C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Meseen vaihdettiin uusi termari paketti (-98 c-cdi 220) n. 3kk sitten.

Aiemmin ei lämmöt noussut tarpeeksi, mutta nyt sen puoleen ok.

Nyt ongelmaksi tullut nesteen vajoaminen, ja hirveä paine nestejärjestelmässä. Onko normaalisti todella noin kova paine koko järjestelmässä; jos yrittää esim. korkkia auki lämpimänä ei onnistu huonostikkaan.

Toiseksi neste tuntuu häviävän, kuumana paisuntasäiliössä ei nestettä näy ollenkaan, ja nyt alkanut polttaa nesteen nesteen alhaisuusvalua.
Aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa.

Veholla suositeltiin uutta korkkia paisuntasäiliöön, mutta ei vaikutusta.

Onko näin, että tuo uusi termari on niin visu, että se nostaa paineen niin kovaksi, ja jostain tiruuttaa sitten paineen alla nestettä. :?
meese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 18.04.2008 19:44

kannentiiviste

Viesti Kirjoittaja meese »

eli kannentiiviste vaihtoon,niin alkaa nesteet pysymään sisällä ja paineet aisoissa. :(
zgx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:46
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja zgx »

Kyllä kuulostaa, niin kuin aikaisempikin kirjoitti että "kansipahvi", tai alumiiniahan se taitaa olla, on puhki.
Mutta jos vuotaa sisään päin niin, kyllä pitäisi näkyä pakokaasussa, eli on vaaleaa. Voi myös olla pakoputkenpää valkoinen. Otappa paisunta säiliön korkki auki ja auto käyntiin, ja käytä jonkin aikaa ja katso rupeeko neste kuplimaan paisuntasäiliössä, jos kuplii niin silloin 100% varmuudella kansipahvi puhki.
220cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Ma 08.12.2003 22:53
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 220cdi »

tai sitten voi olla kansi halki kuten itsellä.
:cry:

Koneistin ylivieskassa aution autolla vanhan ja hyvä tuli. Hinta kuitenki halvempi kuin uusi kansi.
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Voi perrr.... :evil:

Kansi / pahvihan siinä tosiaan taitaa nyt oireilla. Olen kyllä kuikuillut paisuntasäiliöön käydessä, mitään kuplintaa ei kyllä havaittavissa. Säiliökin / korkkikin / nestekkin on täysin kirkasta; puhdasta. Sisäänpäin ei tunnu vuoto olevan taas, kun ei öljyt muutu, ja kun taas paine nestejärjestelmässä.

Veholla oli sanottu, että on aivan normia tuollanen paine näissä cdi:n järjestelmissä...suositeltu kuitenkin kokeilla tuota korkin uusintaa, mutta ei vaikutusta?

Nyt mese 1500km reisussa vaununedellä :roll:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Löytyy kansia jos entinen on halki :idea:
Joku mersupurkaamo??
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

No kokeile toisella termarilla?
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ilmaa?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Kirjoituksestasi ei ilmene, hukkaako auto vettä koko ajan: Oletko joutunut lisäämään nestettä useampia kertoja?

Kun termostaatti on vaihdettu, on tärkeää että järjestelmä ilmataan huolellisesti. = Laitetaan lämmityslaitteet täysille (myös mahd. webasto päälle) ja täytetään järjestelmä nesteellä. Käynnistetään moottori ja vaikka puristellaan ylävesiletkusta moottorin käydessä (älä laita näppejäsi puhaltimen siipeen!). Kun nestepinta vajoaa, lisätään nestettä järjestelmään. Tätä tehdään niin kauan kuin nestettä menee paisuntasäiliöön.
Kun paisuntasäiliöön ei mene nestettä enempää, suljetaan paisuntasäiliön korkki ja tehdään koeajo kunnes lämpötila vakiintuuu = Termostaatti on auennut. Koeajokin on hyvä tehdä lämmityslaite päällä.
Koeajon jälkeen tarkistetaan jälleen nestepinta: jos se on vajonnut, täytetään jälleen max -merkkiin. Huom. järjestelmässä on paine painekorkin ansiosta ja korkki on avattava erittäin hitaasti, vaara kuuman veden roiskumisesta.

Järjestelmässä ei voi olla suurempi paine, kuin mitä toimiva painekorkki sen säätää. Jos olet vaihtanut jo painekorkin, niin järjestelmän paine on oikea. Eli jos paisuntasäiliöön ei tule kuplia, niin tod. näköisesti kansipahvikaan ei ole rikki.
Kansipahvivuodon voi testata myös siten, että poistaa painekorkin ja laittaa sen tilalle kumitulpan, jonka läpi on työnnetty tiiviisti muoviletku. Moottori käyntiin ja kuumaksi. Sitten muoviletkun pää vesiastiaan. Jos muoviletkusta tulee kuplia jatkuvasti, on syytä epäillä kansipahvivuoto tms. Jos moottori ei ole kuuma, niin on luonnollista, että letkusta tulee kuplia verkkaiseen tahtiin jäähdytysnesteen lämmetessä. Jos kansipahvi vuotaa, niin kuplanoro on huomattavaa ja jatkuvaa, -ainakin jos kansipahvi on vuotanut jo jonkin aikaa.

