Takapuoli puutuu Mersun penkissä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Takapuoli puutuu Mersun penkissä

Viesti Kirjoittaja virgil »

Minkälaisia penkinvaihtoja porukka on tehnyt?
300TD-92
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

250 D:ssä vaihdettiin risa penkki hyväkuntoiseen käytettyyn originaaliin. Nyt taas sekin on vaihtokunnossa, ja penkinmetsästys käynnissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Recaro on se ainut oikea!! :lol:
Kannataa kysellä niitä?On myös käytettyinä,kun w124:set ovat poistuneet ammattikäytöstä!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Vanha sanonta: mersus puutuu persus.
Ainakin nuo coupen karo-jakkarat on ihan mukavat istua, mutta 201:ssä kyllä tosiaan perse puutui.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Poitsa se paksu lompakkosi sieltä takataskustasi, niin ei puudu enään :D :o :shock: 8) :oops: :roll: :wink:
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
rolle
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:07
Paikkakunta: Jkl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rolle »

Ei kai mulla puudu sen enempää kuin missään muussakaan penkissä.

Kummeli Kultakuume elokuvaa siteeraten:
"noku sillä on erilainen perse" :)
300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14218
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

rolle kirjoitti:Ei kai mulla puudu sen enempää kuin missään muussakaan penkissä.

Kummeli Kultakuume elokuvaa siteeraten:
"noku sillä on erilainen perse" :)
Sama juttu. Itse asiassa mummon Toyopet Corollassa puutuu enemmänkin, mutta se johtuu siitä, että en saa penkkiä tarpeeksi taakse. Kai meillä Mersukuskeilla on sitten normaalia tuhdimpi takamus, että pienet laskentavirheet penkeissä ei niin hirveästi tunnu :-D.
Mutta pääasia, että Sveitsin autoklubin ja Kantonin teknillisen korkeakoulun järjestämässä kokeesta selvisi ehjänä vain kaksi istuinta 36:sta; toinen niistä oli Mercedes-Benz -istuin.

Todiste :lol:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Parisataa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

On tullut joskus todettua, että Mersulla pitää ajaa 200tkm, jotta penkki pehmiää. Jos taasen takana on 500tkm ja ryhti on hävinnyt, niin verhoilijatuttuni neuvo oli:

Ensin puretaan istuinosan verhoilu pois. Sen jälkeen laitetaan penkin pohjalle vanerilevy. Penkin rungon sivupellit on pokattu sisäänpäin alareunastaan, joten vaneri istuu tuon hyllyn päälle mitä parhaimmin.

Tässä vaiheessa penkki muodostaa vaneripohjaisen laatikon. Tuo laatikko tungetaan täyteen superlonia haluttuun istuimen kovuuteen saakka. Parhaiten homma onnistuu erilaisilla suikaleilla tai nyrkin kokoisilla paloilla.

Lopuksi verhoilu laitetaan takaisin.

Tämä toimii, jos päälinen on suhteellisen ehjä.

Tämä on verhoomoissa yleisesti käytetty tapa. Voi silti kokeilla kotona :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Timo L. kirjoitti:Mutta pääasia, että Sveitsin autoklubin ja Kantonin teknillisen korkeakoulun järjestämässä kokeesta selvisi ehjänä vain kaksi istuinta 36:sta; toinen niistä oli Mercedes-Benz -istuin.
Sitten herää kysymys että mitkä mahtoivat olla testimetodit?
Varmaan joku 150 kiloinen vilttihattuinen nahkahousu on istunut leveän ahterinsa kanssa penkille 100000 kertaa peräjälkeen ja päästellyt jousistoa syövyttäviä bratwursti / weissbier -tuhnauksia. :lol:
Kovasti kehutaan penkkien sivuittaistukea, aika lättänöiltä näyttävät. Mutta kukapa sitä nyt Ässällä isompia kanttailisikaan... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sladissa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Pasi M. kirjoitti:Mutta kukapa sitä nyt Ässällä isompia kanttailisikaan... 8)
Ässällä ajetaan isoa kovaa siten, että perä kulkee sopivassa sladissa. Tällöin g-voimat suuntautuvat kurveissakin selkänojan suuntaan :twisted:
Terveisin
Tero
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Sladissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

flosse kirjoitti: Ässällä ajetaan isoa kovaa siten, että perä kulkee sopivassa sladissa. Tällöin g-voimat suuntautuvat kurveissakin selkänojan suuntaan :twisted:
Ja tietenkin tätä metodia noudatetaan myös kesäisillä asfalttibaanoilla. Aiheeseen jos mennään, niin henk. koht. ei ole istumalihas puutunut Mersun tuhdolla. Tämä on tosin aika paljon pöksyistä kiinni. Jos jalassa on Voilevin ja vintturin avulla jalkaan pakotetut farkut, niin kyllä sitä takalistoa alkaa pakottaa, vaikka sitten seisten :lol:
Hiphop housuissa taas ei, kun haaravälikin on polvissa, kuten kunnon kusenpolttamissa Jukola-tyypin äijäkalsareissa konsanaan :shock: Mutta aika tavalla tuntuu Mersun penkin mukavuus olevan "perskertoimesta" kiinni.

