turbotus projektiin vaadittavat laput

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

turbotus projektiin vaadittavat laput

Viesti Kirjoittaja epk »

Muutoskatsastus

päästötodistuksia ei tarvita ,koska kysessä -85 auto. Ainoastaan normaalien
diesel päästöarvojen alle pitää mennä.

vertailu kohtana ilmeisesti pidetään 250D , ja sen vastaavia tehoja, jolloin
ei tarvitse vaihtaa alustan yms. osia.

jos hepat nousee esim. 300D/DT lukemiin, niin alustan osia vaihdettava jotta
katsastus mahdollinen (jarrut , alustan osia. )

myös teholappu tarvitaan josta todelliset hevoset.

jonkinlainen todistus tarvitaan esim. veholta josta ilmenee että ei tarvitse
vaihtaa alustan osia, koska tehot tulee 250 tasolle, siinähän on samat
alustan osat.



eli ongelma on enää tuo veholta tai tms. saatava todistus, yksi olisi jos
saisi lainata jo tälläisen tehneeltä tuon lapun, täytyykin foorumille
laittaa kysely!
eli nyt pitäis saada tuo todistus jostain noista alustan "muutoksista" , tai eihän niitä oikeastaan edes tarvita. mutta siis lappu tarvitaan,

onko jollain ketä on vastaavan projektin jo tehnyt, niin kyseistä lappua /tietoa mistä sen saa ?

asiasta lisää:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &highlight
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jkl:n veholtä kun kyselin niin kertoivat, että eivät kirjoita. :evil:

Antoivat kuitenkin puh.nron josta saisi 100 eurolla vastaavuustodistuksen. En ole soittanut tuonne.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Ajaa jollekkin mersu korjaamolle missä kirjoittavat lapun että alusta ja jarrut vastaa 250D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

petska kirjoitti:Ajaa jollekkin mersu korjaamolle missä kirjoittavat lapun että alusta ja jarrut vastaa 250D
näinköhän tälläinen lappu kelpaa katsastukseen ?

tuntuu sitäpaitsi muutenkin tyhmältä että pitää olla nimenomaan esim. maahantuojan kirjoittama paperi,

miksei sinne voi vaan viedä luotettavasta lähteestä olevan tiedon että on sama alusta, esim. vaikka kl-varaosaluettelon :?: :lol:


ja varmasti on on foorumilla henkilöitä ketkä tämän on joutunut hommaamaan, auttakee :D
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Itsellä on katastus mies pyytänyt vastaavuus todistusta (w123 projektissa v2002) ja veholta kun lähdin selvittämään, niin eivät suostuneet tekemään. Sitten yhteyttä mersun jollekin suomenpään varaosapomolle... ja edelleenkään ei herunut lappu... sitten katastuskonttorilla kun selitin tilanteen ja vakuuttelin että on ne alustat samanlaiset kaikissa w123 malleissa, leima tuli paperiin (tekniikanvaihto)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mika_M kirjoitti:Itsellä on katastus mies pyytänyt vastaavuus todistusta (w123 projektissa v2002) ja veholta kun lähdin selvittämään, niin eivät suostuneet tekemään. Sitten yhteyttä mersun jollekin suomenpään varaosapomolle... ja edelleenkään ei herunut lappu... sitten katastuskonttorilla kun selitin tilanteen ja vakuuttelin että on ne alustat samanlaiset kaikissa w123 malleissa, leima tuli paperiin (tekniikanvaihto)
no voisko olla että jos itse tekee tuon paperin ja ottaa vaikka tosiaan tuon kl-varaosa luettelon mukaan , että kelpais :?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs muuten 300D alustassa eroa 200D:hen verrattuna , 300 ois 109/113 hp.


jarrut on näemmä samat, vakaajatanko ilmeisesti eri ?

