Laatikko 200D turboon aut. Vai man.?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Laatikko 200D turboon aut. Vai man.?

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Olen tässä etsimässä aihiota jota lähden rakentelemaan. Olen kallistunut tuon W124 200D vuosimallia -85/-87 kannalle.

Kuinkas on onko tuota ollut automaatilla vai kannattaako etsiä automaatti erikseen jostain 300;sesta. takaakseli nyt ainakin oltava kestävämpää mallia kuin tuo 200;sen perä joka sekin kylläkin kestää normaalitehot kiitettävästi.

Tehoja tarkoitus ottaa 200+ välijäähdyttimellä ja sopivalla turbolla.
Kaikki neuvot ja ohjeet tervetulleita tässä vaiheessa, coolerin ajattelin tilata Pro-turbosta samoin pakosarjan.

varaosiksi olen ajatellut hakea 300;sen ensikesänä Saksasta ja purata tarvittavat alustan osat siitä.
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja W140 »

Suosittelisin kyllä tuohon projektiin isompaa konetta, 200+ heppaa nelipyttyisestä on aika paljon. Ja onhan äänetkin isoissa koneissa paremmat. 8)

Toisaalta tuo mylly on aika edullinen virityskohde, varaosat ei maksa paljoa ja uuden koneenkin saa kohtuuhinnalla, jos sattuu poksahtamaan "liiasta dieselistä". :shock:

Tuo varaosa-auton hakeminen Saksasta on varmaankin ihan kannattavaa, siinä tulee kuitenkin paljon ylimääräistäkin mukana, mitkä voi myydä ja pienentää näin kokonaisbudjettia.
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Homman yksi perusjuju on juuri tuon nelosen edullinen hinta, ja liikkuvien osien (lue sulavien :lol: ) pienempi määrä.

Lisäksi jos ajatellaan ihan teoriassa voisi kuvitella nelosen kampiakselin selviytyvän paremmin lisääntyneestä väännöstä kuin kutosen puolet pidempi akseli. Noin niikuin teoriassa, onhan noista kutosista vedetty ulos järkyttäviä tehoja ja tainnut hajota kardaaniakseli ennen kampiakselia.

Ja tosiaan tuosta varaosaautosta pääsee myymään ainakin kutoskoneen, laatikon perän ja jarrujen mennessä omaan kaksataseen.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Projekti edistyy, nyt on yksi tuttu Saksassa autoja etsimässä ja pyysin häntä katsomaan josko löytyisi 300 D turboa josta voisi vaihtaa tekniikkaa tuohon 200 D;hen
Eli vielä haussa vanhempi W124 200 D vuodelta -85-86 tekniikan kunnolla ei niin väliä mutta ruostetta ei saisi pahemmin pohjasta löytyä.

Tarkalle menee noiden prosenttien kanssa vaihdossa jos vaihtaa koko voimansiirron koneineen, akselistot ja mittariston. Prosentiksi tulee 48,2 mutta sehän riittää. Ja näillä näkymin koneeksi tulee kaksatanen mutta se uudempi lohko jossa on jo tuo männänjäähdytys valmiina.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Jos autona ennen 7/87 rekisteröity niin eikös sitten periaatteessa riittäisi tehomittauslappu jossa ilmeneeetteivät tehot ole nuosseet kuin korkeintaan 20%?Sittenhän pääsisi pienillä muutosprosenteilla kun ei tarvitseisi ilmoittaa periaatteessa kuin turbo?Vai meneekö koko kone sitten prosentteihin?Sittenkin jäisivät muutosprosentit alhaisiksi eikä kallista ja hankalaa kantaauto katsastusta tarvitseisi tehdä,puhumattakaan sitten joistain osavertailu lappujen täyttämisistä...
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Minulle jäi nyt vähän epäselväksi, että aiotko sittenkin laittaa originaalin 300 Turbodieselin sinne keulalle sen vanhan 200:sen tilalle.

Jos tälläisen moottorivaihdoksen aiot tehdä, sinun on muutettava myös seuraavat asiat.

Etujousituksen täytyy vastata kolmesatasta.
Jarrut taitaa olla periaatteessa samanlaiset molemmissa.
Perävälityksen tulee olla Turbolle mitoitettu. (Ja tässäkohtaahan täytyy vaihtaa myös nopeusmittari)
Pakoputkisto on kokonaan toisenlainen
300 Turboa ei ole saanut kuin automaattivaihteistolla.
Maahantuojalta, tai paikkakuntasi valtuuttamalta Mercedes-Benz myyntiliikkeeltä täytyisi olla korjaamopäällikön laatima tekninen selvitys siitä, että mitä osia täytyy tehdä.

Itse jouduin tälläisen paperin aikoinaan "ostamaan" Kuopion Autoputkolasta korjaamopäälliköltä jota jouduin itse vielä opastamaan, kun rupesi kaiken hyvän lisäksi vertaamaan sedania ja farmaria keskenään, (W123:n farmarissa on takajarrujen sylinterin halkaisia isompi kun sedanissa) johon minun täytyi jo ääneen puuttua... :wink:

Eli moottorivaihdoksessa pitäisi vaihtaa kaikki alustan ja voimansiirron osat vastaamaan alkuperäistä kolmesatasta turboa, mutta se riippuu hyvin usein myös katsastajasta. Itse kaksi moottorivaihdosta samaan autoon tehneenä eri katsastusmiehen kanssa, huomasin että näissäkin katsastustavoissa on vaihtelua, ensimmäinen ei mitannut painoa, kun toinen mittasi, mutta ei ollut yhtään kiinnostunut siitä Putkolan teknisestä selvityksestä.

Onnea projektiin!
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Tuo kantaautokatsastus on nykyään niin kallis että koneenvaihto on poissa laskuista. alustan osia menee kyllä vaihtoon 300 turbon jarrut, laatikko,perä,mittaristo,kiertokanget,männät,pakoventtiilit, jäähdyttäjät ainakin nuo otetaan varaosaautosta.

Koneen männänjäähdytystä pitää tutkia saisiko sen kasattua tuosta turbon koneesta, sen kaltaiseksi. neloskonehan tulee olemaan vuosimallia -92-93 jossa on jo jonkinlainen männänjäähdytys.

Turbosta ei käsittääkseni lasketa muutosprosentteja? Sitähän ei vaihdeta vaan lisätään tuohon kaksataseen. Eli tarkoitus pysyä alle 35%
Vastaa Viestiin