C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen
C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen
Meseen vaihdettiin uusi termari paketti (-98 c-cdi 220) n. 3kk sitten.
Aiemmin ei lämmöt noussut tarpeeksi, mutta nyt sen puoleen ok.
Nyt ongelmaksi tullut nesteen vajoaminen, ja hirveä paine nestejärjestelmässä. Onko normaalisti todella noin kova paine koko järjestelmässä; jos yrittää esim. korkkia auki lämpimänä ei onnistu huonostikkaan.
Toiseksi neste tuntuu häviävän, kuumana paisuntasäiliössä ei nestettä näy ollenkaan, ja nyt alkanut polttaa nesteen nesteen alhaisuusvalua.
Aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa.
Veholla suositeltiin uutta korkkia paisuntasäiliöön, mutta ei vaikutusta.
Onko näin, että tuo uusi termari on niin visu, että se nostaa paineen niin kovaksi, ja jostain tiruuttaa sitten paineen alla nestettä.
Aiemmin ei lämmöt noussut tarpeeksi, mutta nyt sen puoleen ok.
Nyt ongelmaksi tullut nesteen vajoaminen, ja hirveä paine nestejärjestelmässä. Onko normaalisti todella noin kova paine koko järjestelmässä; jos yrittää esim. korkkia auki lämpimänä ei onnistu huonostikkaan.
Toiseksi neste tuntuu häviävän, kuumana paisuntasäiliössä ei nestettä näy ollenkaan, ja nyt alkanut polttaa nesteen nesteen alhaisuusvalua.
Aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa.
Veholla suositeltiin uutta korkkia paisuntasäiliöön, mutta ei vaikutusta.
Onko näin, että tuo uusi termari on niin visu, että se nostaa paineen niin kovaksi, ja jostain tiruuttaa sitten paineen alla nestettä.
kannentiiviste
eli kannentiiviste vaihtoon,niin alkaa nesteet pysymään sisällä ja paineet aisoissa.
Kyllä kuulostaa, niin kuin aikaisempikin kirjoitti että "kansipahvi", tai alumiiniahan se taitaa olla, on puhki.
Mutta jos vuotaa sisään päin niin, kyllä pitäisi näkyä pakokaasussa, eli on vaaleaa. Voi myös olla pakoputkenpää valkoinen. Otappa paisunta säiliön korkki auki ja auto käyntiin, ja käytä jonkin aikaa ja katso rupeeko neste kuplimaan paisuntasäiliössä, jos kuplii niin silloin 100% varmuudella kansipahvi puhki.
Mutta jos vuotaa sisään päin niin, kyllä pitäisi näkyä pakokaasussa, eli on vaaleaa. Voi myös olla pakoputkenpää valkoinen. Otappa paisunta säiliön korkki auki ja auto käyntiin, ja käytä jonkin aikaa ja katso rupeeko neste kuplimaan paisuntasäiliössä, jos kuplii niin silloin 100% varmuudella kansipahvi puhki.
Voi perrr....
Kansi / pahvihan siinä tosiaan taitaa nyt oireilla. Olen kyllä kuikuillut paisuntasäiliöön käydessä, mitään kuplintaa ei kyllä havaittavissa. Säiliökin / korkkikin / nestekkin on täysin kirkasta; puhdasta. Sisäänpäin ei tunnu vuoto olevan taas, kun ei öljyt muutu, ja kun taas paine nestejärjestelmässä.
Veholla oli sanottu, että on aivan normia tuollanen paine näissä cdi:n järjestelmissä...suositeltu kuitenkin kokeilla tuota korkin uusintaa, mutta ei vaikutusta?
Nyt mese 1500km reisussa vaununedellä
Kansi / pahvihan siinä tosiaan taitaa nyt oireilla. Olen kyllä kuikuillut paisuntasäiliöön käydessä, mitään kuplintaa ei kyllä havaittavissa. Säiliökin / korkkikin / nestekkin on täysin kirkasta; puhdasta. Sisäänpäin ei tunnu vuoto olevan taas, kun ei öljyt muutu, ja kun taas paine nestejärjestelmässä.
Veholla oli sanottu, että on aivan normia tuollanen paine näissä cdi:n järjestelmissä...suositeltu kuitenkin kokeilla tuota korkin uusintaa, mutta ei vaikutusta?
Nyt mese 1500km reisussa vaununedellä
Ilmaa?
Kirjoituksestasi ei ilmene, hukkaako auto vettä koko ajan: Oletko joutunut lisäämään nestettä useampia kertoja?
