa jatkuvasti käyttää.
220.128 Black Mirror
jsmaa kirjoitti:Joopajoo,kyllä taas tuntuu että noilla litkuilla on vaikutusta siihen että rahat häipyy,ei mitään muuta.Ite olen ajellut mersun dieselillä vuodesta -75 enkä koskaan ole tarvinnut mitään puhdistuslitkuja.Diesel eli polttoöljy itsessään on hyvä liuotin ja puhdistusaine.Mutta tämmösiä litkuja sitten kaupataan niin ihmisille kuin ihmisten koneille.Onkohan tosta fortesta,joka sillointällöin aina mersufooumillekin ilmestyy,mitään puolueetonta tutkimusta olemassa? Valmistajahan aina mainostaa tietysti litkun tehoavan mihin syöpään tahansa.JarkkoN kirjoitti:Joo, jotain leviä siellä tankissa voi muhia, Forten valmistaja vaan ei kerro
tarkemmin. Mutta siis tankkiin laitettuna puhdistuu vain polttoaine, suuttimien
puhdistamiseksi pitää saada vahva seos aikaan ja se käy helpoimmin
pa-suodattmen kautta.
Viimeisimmässä Tekniikan Maailmassa on hyvä artikkeli just noiden mottorien ja polttoaineiden boostereista.--- EI MITÄÄN havaittavaa ja mitattavaa vaikutusta.Paitsi lompakossa.Kokemusta ei ko. aineesta ole mulla mutta epäilyjä sitäkin enemmän.Voin olla myöskin väärässä,mutta sitäkin epäilen...
Aika hiljaista on...Siis esitin kymysyksen: Onko tästä fortesta jotain puolueetonta tutkimusta olemassa? Ne jotka on kokeilleet voisivat vastata.
Toinen asia on että jos koneet seisoo puoli vuotta niinkuin veneet todennäköisesti,on ilmiselvää etä sakkautrumista tapahtuu.Mutta silloinhan asiaa auttaa voimakas polttoaineen hämmentäminen.Jos aineet on oleet toisiinsa sitoutuneena ennenkin,sitoutuvat ne uudestaan.Ei niistä kiintoainetta jää.
Syy miksi tartun tähän aiheeseen on ärtymys näiden ns. helppoheikkien
hyväuskoisille ihmisille kauppaamiin humpuukituotteisiin.(En tarkoita tällä Fortea,koska mulla ei ole siitä kokemusta,epäilys kylläkin). Vaan yleensä tuotteita kohtaan joilla ei ole luvattua vaiutusta. No,osa ihmisistä elää tällä pettämisellä,mutta,mutta...
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
huu haa innasen juttuja nuo
ollaan kokeiltu. ei mitään vaikutusta, pelkkää kusetusta. toki purkki on hieno ja hinta.... moottorin sisäiseen pesuun olen joskus pistänyt polttoöljyä ja toki ensin öljyt pois. parin tonnin kierroksilla muutama minuutti varovasti niin irtoaa paskat mukavasti.

Partanen.net
No jopas oli perustelut..."ei mitään vaikutusta..." siis mihin? Mulla ainakin polttoaineen sekaan laitettava forte lähes tuplasi suuttimen(1 suutin vuotaa enemmän kuin muut) vuodon jo parin tankillisen jälkeen...joka ei siis ollut toivottu tulos.jopi62 kirjoitti:huu haa innasen juttuja nuoollaan kokeiltu. ei mitään vaikutusta, pelkkää kusetusta. toki purkki on hieno ja hinta.... moottorin sisäiseen pesuun olen joskus pistänyt polttoöljyä ja toki ensin öljyt pois. parin tonnin kierroksilla muutama minuutti varovasti niin irtoaa paskat mukavasti.


