W211 automaattilaatikon öljynvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

W211 automaattilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Uutena mersukuskina kyselen teiltä kokeneemmilta, että mikä on E 220 CDI mallin automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Huoltokirjasta ei saanut oikein selvää asiasta. Tarkoitus on näet vetää Mesellä vaunua kesäisin, mihin tarkoitukseen moottorissa on vääntöä ihan tarpeeksi asti.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:D "Öljyt mersun lootaan, Vaihdetaan vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä"
A mersuun kyselin ja etsin käyttökirjasta , en löytänny vaihtoväliä, Mega autosta kertoivat ettei kuulu huolto ohjelmaan.
Chevyssä taisi olla 50 000km:rin tai kahden vuoden välein.
Jos vaunua vetäisin niin melkein vaihtaisin uudet automaattiöljyt joka kevät.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tulee Veholle paljon tuottoisammaksi vaihtaa vaihdelaatikko 150tkm välein kuin öljyt 60tkm välein.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kokeneet forumin kävijät sanoovat, notta 60000 välein.
Mega-autokin puhuu niinkun oltas ameriikas, jossa laatikoita on enemmän ko tarvitahan.
Joo,ihan tosissaan, ei se vaihto ainakaan ennen kuulunut huolto-ohjelmaan, mutta niimpä sitten saivat myydä uusia lootia kuin leipää.

Kannattaa siis vaihdella, varsinkin jos kerran vedät vaunua.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
häjy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 06:23
Paikkakunta: 05

Viesti Kirjoittaja häjy »

Mulle viimeks kertoi merkkikorjaamon päällikkö laatikkoöljyn vaihdon yhteydessä, että n. 80000 km seuraava öljynvaihto laatikkoon...... :lol:
...rahamiehetkin voi hehkuttaa...

220 D Väyrynen -97.
Suzuki Bandit 1200 -97.
Arctic Cat ZR 580 -98.
KTM Supermoto LC 4 -96.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Henk.koht uskoisin olevan kuitenkin se ja sama, ajaako 60 vai 80 tuhatta, kunhan siinä välissä vaihtaa. Niin mä olen tehnyt, merkistä riippumatta.
jos siis olen yhdellä autolla ylipäätään noin pitkään ajanut

Tietty sekin vähän vaikuttaa, tuleeko se 80 tkm kasaan vuodessa, vai 12 vuodessa...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Kiitokset vastauksista. Noin arvelin vähän itsekin että 60tkm on hyvä väli vaununvedossa. Enemmän on kokemusta jenkkivetureista, jossa samaa väliä suositeltiin.
Entä onko Mersussa jokin erikoisöljy automaattilootaan vai käykö jokin normaali punainen laatuöljy? Chrysleriin ei kelvannut mikään muu kuin Moparin oma spesiaaliöljy. Muilla meni kuulemma laatikko tukkoon.
Entäs Mesessä?
paaki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 19.10.2007 12:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja paaki »

Osta vaikka MB omaa laatikkoöljyä niin on ainakin oikeaa. Muista vaihdattaessa ettet laita liikaa tai liian vähän öljyä laatikkoon.
W211 280 A facelift

ex W203 C220 T A CDI -01
W202 C180 b A -95
juke4747
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 09.06.2008 00:06
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja juke4747 »

18 vuotta mb.llä ajaneena ja automaatilla niin seuraava ohje,niin ei onkelmia.211:ta vain alkuperäistä sähkölaatikko öljyä ja alkuperäinen suodatin ja tiiviste.sama pätee 210.iin.kopio kiinalainen suodatin ei istu ja tiiviste on kopiossa kovin muovimainen orkkis kumimaisempi.helpompi vaihtaa ja ei vuoda.omaani vaihdan 40 välein kun ei vaihdu kun puolet öljystä.
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

Nykyinen vaihtosuositus on ainoan kerran 60 tkm kohdalla (ainakin 7g-tronic).

Suosittelevat kuitenkin 60 tkm vaihtoväliä...
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: W211 automaattilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Pfizer kirjoitti:Uutena mersukuskina kyselen teiltä kokeneemmilta, että mikä on E 220 CDI mallin automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Huoltokirjasta ei saanut oikein selvää asiasta. Tarkoitus on näet vetää Mesellä vaunua kesäisin, mihin tarkoitukseen moottorissa on vääntöä ihan tarpeeksi asti.
Kannattaa vaihtaa 60000km välein, varsinkin kun turpiinissa ei ole roppua,eli öljystä ei vaihdu kuin puolet eli alle 4 litraa,tarvikkeesta saa saman öljyn
Saksalainen febi bilstein Nr.22806 jotain 8,5euroa litra,lisäksi tietenkin suodatin ja pohjan tiiviste.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Eikö vaihteiston öljyä ole mahdollista vaihtaa auton käydessä, silloin kun turbiini pyörii, eli ns. verensiirtona??
Audeissa ainakin sai öljyt vaihdettua laatikkoon siten, jos vaan vaihtajalla oli osaamista ja ymmärrystä. Ainakin vielä pari vuotta sitten suomessa n. 80% liikkeistä ei osannut tehdä laatikon öljynvaihtoa oikein ja tulos oli se, että noin puolet öljystä vaihtui, jolloin vaikutuksena oli se, että uusi öljy irroitti kaikki p%skat kiertoon ja se teki hallaa laatikolle.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Division kirjoitti:Eikö vaihteiston öljyä ole mahdollista vaihtaa auton käydessä, silloin kun turbiini pyörii, eli ns. verensiirtona??
Audeissa ainakin sai öljyt vaihdettua laatikkoon siten, jos vaan vaihtajalla oli osaamista ja ymmärrystä. Ainakin vielä pari vuotta sitten suomessa n. 80% liikkeistä ei osannut tehdä laatikon öljynvaihtoa oikein ja tulos oli se, että noin puolet öljystä vaihtui, jolloin vaikutuksena oli se, että uusi öljy irroitti kaikki p%skat kiertoon ja se teki hallaa laatikolle.
Löysin tältä foorumilta saman kikan, eli puhuivat kierrätyksestä.
Auton käynnissä ollessa toisesta päästä valutetaan vanha öljy ulos ja toisesta syötetään uutta. Kun väri alkaa vaihtumaan kirkkaan punaiseen, on kaikki öljyt vaihtuneet. Öljyä kuluu tällä tavoin enemmän, noin 10 litraa.
Itse en osaa/arvaa tehdä tuommoista, joten pitänee viedä Veholle. 206 euroa on toimenpiteen hinta tarvikkeineen ja töineen.
Major
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 08.03.2008 18:47

Viesti Kirjoittaja Major »

Volvoihin (Aisinin laatikko) öljyt vaihdetaan huuhtelemalla,
otetaan jäädyttäjästä letku irti, lasketaan 2 litraa ulos, täytetään,
ja lasketaan taas. Menekki on 8-12 litraa.

Mulle vaihdettiin 7g-tronickkiin öljyt maanantaina merkkihuollossa,
oli veloitettu 9.5 litraa. Sanoivat huoltoon viedessä että öljyn määrä riippuu siitä onko momenninmuuntimessa roppua, mulla ilmeisesti oli kun meni noin paljon öljyä. Maksoi kaikkine hilppeineen ja töineen joku 230-240 euroa.
karsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 14.11.2006 22:09
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 automaattilaatikon öljynvaihto

Viesti Kirjoittaja karsu »

jussilampi kirjoitti:
Pfizer kirjoitti:Uutena mersukuskina kyselen teiltä kokeneemmilta, että mikä on E 220 CDI mallin automaattilaatikon öljynvaihtoväli?
Huoltokirjasta ei saanut oikein selvää asiasta. Tarkoitus on näet vetää Mesellä vaunua kesäisin, mihin tarkoitukseen moottorissa on vääntöä ihan tarpeeksi asti.
Kannattaa vaihtaa 60000km välein, varsinkin kun turpiinissa ei ole roppua,eli öljystä ei vaihdu kuin puolet eli alle 4 litraa,tarvikkeesta saa saman öljyn
Saksalainen febi bilstein Nr.22806 jotain 8,5euroa litra,lisäksi tietenkin suodatin ja pohjan tiiviste.
Kun sitä turbiinin roppua ei ainakaaan alkupään w211:ssä ole niin minun kokemukseni mukaan normi vaihdossa ei vaihdu kuin alle 3 litraa eli ymmärtääksen about 1/3 koko tilavuudesta joka on yhtä tyhjän kanssa. Mielestäni pitäisi huuhdella 60000 km:n välein siten että kaikki vaihtuu (varsinkin jos vedetään vaunua). Mersun momentinmuunnin (turbiini vai mikä se nyt on) taitaa olla sen verran lyhyt ikäinen vaikkei sitä kuuluisaa klygoli -ongelmaa olisikaan. Tämän on tietty oma mielipiteeni ja vastaan saa väittää.