Kun termostaatti on vaihdettu, on tärkeää että järjestelmä ilmataan huolellisesti. = Laitetaan lämmityslaitteet täysille (myös mahd. webasto päälle) ja täytetään järjestelmä nesteellä. Käynnistetään moottori ja vaikka puristellaan ylävesiletkusta moottorin käydessä (älä laita näppejäsi puhaltimen siipeen!). Kun nestepinta vajoaa, lisätään nestettä järjestelmään. Tätä tehdään niin kauan kuin nestettä menee paisuntasäiliöön.
Kun paisuntasäiliöön ei mene nestettä enempää, suljetaan paisuntasäiliön korkki ja tehdään koeajo kunnes lämpötila vakiintuuu = Termostaatti on auennut. Koeajokin on hyvä tehdä lämmityslaite päällä.
Koeajon jälkeen tarkistetaan jälleen nestepinta: jos se on vajonnut, täytetään jälleen max -merkkiin. Huom. järjestelmässä on paine painekorkin ansiosta ja korkki on avattava erittäin hitaasti, vaara kuuman veden roiskumisesta.
Järjestelmässä ei voi olla suurempi paine, kuin mitä toimiva painekorkki sen säätää. Jos olet vaihtanut jo painekorkin, niin järjestelmän paine on oikea. Eli jos paisuntasäiliöön ei tule kuplia, niin tod. näköisesti kansipahvikaan ei ole rikki.
Kansipahvivuodon voi testata myös siten, että poistaa painekorkin ja laittaa sen tilalle kumitulpan, jonka läpi on työnnetty tiiviisti muoviletku. Moottori käyntiin ja kuumaksi. Sitten muoviletkun pää vesiastiaan. Jos muoviletkusta tulee kuplia jatkuvasti, on syytä epäillä kansipahvivuoto tms. Jos moottori ei ole kuuma, niin on luonnollista, että letkusta tulee kuplia verkkaiseen tahtiin jäähdytysnesteen lämmetessä. Jos kansipahvi vuotaa, niin kuplanoro on huomattavaa ja jatkuvaa, -ainakin jos kansipahvi on vuotanut jo jonkin aikaa.
Eihän vain termostaattikotelo ole asennettu huolimattomasti ja sieltä tihku nestettä pikku hiljaa ulos? Koska moottori on kuuma termostaattikotelon ympärillä, tihkuva neste voi haihtua sitä mukaa kun se vuotaakin, eikä valkoisia tms valumajälkiä välttämättä näy.
Kun termostaatti on vaihdettu, on tärkeää että järjestelmä ilmataan huolellisesti. = Laitetaan lämmityslaitteet täysille (myös mahd. webasto päälle) ja täytetään järjestelmä nesteellä. Käynnistetään moottori ja vaikka puristellaan ylävesiletkusta moottorin käydessä (älä laita näppejäsi puhaltimen siipeen!). Kun nestepinta vajoaa, lisätään nestettä järjestelmään. Tätä tehdään niin kauan kuin nestettä menee paisuntasäiliöön.
Kun paisuntasäiliöön ei mene nestettä enempää, suljetaan paisuntasäiliön korkki ja tehdään koeajo kunnes lämpötila vakiintuuu = Termostaatti on auennut. Koeajokin on hyvä tehdä lämmityslaite päällä.
Koeajon jälkeen tarkistetaan jälleen nestepinta: jos se on vajonnut, täytetään jälleen max -merkkiin. Huom. järjestelmässä on paine painekorkin ansiosta ja korkki on avattava erittäin hitaasti, vaara kuuman veden roiskumisesta.
Järjestelmässä ei voi olla suurempi paine, kuin mitä toimiva painekorkki sen säätää. Jos olet vaihtanut jo painekorkin, niin järjestelmän paine on oikea. Eli jos paisuntasäiliöön ei tule kuplia, niin tod. näköisesti kansipahvikaan ei ole rikki.
Kansipahvivuodon voi testata myös siten, että poistaa painekorkin ja laittaa sen tilalle kumitulpan, jonka läpi on työnnetty tiiviisti muoviletku. Moottori käyntiin ja kuumaksi. Sitten muoviletkun pää vesiastiaan. Jos muoviletkusta tulee kuplia jatkuvasti, on syytä epäillä kansipahvivuoto tms. Jos moottori ei ole kuuma, niin on luonnollista, että letkusta tulee kuplia verkkaiseen tahtiin jäähdytysnesteen lämmetessä. Jos kansipahvi vuotaa, niin kuplanoro on huomattavaa ja jatkuvaa, -ainakin jos kansipahvi on vuotanut jo jonkin aikaa.