-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 266
- Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
- Paikkakunta: Pori
Vuodon? Öö...eikös se sitte puhdistannu kun kerta vuotokin lisäänty?Kettunet kirjoitti:No jopas oli perustelut..."ei mitään vaikutusta..." siis mihin? Mulla ainakin polttoaineen sekaan laitettava forte lähes tuplasi suuttimen(1 suutin vuotaa enemmän kuin muut) vuodon jo parin tankillisen jälkeen...joka ei siis ollut toivottu tulos.jopi62 kirjoitti:huu haa innasen juttuja nuoollaan kokeiltu. ei mitään vaikutusta, pelkkää kusetusta. toki purkki on hieno ja hinta.... moottorin sisäiseen pesuun olen joskus pistänyt polttoöljyä ja toki ensin öljyt pois. parin tonnin kierroksilla muutama minuutti varovasti niin irtoaa paskat mukavasti.
Ai mistäkö tiedän...no testeri ennen ja jälkeen kertoi asian. Ennen sitä ja sen jälkeen pysynyt vakiona. Pikkuisen toivois perusteluja näihin juttuihin ettei mee Hevosmiesten jutuiksi....

Vaikea noista kai puolueettomia tutkimuksia on tehdä, kun hetken päästä ei sillä kuitenkaan oo mitään arvoa. Yhdessä porilaisessa tekniikan alan ammatillisessa oppilaitoksessa nuo kehusvat opettajat Fortea, että sikäli ei luulis aivan ilman minkäänlaista pohjaa niidenkään lähtevän laukomaan moisia. Mutta tarkemmin ajatellen ne kyllä istuu siellä päivänvalottomassa bunkkerissa aika lailla semmoisissa olosuhteissa ja on tekemisissäm semmoisten oppilaiden kanssa että saattaapa hyvinkin...
Fortea koskevissa kommenteissa näkyy toistuvan se perusilmiö, jossa vähiten asiasta tietävät ovat niitä joka kärkäimmin kommentoivat.
Faktaa on se, että ko. tuoteet ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja osalta löytyy myöskin autovalmistajien hyväksynnät. Tuotteita on tällöin mahdollista käyttää mm. takuutapauksissa.
Antavatko autovalmistajat hyväksyntänsä tällaiselle huuhaalle? Tuskin.
Faktaa on se, että ko. tuoteet ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja osalta löytyy myöskin autovalmistajien hyväksynnät. Tuotteita on tällöin mahdollista käyttää mm. takuutapauksissa.
Antavatko autovalmistajat hyväksyntänsä tällaiselle huuhaalle? Tuskin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Enpä menis luottamaan.Niinpaljon ihmisiä huijataan nykyisin.Kun ei siitäkään tuotteesta näytä löytyvän mitään puolueetonta tutkimusta.M.K kirjoitti:Fortea koskevissa kommenteissa näkyy toistuvan se perusilmiö, jossa vähiten asiasta tietävät ovat niitä joka kärkäimmin kommentoivat.
Faktaa on se, että ko. tuoteet ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja osalta löytyy myöskin autovalmistajien hyväksynnät. Tuotteita on tällöin mahdollista käyttää mm. takuutapauksissa.
Antavatko autovalmistajat hyväksyntänsä tällaiselle huuhaalle? Tuskin.
Se että niitä käytetään ns. ammattikäytössä ei todista mitään.Kyllä ammattimiehiäkin voidaan huijata hetken aikaa tämmösillä tuotteilla.
Koska se on uskon asia jos luottaa valmistajan sanaan.Pitemmän päälle
sitten kokemus saattaa kertoa ettei hyötyä ollutkaan.Jos vaikutukset ei ole niin selviä että ne heti huomaa,en minä ainakaan mene pistämään rahojani tollasiin.
Näistähän niitä uskontoja syntyy kun ei voida varmasti todistaa että vaikuttaa,eikä ettei.On vähän sama kun peset auton ja lähdet ajamaan niin on kulkevinaan niin hienosti ja kevyesti vaikkei tekniikalle ole tehty mitään.