tuohon sitä sit kannattais verrata....
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jos käytät auto dynossa? Niin pyydä sieltä todistus minkä esität konttorilla!
Jossa näkyvät tehot. :oops: Jolloin ne voivat verrata niitä vastaaviin 2,5 turbon papereihin.
Vakaajatangot ovat kyllä paksummat,mutta? Siinäpä kysymys mikä askarruttaa?
Ja onhan noita 200:sia turbolla ja eikö kun ollaan EU:ssa pitäisi riittää kun joku on katsastanut semmoisen?
Minulta saat rek.num.jos ne haluavat tietää onko niitä todella kilvissä ja rek.ot. maininta ko.autossa: Asennettu ahdin 0,55 bar.
Mielestäni pitäisi mennä pelkällä muutoskatsastuksella läpi,tietenkin otteeseen tulee prosentit 15% tai sinne päin? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Kimmo L kirjoitti:Jos käytät auto dynossa? Niin pyydä sieltä todistus minkä esität konttorilla!
Jossa näkyvät tehot. :oops: Jolloin ne voivat verrata niitä vastaaviin 2,5 turbon papereihin.
Vakaajatangot ovat kyllä paksummat,mutta? Siinäpä kysymys mikä askarruttaa?
Ja onhan noita 200:sia turbolla ja eikö kun ollaan EU:ssa pitäisi riittää kun joku on katsastanut semmoisen?
Minulta saat rek.num.jos ne haluavat tietää onko niitä todella kilvissä ja rek.ot. maininta ko.autossa: Asennettu ahdin 0,55 bar.
Mielestäni pitäisi mennä pelkällä muutoskatsastuksella läpi,tietenkin otteeseen tulee prosentit 15% tai sinne päin? :roll:
no teholappu tietenkin tulee, mutta vielä pitäisi tuo vastaavus todistus saada katsastusaseman mukaan...

ja prosentteja ei pitäisi tulla ollenkaan.


musta kyllä tuntuu että pitäis kans ihan riittää että on jo vastaavia rekisterissä...
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Kummaa toimintaa?

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Mikäs on ollut syynä kun maahantuoja ei ole kirjoittanut sitä todistusta? Mielestäni heillä on ihan velvollisuus kirjoittaa se eikä jupista vastaan. Ei luulisi olevan suurin vaiva ja ei ainakaan haittaa kenellekkään. Vehon teknisestä neuvonnasta saa hyvää tietoa, tai sai ainakin ennen.
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:
petska kirjoitti:Ajaa jollekkin mersu korjaamolle missä kirjoittavat lapun että alusta ja jarrut vastaa 250D
näinköhän tälläinen lappu kelpaa katsastukseen ?
tuntuu sitäpaitsi muutenkin tyhmältä että pitää olla nimenomaan esim. maahantuojan kirjoittama paperi,
miksei sinne voi vaan viedä luotettavasta lähteestä olevan tiedon että on sama alusta, esim. vaikka kl-varaosaluettelon :?: :lol:
ja varmasti on on foorumilla henkilöitä ketkä tämän on joutunut hommaamaan, auttakee :D
Minä ostin purkaamolta isommat jarrut ja sain ukot Pro Turbolla kirjoittamaan todistuksen siitä että ne on vaihdettu ja sen jälkeen paikalliselta KL-jälleenmyyjältä, mersukorjaamolta "Teijon Korjaamo" Ihodesta printti koneesta että mitkä tehot on siinä autossa jonka jarrut vaihdoin.

Maksoi omat bensakulut, ei enempää.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ahaa, mitä teijo printtas sitten ?
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:ahaa, mitä teijo printtas sitten ?
ihan vaan koneelta suoraan tekniset tiedot autosta, tehot ym.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Joni P. kirjoitti:
epk kirjoitti:ahaa, mitä teijo printtas sitten ?
ihan vaan koneelta suoraan tekniset tiedot autosta, tehot ym.
eli riittää että menen jostain "mersukorjaamolta" tulostamaan paprun josta näkee vaan että 300D on samat jarrut vielä kuin 200 ->ei muuta kuin katsastamaan.
Avatar
Mika_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ke 04.02.2004 21:31

