Auto on 270CDI, vm -00
Ongelma on seuraavanlainen:
Kylmänä kun aamulla pistää koneen käyntiin niin käynnistyy periaatteessa ihan hyvin mutta tyhjäkäynti on ensin varsin huonoa. Lisäksi antaa jonkinmoiset savut käynnistyessään.
Käyntiä voisi kuvata sanoilla RUMP-RUMP-RUMP-RUMP varsin nopeassa tahdissa. No siitä se käynti sitten tasoittuu hitaammin tasaisen humpaavaksi / aaltoilevaksi.
Ilmiö on kylmänä voimakkain mutta vaikka kone olisi lämmin ja hiukan aikaa seisonut niin kun pistää käyntiin niin tyhjäkäynti humpaa/ jopa rumpluttaa jonkin aikaa ennen kuin tasoittuu. Käynti siis periaatteessa tasoittuu varsin tasaiseksi kun kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilan ja lämpimänä käynti tasoittuu varsin nopeastikin (muutaman minuutin sisälle) tasaisemmaksi. Minusta kone ei kuitenkaan käy koskaan täysin tasaisesti.
Veholla lukivat vikakoodit ja ilmoittivat että moottorin lämmitysvastus olisi viallinen ja aiheuttaisi tuon humpaamisen. No käytin siitä piuhat irti mutta ei sillä mitään vaikutusta asiaan ollut.
Toisaalla on ollut puhetta tuosta rail-putken päässä olevasta paineanturista joten voisikohan tässä olla sen viallisuudesta kyse?
Toinen kiusallinen ilmiö on esim. suojatien töyssyn kohdalla kun ensin hidastaa vauhtia töyssyyn tultaessa ja sitten lähtee kiihdyttämään niin ensin ei tapahdu mitään mutta sitten mennäänkin selkä penkissä eteenpäin. Vähän niinkuin ennen vanhaan bensavehkeessä joskus kun seokset oli laihalla niin meinas meno vallan loppua mutta kun sitten veti ryyppyä päälle niin johan taas mentiin (oi aikoja!). No tuosta vaivasta pääsee tietysti sillä että ei turhia hidastele vauhtia mutta olishan tuo kiva saada vehje kuntoon.
Olisiko jollakin ollut samantyyppistä vikaa ja jos on ollut niin mistä vika löytyi?
w210 tyhjäkäynti epätasainen
Mulla (W203, 200CDI) tasoittui tyhjäkäynti kylmänä kun vaihdoin tiivisteet polttoaineputkiin. Ilmeisesti oli saanut systeemiin hieman ilmaa
(siirtopumpun imupuolelta ). Lämpimänä aina käynyt tasaisesti ja myös moottorin sähkölämmitin aiheutti osaltaan tyhjäkäyntiin, mutta tuo naftaputkien tiivisteiden uusiminen siis tasoitti tyhjäkäynnin.
(siirtopumpun imupuolelta ). Lämpimänä aina käynyt tasaisesti ja myös moottorin sähkölämmitin aiheutti osaltaan tyhjäkäyntiin, mutta tuo naftaputkien tiivisteiden uusiminen siis tasoitti tyhjäkäynnin.
W203CDI