Mutta saatte uskoa,kaikin mokomin.Tällätavallahan moni humpuukintuottaja voi paksusti.Vrt. mainoskanavien ostoskanavat.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Niin, no sitäpä juuri tarkoitin että kyllä se vaikutti ainakin mulla...mutta siis se vuodon lisääntyminen ei ollut toivottua.nyffikaakoo kirjoitti: Vuodon? Öö...eikös se sitte puhdistannu kun kerta vuotokin lisäänty?![]()
Vaikea noista kai puolueettomia tutkimuksia on tehdä, kun hetken päästä ei sillä kuitenkaan oo mitään arvoa. Yhdessä porilaisessa tekniikan alan ammatillisessa oppilaitoksessa nuo kehusvat opettajat Fortea, että sikäli ei luulis aivan ilman minkäänlaista pohjaa niidenkään lähtevän laukomaan moisia. Mutta tarkemmin ajatellen ne kyllä istuu siellä päivänvalottomassa bunkkerissa aika lailla semmoisissa olosuhteissa ja on tekemisissäm semmoisten oppilaiden kanssa että saattaapa hyvinkin...

Niin en tiedä ketä tarkoitit...mutta minä tiedän vain sen mitä tuossa aiemmin kirjoitin ja sen mitä Vehon huollossa sanoivat. Käyttävät sitä mm. silloin kun joku on tankannut bensaa dieselin sijasta ja järjestelmä putsataan. Ja tietenkin tuo oma kokemus voi olla vaan sattumaaM.K kirjoitti:Fortea koskevissa kommenteissa näkyy toistuvan se perusilmiö, jossa vähiten asiasta tietävät ovat niitä joka kärkäimmin kommentoivat.
Faktaa on se, että ko. tuoteet ovat ammattikäyttöön tarkoitettuja ja osalta löytyy myöskin autovalmistajien hyväksynnät. Tuotteita on tällöin mahdollista käyttää mm. takuutapauksissa.
Antavatko autovalmistajat hyväksyntänsä tällaiselle huuhaalle? Tuskin.

- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3033
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Erikoista miten kokeneet moottorikorjaajat täällä Keski-Suomessa suosittelevat käytettäväksi moista humpuukia!
No sanotaan kokemuksen sana toisesta Forten tuotteesta:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto
Toimi ainakin kun viime kesänä kokeilin omassa W124 200TDssni. Käytin konetta puoli tuntia korotetulla tyhjäkäynnillä, välillä kierroksilla. Jo tämän aikana huomasin tyhjäkäynnin äänen muuttuneen. Kun tyhjensin vanhat öljyt niin voi jösses sitä moskan määrää!
Uusilla öljyillä kone käy aina ihanasti, mutta mainio peli tuo rapiat 540 000 kilsaa ajettu OM601 edelleen on!
No sanotaan kokemuksen sana toisesta Forten tuotteesta:
http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?st ... =1#sisalto
Toimi ainakin kun viime kesänä kokeilin omassa W124 200TDssni. Käytin konetta puoli tuntia korotetulla tyhjäkäynnillä, välillä kierroksilla. Jo tämän aikana huomasin tyhjäkäynnin äänen muuttuneen. Kun tyhjensin vanhat öljyt niin voi jösses sitä moskan määrää!
Uusilla öljyillä kone käy aina ihanasti, mutta mainio peli tuo rapiat 540 000 kilsaa ajettu OM601 edelleen on!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Itse suhtaudun erittäin suurella varauksella erilaisiin ihmeaineisiin ja
varmaankin niistä suurin osa on ihan roskaa ja pikemmin
vaarattomia tai haitallisiakin kuin hyödyllisiä.
Fortea kohtaan minulla on kuitenkin hiukan kunnioitusta, johtuen
useiden tunnettujen korjaamoiden suullisista suosituksista ja
keskustelupalstoilla esitetyistä omista havainnoista.
Mitään puolueetonta tutkimusta ei ole tullut vastaan ja niitä
voivat yhtä helposti etsiä niin Fortea kokeilleet kuin kokeilemattomatkin.
Mielenkiinnolla niihin tutustuisin minäkin.
Esim. Vänttisen mielestä Forte sopii ruiskutuslaitteiden puhdistukseen
ja voiteluun paremmin kuin kaksitahtiöljy. Ukko tietää, mistä puhuu.