Lukaisin tuossa ruokatunnin ratoksi uutta Taksi-lehteä. Siinä eräs pääkaupunkiseudun kuski kehui Volvoa, vittuillen kautta rantain, että istuinkin on niin hyvä, ettei sitä tarvitse mihinkään Recaroon ensi töikseen vaihtaa. No, kyllä Volvolla hyvät tuhdot onkin, ei siinä mitään.
Varsinaisen numeron vantaalainen teki siitä, että oli ajanut yhdellä ja samalla V70:llä peräti 480.000 km. Hui! :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
virgil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: To 11.12.2003 12:10

Viesti Kirjoittaja virgil »

Mersun penkissä on myös aika olematon tuki reisille. Recaroahan ne kaikki suosittelee. On vaan niin kalliita, esim.

http://www.carsport.fi/recaro.php
tai
http://www.recaro-seats.co.uk/list.asp? ... model=9626
300TD-92
Avatar
SledgeHammer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 360
Liittynyt: Pe 13.02.2004 20:34
Paikkakunta: Ritis

Re: Sladissa

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Kaapo kirjoitti:
flosse kirjoitti: Ässällä ajetaan isoa kovaa siten, että perä kulkee sopivassa sladissa. Tällöin g-voimat suuntautuvat kurveissakin selkänojan suuntaan :twisted:
Ja tietenkin tätä metodia noudatetaan myös kesäisillä asfalttibaanoilla. Aiheeseen jos mennään, niin henk. koht. ei ole istumalihas puutunut Mersun tuhdolla. Tämä on tosin aika paljon pöksyistä kiinni. Jos jalassa on Voilevin ja vintturin avulla jalkaan pakotetut farkut, niin kyllä sitä takalistoa alkaa pakottaa, vaikka sitten seisten :lol:
Hiphop housuissa taas ei, kun haaravälikin on polvissa, kuten kunnon kusenpolttamissa Jukola-tyypin äijäkalsareissa konsanaan :shock: Mutta aika tavalla tuntuu Mersun penkin mukavuus olevan "perskertoimesta" kiinni.

Lukaisin tuossa ruokatunnin ratoksi uutta Taksi-lehteä. Siinä eräs pääkaupunkiseudun kuski kehui Volvoa, vittuillen kautta rantain, että istuinkin on niin hyvä, ettei sitä tarvitse mihinkään Recaroon ensi töikseen vaihtaa. No, kyllä Volvolla hyvät tuhdot onkin, ei siinä mitään.
Varsinaisen numeron vantaalainen teki siitä, että oli ajanut yhdellä ja samalla V70:llä peräti 480.000 km. Hui! :shock:
Eikö traktoreissa ole työtunti mittarit? Vai onko niissä myös km mittarit, no loistava saavutus traktorille :D
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Re: Sladissa

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kaapo kirjoitti:Lukaisin tuossa ruokatunnin ratoksi uutta Taksi-lehteä. Siinä eräs pääkaupunkiseudun kuski kehui Volvoa, vittuillen kautta rantain, että istuinkin on niin hyvä, ettei sitä tarvitse mihinkään Recaroon ensi töikseen vaihtaa. No, kyllä Volvolla hyvät tuhdot onkin, ei siinä mitään.
Varsinaisen numeron vantaalainen teki siitä, että oli ajanut yhdellä ja samalla V70:llä peräti 480.000 km. Hui! :shock:
Joo myönnetään, että Volvoissa on hyvät penkit. Muuta hyvää saakin sitten jo hakea.

Ei nuo vanhempien Mersujen penkit ole uutenakaan mitään älyttömän hyviä olleet. Vasta 90-luvulla Mersun penkit mielestäni kehittyivät kategorian ehdottomalle huipputasolle.

Periaatteessa penkit kannattaa muutaman sadan tuhannen kilometrin välein kovettaa ihan oman itsensä takia. Tuohon matkaan mahtuu niin paljon penkillä röhnötystä, että ne väkisinkin menettävät enemmän tai vähemmän ryhtiään. Omaan reuhkaan on muutaman viime vuoden sisällä molemmat etupenkit kovetettu verhoomon toimesta ja toimenpide osoittautui välittömästi erittäin ehdottomaksi. Kuin olisi uudet penkit saanut.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ei mulla ainakaan puudu perse yhtään hyväkuntoisella w123:n penkillä.. Mutta jos penkki on yhtään luhistunut, niin tuntuu selässä asti :x
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Omassa 201:ssä oli 3jousta poikki kuskin penkistä....
Ei voinut yli 50km:n matkoja tehdä, etteikö olisi jalka ja perse ollut tunnoton.
Nyt Recarot ja pisin yhtä mittainen matka ollut 400km eikä olo ollut mitenkään huono...
Ja onhan se ehjässäkin penkissä sellainen trampoliinimainen olo, ainakin näissä vanhemmissa malleissa.
Joku mersupurkaamo??
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

Silloin ei puudu paikat kun istuu aivan istuimen takaosassa ja reidet ovat tuetut koko matkalta hyvin. Selkä pitäisi olla myös hyvin tuettu.
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

enpä ole huomannut

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Eipä tunnu perse puutuvan kun istuu tuossa "ajodynaamisessa kuljettajan istuimessa".