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Sillähän se selviää kun käy tiedustelemassa konttorilla (huom: ei puhelimessa, silloin ei onnistumikään, ainakaan suomen autokatsastuksessa) Eli joku muutoskatsastukset hoitava henkilö haastatteluun ja hommaa ne paperit mitä hän vaatii ja samalle henkilölle leimaa ruinaan, kyllä ne sitten "kasvotusten" aika tarkkaan kertoo mikä paperi käy mihinkin hommaan, mutta oma kokemus on että kaikki on katsastusmiehestäkiinni...
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

epk kirjoitti:
Joni P. kirjoitti:
epk kirjoitti:ahaa, mitä teijo printtas sitten ?
ihan vaan koneelta suoraan tekniset tiedot autosta, tehot ym.
eli riittää että menen jostain "mersukorjaamolta" tulostamaan paprun josta näkee vaan että 300D on samat jarrut vielä kuin 200 ->ei muuta kuin katsastamaan.
Ei siinä lapussa lukenut edes mitään jarruista ;)
- pelkkä moottoriteho ja mallimerkinnät.

Toinen lappu oli vain Pro Turbon allekirjoittama todistus että nämä ajoneuvon X jarrut on vaihdettu tähän asiakkaan X autoon.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Joni P. kirjoitti:
epk kirjoitti:
Joni P. kirjoitti:
epk kirjoitti:ahaa, mitä teijo printtas sitten ?
ihan vaan koneelta suoraan tekniset tiedot autosta, tehot ym.
eli riittää että menen jostain "mersukorjaamolta" tulostamaan paprun josta näkee vaan että 300D on samat jarrut vielä kuin 200 ->ei muuta kuin katsastamaan.
Ei siinä lapussa lukenut edes mitään jarruista ;)
- pelkkä moottoriteho ja mallimerkinnät.

Toinen lappu oli vain Pro Turbon allekirjoittama todistus että nämä ajoneuvon X jarrut on vaihdettu tähän asiakkaan X autoon.
no just, kyllä tuo omakin sit täytyy mennä vastaavilla läpi, perhana :lol:
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Onkos kellään tietoa mistä kohtaa rekisteriotetta katotaan koska auto on otettu käyttöön? Omassani on käyttöönottopäivä 00.00.1987 ja huomautuksissa lukee rekisteröintipäivä 10.09.1987. Proturbon sivut kertovat että 1.7.1987 jälkeen käyttöönotettuihin ajoneuvoihin pitäisi käytännössä asentaa katalysaattori niin ajattelin että miten tuo nyt sitten menee. On tuo 200D:n ahtaminen alkanut kiinnostaa, kun näitä juttuja on täältä foorumilta lukenut.....
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
Hubimersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 437
Liittynyt: La 01.11.2003 14:53
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hubimersu »

Ite hain tekniikanvaihtoo varten alustasta kuvia runkonumeroiden perusteella, joista näkyi ilmi että 200B :evil: (murheenkryyni) ja 300D alustan osat on samoja. Kuvat oli jarruista ja tukivarsista. lisäksi oli kl:n kuvasto vertailuna jarruosien samanlaisuudesta. Kuvat makso mansikoita Vehon huoltopisteessä, mutta tekniikanvaihto onnistu alustaan koskematta(jousetki oli bensan) Leima tuli ja ei o päivääkä harmittanu :D
S204 300CDI 4matic -11 FL "lumikki"

EX:
W906 315CDI 1+6 k-a Vanha invataksi
C203 200 Kompressor -01
W176 180cdi- 13
S204 220CDI- 09 "kaupparatsun ruoska"
S204 200CDI -11 Facelift 7G tronic "Tuikutettu"
S203 200CDI- 06 Mustiainen "Tuikutettu"
W211 200CDI- 03 Vanha taksi ***tana
S203 200CDI -04 Facelift "Kestosuosikki"
C203 180 -01 Sportcoupe
S202 220CDI Esprit Selection -00
S203 200CDI -01 Paku "Tuikutettu"
W124 230E -91
S202 200CDI -99
W124 300D "hubi"
W124 250D "aztu"
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin jos vielä epk funtsit niiden todistuksien kanssa...

Vehon toiminta näissä asioissa on aivan perseestä.
Ylimpänä esimerkkinä viitseliäisyyden melkoisesta puutteesta teknisen osaston johtaja (en viitsi mainita nimiä näin negatiivissävytteisessä viestissä).