Eihän vain termostaattikotelo ole asennettu huolimattomasti ja sieltä tihku nestettä pikku hiljaa ulos? Koska moottori on kuuma termostaattikotelon ympärillä, tihkuva neste voi haihtua sitä mukaa kun se vuotaakin, eikä valkoisia tms valumajälkiä välttämättä näy.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Re: C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen
Mulla hukkas kanssa nestettä. Vika alkoi tod.näk. kun webaston vesipumppu vaihdettiin. Kansipahvia tuli epäiltyä myös. Syyksi paljastui lopulta kuitenkin yhden letkuklemmarin löysyys ja siittä vuoti. Pirullisia hakea noi vuodot. Löyty sitte, kun laitettiin väriainetta nesteen sekaan. Kirkkaan vihreä väri, niin jopa alko näkymään.emppuk kirjoitti:Meseen vaihdettiin uusi termari paketti (-98 c-cdi 220) n. 3kk sitten.
Aiemmin ei lämmöt noussut tarpeeksi, mutta nyt sen puoleen ok.
Nyt ongelmaksi tullut nesteen vajoaminen, ja hirveä paine nestejärjestelmässä. Onko normaalisti todella noin kova paine koko järjestelmässä; jos yrittää esim. korkkia auki lämpimänä ei onnistu huonostikkaan.
Toiseksi neste tuntuu häviävän, kuumana paisuntasäiliössä ei nestettä näy ollenkaan, ja nyt alkanut polttaa nesteen nesteen alhaisuusvalua.
Aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa.
Veholla suositeltiin uutta korkkia paisuntasäiliöön, mutta ei vaikutusta.
Onko näin, että tuo uusi termari on niin visu, että se nostaa paineen niin kovaksi, ja jostain tiruuttaa sitten paineen alla nestettä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
No niin ja anteeksi hienonen viive....
Ja kiitokset kaikille osviitan antaneille
Reissu tehty, ja kyllä sitä nestettä oli saanut lisätä useaan otteeseen. Uusin havainto oli, että neste poistuu ylivuotoletkusta. Tuohan viittaa suoraan siihen, että painetta olisi järjestelmässä liikaa, joten työntää nestettä pihalle.
Eilen sitten mese oli viety veholle (jossa termarikin vaihdettiin n. 3kk sitten). Kolme tuntia oli asentajat sitä ihmetelleet, mutta tarkkaa analyysiä ei annettu, onko vika kannentiivisteessä vai missä. Painekkin jäähdytysjärjestelmästä oli mitattu 4bar, kuulemma aivan normaali?
Kun silloin talvella termari oli vaihdettu, kyselin miten ilmattiin, ei kuulemma kummemmin, kuin käytetty jonkin verran, ja sitten vaan pihalle. Mieleen tuli vaan, kun aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa, ettei vaan johdu nyt termarin yhteydessä ilmauksen puutteesta
Eli tilannetta nyt vielä sitten seurataan........
itse kyllä pitäisin selvänä tiivisteen vikana
Ja kiitokset kaikille osviitan antaneille
Reissu tehty, ja kyllä sitä nestettä oli saanut lisätä useaan otteeseen. Uusin havainto oli, että neste poistuu ylivuotoletkusta. Tuohan viittaa suoraan siihen, että painetta olisi järjestelmässä liikaa, joten työntää nestettä pihalle.
Eilen sitten mese oli viety veholle (jossa termarikin vaihdettiin n. 3kk sitten). Kolme tuntia oli asentajat sitä ihmetelleet, mutta tarkkaa analyysiä ei annettu, onko vika kannentiivisteessä vai missä. Painekkin jäähdytysjärjestelmästä oli mitattu 4bar, kuulemma aivan normaali?
Kun silloin talvella termari oli vaihdettu, kyselin miten ilmattiin, ei kuulemma kummemmin, kuin käytetty jonkin verran, ja sitten vaan pihalle. Mieleen tuli vaan, kun aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa, ettei vaan johdu nyt termarin yhteydessä ilmauksen puutteesta
Eli tilannetta nyt vielä sitten seurataan........
itse kyllä pitäisin selvänä tiivisteen vikana
No niin, kerron tuomion...
Mese kävi sitten kannenaukasussa, ja kannen koeponnistuksessa. Kansi todettiin ehjäksi, ja tiivistekin näytti kyllä päälisin puolin ehjältä.
Imusarjassa olevat läpät olivat hävinneet ajanmyöte, kuulemma vetojen puolesta tärkeät, tilattiin uudet.
Mesellä ajettu nyt n. 500km, ja näyttäs paine / nesteenpullautus loppuneen
Mese kävi sitten kannenaukasussa, ja kannen koeponnistuksessa. Kansi todettiin ehjäksi, ja tiivistekin näytti kyllä päälisin puolin ehjältä.
Imusarjassa olevat läpät olivat hävinneet ajanmyöte, kuulemma vetojen puolesta tärkeät, tilattiin uudet.
Mesellä ajettu nyt n. 500km, ja näyttäs paine / nesteenpullautus loppuneen