Mitä tulee ruiskutuslaitteiden voiteluun, niin luulisin tavallisen
rypsiöljyn olevan sopivaa. Se voitelee tehokkaammin kuin dieselöljy,
olisiko ero luokkaa 30-100 kertaa paremmin eli ero on suuri.
Rypsiöljy sopii sellaisenaan polttoaineena käytettäväksi 2-venttiilisissä
Mersun dieseleissä, joten se ei vahingoita pumppua tai letkuja.
Liian suuri annostus tekee rypsiöljystä verottoman polttoaineen, jonka
käyttö on lailla estetty. Aivan pieninä annoksina luulisin sen olevan samassa
asemassa kuin muutkin polttoaineen lisäaineet eli (korotettua)
polttoainemaksua (1500 euroa/päivä) ei tarvitse maksaa.
varmaankin niistä suurin osa on ihan roskaa ja pikemmin
vaarattomia tai haitallisiakin kuin hyödyllisiä.
Fortea kohtaan minulla on kuitenkin hiukan kunnioitusta, johtuen
useiden tunnettujen korjaamoiden suullisista suosituksista ja
keskustelupalstoilla esitetyistä omista havainnoista.
Mitään puolueetonta tutkimusta ei ole tullut vastaan ja niitä
voivat yhtä helposti etsiä niin Fortea kokeilleet kuin kokeilemattomatkin.
Mielenkiinnolla niihin tutustuisin minäkin.
Esim. Vänttisen mielestä Forte sopii ruiskutuslaitteiden puhdistukseen
ja voiteluun paremmin kuin kaksitahtiöljy. Ukko tietää, mistä puhuu.
Mitä tulee ruiskutuslaitteiden voiteluun, niin luulisin tavallisen
rypsiöljyn olevan sopivaa. Se voitelee tehokkaammin kuin dieselöljy,
olisiko ero luokkaa 30-100 kertaa paremmin eli ero on suuri.
Rypsiöljy sopii sellaisenaan polttoaineena käytettäväksi 2-venttiilisissä
Mersun dieseleissä, joten se ei vahingoita pumppua tai letkuja.
Liian suuri annostus tekee rypsiöljystä verottoman polttoaineen, jonka
käyttö on lailla estetty. Aivan pieninä annoksina luulisin sen olevan samassa
asemassa kuin muutkin polttoaineen lisäaineet eli (korotettua)
polttoainemaksua (1500 euroa/päivä) ei tarvitse maksaa.
Pieni matemaattinen saivartelu tuosta Forte Motor flushista.
ensin sisältö käyttöturvatiedotteesta.
Sitten otetaan käytetty määrä:
Esim 6l öljyä siihen n. 6 dl Fortea josta "ihmeaineiden" määräksi 10% saadaan n. 0.6 dl. 0.6 dl on 6 cl joka on puolitoista ravintola-annosta...ihmeaineita, jotka vaikuttavat moottorissa 30 min.
En ole mikään ennustaja, mutta veikkaisin, että 100% Kerosiinilla saadaan "lähes" sama vaikutus kuin kuin tuolla "hiukan kallimmalla" Fortella.
Niin ja jos tuo "ihmeaine" olisi pelkästään se juttu...mihin tuossa sitä kerosiiniä tarvitaan...
...ja voidaanhan sitä saivarrella vielä hiukan lisää ja kyseenalaistaa se paljonko se yli 80% kerosiiniä on: 81% vai 100%...
Sinänsähän asiassa voidaan mennä hieman pitemmälle..kerosiinihan on varman tuohon tuoteturvatiedotteeseen tullut Englannin sanasta Kerosene joka kattaa kaikki litkut lamppuöljytä lentokerosiiniin...veikkaisin siis tässätapauksessa ,että lamppuöljyllä saisi lähes saman tuloksen...