Ymmärrän sen, että he eivät "voi hyväksyä" joitain tiettyjä teknisiä muutoksia, jos ja kun tehtaalta ei koskaan ole autoa tullut sellaisella tekniikalla. Eli esim. 200D:stä ei tekemälläkään saa 300D:tä, vaikka vaihdettavia osia olisi 3 kappaletta... :roll: Silti tietojen luovuttaminen, eli eroavaisuuksien toteaminen jäisi täysin yksityshenkilön ja esim. katsastusviranomaisen huoleksi, on niin täysin eri asia.

"Lain" mukaan maahantuojan tehtävä ja velvollisuus on tarvittaessa tälläisten dokumenttien luovuttaminen! En todellakaan muista lakitekstejä enkä jaksa niitä kaivella, itsellä meni maku koko touhuun vuosi, pari sitten.
Tyydyn nykyisin joko siihen että en kerro kenellekään mitään, tai sitten itse teen niin kattavat dokumentit että luulis kelpaavan vaikka ministerille.

Turha kai tässäkään asiassa on taistella vastaan.
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

joskus kuulin bemerimiesten käyttäneen EPC cd:tä tuossa osien vaihto hommassa apuna
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

No mikä jottei, siitähän saa "parhaat" kuvat
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, siltä alkaa näyttää että joudun itse tekemään ne paperit, ja hakee jonkun korjaamon leiman/allekirjoituksen siihen.


mitkäs ne 3 vaihdettavaa osaa muuten on ? 300D:tä vastaavaksi


vakaajatanko varmaan yksi ...
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

entä jos viet kannettavalla koko ohjelman konttorille ja annat inssin katsoa siitä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

JuhaE kirjoitti:entä jos viet kannettavalla koko ohjelman konttorille ja annat inssin katsoa siitä
no siinä ois helpoin tapa, isosiskon kannettava peesiin ja katsastamaan,

täytyy muuten varmaan mennä etukäteen näyttää tätä konstia asemalle...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Jep no tietenkin minä tarkoitin 123:a, mun 124tietämys on melko vähäistä.
Siihen on kylläkin sitten jo enemmän vaihdettavia, tosin montako pakollista, en tiedä sitäkään.

123:ssa joudut lisäämään moottorin iskunvaimentimen, jouset (noin niinkuin periaatteessa :roll: ) sekä kardaanin värinänvaimentimen. Olikohan tässä kaikki...

EDIT: koneen tukikumi taisi olla erilainen, oliko peräti sama kuin 6-syl..
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

noo joo, aivan ...


no itse olen sitä mieltä jos 300D verrataan niin järjen kanssa ajateltuna vaihdettavia olisi : jouset , etuvakaajatanko, moottorin tyynyt ehkäpä....
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

nyt FAKTAA, kaarinan katsastus asemalta :


heille riittää että teen ITSE paperit josta he voivat verrata mitä eroa on 230E ja oman 200D alustassa.


vertaan 230E koska siinä on 136 hp, ja itse tavoittelen sellaista 130 hp, ja alustat silti samat.

papereiksi riittää vertailu paperit näiden välillä, eli autojen tekniset tiedot paperilla josta he voivat verrata. Tulostan todennäköisesti varaosakoodit epc:stä ulos , kuvien kera :wink:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Hyvä meininki! Kerrankin puhdas järjenkäyttö on sallittua...
Niin ja mikä ettei tollasten dokumenttien tekemisessä ja tutkimisessa olisi ehkä iloa myös tulevaisuuden projekteihin. :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

raul kirjoitti:Hyvä meininki! Kerrankin puhdas järjenkäyttö on sallittua...
Niin ja mikä ettei tollasten dokumenttien tekemisessä ja tutkimisessa olisi ehkä iloa myös tulevaisuuden projekteihin. :D

jep , olin jo valmistaunut isoon palopuheeseen, mutta tuolla asemalla oltiin sen verran järkeviä ,että ei tarvinnut niitä pitää :lol:
Vastaa Viestiin