Eihän vain termostaattikotelo ole asennettu huolimattomasti ja sieltä tihku nestettä pikku hiljaa ulos? Koska moottori on kuuma termostaattikotelon ympärillä, tihkuva neste voi haihtua sitä mukaa kun se vuotaakin, eikä valkoisia tms valumajälkiä välttämättä näy.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: C-220cdi termostaatin vaihto >> nesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

emppuk kirjoitti:Meseen vaihdettiin uusi termari paketti (-98 c-cdi 220) n. 3kk sitten.

Aiemmin ei lämmöt noussut tarpeeksi, mutta nyt sen puoleen ok.

Nyt ongelmaksi tullut nesteen vajoaminen, ja hirveä paine nestejärjestelmässä. Onko normaalisti todella noin kova paine koko järjestelmässä; jos yrittää esim. korkkia auki lämpimänä ei onnistu huonostikkaan.

Toiseksi neste tuntuu häviävän, kuumana paisuntasäiliössä ei nestettä näy ollenkaan, ja nyt alkanut polttaa nesteen nesteen alhaisuusvalua.
Aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa.

Veholla suositeltiin uutta korkkia paisuntasäiliöön, mutta ei vaikutusta.

Onko näin, että tuo uusi termari on niin visu, että se nostaa paineen niin kovaksi, ja jostain tiruuttaa sitten paineen alla nestettä. :?
Mulla hukkas kanssa nestettä. Vika alkoi tod.näk. kun webaston vesipumppu vaihdettiin. Kansipahvia tuli epäiltyä myös. Syyksi paljastui lopulta kuitenkin yhden letkuklemmarin löysyys ja siittä vuoti. Pirullisia hakea noi vuodot. Löyty sitte, kun laitettiin väriainetta nesteen sekaan. Kirkkaan vihreä väri, niin jopa alko näkymään.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

No niin ja anteeksi hienonen viive....

Ja kiitokset kaikille osviitan antaneille :wink:

Reissu tehty, ja kyllä sitä nestettä oli saanut lisätä useaan otteeseen. Uusin havainto oli, että neste poistuu ylivuotoletkusta. Tuohan viittaa suoraan siihen, että painetta olisi järjestelmässä liikaa, joten työntää nestettä pihalle.
Eilen sitten mese oli viety veholle (jossa termarikin vaihdettiin n. 3kk sitten). Kolme tuntia oli asentajat sitä ihmetelleet, mutta tarkkaa analyysiä ei annettu, onko vika kannentiivisteessä vai missä. Painekkin jäähdytysjärjestelmästä oli mitattu 4bar, kuulemma aivan normaali?

Kun silloin talvella termari oli vaihdettu, kyselin miten ilmattiin, ei kuulemma kummemmin, kuin käytetty jonkin verran, ja sitten vaan pihalle. Mieleen tuli vaan, kun aiemmin ei mitään ongelmaa nesteen kanssa, ettei vaan johdu nyt termarin yhteydessä ilmauksen puutteesta :?


Eli tilannetta nyt vielä sitten seurataan........


itse kyllä pitäisin selvänä tiivisteen vikana :evil:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Neljän kilon paine jäähdytysjärjestelmässä ei takuulla ole normaalia :roll: .Eikös noissa CDI vehkeissä oo peltitiiviste joka ei kovin herkästi petä,joten huonolla tuurilla kansi saattaa olla halki.Haiseeko paisuntasäiliössä pakokaasulle?
auto w123 200D/300DT vm, -81
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

Juu veholla oli pidetty painetta täysin normina.... :roll:

Ei paisarissa kyllä tunnu haisevan mikään ylimääräinen, normaalille puhtaalle nesteelle. nestekkin kirkasta ja normia?

Kai siinä kannessa on jokin hiushalkiama, lievä, ettei kuitenkaan sotke vielä keskenään liemiä (hajuja) :evil:
emppuk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 13.10.2003 16:29

Viesti Kirjoittaja emppuk »

No niin, kerron tuomion...

Mese kävi sitten kannenaukasussa, ja kannen koeponnistuksessa. Kansi todettiin ehjäksi, ja tiivistekin näytti kyllä päälisin puolin ehjältä.

Imusarjassa olevat läpät olivat hävinneet ajanmyöte, kuulemma vetojen puolesta tärkeät, tilattiin uudet.

Mesellä ajettu nyt n. 500km, ja näyttäs paine / nesteenpullautus loppuneen 8)
Vastaa Viestiin