Esim. Biltema 1L 2.69€ riittää siis melkein 2 käyttöön
ensin sisältö käyttöturvatiedotteesta.
arvioidaan "ihmeaineiden" määräksi 10%Kerosiini (maaöljy), rikitön
Kiehumisalue 150 C/290 C
> 80 %
Sitten otetaan käytetty määrä:
suoritetaan vaativia laskelmia:Suuremmille moottoreille käytetään FORTÉ Motor Flushia 400 ml neljää litraa kohden tai noin 10 % öljyn tilavuudesta.
Esim 6l öljyä siihen n. 6 dl Fortea josta "ihmeaineiden" määräksi 10% saadaan n. 0.6 dl. 0.6 dl on 6 cl joka on puolitoista ravintola-annosta...ihmeaineita, jotka vaikuttavat moottorissa 30 min.
En ole mikään ennustaja, mutta veikkaisin, että 100% Kerosiinilla saadaan "lähes" sama vaikutus kuin kuin tuolla "hiukan kallimmalla" Fortella.
Niin ja jos tuo "ihmeaine" olisi pelkästään se juttu...mihin tuossa sitä kerosiiniä tarvitaan...
...ja voidaanhan sitä saivarrella vielä hiukan lisää ja kyseenalaistaa se paljonko se yli 80% kerosiiniä on: 81% vai 100%...

Sinänsähän asiassa voidaan mennä hieman pitemmälle..kerosiinihan on varman tuohon tuoteturvatiedotteeseen tullut Englannin sanasta Kerosene joka kattaa kaikki litkut lamppuöljytä lentokerosiiniin...veikkaisin siis tässätapauksessa ,että lamppuöljyllä saisi lähes saman tuloksen...
Esim. Biltema 1L 2.69€ riittää siis melkein 2 käyttöön

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Itsellä on yhdet käyttökertakokemukset Forten sekä MotorFlushista, että Diesel Conditionerista.
Tein moottorille tuon puhdistuskäsittelyn viime öljynvaihdossa. Vihreätä, jotenkin tutuntuoksuista lientä kippasin kahdeksan desiä masiinan sisään ja annoin rumputtaa tyhjäkäynnillä puolentuntia, välillä aina heittelin kierroksia puoleentoista - kahteentonniin.
Käsittelyn aikana en huomannut mitään ihmeellistä tapahtuvan, öljynpainemittarissa ei muutoksia, eikä myöskään moottorin käyntiäänessä. Tavallista kutosen rumputusta kuin aina ennenkin.
Sitten kone sammuksiin ja imasin mittatikusta öljyt pois, uutta tilalle ja uusi suodatin seuraksi. Kansi kiinni ja radalle.
Tyhjäkäynnissä ei sanottavaa muutosta, mutta pientä kierrosherkkyyttä oli mielestäni havaittavissa. Tuntui, että kone vastaisi kaasuun hitusen paremmin kuin ennen.
Samoiten kylmäkäynti, kun auto päräytettiin -10 asteesta tulille, oli huomattavasti nätimmän käyntistä kuin ennen. Siinä oli selvä ja havaittava ero entiseen nähden.
Joten kyllä se siellä jotain sai aikaan.
Sitten kokeilin tätä Diesel Conditioneria. Laitoin tankilliseen yhden pullon ja päristelin sen sitten pois. Etupäässä taajama-ajoa, muutama kerta 100 kilometrin vetäsyt ja siinäpä se sitten oli. Suurin havainto oli se, että tyhjäkäynnillä moottori ei enää täristänyt niinpaljoa ja moottoritienopeuksissa koneen käyntiääni hiljentyi huomattavasti.
Pitää varmaan joskus pistää tankkiin uusi satsi, kun olen lähdössä jonnekin etelä-suomen suuntaan, että kertavetäsyllä tulee useampi sata kilometriä matkaa. Silloin varmaan on enämpi merkitystä tuolla aineella.
Mutta kyllä niillä on vaikutusta muuannekin kuin lompakkoon.
Eilen oli yksi bensakäyttöinen W124 pajassa, jossa kakkosen puristukset olivat huonommat kuin muissa viidessä kannussa. Sille tehtiin öljypesut ja joku sinikorkkinen forte kanssa.