Siinä on niitä säätöjä sen verran reilusti että kyllä täytyy olla varsin ihmeellinen perse jos ei siihen muokkaannu :)

Takamus kyllä leviää, kun mersussa liikaa istuu, mutta se ei liene yksistään auton vika :)
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

virgil kirjoitti:Mersun penkissä on myös aika olematon tuki reisille.
???????
Eikö sinulla etureunan korkeussäätö toimi?
Väärin säädetty etureuna kyllä aiheuttaa puutumista:
jos liian alhaalla, reidet ovat ilmassa - ja puutuu,
jos liian ylhäällä, niin jalkojen verisuonet puristuu lyttyyn - ja taas puutuu.
Asiaa pahentaa se, että matka-ajossa ainakin oikea jalka on jäädytetty yhteen ja samaan asentoon pahimmillaan tuntikausiksi...

Pitkillä lennoilla tuo verisuonten puristuminen tunnetaan paremmin, on aiheuttanut jopa veritulppia jalkoihin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

verhoilijat korjaa..

Viesti Kirjoittaja juha »

Jos perse puutuu ja jousia on poikki niin vie koko jakkara verhoilijalle. Mä korjautin puhki kuluneen selkänojan kulman ja samalla se ukko laittoi vylliä lisää persuksen alle. Mekaniikka oli istuinosassa ehjä mutta väsynyt joten kohotusleikkauksessa kaveri otti 190:sen nahkajakkaran istuinosan ja nitoi sen tuohon mun penkkiin lisäpehmikkeeksi alkuperäisen verhoilun alle! Tuli tosi hyvä eikä enää roiku perse lattiassa. Ryhti on yhtä hyvä kuin matkustajan penkissä. Minusta tuossa '93 mallissa on penkit ihan ok malliset tällaiselle 175 pitkälle 75 painavalle, ei valittamista.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Itse olen ajanut Recarolla puoli miljoonaa, ja täysin ryhdissään on vieläkin pysynyt. Juuri tulin reissusta Ruotsin lapista eikä puutunut yhtään. Tuolla Äänekoskella vertailin omaani VS uuden Mondeon takapenkki :lol: Ei muuten pärjää edes tuolle vanhalle Recarolle.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onhan tuo mersun penkki melko huono, ihan uusissakaan ei mielestäni ole niin super hyvä penkki kuin voisi olettaa. Kaikenlaisilla mersuilla tulee ajettua ja vieläpä melko paljon kilometrejä vuodessa. (kaikille tiedoksi, että koko suvulla on pelkkiä mersuja muutamia mainitakseni w211 koriset 220 cdi ja 400 cdi) Jos ei muista rastittaa monisäätö istuimia yms heebeleitä niin uudessakin mersussa on aika lahjaton penkki istua. Noh, tämähän on pelkkä mielipide :D

Omaan w123een olen vaihtanut königin penkit eteen, kuskin jakkara on sähkö säätöinen ja säätöjä löytyy joka suuntaan. Ei puudu persus enää. Muuttuu koko auton fiilis ko penkin vaihtaa, tuntuu 82nenkin 92lta :wink:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Varsinkin madalletussa mersussa nuo orkkis penkit ei oikein sytytä,ovat aivan liian pehmoiset.Välillä hieman kuuluu valitusta kun oikein kunnolla monttuun ajaa,ihme ettei takapenkkien kohdalla katossa ole lommoja ulospäin... 8) Vanhoihin penkkeihin laitoin hieman täytettä ja niistä tuli huomattavasti paremmat,olisi kyllä aiheellista noissa nykyisissä nahkajakkaroissakin kunhan vaan saisi aikaiseksi.

Etupenkitkin ovat liian pehmeät/joustavat,muuten kohtuullisen hyvät istua.Sähköllä liikkuu molemmat etupenkit ja kohtuullisen hyvä asennon niissä saa.Ainoa huonopuoli on melko lyhyt istuinosa,pitkällä kuten minulla tahtoo reisien tuki jäädä hieman heikoksi.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tosiaan jos on alustasarja, niin penkki on todella ikävä,
Kun alusta ei ole niin löysä, niin penkki alkaa pompottaan niinku Trampoliini :lol:
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin