Eli taka-akselin ASD- perään arvelin lurauttaa normaalit ASD-perä öljyt. Samat tavarat etuperään vaikka ei lukollinen olekaan.
Konehuoneen ZH-M litkujen säiliötä arvelin kohdella siten, että imen sen tyhjäksi. Sitten paluut auki ja pulloon, auto käyntiin ja tarkkana lisäilemään öljyä ettei pääse ottamaan ilmaan. Kuulostaako sopivalta.
Mitäs huoltokäsittelyä jakolaatikko haluaisi?
4Matic huolto?
4Matic huolto?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Jakovaihteistohan haluaa ATF:aa.
Vanhaa öljyä pois lirutellessa voit katsoa miltä se näyttää; jakovaihteiston vikana on ollut päästää hydrauliöljyjä atf:n sekaan, mikä pidemmän päälle ei ole oikein hyväksi. Poistulevasta öljystä saa viitteitä tiivisteiden kunnosta.
Vanhaa öljyä pois lirutellessa voit katsoa miltä se näyttää; jakovaihteiston vikana on ollut päästää hydrauliöljyjä atf:n sekaan, mikä pidemmän päälle ei ole oikein hyväksi. Poistulevasta öljystä saa viitteitä tiivisteiden kunnosta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Etuperään sopii tavallinen hypoidiöljy tai sitten sama lukkoperäöljy
kuin taaksekin (235.7). Keskelle jakovaihteistoon pannaan tosiaan
automaattilaatikkoöljyä.
Ainakin takana ASD-perän öljy mustuu todella nopeasti, joten sen
vaihtoa voi suositella 60 tkm välein. Mersun mielestä mitään näitä
vetopyörästööljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan, ainostaan lisäillä
(huom. automaattilaatikkoon vaihdetaan öljy ja suodatin 60 tkm välein).
Itse en ole hydrauliikkaöljyihin koskenut, ettei tule ongelmia.
Ainetta ei tarvitse lisäillä, toisin kuin vanhemissa 4maticeissa.
Muistaakseni hydrauliikkaöljyssä on suodatin, jos vaihtaa öljyt
niin kai se suodatinkin pitäisi puhdistaa tai vahtaa. Mersun mukaan
ei tarvitse vaihtaa, mutta esim. w124 E-class Owner's Bible
kehottaa vaihtamaan. Tämän opuksen on kirjoittanut amerikkalainen
autokorjaamoketjun omistaja, joka tykästyi erityisesti 124-malliin.
kuin taaksekin (235.7). Keskelle jakovaihteistoon pannaan tosiaan
automaattilaatikkoöljyä.
Ainakin takana ASD-perän öljy mustuu todella nopeasti, joten sen
vaihtoa voi suositella 60 tkm välein. Mersun mielestä mitään näitä
vetopyörästööljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan, ainostaan lisäillä
(huom. automaattilaatikkoon vaihdetaan öljy ja suodatin 60 tkm välein).
Itse en ole hydrauliikkaöljyihin koskenut, ettei tule ongelmia.
Ainetta ei tarvitse lisäillä, toisin kuin vanhemissa 4maticeissa.
Muistaakseni hydrauliikkaöljyssä on suodatin, jos vaihtaa öljyt
niin kai se suodatinkin pitäisi puhdistaa tai vahtaa. Mersun mukaan
ei tarvitse vaihtaa, mutta esim. w124 E-class Owner's Bible
kehottaa vaihtamaan. Tämän opuksen on kirjoittanut amerikkalainen
autokorjaamoketjun omistaja, joka tykästyi erityisesti 124-malliin.
Ja ottaen huomioon että ASD-perillä on kai vähän yleisemmin tapana alkaa viheltää, ja hyviä vaihto-osia ei juuri ole, niin öljynvaihto on syytä muistaa. Ennaltaehkäisyä jne...JarkkoN kirjoitti:
Ainakin takana ASD-perän öljy mustuu todella nopeasti, joten sen
vaihtoa voi suositella 60 tkm välein. Mersun mielestä mitään näitä
vetopyörästööljyjä ei tarvitse vaihtaa koskaan, ainostaan lisäillä
(huom. automaattilaatikkoon vaihdetaan öljy ja suodatin 60 tkm välein).
Itselläni aikanaan nuo jakovaihteiston tiivisteet vuotivat, jolloin hydrauliöljyä pääsi ATF:n sekaan. Vastasin ongelmaan vaihdattamalla jakotoosan öljyt samalla kuin moottorinkin, näin hydraulinesteen pitoisuus ei pääse mahdottoman isoksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
En ottanut riskejä tuon jakolaatikon öljyn kanssa vaan hain Veholta ihan oikeaa Mersun ATF:ää, liekö erilaista kuin Mobil. Hinta on 12,51 eur /litra ja väittivät että sitä mahtuu jakolaatikkoon 6 desiä. Öljyn osanumero on A0009899203. Siihen on kuulemma myös jotain muutakin tavaraa jota voi kokeillla jos jakolaatikko ei toimi kuten pitäisi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D