En tiedä kuinka siinä kävi. Pitää huomenna koettaa asentajalta kysyä, että tapahtuiko siinä moottorissa puristusten parantumista.
Tein moottorille tuon puhdistuskäsittelyn viime öljynvaihdossa. Vihreätä, jotenkin tutuntuoksuista lientä kippasin kahdeksan desiä masiinan sisään ja annoin rumputtaa tyhjäkäynnillä puolentuntia, välillä aina heittelin kierroksia puoleentoista - kahteentonniin.
Käsittelyn aikana en huomannut mitään ihmeellistä tapahtuvan, öljynpainemittarissa ei muutoksia, eikä myöskään moottorin käyntiäänessä. Tavallista kutosen rumputusta kuin aina ennenkin.
Sitten kone sammuksiin ja imasin mittatikusta öljyt pois, uutta tilalle ja uusi suodatin seuraksi. Kansi kiinni ja radalle.
Tyhjäkäynnissä ei sanottavaa muutosta, mutta pientä kierrosherkkyyttä oli mielestäni havaittavissa. Tuntui, että kone vastaisi kaasuun hitusen paremmin kuin ennen.
Samoiten kylmäkäynti, kun auto päräytettiin -10 asteesta tulille, oli huomattavasti nätimmän käyntistä kuin ennen. Siinä oli selvä ja havaittava ero entiseen nähden.
Joten kyllä se siellä jotain sai aikaan.
Sitten kokeilin tätä Diesel Conditioneria. Laitoin tankilliseen yhden pullon ja päristelin sen sitten pois. Etupäässä taajama-ajoa, muutama kerta 100 kilometrin vetäsyt ja siinäpä se sitten oli. Suurin havainto oli se, että tyhjäkäynnillä moottori ei enää täristänyt niinpaljoa ja moottoritienopeuksissa koneen käyntiääni hiljentyi huomattavasti.
Pitää varmaan joskus pistää tankkiin uusi satsi, kun olen lähdössä jonnekin etelä-suomen suuntaan, että kertavetäsyllä tulee useampi sata kilometriä matkaa. Silloin varmaan on enämpi merkitystä tuolla aineella.
Mutta kyllä niillä on vaikutusta muuannekin kuin lompakkoon.
Eilen oli yksi bensakäyttöinen W124 pajassa, jossa kakkosen puristukset olivat huonommat kuin muissa viidessä kannussa. Sille tehtiin öljypesut ja joku sinikorkkinen forte kanssa.
En tiedä kuinka siinä kävi. Pitää huomenna koettaa asentajalta kysyä, että tapahtuiko siinä moottorissa puristusten parantumista.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
En tosiaan tarkoittanut, etteikö noista tököteistä apua olisi...Kerosiinin litrahinnaksi tulee vain melkoinen tuolla tavoin. Itse olen saanut samat asiat aikaan mm. mineraalitärpätillä...toimi hyvin...seuraavaksi ajattelin kokeilla Biltema-lamppuöljyä. 
Sumuisilla Saarilla, kanaalin toisella puolella näyttää mm. Motor flush maksavan 13€ törppö..miten lienee Suomessa. 13€:llä tulee jo litrahinnaksi kerosiinille 32,5€ / litra...tosin saahan siihen lisäksi ainakin 1.5 dl tuota ihmeainetta.

Sumuisilla Saarilla, kanaalin toisella puolella näyttää mm. Motor flush maksavan 13€ törppö..miten lienee Suomessa. 13€:llä tulee jo litrahinnaksi kerosiinille 32,5€ / litra...tosin saahan siihen lisäksi ainakin 1.5 dl tuota ihmeainetta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tulipa sitten katsottua mitä se Forte diesel conditioner sisältää:
taitaa tuonne Forten pihalle kulkeutua melkoiset tankit kerosiiniä....64742-81-0
Kerosiini (maaöljy),
rikitön
> 70 %
Xn; R65
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.