Miten radio pelittämään ilman virtalukon virtoja?

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Miten radio pelittämään ilman virtalukon virtoja?

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hei vaan!

- Vaihdoin S124sen uudempaan samanlaiseen ja siirsin ensi töikseni Beckerin uuteen menopeliin.

Harmistuin kun huomasin, että nyt täytyy autossa olla virrat päällä että radiota voisi kuunnella.

Hmm, välillä täytyy odotella akkaa vaikka kuinka pitkiä aikoja, joten neuvokaapas neuvokkaammat, mitenkä nuo DIN-liittimet täytyy muokata, että radio käynnistyisi vaan laittamalla radiosta virran päälle? Olenko oikeassa jos otaksun, että sulakerasialta jostakin vetästään yksi virtaska korvaamaan DIN-liittimessä jokin.

Tuolla on DIN-liittimien lisäksi valmiina musta kahden pistokkseen johto, joka ei mun Beckerissä käy mihinkään..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13288
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko tasan varmasti niin että beckerissäsi ei ole sellaista toimintoa että pelaa esim. tunnin kun kerran painaa virtanamiskaa...

Jos ei niin mittaa virtakynällä mihin DIN-liitimen nastaan tulee seisova virta (siis muistille), ja haaroita siitä tuleva virta itse radiolle. Jos tämän tiesit ja kysyit siis kytkentäohjeita niitä minulla ei ole...löytyisiköhän guuglettamalla... :roll:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1829
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Yleensä autossa on radiolle sellainen virransyöttö ,että kun laittaa avaimen virtalukkoon ja kääntää ensimmäiseen asentoon tai käyttää virtoja päällä ja palauttaa avaimen takaisin alkuasentoon niin jää virta radiolle.
Muualle ei tule virtaa tässä asennossa.
Toiseen johtoon virta radiolle täytyy tulla jatkuvana, jotta radion asetukset pysyy muistissa.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, on tossa jotain häikkää liittimissä. Laite nimittäin kyselee turvakoodia yhtenään, kun laittaa virrat pois ja päälle..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Joo, on tossa jotain häikkää liittimissä. Laite nimittäin kyselee turvakoodia yhtenään, kun laittaa virrat pois ja päälle..
Ettei olis jatkuva- ja muistivirtajohdot väärin päin? :shock:
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo, ja Beckerin ohjekirja tietää kertoa, että "Connection socket A is not the same for all vehicle types".

No, mulla on onneks tuo Beckerin alkuperäinen DIN-liitinsatsi tuolla paketissa, vaikka turaisin uusiksi..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No nyt saataa selvitä, lopullisen tuomion saan vasta huomena kun auto tulee ruostesuojauksesta.

Häikkää aiheuttava asia on siis vissihin se, että joku on asentanut autoon Volkkarin Philips ensiasennusradion ja laittanut myös vissihin Volkarin DIN-liittimen. Siinä "Constant" ja "Switched" on eri järjestyksessä kuin monissa muissa merkeissä.

No, menin kysymään asiaa paikallisesta autoradioliikkeestä ja hää se vasta sälli o, pakkomöi mulle adapterin, jolla saa liitännän vaihdettua noitten "Constant" ja "Switched" välillä nurinniskoin.

Eli toisin sanoen mulle tulee nyt seisova "Constant" virtaska virtalukon takaa, sen ymmärrän, mutta "Switched" tulee akulta? Ei voi mennä näin, koska sillonhan pitäis nimenomaan laitteen käynnistyä myös virtojen ollessa pois päältä.

Eli mulla tullee molemmat virtalukolta :roll: jonkun suorasormen kytkentöjen pohjalta enkä siis tee tuolla autoradiokaupiaan pakkomyymällä mitään. No tiedänpä että pärjään 4-5 johdolla ja sininen johto on automaattiantennin. Mikäs sitte on tuo "Illumination"?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13288
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Mikäs sitte on tuo "Illumination"?
Se on radion valaistus. Eli jos radiossa on tuo mahdollisuus niin otetaan mittarivaloilta siihen virta...tai siis valmispistokkeissa siihen tulee virtaskaa kun laitetaan parkit päälle. Mittarivalojen himmennys vaikuttaa siinä tilanteessa myös radion valaistukseenkin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Vie jyväskylän autosähkölle (siihen KL.än viereen) ja sano et laittakaa kuntoon. ;)
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Nythän on niin, että se switched-virta on ohjaus, ja constant on se mistä käyttövirta otetaan.

laite toimii pelkällä switched-syötälläkin mutta kute todettu kaikki RAM-muistin takana oleva tavar häviää, kun virta katkeaa.

Laitteissa on diodeilla suojatut tulot molemmille syötöille ja varmuuden vuoksi toi switched-syöttö on laitteissa tehty niin jäykäksi, että sitäkin voi käyttää käyttövirtana.
Eri valmistajilla on pääosin kaksi eri toteutustapaa; useimmiten molemmat syötöt on yhdistetty laitteen sisällä, mutta vain switched pystyy ohjaamaan laitteen päälle ja pois.

Kumpaakin ISO-liittimen pinnijärjestystä esiintyy yleisesti niin auto- kuin laitevalmistajillakin, eli aina tarkistettava kuinkapäin syötöt on...

http://www.autosound.fi/tietoa_liittimet.htm
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2810
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Joo,

Ettei olis jatkuva- ja muistivirtajohdot väärin päin?


oli. Selvisi asiat kun vaihdoin vaihdoin johtimet toisin päin. Jihuu ja kiitokset osallistuneille!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin