Vito 108D ja ABS merkkivalo palaa kokoajan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Vito 108D ja ABS merkkivalo palaa kokoajan

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

Onko noissa ollut huonoja juotoksia ABS boksissa vai voisiko jostain pyörästä olla anturi rikki kun ABS merkkivalo syttyi palamaan eikä suostu sammumaan millään? ABS "urat" tossa taitaa olla vetonivelessä eli väljä pyöränlaakeri ei varmaan tuota tee?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

mitä vikakoodia tarjoaa?
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

En ole päässyt vielä koodeja lukemaan. Onnistuuko luku muualla kuin Veholla?
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Ainaki tämä paikallinen mersu-osaaja kykenee koodit lukemaan, ei tartte kovin ihmeellisiä vehkeitä.

Veholla jos luettaa, niin maksaa äkkiä 30-40 eurorahaa, ja tuloksen saa arvata löydettyjen koodien perusteella...

Jos valo palaa koko ajan heti kun virrat kääntää päälle, niin todennäköisin syy on paluupumpun moottorin paskaisuus.
Tämä antaa yleensä koodin, joka viittaa paluupumppuun, ja ehdotetaan koko yksikön uusimista hintaan 2500 euroa.
Moottori on yleensä niin täynnä hiilipöllyä, että ei pyöri ja vastapainetta ei synny.
Puhdistaminen on ihmisen suoritettavissa oleva toimenpide.

Vika voi olla myös pyöräanturissa tai sen johdossa, silloin kysessä oikosulku tai katkos. Liitäntäjohtoja näistä on ilmeisesti katkeillut...

Sopivasta kohdasta johto poikki, ja mittarilla katsoo onko anturissa "ohmeja jäljellä" sopivasti...

Anturien irrottaminen on ikävähkö toimienpide... :roll:
ysihonda
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 06.07.2006 08:59
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ysihonda »

Kiitos vihjeistä, täytyy tutkia ensin nuo anturit ja johdot koska välillä kun auto seissyt yön yli niin valo syttyy vasta kun kääntää rattia (jarrupolkimeen ei ole edes koskettu ennen ratin kääntöä)
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Onko noita paluupumppuja kuka korjannut itse/pystyykö sille mitään tekemmän?
Korjaako niitä joku "paja" vai onko se uusissa jos sippaa?
W211 320 CDI -04
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Kyllä siihen saa hiilet vaihdettua itse, mutta nekin pitää viilata pikkusen ylikokoisista sopiviksi.
Kyseinen moottorityyppi on kertakäyttömallia, joten siihen ei suoraan saa boschin tiskiltä sopivia hiiliä... :shock:

Yksiköstä avataan ensin se elektroniikkapuoli, jolloin saa juotettua auki moottorille virtaa vievän johtimen. Sitten voi irrottaa moottorin.

Moottori on todennäköisesti täynnä hiilipölyä, magneettien kiinnitysrautojen jäämiä eli ruostetta ynnä muuta tarpeetonta.

Suomessakin on ainakin yksi paja, joka noita boschin yksiköitä korjaa, mutta sen tiedot on tuolla toisella koneella ja se on juuri nyt emolevyn vaihdossa... :roll:

Saksan ebayssa on ollut joskus myynnissä toimivia purkuosia, sieltä omaanikin tilasin, kun kotomaasta ei löytynyt.
Auto-lehtinen on varmaan todennäköisin paikka mistä ensinnä kannattaa kysellä, kun vaan tietää oikean MB- ja Bosch-koodin.
Hinnat on pikkusen laskeneet, kun nuo perinteisellä moottorilla olevat vitot alkaa olla poistettavssa iässä...

Niin, ja tuota samaa sähkömoottoria (ja perusyksikköäkin) on käytetty myös ilmeisesti VW tranasportterissa...
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Tämmönen virma korjaa boschin ABS-yksiköitä:

http://www.finnwaresystems.com/

kokemusta ei ole ko. virmasta....
Vastaa Viestiin