Kunnollinen ruostesuojaus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Kunnollinen ruostesuojaus

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Miten mielestänne tehdään kunnollinen ruostesuojaus?

Suojaamon mielestä hiekkapuhalletaan, maalataan sinkkifosfaattimaalilla
(Auto-K) ja suojataan ne paikat, joista löytyy ruosteenalkuja. Kuulostaa aika
vaatimattomalta käsittelyltä vanhaan autoon.
http://www.kwasny.de/172.0.html?&L=1

Mitä mieltä olisitte seuraavasta menettelystä, joka on tehty POR-15 -aineilla
entisöinnin yhteydessä?
http://www.torinoproject.com/tech/torin ... rks_15.htm

1. Hiekkapuhallus tai teräsharjaus
2. Ruostereikien umpeen hitsaaminen 100% saumalla
3. Rasvanpoisto ja puhdistus (POR-15 Marine Clean)
4. Tartunta ja ruosteen neutralointi (POR-15 Metal Ready)
5. Maalaus ilmatiiviiksi (POR-15 RP musta tai hopea)
6. Saumojen tiivistys (Sika-227)
7. Toinen maalikerros (POR-15 RP musta)
8. Tartunta (POR 15 Tie-Coat Primer tai karhunkieli)
9. Päällemaalattava kiveniskumassa (esim. Würth)
10.Vedestä lujittuva pintamaali (POR-15 Chassis Coat Black)
11. Toinen pintamaalikerros ((POR-15 Chassis Coat Black)

http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/mar_cl.htm
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/met_r.htm
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/por_1.htm
http://www.sika.fi/ind_te_sikaflex_227.pdf
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/t_c_prim.htm
http://koti.mbnet.fi/kmark/p15/c_cote.htm
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olis kyllä mukava jos noista aineista olis ollu jotakin hintoja :roll:
ja miten säilyy vajaaksi jäänyt astia :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä hinnasto:
http://www.mobitive.com/P15_27.pdf

POR-15 -purkista otetaan sen verran kuin käytetään
ja sitten purkki suljetaan heti. Jos purkista on kaadettu
ainetta, täytyy kannen alle panna tuorekelmu, muuten
purkkia ei saa enä auki.

Jos POR-15 -astiaan tippuu hikeä, aine on pilalla ja se
tulee kaataa pois ja ottaa uudet aineet astiaan.

Eikö kukaan ole kokeillut? Mitä sitten käytätte vai eikö
autot ruostu?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

paljonkohan tulis hintaa kun tuolla voitelis koko 126 alustan ja kotelot :?:
ei sitten hajuakaan paljonko siihen menis noita aineita :roll:
olisko kellään mitään käsitystä aine määristä :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Esim.
Dinitrolia
ML ohut, juokseva, tunkeutuva 1,5 L + 3-4 L kotelosuojaa.
75 kohdetta W124:ssa
autodidakti
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

JarkkoN kirjoitti:Tässä hinnasto:
http://www.mobitive.com/P15_27.pdf

POR-15 -purkista otetaan sen verran kuin käytetään
ja sitten purkki suljetaan heti. Jos purkista on kaadettu
ainetta, täytyy kannen alle panna tuorekelmu, muuten
purkkia ei saa enä auki.

Jos POR-15 -astiaan tippuu hikeä, aine on pilalla ja se
tulee kaataa pois ja ottaa uudet aineet astiaan.

Eikö kukaan ole kokeillut? Mitä sitten käytätte vai eikö
autot ruostu?
paljonko 126:seen menis noita alustamassaa ja kotelosuojaa :?: ja mitähän se kaikki maksas jos vaikka itte laittas auton alle :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

http://testwww.finikor.fi/Tyovaiheet.htm

Hinta 600 € ja kestää pari päivää. Minä luotan tuohon ja sitten lisäksi omatoimisesti ruosteenpoisto, myrkkymaali ja vaseliinipitoinen mönjä ovitiivisteitten ja listojen alle.

Monesti huomaa ainakin W124sissa että ovet kukkii siihen malliin että alusta on saatettu pitää kunnossa mutta ovet on hunningolla.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Petteri Kivimäki kirjoitti:http://testwww.finikor.fi/Tyovaiheet.htm

Hinta 600 € ja kestää pari päivää. Minä luotan tuohon ja sitten lisäksi omatoimisesti ruosteenpoisto, myrkkymaali ja vaseliinipitoinen mönjä ovitiivisteitten ja listojen alle.

Monesti huomaa ainakin W124sissa että ovet kukkii siihen malliin että alusta on saatettu pitää kunnossa mutta ovet on hunningolla.
eikös se vaseliini pitoinen mönjä turvota tiivisteet semmoseks mössöks :?:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Uusin pystylamppuuni ovitiivisteet ja edellinen omistaja, tuttavani, oli suojannut ovitiivisteiden alta ovet maalauksen jälkeen jollakin vaseliinipitoisella aineella. Hämmästykseni oli suuri kun ruostetta ei löytynyt yhtään, ei todellakaan mitään.

Tosiaan alkuperäisten tiivisteitten kunnosta en osaa sanoa kun hän oli nuukana miehenä laittanut vanhat tiivisteet takaisin. Huonot ne oli, kuivuneet, mutta eivät kyllä mainitsemaasi mössöä.

Itse sipaisin tiivisteitten alle ohuen kerroksen kuulalaakerivaseliinia, saa nähä mitä käy - aion pitää auton lopun elämääni, joten hyvä on seurata. :wink:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mulla on tuossa ceessä ovitiivisteitten alla siellä yläkehällä vaseliini ehkäisemässä ruostumista, ilmeisen tehokkaasti. Ovat nimittäin ruosteettomat, vaikka muuten auto kukkii sieltä täältä. Eikä ainakaan vielä ole tiivisteet turvonneet.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Vastaa Viestiin