Joku Audi mies kertoi laittaneensa syylärin viereen T-haaran jossa avattava venttiili niin "kierrätys" käy kätevämmin. Onkohan tästä kenelläkään kokemuksia ?
KaaliMato
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ti 04.03.2008 09:44

öljyt

Viesti Kirjoittaja KaaliMato »

Eli tehtaan näkemys tähän asiaan on että sähköisesti ohjatuissa laatikoissa eli -97---> vaihdetaan kerran 60tkm kohdalla eikä enää jälkeenpäin Wis:n ohjeen mukaisesti.
Suosittelen kyllä itse vaihtamaan vielä n 150tkm kohdalla toisen kerran vähintään
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Re: öljyt

Viesti Kirjoittaja mittari »

KaaliMato kirjoitti:Eli tehtaan näkemys tähän asiaan on että sähköisesti ohjatuissa laatikoissa eli -97---> vaihdetaan kerran 60tkm kohdalla eikä enää jälkeenpäin Wis:n ohjeen mukaisesti.
Ilmeisesti on näin! Ostin Saksasta 84 tkm ajettuna ja vaihdettiin öljyt "Veholla"200 tkm ajettuna. Oli vielä aivan käyttökelpoisen näköistä öljyä - sanottiin. Sanottiin myös, että oli vaihdettu jo kerran aiemmin (60 tkm ajettuna?). Seuraava vaihto ehkä 320-350 tkm:n jälkeen?
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Maileri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Pe 06.06.2008 21:29
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Maileri »

Major kirjoitti:Sanoivat huoltoon viedessä että öljyn määrä riippuu siitä onko momenninmuuntimessa roppua, mulla ilmeisesti oli kun meni noin paljon öljyä.
Luulen että asia on jusiinsa päinvastoin. Jos proppua ei ole turbiinissa, silloin sitä kuluu enemmän vaihdossa, koska joudutaan käyttämään kierrätystä.
Jos proppu taas löytyy, voidaan täyttää juuri oikea määrä eli noin 6-7 litraa.
<E220D W211 -02>
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Pfizer kirjoitti:
Major kirjoitti:Sanoivat huoltoon viedessä että öljyn määrä riippuu siitä onko momenninmuuntimessa roppua, mulla ilmeisesti oli kun meni noin paljon öljyä.
Luulen että asia on jusiinsa päinvastoin. Jos proppua ei ole turbiinissa, silloin sitä kuluu enemmän vaihdossa, koska joudutaan käyttämään kierrätystä.
Jos proppu taas löytyy, voidaan täyttää juuri oikea määrä eli noin 6-7 litraa.

Mulla vaihdettiin Oulun Veholla Öljyt laatikkoon ja meni 3,6litraa,mitä järkeä sitä on jos vaihdetaan 60000 välein enempi vaihtuakkaan,alunperinhän on ollut tarkoitus ettei niitä tarvi vaihtaa ikinä,mutta käytäntö on näyttänyt ihan toista ja miten autoa voi käyttää jos vaihteiston pohja on pois,koska ei siinä ole mitään öljyroppua.vaan öljy otetaan pois vaihteiston pohja irrottamalla.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
aer1967
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 04.05.2007 13:29
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja aer1967 »

Pirssissä 320cdi -04 huolto ilmoitti vaihtoväli on 60000km lootanöljyllä 5-pykäläinen loota.Nuo uudet lodjuthan tuppaa olla kulutus tavaraa joka merkissä nykyään!!Kaikki oli paremmin Kekkosen aikaan!!!! :)
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

aer1967 kirjoitti:Pirssissä 320cdi -04 huolto ilmoitti vaihtoväli on 60000km lootanöljyllä 5-pykäläinen loota.Nuo uudet lodjuthan tuppaa olla kulutus tavaraa joka merkissä nykyään!!Kaikki oli paremmin Kekkosen aikaan!!!! :)
Kekkosen aikaan nehän oli ikuisia,Tarvainenkin Oulun pirssissä ajoi toista miljoona pitkällä kakkosnelosella,viis reikänen,oli pirun tarkka mies, meni siinä koiranluu poikineen.
700000 loppu öljynpaineet, mutta sanoi ettei kuski ollut ihan apukoulusta ja lopetti ajamisen,ei tarvinnu panna kuin uusi öljy pumppu.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Vastaa Viestiin